Q-Music is grootste stijger bij CIM-luistercijfers
Q-presentatoren Sven Ornelis en Kurt Rogiers.
De commerciële radiozender Q-Music is de grootste stijger in de
nieuwe luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media
(CIM). Het marktaandeel van de zender komt uit op 15,7 procent, een
stijging met 1,4 procentpunt in vergelijking met de vorige meting. Dat
blijkt uit de luistercijfers voor januari tot en met maart (golf
2011-1), die donderdag door het CIM werden bekendgemaakt.
Q-Music blijft de op een na grootste radiozender van de Vlaanderen. De
koppositie wordt nog altijd ingenomen door Radio 2, dat er met een
marktaandeel van 30,6 procent eveneens op vooruitgaat (+0,7 procent).
Ook de meeste andere radiozenders van de VRT doen het goed. Klara gaat
er met 0,7 procent op vooruit, om af te klokken op 2,6 procent. Voor
Radio 1 en Studio Brussel is er een lichte vooruitgang weggelegd. Zij
komen uit op respectievelijk 8,7 (+0,1) en 11,8 procent (+0,3). De enige
verliezer bij de openbare omroep is MNM. De hitzender zakt van 9,5 naar
8,0 procent. De Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa), die met
Q-Music dus de sterkste stijger in huis heeft, krijgt ook af te rekenen
met een tegenvaller. JOE fm daalt immers van 7,6 naar 6,3 procent. Het
blijft wel de tweede landelijke commerciële zender, mede dankzij een
terugval van Radio Nostalgie, die uitkomt op 4,8 procent (-1,1 procent).
Het is daarnaast de laatste keer dat Exqi FM voor een volledige
onderzoekersperiode in de CM-luistercijfers wordt opgenomen. De zender
sluit af met een marktaandeel van 0,38 procent. (br.hln)
|