Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Geldwolven
Ik hoop dat de NVA zo snel mogelijk verdwijnt in ons apenland
29-06-2012
Wathelet plant nieuw systeem voor sluiting kerncentrales
Wathelet plant nieuw systeem voor sluiting kerncentrales
Tegen 21 juli moet het verslag over het kernenergiedossier klaar zijn, maar staatssecretaris voor Energie Melchior Wathelet (foto) werkt intussen aan een "verbetering van het systeem van de kernuitstap opdat de energievoorziening niet in het gevaar komt". Dat kondigde hij donderdag aan op een mondelinge vraag van PS-senatrice Marie Arena.
De groenen hadden eerder de aankondiging van Electrabel, dat ze een aantal centrales vroegtijdig zouden sluiten, als chantage om de sluiting van de oudste kerncentrales uit te stellen.
Vandaag moet de sluiting van een kerncentrale 15 maanden op voorhand gemeld worden. Dat betekent dat Electrabel pas op 1 september 2013 een centrale kan sluiten. Volgens Wathelet heeft België een probleem met de rentabiliteit van gascentrales. Daarom moet volgens Wathelet het systeem herzien worden om de bevoorrading niet in het gedrang te brengen, ook wordt het openen en sluiten van elektriciteitscentrales door de regels van de markt bepaald. Daarbij volstaat het niet om de engergieproducenten enkel te informeren.
Wathelet herhaalde donderdag in de Kamer tevens dat er voor 21 juli een bevoorradingsplan zal zijn. Dat dient evenwel eerst nog aan de regering voorgelegd te worden, stelde hij op een vraag van Muriel Gerkens (Ecolo).
Doel krijgt op het gewestplan weer de bestemming woongebied. Nadat de Raad van State de gewestplanwijziging van 2000, waarbij Doel "zeehavengebied werd", tien jaar geleden al had geschorst, werd het gewijzigde gewestplan woensdag definitief vernietigd.
De schorsing heeft enkel betrekking op het dorp Doel en de omliggende landbouwgronden en heeft geen gevolgen voor het Deurganckdok. Volgens het arrest van woensdag zijn bij de opmaak van het gewestplan de Europese milieurichtlijnen geschonden. Het arrest verwijst naar de "Lijn de Bondt", die sinds de goedkeuring van het gewestplan van 1978 geldt als scheiding tussen de Linkeroeverhaven en het landbouw- en woongebied ten noorden van die lijn.
De Raad van State is woensdag van oordeel dat er bij de opmaak van het gewestplan geen "passende beoordeling" gemaakt werd van de milieugevolgen in het kader van de habitatrichtlijn, voor het gebied waar Doel ligt en de omliggende landbouwgebieden, ten noorden van die "Lijn de Bondt".
Door de schorsing wordt het vorige gewestplan weer van kracht, met name dat van 1978 waarin Doel als "woongebied" staat ingekleurd.
Dewael vs. Magnette: "Steun plan-Van Rompuy of neem ontslag"
"Men sluit zich aan bij de meerderheid of men neemt ontslag". Die niet mis te verstane boodschap stuurde Open Vld-Kamerfractieleider Patrick Dewael donderdag richting PS-minister Paul Magnette, na diens kritiek op het plan van Europees voorzitter Herman Van Rompuy. Als lid van de regering, moet je je ook neerleggen bij de consensus binnen de regering", sprak Dewael.
Tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Kamer wilden verschillende fracties uit de oppositie weten welk standpunt premier Elio Di Rupo zal innemen over het plan van Van Rompuy over de versterking van de eurozone. Aanleiding waren de kritische bedenkingen die zijn partijgenoot Paul Magnette eerder op de dag over die tekst uitte, terwijl Open Vld-vicepremier Vincent Van Quickenborne zei dat ons land het plan volledig zal steunen.
'Geen halfslachtige maatregelen'
"Un ministre ferme sa gueule ou démissionne". Met dat citaat van de voormalige Franse gewezen minister Jean-Pierre Chevènement maakte de liberale fractieleider Dewael duidelijk wat hij van de kritiek van Magnette vond. "Ofwel sluit men zich aan bij het standpunt van de regering, ofwel neemt men ontslag".
Dewael vindt dat voor het eerst een plan op tafel ligt dat geen halfslachtige maatregelen bevat. "Ons land is verplicht het plan te steunen en niet met een dubbele tong te spreken". Bovendien acht de Vlaamse liberaal het niet denkbaar dat de Duitse of Franse regering een plan zo kritisch zou benaderen, mocht het door een Duitse of Franse voorzitter zijn geschreven.
De uithaal van Magnette was ook bij Kristof Waterschoot (CD&V) in het verkeerde keelgat geschoten. Hij meent dat het plan bij het regeerakkoord aansluit. "Vergissen is menselijk, maar het is niet voor herhaling vatbaar", zei hij.
'Regering is bereid te praten'
Premier Elio Di Rupo (PS) zegt dat de regering alvast bereid is om te praten over het plan-Van Rompuy dat draait rond een verregaande uitbreiding van de bevoegdheden van het Europese niveau. Het is geen geheim dat de PS er niet warm voor loopt in tegenstelling tot andere regeringspartijen CD&V en Open Vld.
De Wever: "Blijkbaar kan debat zonder mij niet meer"
"Blijkbaar kan er geen enkel debat meer plaatsvinden als ik er niet ben." Dat zei N-VA-voorzitter Bart De Wever donderdag op de radio als reactie op de hetze rond zijn afwezigheid bij het onderwijsdebat in het Vlaams parlement. "De Croo komt naar een parlement waar hij niet zetelt om op tv te zeggen dat ik er niet ben", stelde De Wever vast.
De N-VA-voorzitter gaf tekst en uitleg bij zijn omstreden afwezigheid in de plenaire zitting van woensdag. "Meestal ben ik in de buurt, maar gisteren was ik te laat. Blijkbaar kan er geen enkel debat meer plaatsvinden als ik er niet ben."
De Wever wees er op dat een partijvoorzitter veel verplichtingen heeft en dat het parlementair werk dan op een laag pitje gaat, ook bij zijn collega-voorzitters. Nochtans kwam de kritiek woensdag ook uit eigen partij.
Vera Celis liet in Villa Politica verstaan dat ook zij vond dat De Wever aanwezig had moeten zijn. "Een van onze parlementsleden is in Villa Politica ernstig op de rooster gelegd en er een beetje door gevallen", zei de voorzitter daarover in De Ochtend.
Di Rupo: 'Nota Van Rompuy niet te nemen of te laten'
Di Rupo: 'Nota Van Rompuy niet te nemen of te laten'
Premier Elio Di Rupo leest heel wat 'belangrijke elementen' in de nota van Europees Raadsvoorzitter Herman Van Rompuy ter versterking van de eurozone. Maar het is slechts de aanzet voor een debat, 'geen nota die zomaar goedgekeurd of verworpen moet worden', benadrukte hij in het parlement.
Di Rupo gaf Kamer en Senaat woensdag een voorproefje van het Belgische standpunt op de Europese top later deze week. Coalitiepartner Open VLD wil dat de regering daar volop haar steun betuigt aan de nota over een versterkte Europese integratie van Van Rompuy en zijn Europese collega-voorzitters.
'En als je pleit voor meer Europa, dan kan je niet aan cherry picking doen', waarschuwde liberaal fractieleider Patrick Dewael. Ook de Europese aanbevelingen moet België dus toepassen. Dat niet doen zou ons land in een zeer slecht daglicht stellen, aldus de liberalen.
Maar dat ziet Di Rupo toch even anders. 'Ik behoor ook tot zij die meer Europa willen, maar dat betekent niet dat de Europese Commissie zomaar even voor alle Europese burgers gaat beslissen', counterde hij. 'Een richtlijn is een richtlijn die verplicht moet worden omgezet, een verordening is een verordening die moet worden toegepast en een aanbeveling is een aanbeveling', onderstreepte de premier.
Tegelijk drong hij aan op realiteitszin. 'Elke collega-regeringsleider heeft ook een nationale realiteit, daar kan je niet omheen', klonk het. 'We moeten de politieke moed hebben om een lijst te maken met wat mogelijk is', ook rekening houdend met de binnenlandse beperkingen van de verschillende lidstaten.
'Los van elk politiek standpunt hoop ik in elk geval dat de Duitse bondskanselier een lang leven beschoren is', zei hij nog met een knipoog naar de uitspraak van Angela Merkel. Zij stelde volgens aanwezigen op een besloten vergadering dat Europese obligaties er niet zullen komen 'zolang ik leef'.
De lonen van oudere werknemers zijn te hoog, waardoor ze bij herstructureringen sneller ontslagen worden. Daarom wil federaal minister van Werk Monica De Coninck samen met de sociale partners bekijken wat men daaraan kan doen. Dat zei ze gisteren bij de voorstelling van het jaarverslag 2011 van de Hoge Raad voor de Werkgelegenheid.
Dat jaarverslag leert ons dat de werkgelegenheid vorig jaar verder toenam met 62.000 jobs. Voor dit en volgend jaar wordt een verdere toename met 14.000 respectievelijk 17.000 jobs verwacht. Toch nam als gevolg van de toename van de beroepsbevolking ook de werkloosheid toe. Dat zal ook dit en volgend jaar zo zijn.
Langer werken
De tewerkstellingsgraad bij 55-64-jarigen is met 38,7 procent nog altijd laag. Opvallend hierbij is dat Brussel (45%) beter scoort dan Vlaanderen (38,9%) en Wallonië (36,9%). Vooral lager geschoolden haken sneller af, vaak al vanaf hun 50ste.
Wil men de mensen langer aan het werk houden, dan moet men de regelgeving verstrengen. Dat is al voor een stuk gebeurd (brugpensioen vanaf 60, vervroegd pensioen vanaf 62 plus een loopbaan van 40 jaar). Maar volgens de Hoge Raad moet de regering-Di Rupo nog een stap verder gaan.
Hoge lonen
Er moet ook iets gedaan worden aan de hoge lonen van de oudere werknemers - in het bijzonder de bedienden. Een 60-jarige bediende verdient gemiddeld 4.500 euro bruto. Minister van Werk Monica De Conick vindt dat de sociale partners dat probleem zouden moeten bekijken. Het laatste loon moet niet noodzakelijk het hoogste loon zijn, vindt ze: Waarom niet wat meer loon bij het begin van de carrière en wat minder op het einde?
Niet-betaalde boetes zullen verrekend worden in de afrekening van de personenbelasting
De fiscus kan vanaf 1 januari 2013 zelf onbetaalde boetes innen via de belastingen, zonder tussenkomst van een politierechter. De nieuwe regeling moet de procedure een pak korter maken, het gevoel van straffeloosheid verminderen en de politierechters ontlasten. Dat zegt Francis Adyns van de Federale Overheidsdienst Financiën.
"Op dit moment krijgt wie een verkeersboete niet betaalt, een herinnering. Wie halsstarrig weigert te betalen, ontvangt vervolgens een uitnodiging zich aan te bieden op het commissariaat en moet daarna verschijnen voor de politierechter. Pas na de veroordeling door de politierechter, komt de boete bij ons terecht", zegt Adyns.
Procedure aanzienlijk korter Maar daar komt vanaf januari 2013 verandering in. "Wie na 30 dagen de boete niet heeft betaald of betwist, komt nu onmiddellijk bij de fiscus terecht. Veroordeling door de rechtbank is dus niet meer nodig." Dat moet de procedure aanzienlijk korter maken.
Verrekend Op de belastingaangifte zal daarover niets terug te vinden zijn. Wel is het zo dat dit verrekend zal worden in de afrekening van de personenbelasting. "Ongeveer de helft van de mensen trekt bij die afrekening geld terug. Zien we nu echter dat een persoon die 1.000 euro terugkrijgt nog een uitstaande boete heeft van 100 euro heeft, dan zal die persoon in kwestie maar 900 euro van de belastingen terugkrijgen." Voor hoeveel geld de FOD daardoor meer boetes zal innen, is niet duidelijk. Maar doordat een veel groter segment boetes sneller zal worden terugbetaald, zal dat ongetwijfeld meer ontvangsten opleveren".
Internationale winkelketens lijken overal hetzelfde, verkopen overal dezelfde producten maar de prijzen zijn dat allerminst. Dat blijkt uit een onderzoek van Test- Aankoop. Conclusie: de Belg shopt zelden het voordeligst. Het verschil kan oplopen tot wel 37 procent.
Consumentenorganisatie Test-Aankoop vergeleek de prijzen van meer dan 5.000 producten van 17 winkelketens en stelde vast dat de ketens meestal het goedkoopst zijn in hun thuisland. En aangezien België weinig ketens heeft, ligt het resultaat voor de hand: België komt zelden als voordeligste uit de bus. Vooral voor fastfood, cosmetica en sommige kledingmerken moeten Belgen heel wat dieper in hun portefeuille tasten.
Wie de komende weken met vakantie gaat, kan alvast in Portugal en Spanje zaakjes doen. Maar dat geldt alleen voor toeristen. Rekening houdend met de lokale inkomens zijn Spanje en Portugal wel erg duur. Wie in de buurt van de grens woont, doet er goed aan af en toe eens over de grens te kijken.
Test-Aankoop geeft geen oorzaken voor de prijsverschillen. Het onderzoeksbureau AD Little deed dat onlangs wel en vond vier belangrijke oorzaken: de arbeidskost ligt in België 9 tot 26 procent hoger, de btw ligt in België 1,4 tot 2 procent hoger dan in de buurlanden, strikte reglementeringen zorgen voor extra kosten en internationale leveranciers rekenen andere prijzen per land
"Mijn boodschap aan de kandidaten is: maak tegenover de kiezer geen loze, onbetaalbare beloftes. Nieuwe gemeentebesturen plannen best geen al te grote projecten." Die oproep tot voorzichtigheid heeft Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois dinsdag gericht tot alle politieke partijen nadat Belfius zijn jaarlijkse studie over de toestand van de gemeentefinanciën bekend had gemaakt.
De financiële en economische crisis heeft sporen nagelaten in de financiën van de gemeenten. De ontvangsten zijn in de aflopende bestuursperiode 2007-2012 weliswaar toegenomen maar niet in verhouding tot de uitgaven.
Samen hebben de gemeenten voor de begroting 2012 een gezamenlijk tekort van 374 miljoen euro laten optekenen. Twee jaar geleden lag dat tekort nog op 98 miljoen euro maar in 2011 was het al gestegen tot 282 miljoen euro.
Opvallend is hoe vooral de Vlaamse gemeenten in de rode cijfers duiken. Dit jaar loopt het gezamenlijk begrotingstekort op tot 355 miljoen euro. Dit betekent dat zeven op de tien Vlaamse gemeenten met een tekort worstelen.
Peeters: "Draagvlak voor onderwijshervorming brokkelt af"
"In het regeerakkoord staat dat er een breed draagvlak moet zijn voor een onderwijshervorming en ik stel vast dat dat aan het afbrokkelen is." Dat zei Vlaams minister-president Kris Peeters dinsdag in De Ochtend op Radio 1.
Peeters reageerde op de discussie rond de vooropgestelde hervorming van het secundair onderwijs. Regeringspartij N-VA liet maandag tijdens een persconferentie weten niet achter de visienota van minister Pascal Smet (sp.a) te staan.
'Discussie moet binnenskamers'
De minister-president dringt er op aan het debat nu tot de Vlaamse regering te beperken. "Ik heb niets tegen discussie, maar het is belangrijk dat die zich in de schoot van de regering ontwikkelt."
Volgens Peeters is dat nog niet gebeurd. "Dit debat is nog niet gevoerd in de regering. Het is dus ook geen hommeles, want het dossier is nog niet aangekaart. De scholen en leerkrachten worden nodeloos ongerust gemaakt."
Toch moet de Vlaamse regeringsleider vaststellen dat het draagvlak voor de hervorming afbrokkelt. "In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen nemen de zenuwachtigheid en profileringsdrang met de dag toe. We moeten zorgen dat die drang bepaalde limieten niet overschrijdt."
Rik Torfs
Over Rik Torfs, die in Humo opnieuw kritiek uitte op CD&V, is Peeters kort. "Het gaat niet op om om de zoveel tijd een berichtje in de wereld te sturen, hij moet dat op het partijbestuur zeggen. Hij moet nadenken over zijn eigen positie in de partij."
Turtelboom moet in drie jaar tijd hele strafprocedure hervormen
Turtelboom moet in drie jaar tijd hele strafprocedure hervormen
Minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open Vld) wil een Commissie van Deskundigen oprichten om in drie jaar tijd de hele strafprocedure te herzien. Dat moet door de nieuwe Europese regels over bijstand aan verdachten. Dat zei ze zopas in de Kamercommissie Justitie, waar ze verslag uitbracht van de Europese Raad van Ministers van Justitie vorige week.
De Europese Commissie wil dat dat iedere verdachte recht heeft op bijstand door een advocaat tijdens àlle verhoren bij àlle misdrijven. In België kan dit alleen bij het eerste verhoor en het moet niet bij verkeersmisdrijven. Van de Europese Commissie mag de advocaat ook met zijn cliënt overleggen zolang hij wil, in België slechts een half uur. Van Europa mag de advocaat in verhoren vragen stellen en zelf antwoorden, in België niet. De Europese Commissie stoomde hierover een ontwerprichtlijn klaar.
Turtelboom zegde dat de Europese Commissie over haar ontwerprichtlijn nu onderhandelingen wil beginnen met het Europees Parlement. Die moeten rond zijn tegen het einde van dit jaar, zodat de richtlijn dan definitief wordt. Daarna krijgen de lidstaten van de Europese Unie drie jaar de tijd om hun rechtssysteem aan te passen aan die richtlijn.
Enorme budgettaire gevolgen
Turtelboom: "Ik heb aan de Europese Commissaris voor Justitie, Viviance Reding, gezegd dat deze richtlijn voor ons veel te ver gaat. Ze heeft enorme budgettaire gevolgen en bovendien moeten we onze hele strafprocedure herzien. Ik heb ook een overgangstermijn van vijf jaar voorgesteld in plaats van drie, maar Reding drukte mij op het hart dat dit voor het Europees Parlement absoluut onhaalbaar is. Drie jaar is het maximum".
De justitieminister zegde dat we dus onze hele strafprocedure zullen moeten hervormen in drie jaar tijd! "Daarom heb ik hulp gevraagd van deskundigen en universiteitsprofessoren. Het NICC (Nationaal Instituut voor de Criminologie en de Criminalistiek) moet samen met de Universiteit van Luik tegen september een studie maken van ons systeem van gratis rechtsbijstand en de gevolgen die dit soort veranderingen daarvoor kunnen hebben".
Spanje, Italië, Portugal en Letland vonden het voorstel van de Commissie ook niet goed: ook zij meenden dat het toepassingsgebied te ruim was. Frankrijk vond dan weer net als België dat de termijn van drie jaar om de richtlijn om te zetten in het eigen rechtssysteem te kort was. Maar uiteindelijk bleven alleen nog België, Estland en Portugal kritisch voor het voorstel van de Commissie. Nederland en Luxemburg steunen de Commissie en ook Engeland zou willen meedoen.
Volgens een peiling die de Katholieke Hogeschool Kempen in opdracht van Gazet van Antwerpen bij de Geelse bevolking uitvoerde, haalt N-VA bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober maar liefst 41 procent van de stemmen.
Dat brengt de partij op zestien zetels, amper één zetel verwijderd van de absolute meerderheid. N-VA scoorde bij de vorige verkiezingen in 2006 niet eens genoeg om één verkozene naar de gemeenteraad te sturen.
De CD&V, die bij de vorige verkiezingen meer dan de helft van de stemmen won en twintig zetels veroverde, houdt volgens de peiling nog maar 25 procent van de stemmen over. Die zijn goed voor nog negen zetels. Maar ook oppositiepartijen sp.a, Groen en Vlaams Belang verliezen zetels aan N-VA.
36 procent van de respondenten in de bevraging deelde mee nog niet te weten op welke partij zij in oktober willen stemmen, of dat niet te willen meedelen.
"Als ik voel dat er na de gemeenteraadsverkiezingen bij CD&V nog altijd geen interesse is voor inhoudelijke vernieuwing, dan ben ik weg. Want dan heb ik daar geen enkele rol meer te spelen." Dat zegt CD&V-senator Rik Torfs in een interview met het weekblad Humo.
In het interview stelt Torfs dat hij zich voornamelijk bij CD&V heeft aangesloten in de hoop die partij te kunnen vernieuwen. "De enige reden dat ik vandaag in de Senaat blijf, is om het ándere werk te doen: om de vernieuwing van mijn partij aan te pakken", stelt hij in het interview. "Want die Senaat, zeker zoals ze hem in 2014 willen hervormen, wordt een compleet zinloze instelling."
Torfs verwijt zijn partijgenoten dat ze niet op lange termijn denken, hoewel CD&V steeds verder wegzinkt in verkiezingsuitslagen en peilingen. "Zo is het in de Kerk gegaan en hetzelfde gebeurt nu met de politieke partijen: de hervormingen worden altijd maar uitgesteld en straks, als het te laat is, kan niemand nog iets wezenlijks ondernemen. Ik vrees echt voor dat scenario."
De senator wijst erop dat een aantal zusterpartijen van CD&V al verdwenen zijn: "In Italië bestaat Democrazia Cristiana niet meer, in Nederland zit het CDA tussen hangen en wurgen."
CD&V staat in België echter niet alleen met zijn problemen, ook de PS is in de visie van Torfs een vreemde partij voor de Vlamingen. "Als Di Rupo vijftien burgemeesters bijeenroept om de veiligheid in de steden te promoten, is dat een typisch Frans initiatief. Zo'n grote conferentie waar iedereen gewichtig zit te doen achter een groot bureau en een glas water. De Vlaming vindt dat onzin. Je kan toch onmogelijk om de vaststelling heen dat Elio Di Rupo voor veel Vlamingen de premier van een vreemd land is?"
N-VA presenteert alternatief voor onderwijshervorming
N-VA presenteert alternatief voor onderwijshervorming
Regeringspartij N-VA heeft maandag haar visie op het Vlaamse onderwijs voorgesteld en die verschilt danig van de conceptnota die Onderwijsminister Pascal Smet (sp.a) hanteert. Volgens N-VA is er geen radicale omslag nodig, het onderwijs presteert goed en moet enkel worden bijgestuurd waar nodig.
"De opleiding van onze jongeren is te belangrijk om mee te experimenteren", stelt Vlaams fractieleider Kris Van Dijck duidelijk.
Geen brede eerste graad
Tegen 2014 wil Pascal Smet (sp.a) het secundair onderwijs in het nieuw zetten. De belangrijkste elementen van zijn plan zijn de invoering van een brede eerste graad, die leerlingen voorbereid op een uitgestelde studiekeuze, en het afschaffen van de opsplitsing tussen ASO, TSO en BSO.
Net die twee punten ziet N-VA anders. "Er is niets mis met de verdeling tussen Algemeen, Technisch en Beroeps Secundair Onderwijs", zegt Kris Van Dijck. "Zolang de drie maar evenwaardig worden behandeld. We kunnen die benamingen wel afschaffen, maar de perceptie zal blijven."
Technische vakken in basisonderwijs
Dat vindt N-VA jammer, want onze maatschappij heeft nood aan alle profielen. "Daarom pleiten wij ervoor al in het basisonderwijs technische vakken te onderwijzen, zodat de vooroordelen verdwijnen en leerlingen geprikkeld worden om later een technische richting te kiezen."
Een goede begeleiding in het basisonderwijs maakt volgens N-VA ook de brede eerste graad, zonder studiekeuze, overbodig die Pascal Smet voorstelt.
Overleg
Toch gelooft de partij nog in het overleg met de minister van Onderwijs. "2014 is nog ver", besluit Van Dijck. "Er is nog een vergelijk mogelijk, voor of na de gemeenteraadsverkiezingen."
Antwerps burgemeester Patrick Janssens (sp.a) mikt bij de verkiezingen dit najaar met zijn stadslijst opnieuw op 35 procent. Dat zei hij zondag in het VRT-programma 'De Zevende Dag'. "Oktober is nog heel ver weg en de prijzen worden aan de meet pas uitgedeeld", reageerde hij op de peilingen die de N-VA van Bart De Wever tot wel 43 procent toedichten.
"Mijn prognose voor de stadslijst is terug ongeveer 35 procent, zoals vorige keer", liet Janssens zich ontvallen. "Omdat onze peilingen vergelijkbaar zijn met die van 2006 een paar maanden voor de verkiezingen en omdat ik dezelfde sfeer voel bij de mensen. Maar ik weet natuurlijk niet wat het cijfer zal zijn van de andere partijen en ben ook absoluut nog niet zeker dat we onze ambities zullen waarmaken."
Janssens bundelt op 14 oktober de krachten op een stadslijst met CD&V en enkele onafhankelijken. Over een mogelijk voorakkoord met nog andere partijen bleef hij wat mysterieus. "Neen, neen, neen. En ik praat daar ook niet over met andere partijen", stak hij van wal. "Maar het probleem is: als ik dat wel zou gedaan hebben, dan zou ik het toch niet bekennen hier. We hebben het niet gedaan en anders zou ik het ontkennen."
Tot slot gaf Janssens de Antwerpenaren nog de raad hun keuze te maken op basis van de verwezenlijkingen uit het verleden. "Als je wil weten wat Patrick Janssens zal doen na 2012, moet je kijken naar wat hij gedaan heeft de voorbije zes jaar. Als je wil weten wat Bart De Wever zal doen na 2012, dan moet je ook kijken naar wat hij de voorbije zes jaar gedaan heeft", aldus Janssens. "De Antwerpenaar is slim genoeg om die afweging te maken."
"Campagne van N-VA is overgoten met nationale saus"
VRT
Enkele politieke kopstukken hebben in "De zevende dag" opnieuw kritiek geuit op de verkiezingscampagne van de N-VA. "De lokale campagne van de N-VA is overgoten met een nationale saus", zei Caroline Gennez (SP.A).
"De zevende dag" had vandaag enkele kopstukken van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober te gast. Caroline Gennez (SP.A), Alexander De Croo (Open VLD), Ivo Belet (CD&V) en Jan Jambon (N-VA) namen het tegen elkaar op in een debat.
Al snel kwam de inzet van de lokale verkiezingen ter sprake. N-VA'er Jan Jambon ontkende dat de verkiezingen voor zijn partij draaien om een evaluatie van de regering-Di Rupo. Toch zal volgens hem de mening van de kiezer over de regering-Di Rupo wel degelijk een invloed hebben op de stemming.
"Het is moeilijk voor de kiezer om een duidelijk onderscheid te maken tussen die dingen", zei Jambon. ""De kracht van verandering", onze slogan, heeft het voordeel dat die zowel op het nationale als het lokale slaat."
"Ik hoop dat er meer is"
Ivo Belet wil zich in Hasselt dan weer niet meten met N-VA-boegbeeld Bart De Wever. "Dit zijn lokale verkiezingen, de nationale verkiezingen vinden pas plaats in 2014", zei hij.
Caroline Gennez denkt wel dat het nationale merk van een partij bepalend kan zijn voor de keuze van de kiezer. "Maar de lokale kandidaten moeten zich enkel bezighouden met lokale thema's", zei ze. "De campagne van de N-VA is daarentegen overgoten met een nationale saus, maar er zijn geen concrete thema's."
Ook Alexander De Croo was die mening toebedeeld. "In Brakel heeft de N-VA me al duidelijk gemaakt dat het de partij van Bart De Wever is, en dat die staat voor de kracht van de verandering. Meer weet ik nog niet, maar ik hoop dat er nog meer is dan dat."
Waarom een oplossing voor Roma in het Noordstation niet bestaat
Waarom een oplossing voor Roma in het Noordstation niet bestaat
BRUSSEL - Op 21 juni overhandigde een gerechtsdeurwaarder in het Brusselse Noordstation een bevelschrift tot uitzetting aan het tiental families dat er sinds enkele maanden is gestrand. De vraag is of een echte oplossing wel bestaat, vraagt Koen Geurts.
De beelden zijn ons welbekend. Families die met hun kinderen reeds maandenlang in een zichtbaar uitzichtloze situatie in het Brusselse Noordstation vertoeven. Oorspronkelijk ging het om enkele families uit Slovakije (regio Kosice), maar al snel voegden zich er Roemeense, Kosovaarse, Bulgaarse en Servische families bij. De situatie en voorgeschiedenis is voor elke familie verschillend, waardoor de zoektocht naar oplossingen extra complex wordt.
Heel wat vrijwilligers en organisaties hebben zich er rond genesteld en voorzien hen in de dagelijkse levensbehoeften. Lokale, regionale en federale overheden discussiëren over wie verantwoordelijk is om de situatie op te lossen. De media spelen hier gretig op in en verontwaardiging domineert de publieke opinie. Tot zover niets nieuws onder de zon.
Situatie lijkt onoplosbaar
De situatie lijkt inderdaad onoplosbaar. De achtergrond van deze families is er vaak een van structurele armoede en uitsluiting en een groot gebrek aan toekomstperspectief met een sterk etnische component. Zo leven de Slovaakse Roma uit Kosice al meer dan drie generaties in volstrekte werkloosheid, zonder werkervaring, zonder enige opleiding of uitzicht op een job. Sommige families hebben voordien al van tijdelijke opvang in een opvangcentrum genoten of trokken ergens OCMW-steun. Anderen, niet-EU-burgers, werden reeds voor de derde keer geweigerd in de asielprocedure.
De enkele families die in mei beslisten om vrijwillig terug te keren, werden snel vervangen door anderen. Zo was er een Roemeense familie die reeds verbleef in een Fedasil-centrum, maar in Brussel kwam bedelen en de nachten in het Noordstation doorbracht.
Een andere familie kwam er terecht nadat ze haar appartement werd uitgezet wegens achterstallige huur. Nog anderen strandden in het station nadat ze door Bulgaarse mensenhandelaars tegen een fikse som geld naar Brussel werden gelokt met de belofte van werk, waarna ze op straat gedumpt werden.
Dat ondertussen deze mensen tijdelijk worden bijgestaan om de meest dringende noden te lenigen, is logisch, maar dit mag geen valstrik worden. Tegelijk is een eenduidige boodschap nodig dat het hier om een uitzonderlijke en tijdelijke situatie gaat en dat de sleutel voor een oplossing voor een belangrijk deel in hun eigen handen ligt.
Wil men zich in Brussel vestigen, zal men zelf op zoek moeten gaan naar een woning. En dus ook naar werk. Roemenen en Bulgaren zijn nog beperkt tot knelpuntberoepen, maar voor Slovaken ligt de arbeidsmarkt volledig open.
Sociale organisaties kunnen hen toeleiden naar de nodige structuren, maar het vraagt ook eigen inspanningen. Intensief begeleide trajecten rond empowerment voor mensen in dergelijke achtergestelde positie en verblijfssituatie zijn onbestaande en hebben zeer veel tijd nodig.
Dus wat als je de pech hebt om in een dergelijke familie geboren te zijn? Als er in je familie nooit iemand de kans gehad heeft om te werken, laat staan om een opleiding te volgen, en je niet eens de plaatselijke taal spreekt, hoe geraak je dan in hemelsnaam aan een job? Een lang voortraject is nodig. Maar hoe betaal je ondertussen je appartement?
Verre van eenduidige communicatie maakt zaak nog complexer
Eigenlijk nog voorbarige vragen, want wat blijkt? Het schoentje wringt al bij het communiceren van deze cruciale informatie. Elke organisatie die tussenkomt, benadert deze groep met haar eigen boodschap. Deze zijn verre van eenduidig en vaak contradictorisch of onjuist waardoor er veeleer desinformatie heerst.
Mensen in een precaire situatie, die nauwelijks wat te verliezen hebben, geloven het liefst wat hen het meeste hoop geeft. En daar sta je dan met je boodschap van realiteitszin en correcte juridische informatie. De precedenten maken het nog moeilijker: de meeste mensen kennen wel iemand die huisvesting heeft aangeboden gekregen in een gemeente, met daarbij behorende sociale omkadering en totaalzorg voor basisbehoeften. Al waren deze initiatieven telkens maar tijdelijk, het geeft hen hoop en wie ben ik dan om dat te komen weerleggen?
Momenteel blijkt er slechts één spoor te zijn die de knoop, al is het maar tijdelijk, kan ontwarren. Eerst en vooral dienen de families uit de sfeer gehaald te worden van liefdadigheid, vrijblijvendheid en desinformatie. Dat kan door hen als onwettig verblijvende families met kinderen op te vangen in een opvangcentrum van Fedasil.
Realistisch toekomstperspectief in plaats van desinformatie
Daar zal er strikt moeten worden gewerkt aan bewustwording en oriëntering naar een realistisch toekomstperspectief in België (oriëntatie naar werk) of in het land van herkomst (vrijwillige terugkeer). Al is deze oplossing niet structureel en slechts tijdelijk, het is het enige duidelijke alternatief dat we momenteel te bieden hebben. Het grote voordeel hier is de duidelijkheid: eenduidige, juiste informatie over mogelijkheden en beperkingen.
De families die aan de voorwaarden voldoen, zijn door de bemiddelaars van de Foyer toegeleid naar het OCMW om een aanvraag te doen voor een opvangcentrum. Brussels staatssecretaris Bruno De Lille (Groen) verkreeg als eigenaar van het CCN-gebouw van de vrederechter een uitzettingsbevel voor de aanwezige families, dat zou worden uitgevoerd na een positieve beslissing van Fedasil omtrent de opvang in een centrum.
Meerdere families hebben echter al laten verstaan niet naar een opvangcentrum te willen gaan, omdat ze nog steeds hopen op een OCMW dat hen huisvesting zal aanbieden. Daarom moet het voorstel tot opvang hand in hand gaan met een uitzettingsbevel uit het Noordstation.
Er is veel kans dat de kranten binnenkort weer zullen gesierd worden met plaatjes van gezinnen met kinderen die de nacht in een park moeten doorbrengen, iedereen moord en brand roept, politici tegen wil en dank van zich moeten laten horen en het publiek overmand wordt met een déjà vu-gevoel.
Welke lessen kunnen we trekken uit deze (zich steeds herhalende) geschiedenis?
Ten eerste moeten we ons de vraag stellen of het goed is dat het Noordstation aan gestrande families langdurige slaapplaats aanbiedt. Directe en verplichte doorverwijzing naar bestaande daklozenopvang en juridische hulp lijkt hier meer aangewezen.
Indien er toch tijdelijk aparte huisvestings- en sociale begeleidingsinitiatieven worden genomen, is het absoluut een must om voor elke vorm van hulp de mensen te responsabiliseren en strikte voorwaarden te stellen: afspraken nakomen, kinderen elke dag naar school sturen, netheid en hygiëne waarborgen, intekenen op een activeringstraject (taal- of alfabetisatieles, oriëntatie naar werk, ...). Laten we ook nadenken over intensieve inschakelingstrajecten voor mensen met een dergelijke geschiedenis van uitsluiting.
Last but not least moeten we ons verwonderd blijven afvragen waarom het hier voornamelijk om Roma gaat.
Is de Slovaakse overheid reeds op het matje geroepen? Is de ambassadeur al in het Noordstation gepasseerd om met zijn landgenoten te spreken? En wat vindt de EU van deze taferelen?
Vragen die de federale regering ter harte moet nemen om meer diplomatieke druk te zetten op de EU en de Oost-Europese lidstaten. We kunnen toch niet blijven dulden dat deze regeringen oogluikend toelaten dat hun eigen burgers - die ze zouden moeten beschermen, reeds generaties lang in een zodanig wanhopige en perspectiefloze situatie verkeren dat ze verkiezen om als desperados aan te spoelen in een vreemd land dan te blijven daar waar ze zich al zo lang proberen thuis te voelen.
Van Rompuy: "Verplichte hervorming pensioenen in EU-landen"
Europees president Herman Van Rompuy wil dat alle Europese Unie-landen hun pensioenstelsel zouden hervormen. Opvallend: het moet gaan om een verplichting en geen vrijblijvend voorstel aan de lidstaten. Dat zegt hij in een interview met de Duitse krant Welt am Sonntag.
De pensioenen zouden meer rekening moeten houden met de stijgende levensverwachting. Lees: aangezien we steeds ouder worden, zullen we dus steeds langer moeten blijven werken.
"We kunnen aanbevelingen doen aan de Unie als geheel, zoals bijvoorbeeld door te wijzen op de relatie tussen de leeftijd waarop men op pensioen gaat en de levensverwachting", aldus de Europese president. "We kunnen alle 27 lidstaten engageren om hun pensioensysteem binnen een bepaalde tijd te hervormen om een conforme manier met een duidelijk objectief".
Maar Van Rompuy meent dat het hierbij essentieel is niet alleen voorstellen te doen, waarna iedereen doet wat hij wil. "Het is beter het op een verplichte manier te doen".
De Belg zegt dat er hierover al iets op tafel zal liggen bij de volgende EU-top van 28 en 29 juni in Brussel. De volgende maanden kan er dan verder over onderhandeld worden, meent Van Rompuy.
Groen rekent op SP.A en Open VLD om kerncentrales te sluiten
Groen rekent op SP.A en Open VLD om kerncentrales te sluiten
Bart Dewaele
Oppositiepartij Groen hoopt dat Open VLD en SP.A binnen de regering vasthouden aan het sluiten van de oudste kerncentrales in 2015. De partij reageert daarmee op het voorstel van staatssecretaris voor Energie, Melchior Wathelet (CDH).
Wathelet wil ofwel de centrales Doel I en II ofwel de centrale Tihange I tien jaar langer openhouden, schrijft De Tijd zaterdag. De keuze zal onder meer afhangen van een rapport dat het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) zal opstellen over de veiligheid van de centrales, aldus de krant.
Om de kritiek te counteren dat het langer openhouden van een kerncentrale een cadeau vormt voor Electrabel, wil Wathelet dat de beschikbare nucleaire capaciteit ter beschikking wordt gesteld van de markt.
Probleem
'Voor onze bevoorrading is kernenergie het probleem, niet de oplossing. Alleen Electrabel wordt beter van het 10 jaar langer openhouden. Een gedeeltelijke sluiting is al beter dan de plannen in het verleden, maar voor de toekomst is het onvoldoende. Voor onze energiebevoorrading op korte en lange termijn is het plan-Wathelet een slechte zaak', zegt Groen-kamerlid Kristof Calvo.
'Wathelet gaat in tegen de conclusie van het rapport van zijn eigen administratie. Dat rapport zegt duidelijk: het productiepark is verouderd, te overwegend nucleair en daardoor onvoldoende flexibel voor consumptiepieken- en dalen', zegt het groene kamerlid.
Sabotage
Groen zegt dat er voldoende investeringen aan moderne gascentrales in de pijplijn zitten om de bevoorrading te garanderen. Wel zou Electrabel 'de boel saboteren' door productie-eenheden vervroegd te sluiten. 'Electrabel saboteert de boel en zou dan ook nog beloond worden met het langer openhouden van de oudste kernreactoren', vindt Calvo.
Eerder pleitten CD&V en MR ook al voor het langer openhouden van kerncentrales. Groen rekent daarom nu op Open VLD en SP.A. 'Als SP.A en Open VLD woord houden, kan Wathelet zijn huiswerk opnieuw maken.'
Nieuwe linkse partij in Wallonië opent aanval op PS
Nieuwe linkse partij in Wallonië opent aanval op PS
Mouvement de Gauche, de nieuwe partij die uit de grond werd gestampt door voormalig Ecolo-parlementslid Bernard Wesphael, is de enige vertegenwoordiger van democratisch links in Wallonië. Dat heeft Wesphael zaterdag tijdens een congres in Namen voor zowat 400 aanhangers verklaard.
Tijdens zijn slottoespraak richtte de oprichter van de partij zijn pijlen naar de PS. 'Wij zijn geen partij links van de PS: wij zíjn de linkse partij. De PS van vandaag is centrum-rechts', klonk het.
Om die stelling kracht bij te zetten, verwees hij naar verschillende maatregelen die door hem gecontesteerd worden. Daarbij kwamen onder meer het verdrag van Lissabon, het Europese begrotingsbeleid, de privatiseringen en de hervormingen van het pensioenstelsel aan bod.
'Het is net omdat de PS aan de macht is, dat rechts het zich kan permitteren om dergelijke maatregelen te nemen', zo zegt Wesphael.
De Mouvement de Gauche heeft onder meer steun gekregen van de linkse Griekse partij Syriza en van het Franse Parti de Gauche van Jean-Luc Mélenchon.