.
Donna Summer (
pseudoniem van
LaDonna Adrian Gaines), (
Boston,
Massachusetts,
31 december 1948) is een
Amerikaanse zangeres,
songwriter en
artiest. Ze is het bekendst van haar discohits uit de jaren '70, die haar de bijnaam "Koningin van de
disco" opleverden. Als één van de weinige disco-sterren is ze er ook in geslaagd om later met andere genres, zoals de
R&B, hits te blijven scoren.
Als kind treedt ze al op in een
kerkkoor.
Tijdens haar schooltijd doet ze modellenwerk en zingt ze veel. Gaines
verlaat de school enkele maanden voor het afstuderen om in
Duitsland te gaan zingen in de
musical Hair. Later vestigt ze zich in Europa, waar ze in verschillende musicals meezingt en zich aansluit bij de Weense Volksopera
Wiener Volksopfer.
Nadat ze in München is gaan wonen, trouwt Gaines met de Oostenrijke acteur Helmuth Sommer. In deze periode neemt ze haar artiestennaam Donna Summer (een verengelsing van het Duitse woord Sommer (zomer)) aan. In 1971
komt ze in Nederland met haar eerste solosingle "Sally Go Round the
Roses", maar haar eerste grote internationale hit scoort ze in 1974 met The Hostage. Summer tekende daarvoor een albumcontract in Nederland, Lady of the Night
heette het album uit 1974, met daarop de internationale hit "The
Hostage" en de vooral in Nederland succesvolle single "Lady of the
Night" (eigenlijk een Engelstalige smartlap over een hoer/escort meisje). Met deze laatste single breekt ze in Nederland
in 1974 door. Het is haar eerste doorbraak als solo-artieste, dankzij
optredens met de singles "Lady of the Night" en "The Hostage" in de in
die jaren satirische en vaak controversiële tv-show van Dolf Brouwers alias Sjef van Oekel. Bovendien werd Nederland in die tijd als belangrijk trendsettend land gezien voor de popmuziek. Nederland is min of meer de bakermat van haar succes. Haar eerste album wordt echter al met al een matig succes.
Summer brengt de volgende jaren veel singles uit. In 1975
wordt "I Love to Love You Baby" uitgebracht in veel landen. Het nummer
slaat in als een bom, mede wegens de orgasmische hoogtepunten welke
Summer in dit nummer ten gehore brengt. Het is een tijd lang het
gesprek van de dag. Het nummer schiet in veel landen naar de eerste
plaats in de hitlijsten. In de VS wordt het nummer eerst niet
uitgebracht, maar wel door een paar radiozenders gedraaid als import
uit Europa. Uiteindelijk wordt hij ook in de Verenigde Staten
uitgebracht en ook daar een grote hit. Een aantal radiozenders boycot
de single wegens het gehijg en gekreun. Haar naam is dan echter wel
gevestigd.
In de jaren daarna brengt Summer meerdere singles uit. Al die
singles worden grote hits. Er wordt in die periode gezegd dat "alles
wat Donna Summer aanraakt verandert in goud". Ze krijgt in 1975-1976 de
officiële titel
Queen Of Disco en de officieuze titel
Queen Of Love; de laatste mede vanwege de vele min of meer erotisch getinte
love songs van haar in die periode. Ze is één van de weinige
disco-artiesten die ook veel aandacht aan LP's besteedt.
"No More Tears (Enough is Enough)" is een duet samen met Barbra Streisand.
Het werd een wereldhit. Echter, de beide diva's kregen het tijdens de
opnames met elkaar aan de stok, zelfs lichamelijk naar wordt beweerd.
Het was zo ernstig dat de diva's
allebei in een aparte ruimte het nummer moesten inzingen. Summer heeft
in 1978-1979 vier nummer één hits op rij weten te scoren in de US Billboard Hot Top 100. Dat was toen een unicum en voor zover bekend is dat nadien door geen enkele andere artiest geëvenaard.
Daarna volgt nog eind 1979 de grote hit "On the Radio", waarna
Summer compleet instort. De enorme druk van haar grote successen wordt
ondragelijk en ze krijgt psychische klachten en gezondheidsklachten. Ze bekeert zich vervolgens tot het geloof (christendom) en krabbelt weer uit haar diepe dal omhoog begin jaren '80.
Ze is dan een geheel andere weg ingeslagen, zowel persoonlijk als
artistiek. Dat is ook duidelijk terug te vinden in haar nummers. Er
staan vanaf dan regelmatig nummers op haar albums met invloeden van de gospel. Regelmatig benadrukt ze dat ze haar inspiratie put uit haar geloof en God.
Haar carrière leeft vervolgens weer wat op, maar valt weer in midden
jaren '80. Na die inzinking is haar carrière nooit meer geworden wat
het ooit was.
Het nieuwe album "The Wanderer" in 1980 is een matig succes, het volgende album, "I'm a Rainbow", wordt niet uitgebracht in 1981, maar pas in 1996. De reden is dat er voor 1982
een superalbum op stapel staat, waar grote namen aan meewerken. Het is
de bedoeling van de producers dat dat haar hoogtepunt gaat worden in
haar carrière. Het krijgt dus voorrang op het andere album. Het is het
album dat is genoemd "Donna Summer". Met het nummer State of Independence (oorspronkelijk van Vangelis en Jon Anderson) scoort ze in 1982 een nummer 1-hit vanaf dat album. Grote namen die in het achtergrondkoor zitten zijn o.a. Michael Jackson, Lionel Richie, Dionne Warwick, Quincy Jones, Stevie Wonder, Christopher Cross en Brenda Russell. Het album verkocht uiteindelijk goed, maar is niet het best verkochte album van haar geworden. In 1983
scoort ze nog een hit met "She Works Hard for the Money". De overige
singles uit 1982 en 1983 scoren nog redelijk. Het album uit 1984, met o.a. de matig scorende hit "Supernatural Love" scoort ook als album redelijk, het volgende album uit 1987 ("All Systems Go") scoort zelfs matig, evenals de twee singles daarvan ("All Systems Go" en "Dinner with Gershwin"). Steeds meer neemt het succes af, tot ze eind jaren '80 gaat samenwerken met Stock, Aitken & Waterman. Van dit album komen de grote hits "I Don't Wanna Get Hurt" en "This Time (I Know It's For Real)".
Halverwege de jaren '90 scoort ze een grote hit met een remix van I Feel Love, de rest van de in de jaren '90 uitgebrachte singles flopt. Een aantal namen daarvan zijn "Work that Magic" (1991), "Melody of Love (Wanna be Loved)" (1994), clubremixes van "The State of Independence (1996), "Carry On" en "I Will Go With You" (1999) en voor de film "Pokémon" het nummer "The Power of One" (2001). Ook zong ze voor de disneyfilm de klokkenluider van de notredame, uit 1996, de soundtrack genaamd 'someday'
De meeste van deze nummers scoren echter wel hoog in de dance charts
wereldwijd. In de jaren '90 lijkt haar muziek daarom zelfs underground te zijn geraakt; slechts nog populair bij een select gezelschap van mensen uit de dance scene en een schare trouwe fans (vaak nog zelfs van het eerste uur).
Begin
21e eeuw brengt ze een cd/dvd uit van een concertregistratie in
New York,
waarop ze ook een paar nieuwe nummers ten gehore brengt. Verder
schilderde ze al vanaf de jaren '80 (na haar inzinking, als rustgevende
hobby), maar de laatste jaren treedt ze hier meer mee naar buiten. Ook
schrijft ze begin 21e eeuw nog een boek over haar eigen leven en een
daarop gebaseerde musical, genaamd "Ordinary Girl"