Inhoud blog
  • Alexis
  • W. Clevers
  • Klikken op de schilderij...
  • Kinderen in beeldhouwkunst
  • Eigen werk.......Hoofd met boom
  • Renoir
  • Claudio Souza Pinto
  • Eigen werk , dame met rode jurk
  • Kunst met bladeren.....van Huang Taiheng.
  • Mineralen
  • Michael Cheval
  • John William Godward (Wimbledon, 9 augustus 1861 – Londen, 13 december 1922) was een Engelse kunstschilder.
  • KOKEI KOJIMA ? Japanse schilder
  • DUNN HARR (1953-)
  • DUNN HARR (1953-)
  • Eigen werk 'Mijn eerste schilderij '
  • Eigen werk 'De lok '
  • Eigen werk 'Vlinderappel '
  • Eigen werk ' Krullende bomen '
  • Eigen werk ' Perensymfonie '
  • Eigen werk ' Lady swing '
  • Jos cox
  • Abdalieva Akzhan
  • MAGRITTE
  • "Hamish Blakely"
  • Jean Beraud
  • Michaël Borreman 1963
  • Michaël Borremans -
  • Edward Poynter (1836-1919)
  • Wim Delvoye in ' Le Louvre'


    Zoeken in blog

    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • Sinds lang niet meer gelezen of gehoord.Ruud.
  • Goedemiddag
  • Goedemorgen
  • Goedemorgen
  • Goedemorgen

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Foto
    Clementine
    Beeld/dichters/kunstschilders
    19-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jan Steen
    -----------
    Jan Havicksz. Steen (Leiden, 1625 of 1626 – aldaar, begraven 23 februari 1679) was een kunstschilder uit Nederland in de 17e eeuw, de tijd van de Nederlandse Barokke schilderkunst.
    Zijn werk is van ongelijke kwaliteit, maar mensenkennis, humor en uitbundig kleurgebruik zijn belangrijke kenmerken van zijn werk.

    Biografie
    Jan Steen was de zoon van Havick Steen, een koopman in graan en brouwer, en Elisabeth Capiteyn.
    Zij waren in 1625 als katholieken voor de schepen getrouwd en naar alle waarschijnlijkheid pas daarna in een schuilkerk gehuwd. Jan was de oudste van acht kinderen.
    Net als zijn nog beroemdere tijdgenoot Rembrandt van Rijn (1606 - 1669) bezocht Jan Steen de Latijnse school in Leiden.

    Hij ontving in Utrecht schilderles van Nicolaus Knüpfer (1603-1660), een Duitse schilder van historische en figuratieve taferelen.
    Invloeden van Knüpfer kunnen worden gevonden in Steens gebruik van compositie en kleur.

    Een andere bron van inspiratie vormde Adriaen van Ostade (1610 - 1685), schilder van het boerenleven, die in Haarlem leefde. Het is niet bekend of Steen ook daadwerkelijk leerling van Van Ostade is geweest.

    Zelfportret 1670 -----------

    Werk
    Het
    dagelijks leven was Jan Steens belangrijkste onderwerp.
    Veel van de taferelen waren levendig, zelfs chaotisch en wellustig.
    Dergelijke taferelen waren zo kenmerkend dat een huishouden van Jan Steen een veelgebruikt Nederlands gezegde is geworden.

    Subtiele hints en vele symbolen in zijn schilderijen maken aannemelijk dat Jan Steen de kijker niet zozeer wilde uitnodigen om het getoonde na te bootsen, als wel wilde vermanen.

    Veel van Steens schilderijen refereren aan oude Nederlands spreekwoorden of literatuur. Familie van de schilder fungeerde vaak als model.
    Jan Steen schilderde een aantal zelfportretten. Deze doeken geven geen blijk van al te veel ijdelheid.

    Op de taferelen zie je geregeld een klein hondje opduiken, het betreft hier een oud Nederlands hondenras: het kooikerhondje.
    Steen heeft zich met veel thema's ingelaten: hij schilderde historische, mythologische en religieuze scènes, portretten, stillevens en natuurtaferelen.

    Zijn afbeeldingen van kinderen worden geroemd, evenals zijn beheersing van licht en aandacht voor detail, met name in textiel.
    Jan Steen maakte zo'n 400 schilderijen. Zelfportret als luitspeler; Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid

    Ook de tijdgenoten van Jan Steen waardeerden zijn werk, met als gevolg dat hij redelijk goed betaald kreeg.
    Hij had geen studenten, maar zijn werk zou een bron van inspiratie worden voor veel collega's.

    19-04-2010 om 00:00 geschreven door cleo  

    » Reageer (2)
    10-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handen van Boedhhabeelden

    Wat betekenen de diverse houdingen van de handen van boeddhabeelden? Een van de karakteristieken van beelden van de Boeddha en andere boeddhistische figuren, is de houding van de handen, de mudra. Iedere mudra heeft een eigen betekenis. Er zijn veel verschillende mudra's, maar de meeste voorkomende handhoudingen zijn de volgende.














    1)Beide handen in elkaar gevouwen in de schoot (dhyanamudra): dit is de houding van meditatie, en toont de historische boeddha in dagelijkse meditatie. En daarnaast is deze houding verbonden met de hemelse boeddha van het Westen, Amitabh

    2)Rechterhand opgeheven tot de hoogte van de borst, met de handpalm naar buiten gekeerd (abhayamudra): dit is de handhouding van geruststelling. Hij hoort bij de historische boeddha in zijn dagelijkse activiteit van geruststelling, en bij de hemelse boeddha van het Noorden, Amoghasiddhi.

     3)Rechterhand opgeheven, handpalm naar buiten gekeerd met duim en wijsvinger naar elkaar toe gebogen (vitarkamudra): dit is de houding van redenering, onderwijzen en discussie. Gewoonlijk zie je die bij voorstellingen van de historische boeddha in allerlei scènes van prediking.

    4)Twee handen voor de borst (dharmachakramudra) met de wijsvinger- en duimtoppen tegen elkaar gedrukt: deze houding symboliseert het draaien (oftewel het in beweging zetten) van het wiel van de Leer. Deze houding zie je vooral bij beelden die de historische boeddha, Shakyamuni, voorstellen op het moment van de eerste prediking, en beelden van de hemelse boeddha van het Centrum (van het heelal), Vairochana genaamd

    5)Rechterhand opgeheven tot de hoogte van de borst, met de handpalm naar buiten gekeerd (abhayamudra): dit is de handhouding van geruststelling. Hij hoort bij de historische boeddha in zijn dagelijkse activiteit van geruststelling, en bij de hemelse boeddha van het Noorden, Amoghasiddhi

    6)Rechterhand omlaag, vingers naar beneden en de handpalm naar buiten gekeerd (varadamudra): Dit is de handhouding van zegen en vrijgevigheid. Hij toont de historische boeddha in zijn dagelijkse activiteiten van zegenen, vrijgevigheid en afstandelijkheid. Ook hoort deze houding bij de hemelse boeddha van het Zuiden, Ratnasambhava.

    10-04-2010 om 00:00 geschreven door cleo  

    » Reageer (2)
    05-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fabergé

    /


    ..Fabergé-ei

    *Fabergé-eieren (Russisch: Яйца Фаберже) zijn juwelen in de vorm van paaseieren die Peter Carl Fabergé (of beter gezegd: zijn werknemers) tussen 1885 en 1917 maakte in opdracht van de Russische tsaren om te dienen als paasgeschenk.

    Kenmerkend voor de ongeveer 50 gemaakte eieren is dat ze stuk voor stuk uniek zijn en dat ze gemaakt zijn van kostbare materialen zoals goud, platina en edelstenen.

    Na de Russische Revolutie zijn de eieren verspreid geraakt over de hele wereld: tien eieren zijn verdwenen, zestien zijn in bezit van particulieren, vijf zijn in handen van koningin Elizabeth II van het Verenigd Koninkrijk en een groot aantal eieren bevindt zich in verschillende musea.

    Fabergé-eieren zijn heden zeer kostbaar en sommige zijn miljoenen waard.*




    FABERGE: OEUF « POUSSIN » ( 1900 )

    05-04-2010 om 11:01 geschreven door cleo  

    » Reageer (4)
    27-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sfumato

    ......

    ...Sfumato Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

    Sfumato is een schildertechniek waarbij de omtrekken van onderwerpen in het schilderij wazig worden gemaakt, zodat de vormen wat vaag worden en de contouren onscherp.
    Het effect wordt bereikt door over het onderwerp verschillende transparante kleurlagen aan te brengen.
    De sfumato-techniek is ontwikkeld in de 15e eeuw door Leonardo da Vinci.
    Door deze techniek staan zijn onderwerpen, zoals de Mona Lisa, niet stil en volkomen gefixeerd voor de achtergrond, maar lijken deze te leven en te bewegen.
    Dit in tegenstelling tot de primitiever aandoende werken van zijn tijdgenoten.
    Sfumato is een techniek die alleen met de transparante soorten olieverf kan worden uitgevoerd en niet met de temperaverf die voor de uitvinding van de olieverf werd gebruikt.

    Het woord sfumato komt uit het Italiaans en betekent rokerig

     

    De Mona Lisa van Leonardo da Vinci  met de schaduwpartijen rond de ogen en bij de mondhoeken die de sfumato techniek laten zien.


     


    Csaba Markus :  Venetian Muse  2005

    27-03-2010 om 14:43 geschreven door cleo  

    » Reageer (3)
    22-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antonio Gaudi

    GAUDIl

    ">

    22-03-2010 om 11:16 geschreven door cleo  

    » Reageer (4)
    14-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vannacht werd ik dertig...

    * VANNACHT WERD IK DERTIG geïnspireerd op   "J'ai eu trente ans" van Julien Clerc

    Mijn stad slaapt onder de herfstregen
    de straat is nat,
    de kastanjebomen geel,
     ik wens je goeienacht.

    Al mijn herinneringen verbleken
    door dertig kaarsjes aan te steken
    ik blaas
    ik stop
    't wordt laat.

    In het café der zekerheden
    met de obligate flipperkast,
    de slecht gedeelde kaarten ,
    de gratis  spelletjes,
    wens ik je goeienacht.

    In de tijd die me rest
    zijn er geen nachten,
    geen siësta's,
    geen heimwee meer.
    Zij die achterom kijken
    zien alleen nog stof.

    Mijn stad
    onder de herfstregen, op een dag
    kom ik je parfum weer tegen.
    Mijn haar wordt nat,
    mijn keel is droog
    door de opkomende nacht.

    Beloof me stil te zijn
    als ik over
    mijn kinderdromen spreek.
    Ik werd er dertig,
    ben tevreden
    en wens je goeienacht! *

    Gedicht van Héli  Rombaut

    14-03-2010 om 00:00 geschreven door cleo  

    » Reageer (5)
    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koenraad Tinel

                                        

    Europa

    Om wegwijs te geraken in de symboliek van het werk van Koenraad Tinel  is het nuttig zich de mythe en het ontstaan van Europa in herinnering te brengen. Europa, dochter van een Phoenicische (aziatische) koning wordt door Zeus,  vermomd als stier, ontvoerd en op zijn rug door zee naar een nieuw land (Kreta) gebracht. Daar zet hij haar af en is Europa waar ze zijn moet.

    Levensloop

    Tinel begint zeer vroeg te tekenen en krijgt pianolessen vanaf zijn vijfde. Hij groeit op in een familie van muzikanten. Zijn vader Pieter-Frans Tinel is beeldhouwer, zijn moeder Margareta Ebo speelt piano en zingt. In 1944 vluchten zijn ouders met hem en zijn zus naar Duitsland, een odyssee door de puinen van Europa, die onuitwisbaar in zijn geheugen staat gegrift. Hij beleefde het einde van de oorlog en het Duits dėbâcle in de toenmalige Russische en Amerikaanse zone. Hoewel hij werd beschouwd als een veelbelovend pianist koos hij na de kunsthumaniora te Gent voor de beeldende kunsten. Hij studeerde beeldhouwen aan het Hoger Instituut ‘La Cambre’ te Brussel.

    Na zijn opleiding in 1956 ondernam hij gedurende 6 maanden per 2CV land een reis naar Midden-Indië (tempels van Ellora en Ajanta). Aan de afdeling entomologie van het Koninklijk Instituut voor Natuurwetenschappen in Brussel werkt hij een tijd als wetenschappelijk tekenaar. Daarna assisteert hij drie jaar zijn dertien jaar oudere neef en beeldhouwer Roel D’Haese in zijn atelier.

    Hij start in 1963 met een smederij. Voor diverse musea en belangrijke opdrachtgevers in Europa ontwerpt en vervaardigt hij metalen meubilair en sokkels voor kunstwerken. Drie jaar later vestigt hij zich met vrouw en kinderen in een Brabantse vierkantshoeve in Gooik en begint er een bronsgieterij voor eigen werk.

    In 1971 stopt hij met smeden en wijdt zich volledig aan beeldhouwen en tekenen. Hij aanvaardt het docentschap aan Sint-Lukas Hogeschool in Brussel en is van 1972 tot 1999 titularis van de beeldhouwafdeling. Sinds 1996 woont en werkt Koenraad Tinel in de oude abdijhoeve Leysbroek in Vollezele (Pajottenland).




    26-02-2010 om 18:03 geschreven door cleo  

    » Reageer (2)
    16-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fernand Khnopff (1858-1921)
    Fernand Khnopff (Grembergen, 12 september 1858 - Brussel, 12 november 1921) was een Belgische symbolistische schilder, beeldhouwer en ontwerper .


    Who Shall Deliver Me? Fernand Khnopff (1858-1921) 1898 Colored pencil on paper 22 x 13 cm. [Christina Rossetti's "Who Shall Deliver Me?"]

    Biografie
    Hij bracht zijn jeugd door te Brugge, later verhuisde hij met zijn ouders naar Brussel. De zomer brachten zij in het Ardense dorpje Fosset (gemeente Sainte-Ode) door, waar Khnopff later vele landschappen zou schilderen.
    Hij ging op aandringen van zijn vader aan de Brusselse Universiteit studeren.
    Reeds na één jaar staakte hij zijn rechtenstudie en schreef zich in voor een opleiding aan de Brusselse Academie voor Schone Kunsten.
    Zijn voornaamste leraar was er Xavier Mellery.

    Tijdens een reis naar Parijs in 1877 onderging hij de invloed van Delacroix en in Engeland maakte hij kennis met de broederschap der Prerafaëlieten.

    In 1883 was hij medeoprichter van de Groupe des XX.
    Hij exposeerde ook op de Parijse Salons de la Rose-Croix van Joséphin Péladan, en bij de Weense Secession.
    Khnopff had een veeleer gesloten persoonlijkheid en was een eenzaat. Toch werd zijn talent erkend tijdens zijn leven. Hij werd bekleed met de Leopoldsorde.
    In 1900 ontwierp hij, geholpen door architect Pelseneer, zijn eigen woning als een schrijn gewijd aan het ik.
    Zijn werk werd in literaire uitgaven van de Brusselse uitgever Edmond Deman ter illustratie gebruikt. Zijn zuster Marguerite, waarmee hij een zeer intieme band had, was zijn favoriete model.
    Hij had erg te lijden onder haar huwelijk in 1890.




    Fernand Khnopff (1858-1921) >em>Future or Young English Woman, 1898 Marble and brass on copper wire - 45.5 x 28 x 20 cm Paris, Musée d’Orsay Photo: Musée d’Orsay

    De schilderijen van Fernand Khnopff behoren tot het symbolisme.
    Khnopffs meest bekende onderwerpen zijn landschappen te Fosset, portretten van dames uit de Brusselse bourgeoisie, stadsgezichten van Brugge en symbolistische composities.
    Uit de meeste doeken spreekt een mysterieuze, bevreemdende sfeer.
    Zijn personages vertonen vaak androgyne trekken.

    Zijn meesterwerk is De liefkozing uit 1896, een afbeelding van Oedipus die zich tegen de sfinx aanvlijt.
    In 2005 eindigde hij op nr. 102 tijdens de Vlaamse versie van de verkiezing van De Grootste Belg.




    I lock the door upon myself...

    16-02-2010 om 15:59 geschreven door cleo  

    » Reageer (0)
    13-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leonor Fini video

    Leonor Finil

    ">

    13-02-2010 om 10:54 geschreven door cleo  

    » Reageer (2)
    11-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen....Leonor Fini (Buenos Aires, 30 augustus 1908 '” Parijs, 18 januari 1996)





    mooi toch...

    ...Leonor Fini (Buenos Aires, 30 augustus 1908 — Parijs, 18 januari 1996)

    was een Argentijns surrealistisch kunstschilder.

    Ze had een Italiaanse moeder en een Argentijnse vader, die de familie verliet, toen zij nog zeer jong was.

    Leonor Fini groeide op in de Italiaanse stad Triëst, en ging naar Parijs om kunstschilder worden. Daar kwam zij in aanraking met het werk van Paul Eluard, Max Ernst, Georges Bataille, Henri Cartier-Bresson, André Pieyre de Mandiargues en Salvador Dalí. Zij schilderde portretten, b.v. van Jean Genet, Anna Magnani, Jacques Audiberti, Alida Valli, en Suzanne Flon.

    Zij ontwierp ook kostuums en decors voor theater.

    Veel van haar recentere schilderijen behandelen erotische fantasieën en de dood.

    In de jaren zeventig van de twintigste eeuw, schreef zij drie romans en raakte bevriend met Jean Cocteau, Giorgio de Chirico, en Alberto Moravia.

    11-02-2010 om 13:06 geschreven door cleo  

    » Reageer (1)
    06-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustav Klimt

    Kircheincassonegustavklimt1913


    Gustav Klimt schilderde Kirche in Cassone aan het Italiaanse Gardameer in 1913.

    Het origineel (110 bij 110 centimeter) is vele malen mooier dan deze digitale reproductie.


    Klimt laat op het prachtige schilderij de natuur en de gebouwen samensmelten.

    Linksonder aan het water, daar zou blogger dezes vandaag graag een dagje mijmeren.

    Dit kunstwerk kost meer dan elf miljoen euro.

    06-02-2010 om 15:46 geschreven door cleo  

    » Reageer (3)
    31-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De "macchiaioli"

     


    Giovanni Fattori   'Wachtend paard'   (1880-1885)

    De kunstrichting  van de  Macchiaioli groeide in Florence in de tweede helft van de negentiende eeuw.  De term werd gegeven in 1862 door een anonieme criticus van de' Gazzetta del Popolo' , die het werk van deze kunstenaars in negatieve zin beschreef ( "tachiste", Italiaans Macchia in het Frans "taches") wegens hun anti-academisch afkomst. Rond 1855, kregen we een heropleving van de realistische Italiaanse schilderkunst.

    Beginselen De poëtica van Macchiaioli is realist, dit in tegenstelling tot de romantiek, het classicisme en het academisch purisme.  Die zegt dat het beeld een echte tegenstelling is tussen  kleur en  de clair-obscur,   en  de techniek genaamd "Black Mirror", waar men  gebruik maakt van    een   zwartgerookte spiegel  voor  het verbeteren van de contrasten in de " clair-obscur" .

    Enkele leden van de groep: Francesco en Luigi Gioli, Serafino De Tivoli, Odoardo Borrani, Raffaello Sernesi en Adriano Cecioni, schrijver en beeldhouwer * Vito D'Ancona de Pesaro Vito * de Napolitaanse Giuseppe Abbati *  Vincenzo Cabianca  van Verona   *  criticus en beschermheer van Diego Martelli

                                        

      Il café Michelangelo (Adriano Cecioni)

    In zekere zin, maar meer geïsoleerd worden  ze beschouwd als de meest karakteristieke   vertegenwoordigers van deze  beweging : *Giovanni Fattori van Livorno * Silvestro Lega de Modigliana , in de buurt  van Forli * De Florentijn Telemaco Signorini.

    Hun ontmoetingsplaats was de Caffè Michelangiolo van Florence.


                                        

    Telemaco Signorini Sulle colline a Settignano, 1885

    31-01-2010 om 19:15 geschreven door cleo  

    » Reageer (2)
    24-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eigen werk 'Cleo'


    Eigen werk gemaakt uit 3 profielen op canvasdoek 20x30cm olieverf....

    24-01-2010 om 00:00 geschreven door cleo  

    » Reageer (5)
    21-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gionanni Boldini


    ...

    Giovanni Boldini Italiaanse schilder, geboren 31 december 1842 in Ferrara - overleden 11 juli 1931 in Parijs.

    Biografie

    Zijn vader schilderde religieuze onderwerpen.

    Giovanni Boldini studeerde van 1864-69 aan de kunstacademie in Florence en sloot zich vervolgens aan bij de Macchiaioli.

    Deze beweging inspireerde hem tot schilderen in de open lucht waarmee hije zijn gevoel voor lichteffecten sterk ontwikkelde.

    In 1872 vertrok hij naar Parijs waar hij zijn eigen stijl ontwikkelde en de populairste portretschilder van de gegoede burgerij werd. Hij onderhield vriendschappelijke betrekkingen met James Abbot MacNeill Whistler en met Edgar Degas.

    Voorts inspireerden hem Gustave Courbet en Ernest Meissonier.

    Zijn portretten uit deze periode tonen verwantschap met de portretten van John Singer Sargent en Paul Helleu, maar vertonen ook invloeden van het impressionisme.

    De portretten die Boldini schilderde van grote tijdgenoten, zoals Giuseppi Verdi (1886, Rome, Galleria d'Arte Moderna) oogsten al gauw veel succes in de toonaangevende kringen van de Belle Époque.

    De meest fascinerende vrouwen uit die tijd wedijverden met elkaar om door hem geschilderd te worden, om er zeker van te zijn dat ze door zijn penselen en zijn kunst vereeuwigd konden worden

    . Zijn grootste succes behaalde hij als portretschilder in Londen.

    21-01-2010 om 18:20 geschreven door cleo  

    » Reageer (1)
    07-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Une Passante van Baudelaire


    Giovanni Boldini  (1907)

    -

    In het voorbijgaan

    Rondom mij kreet de straat haar oorverdovend leven.
    Een vrouw, lang, slank in rouwkleed,
    triest als een vorstin,
    Schreed mij voorbij:
    vol luister was de hand,
    waarin Festoen en rokzoom deinden in balans,

    geheven

    Als beeldsnijwerk de benen, adellijk en vlot:
    Ik dronk,
    als een uitzinnige die krampen kwellen,
    Uit ogen, bleek als lucht waarin orkanen zwellen. Naast tederheid die kluistert dodelijk genot.
    Een weerlicht...
    Dan de nacht! –
     O pracht die mij ontglijdt,
    Die met haar aanblik maakte dat ik werd herboren,
    Zal ik je nimmer weerzien eer de eeuwigheid?

    Niet hier, ver weg van hier!
    Te laat!
    Nooit meer misschien!
    Want jóúw weg ken ik niet en
    jij volgt niet míjn sporen,

    Jij die ik minnen zou,
    jij, die het hebt gezien!

    De nederlandse vertaling van Baudelaire 'Une Passante'

    07-01-2010 om 00:00 geschreven door cleo  

    » Reageer (4)
    01-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Salon de Paris

    Édouard Joseph Dantan:  Un Coin du Salon en 1880

    De Parijse salon is een grote kunsttentoonstelling, die regelmatig in Parijs plaatsvindt.

    De Salon de Paris of Salon was vooral in de 19e eeuw van groot belang voor de kunst.

    Geschiedenis

    De salon, destijds genaamd l'exposition, werd in 1648 opgericht door kardinaal Jules Mazarin, minister van financiën onder Lodewijk XIV, en was bedoeld voor afgestudeerden aan de École des Beaux-Arts. Vanaf 1673 vond jaarlijks (later ook wel tweejaarlijks) de, door de eveneens in 1648 gestichte Académie royale de peinture et sculpture (die in 1816 werd vervangen door de Académie des Beaux-Arts), georganiseerde tentoonstelling plaats.

    In 1725 werd de expositie gehouden in de zogenaamde Salon carré van het Palais du Louvre en heette aanvankelijk de Salon.

    De Salon, zoals de expositie later werd genoemd, was sinds 1737 ook voor het publiek toegankelijk. Gedurende twee eeuwen was het de belangrijkste tentoonstelling voor beeldende kunstenaars in Frankrijk en het was voor schilders en beeldhouwers, die hun naam wilden vestigen, absoluut noodzakelijk er aan deel te nemen.

    Giulio Raimondo kardinaal Mazarino  : eerste minister van Frankrijk, bisschop van Metz  1641

    De Salon des Refusés ("Salon van de geweigerden") was een vanaf 1863 onregelmatig gehouden tentoonstelling in Parijs, parallel aan de officiële Parijse salon.

    Geschiedenis

    Op de Salon des Refusés werden door Parijse galeries schilderijen en beeldhouwwerken tentoongesteld die niet toegelaten werden tot de officiële salon.

    De kunsthistorisch belangrijkste salon was die van 1863, die op initiatief van Napoleon III tot stand kwam, nadat er kritiek op de selectiecriteria van de jury was gekomen. Er werden dat jaar niet minder dan 3000 werken geweigerd van de 5000 inzendingen.

    In de zestiger jaren van de negentiende eeuw werden werken van jonge impressionistische en realistische kunstenaars geweigerd door de Académie des Beaux-Arts, organisator van de officiële Salon de Paris.

    Hun klachten deden keizer Napoleon III beslissen toelating te geven om de geweigerde werken tentoon te stellen in een afzonderlijke zaal, op hetzelfde moment en in de marge van de officiële tentoonstellingen.

    Op de eerste Salon des Refusés in 1863 stelde Édouard Manet zijn Déjeuner sur l'herbe voor (dat overigens vervolgens gecensureerd zou worden!).

    Andere deelnemers aan de verschillende Salons des Refusés waren James McNeill Whistler (Met The White Girl), Henri Fantin-Latour, Paul Cézanne, Armand Guillaumin, Johan Barthold Jongkind en Camille Pissarro.

    Er zouden nog Salons georganiseerd worden in 1874, 1875 en 1886. In 1881 werd de officiële steun door de Franse regering ingetrokken.

     

    Édouard Manet, Dejeuner-sur-l'herbe, 1863

    01-01-2010 om 12:48 geschreven door cleo  

    » Reageer (2)
    25-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Lok Eigen werk

                                       



    ----

    mooi toch...

    ..De Lok
    Haar verbeelding lokt haar
    zoals de wind een haarlok
    lokt voor een vrolijk spel
    vol fantasie
    De lokroep van de inspiratie
    laat haar zweven als een vogel
    en lokt haar mee
    naar een wereld vol licht
    om haar kunst te ontlokken.

    © wim22 (gouden lepeltje)

    25-12-2009 om 00:00 geschreven door cleo  

    » Reageer (1)
    23-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pavaorotti en Pino Daeni
    center>
    Pavarotti en Pino daenibr>

    23-12-2009 om 11:34 geschreven door cleo  

    » Reageer (3)
    21-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zalig Kerstfeest en prettige Eindejaarsfeesten

    --

    mooi toch..

    De Kerstman is weer in het land,

    die beste man heeft ook nog iets voor jou in zijn hand.

    Het is niet zo groot maar ook niet al te klein, de Kerstman en zijn elfjes hopen dat jij er blij mee zult zijn. .

    als afsluiter van 2009...

     

    21-12-2009 om 15:34 geschreven door cleo  

    » Reageer (1)
    05-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jan Havicksz. Steen (Leiden, Jan Van Steen (1625-1679)

    Rode_kous_van_jan_steen




    Een jonge vrouw zit op de rand van haar bed en trekt een rode kous uit. Afdrukken van de banden van haar kousen zitten nog in haar benen. Een po staat op de grond, een hondje ligt op het kussen te sl
    apen.

    Voor ons lijkt dit een heel onschuldig tafereel, voor de 17de-eeuwer echter waren de erotische verwijzingen in het werk meteen duidelijk.

    Rode kousen, echte liefde?
    De gemiddelde tijdgenoot van Jan Steen zag direct dat het in dit schilderij niet gaat om een dagelijkse handeling van een onschuldig meisje.

    Het woord 'kous' had in de 17de eeuw de bijbetekenis van
    vrouwelijk geslachtsdeel of (zedeloze) vrouw.
    Obscene uitdrukkingen als 'haer kousen doen lappen' werden toen regelmatig gebruikt als aanduiding van de coïtus.
    Een vrouw met rode kousen was in die tijd vaak een hoer.

    Ook de halfvolle po op de grond verwijst naar een 'onzedige' vrouw: 'piskous' was een benaming voor slet.
    De lading wordt nog versterkt door de uitgetrapte sloffen, het hondje en de kandelaar op de stoel: in deze context symbolen van wellust.


    Lange tijd is deze scène veel minder 'onzedelijk' geweest dan Jan Steen hem bedoelde: een deel van het werk was overgeschilderd.
    De rok van de vrouw was iets langer, zodat je er niet zo ver onder kon kijken en de po was veranderd in een kan.

    Met zijn schilderijen levert Jan Steen vaak commentaar op de losbandigheid van zijn personages. Soms is de kritiek duidelijk voelbaar.
    Hier ligt de boodschap er niet zo dik boven op. In latere eeuwen begreep men niet altijd direct dat de schilder de onzedelijkheid hier 'te kijk zet', afkeurt.
    Misschien is om die reden ooit besloten het ergste bloot en de 'banale' pispot onder een laagje nieuwe verf te bedekken.
    Pas bij de restauratie in de jaren '60 verscheen - als een grote verrassing - de ongekuiste versie van het werk.

    Jan Steen maakte nog andere schilderijen waarin een kous dezelfde rol speelt. 'Het ochtendtoilet' uit het Buckingham Palace lijkt sterk op het schilderij van het Rijksmuseum, alleen bekijk je de scène door een doorkijkje.
    Ook prenten uit de 17de eeuw tonen de dubbelzinnigheid van een vrouw (of man!) die een kous aan- of uittrekt.
    Op een prent uit een liedboekje wijst een vrouw lachend op een man die een kous aantrekt. Het grote, opengeslagen bed en de schunnige tekst van het bijbehorende lied laten geen twijfel bestaan over de betekenis van de illustratie.

    Copyright © 2007 Albert van der Kaap
    http://histoforum.digischool.nl/luit/steen7.htm

    05-12-2009 om 17:43 geschreven door cleo  

    » Reageer (0)


    Archief per maand
  • 12-2016
  • 09-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Mijn favorieten
  • Ruud Blauwveld
  • Allerlei
  • Luisteren
  • nokturno.org poetry and all
  • Fotorantje
  • Fotomanie
  • Majong Modern Art
  • le Bloghause de grillon du foyer

    Blog als favoriet !


    Zoeken in blog


    Mijn favorieten
  • gedichten
  • Kunst en cultuur
  • Powerpoints van Tinie & Ans

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    nukerke
    blog.seniorennet.be/nukerke
    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!