John Everett Millais 1829 - 1896 Was een Brits kunstschilder
Klik op de foto om zijn overige werken te bekijken
John Everett Millais (Southampton, 8 juni
1829 - Londen, 13 augustus 1896) was een Britse schilder en tekenaar.
Hij was één van de oprichters van de kunstenaarsvereniging
Pre-Raphaelite Brotherhood. Millais was tijdens zijn leven een van de
meest succesvolle schilders van het Victoriaanse Groot-Brittannië.
Millais stamde af van een oude familie uit Jersey. Hij was
het derde kind van John William Millais en Mary Emily Hodgkinson. In
1840 werd Millais reeds op elfjarige leeftijd toegelaten op de Royal
Academy of Arts Schools. Hij was de jongste leerling ooit op de RA
Schools. Aldaar kwam hij in contact met Dante Gabriel Rossetti en
William Holman Hunt. Met hen vormde hij in 1848 de Pre-Raphaelite
Brotherhood. Andere leden van de PRB waren William Michael Rossetti,
Frederic George Stephens, James Collinson en Thomas Woolner.
De PRB had in de kunstcriticus John Ruskin
(1819-1900) een belangrijke voorvechter. Millais kwam in contact met de
vrouw van Ruskin, Effie Gray. Het huwelijk tussen John en Effie Ruskin
was notoir slecht. Millais en Effie kregen in 1853 een verhouding. In
1854 verliet Effie haar echtgenoot en vervolgens werd hun huwelijk
nietig verklaard. Een jaar later (1855) trouwden Millais en Effie. Zij
kregen acht kinderen. De carrière van Millais was maatschappelijk
uiterst succesvol. In 1853 werd hij verkozen als Associate of the Royal
Academy of Arts. Millais exposeerde op Wereldtentoonstellingen in Londen
en Parijs, ontving het Legion d'honneur (1878), een eredoctoraat in
Oxford (1880) en werd in 1885 als eerste Britse kunstenaar tot baronet
verheven
In 1896 volgde Millais Frederic Leighton als
President van de Royal Academy op. Een aantal maanden later overleed
Millais als gevolg van keelkanker. Hij werd begraven in de St Paul's
Cathedral. Millais begon zijn carrière in de Pre-Raphaelite
Brotherhood. Belangrijke werken uit die tijd zijn Christ in the House of
His Parents ("Christus in het huis van zijn ouders") uit 1850,
bekritiseerd omdat het de Heilige Familie laat zien als hardwerkende
mensen onder erbarmelijke omstandigheden, alsmede Ophelia uit 1850,
geïnspireerd op Ophelia uit "Hamlet" van William Shakespeare.
Na zijn huwelijk in 1855 hanteerde Millais een
toegankelijker stijl, die door sommige critici (en oude voorvechters van
de PRB) als Ruskin en Morris slecht werd ontvangen. Zij beschouwden de
nieuwe stijl van Millais als een catastrofale uitverkoop van talent. Het
publiek van Millais omarmde de nieuwe stijl echter enthousiast en zijn
portretten (Disraeli, Gladstone, Tennyson en Lillie Langtry),
historie-schilderijen (The Boyhood of Raleigh, The Northwest Passage) en
(Schotse) landschappen (October Chill) vonden een brede waardering.
Millais was eveneens een succesvol illustrator.
|