Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Geldwolven
Ik hoop dat de NVA zo snel mogelijk verdwijnt in ons apenland
Â
Â
16-07-2014
MR-kiezer staat achter kamikazecoalitie
MR-kiezer staat achter kamikazecoalitie
De MR heeft recentelijk een peiling gehouden onder zijn kiezers over een mogelijke Zweedse of kamikazecoalitie, waarbij de Franstalige liberalen als enige Franstalige partij in een federale regering zouden stappen met N-VA, CD&V en Open Vld. Tussen 65 en 70 procent van de bevraagden zou zo’n regering een goede oplossing vinden, schrijft La Libre Belgique dinsdag.
Een grote meerderheid van het MR-electoraat meent dat een ‘kamikaze’ de beste oplossing zou zijn om de hervormingen door te voeren die het land nodig heeft, luidens de formulering van de vraag. De helft van de bevraagden gelooft ook dat dit scenario zich zal voltrekken. Ook werd gepolst naar het enthousiasme voor andere coalities. Een klassieke tripartite kan maar weinig enthousiasme losweken.
Philippe Moureaux kritisch
De Brusselse PS’er Philippe Moureaux liet zich intussen al kritisch uit over een kamikazecoalitie. “Groot mediaoffensief om het onverdedigbare te verdedigen: een regering die wordt gedomineerd door een Vlaamse tsunami tegenover een Franstalig golfje”, tweette Moureaux dinsdagmorgen. “De MR bereidt ons niet voor op een kamikazecoalitie, maar op de coalitie van de ontkenning van haar engagementen”, voegde hij er aan toe. “Een MR die voor enkele portefeuilles de bevelen van de N-VA uitvoert. Arme gedupeerde en in de steek gelaten Franstaligen.”
In het RTBF-programma La Première had ontslagnemend vicepremier Joëlle Milquet (cdH) eveneens kritiek op de coalitie. Ze vindt die niet moedig, maar “laf”.
Voor de eerste maal dat een belgische koning vlaanderen een paar maal meer bezoekt dan wallonië is het paniek aan waalse kant, de voorgangers van Filip hebben altijd voorrang gegeven aan wallonië.
Dat hij nederlands praat dat is voor de Franstaligen al twee bruggen te ver.2 procent van hun tijd spreken ze nederlands en de walen meestal 0 procent toch aan de kust!
Dit staat nu echt voor de waalse arogantie ik denk dat de koning de echte geschiedenis van Belgie heeft gelezen en is tot de bevinding gekomen dat het dank zij de vlamingen dat er in de jaren 50 zij zijn opgekomen voor de koningklijke famillie hij weet ook dat het meeste geld van de vlamingen komt
"Koning Filip trekt Vlaanderen voor en laat Wallonië wat links liggen." Dat zeggen Franstalige kranten. Ze hebben het opgeteld: Filip is twintig keer op bezoek geweest in Vlaanderen en maar negen keer in Wallonië. In Vlaanderen wonen meer mensen en er zijn ook meer bedrijven, die nodigen de koning ook vaak uit. Dat begrijpen de Franstaligen, maar ze zijn vooral boos over een uitstap van afgelopen weekend. Filip en Mathilde waren toen met het hele gezin in Sea Life in Blankenberge. Ze spraken er de hele tijd onderling Nederlands, terwijl ze thuis altijd Frans spreken.
Waar ligt de sleutel voor Charles Michel? Johny Vansevenant
Waar ligt de sleutel voor Charles Michel? Johny Vansevenant
Er wordt één formule vergeten. Volgens mij deze die ook het meest kans maakt, maar nu niet genoemd kan worden: NVA-PS
CD&V zal het moeilijk krijgen ,met al zijn eisen om de premier te mogen leveren , hoeveel is de partij bereid de lat lager te leggen , gezichtsverlies wordt dan een risico. Open VLD roffelt de trom , indien de toon niet mildert , is er nergens een inbraak . Een tri partite wordt alzo verdaagt ad Calendas Graecas . De burger , hij staat voor schut , hij ondergaat lijdzaam het spel van de politici , een echt schimmenspel . Een echt herstelbeleid is nagenoeg onmogelijk met een Zweedse coalitie zonder de liberalen . In Vlaanderen is het ook allemaal geen koek en ei , enkele weken na de verkiezingen stapelen de budgettaire problemen zich plots op . Wat met het voorbije goed bestuur , er zal moeten geschoven en gesleuteld worden om het hoofd boven water te houden en de schuldenlast te verminderen zodat de volgende generaties niet meer belast worden. Een Zweedse coalitie , zal de radicalisering ,in het kwadraat doen toenemen , en de samenwerking tussen de deelstaten bemoeilijken daar de opties daar verschillend worden ingevuld . Het worden zo wie zo moeilijke tijden voor politici .
De koning heeft de opdracht van informateur Charles Michel nog eens met een week verlengd. Michel moet de dag na de nationale feestdag nog eens langs bij de vorst voor een nieuw verslag. Wellicht komen er daarna nog verlengingen. De informateur moet de verschillende coalitieformules nagaan.
Uit zijn ontmoetingen blijkt dat hij het centrum-rechtse spoor aftast, maar hij boekt geen vooruitgang, omdat CD&V CDH erbij wil en omdat Open VLD in de Vlaamse regering wil. Komt er meer duidelijkheid wanneer de Vlaamse en Waalse regering gevormd zijn, wellicht tegen het einde van de week?
Waar ligt de sleutel?
Informateur Michel raakt geen millimeter vooruit. Tegen elke regeringsformule zijn er veto’s. Alles lijkt geblokkeerd. Hij heeft discrete contacten zoals het heet. Uit de ontmoetingen die hij gehad heeft, blijkt dat hij alvast centrum-rechts aftast. Michel botst daarvoor op twee veto’s. CD&V wil CDH erbij, maar voorzitter Lutgen heeft al duidelijk gemaakt dat hij nooit wil regeren met N-VA. Open VLD blijft bij zijn eis om ook in de Vlaamse regering te mogen, maar daar houden CD&V en N-VA de boot af. Open VLD is niet nodig is daar de boodschap.
Bij CD&V leeft nog altijd de stille hoop dat CDH toch federaal in centrum-rechts wil wanneer de posten en bevoegdheden binnen zijn in de Waalse regering. Met als redenering dat CDH zich nu nog wat inhoudt zodat de PS hen als wraak geen prutsbevoegdheden opsolfert. Daarom moet informateur Michel wachten tot die Waalse regering rond is. Vanuit CDH blijven de signalen komen dat ze hun veto tegen N-VA hoe dan ook behouden. Maar dat zullen we pas zeker zijn wanneer die Waalse regering gevormd is. Informateur Michel moet daar dus op wachten.
Het is ook wachten op de Vlaamse regering, want als die er is, dan wordt het moeilijk, zoniet onmogelijk, voor Open VLD om daar nog in te breken. Vraag is of de Vlaamse liberalen hun veto tegen centrum-rechts dan nog blijven behouden en dus niet in de kamikaze- of Zweedse coalitie willen stappen. (Zweeds want blauw, geel en een kruis in de vlag). Bij de andere partijen hoor je dat Open VLD dan wel zijn eis zal intrekken. De Vlaamse liberalen kunnen alleen scoren met politici als Maggie De Block wanneer die in een regering zitten, want met haar kan je geen oppositie voeren, is een veelgehoord zinnetje. Als Open VLD wél voet bij stuk houdt, dan is de federale formatie op weg naar veel maanden blokkering.
Koudwatervrees bij CD&V
Stel dat Open VLD ja zegt op de kamikaze- of Zweedse coalitie dan merk je toch nog altijd veel koudwatervrees bij CD&V. Je hoort twijfels over de stabiliteit van een regering met alleen maar MR aan Franstalige kant. Je hoort ook de vrees dat zo’n regering niet sociaal genoeg zal zijn. ‘We zijn een centrum-partij’ en geen liberale partij’, is nog zo’n citaat. Betekent dit nu een veto van CD&V tegen kamikaze/Zweeds? Als je goed luistert, toch niet helemaal.
Hoe kan je de instabiliteit oplossen? Als je CD&V de premierpost geeft, dan hebben zij het in handen en kunnen ze voor stabiliteit zorgen. Zo kan Kris Peeters federaal gaan. Hoe kan je de vrees van CD&V als meest linkse partij in de regering oplossen? Door bijvoorbeeld sociale departementen aan de Vlaamse christendemocraten, liefst aan een ACW’er of zoals dat nu heet BN’er te geven.
Dan hoor je bij de liberalen maar ook bij N-VA dat CD&V dan toch niet te gulzig mag zijn als je de federale uitslag bekijkt. Je hoort dan dat CD&V wel veel eist: een premier, een Europese commissaris, sociale departementen, een regeling voor de ARCO-spaarder/belegger gekoppeld aan de post van minister van financiën. Je hoort net niet de kreet ‘Zal het gaan ja?’. Al krijg je bij CD&V de repliek dat de anderen ook zeggen dat Marianne Thyssen de meest geschikte kandidaat is. En dat de premierpost nog nooit echt opgeëist is. En dat alle partijen voor de verkiezingen een regeling wilden voor de ARCO-spaarder. Willen ze dan geen woord houden?
Het vel wordt duur verkocht
CD&V’ers zullen wellicht ook niet nalaten er op te wijzen dat ze nodig zijn voor de kamikaze/Zweedse coalitie en dat het terecht is dat ze eisen stellen. Ze willen duidelijk hun vel duur verkopen. Al hoor je dan bij de tegenpartij dat CD&V zichzelf verzwakt heeft door zich te koppelen aan N-VA voor de Vlaamse regering. Een liberale bron had het over een ‘ongelukkige reactie’ van CD&V toen te horen was dat PS en CDH zich aan elkaar gekoppeld hadden voor het Waalse en Brusselse niveau. Door die koppeling aan N-VA staat CD&V minder sterk is een liberaal argument.
Bij CD&V is intussen wel bezorgdheid te horen dat N-VA achterover gaat leunen wanneer de Vlaamse regering gevormd is. Dat N-VA zich niet langer dubbel zal plooien om federaal in een regering te stappen. Dat voor de partij van Bart De Wever federale oppositie ook interessant is, wanneer hij de Vlaamse regering in handen heeft als oppositie-instrument tegen de federale regering, en met CD&V als ‘junior partner’ in die Vlaamse regering. Ongetwijfeld zullen de voorzitters De Wever en Beke nog een hartig woordje moeten praten om die angst bij CD&V weg te werken. Die garanties worden dus gekoppeld aan de Vlaamse regeringsvorming. Vraag is wat die garanties waard zijn. Als de prijs te hoog is voor N-VA wordt regeringsdeelname moeilijk. Al heeft de partij van Bart De Wever altijd heel duidelijk gezegd ook federaal te willen regeren. Zijn informateursnota waarin een aantal harde economische maatregelen niet staan, zou daarvan het bewijs moeten zijn.
De verlokking van de kamikaze-regering
Hoeveel zin heeft MR in kamikaze of Zweeds? Wie rondbelt, hoort dat de meningen verdeeld zijn bij MR. Sommigen vrezen het risico van maar met 20 van de 63 zetels Franstalige Kamerzetels in de federale regering te zitten. Bij een vroegtijdige val van zo’n regering zou de electorale prijs wel eens zeer groot zijn, is dan het argument. Anderzijds hoor je dat Charles Michel ‘tenté’, aangelokt is door kamikaze/Zweeds. Aangezien hij toch buiten de Waalse en Brusselse regering gehouden wordt, is zo’n coalitie de enige kans om volop macht uit te oefenen federaal. En dat eindelijk eens zonder gedomineerd te worden door de PS.
De aversie voor de PS is één van de redenen waarom een tripartite de allerlaatste noodgreep is. CD&V en de liberalen vrezen een te linkse PS, opgejaagd door extreem-links en vakbonden. Een tripartite betekent ook dat N-VA federaal in de oppositie komt. Het horrorscenario voor CD&V zoals gezegd. Bovendien heeft Bart De Wever vanuit die positie zo’n 33 procent gehaald federaal. Hoeveel zal hij halen na vijf jaar federale oppositie? Pas als de economische groei heel erg sterk meevalt, heeft zo’n tripartite een kans. Die klassieke driepartijenregering is pas voor over vele maanden, wanneer centrum-rechts mislukt.
Omgekeerde kamikaze?
Informateur Michel zal daarom doorgaan zolang hij kan. Er lijkt echt niemand klaar om in zijn plaats centrum-rechts uit te proberen. Je hoort zelfs dat de PS het heft in handen zal krijgen, wanneer Michel de handdoek in de ring zou gooien. De MR-voorzitter zal dus wel nog een tijdje overzomeren. Een PS zou aan de tripartite kunnen timmeren al lijkt ook dat vrij kansloos.
Je hoort ook zelfs het gerucht dat de Franstalige socialisten een plan B hebben, namelijk de omgekeerde kamikaze. CD&V en N-VA zouden dan federaal in de oppositie zitten en Open VLD en SP.A in de regering. Aan Franstalige kant zou het dan een tripartite zijn met de mogelijkheid dat MR Waals mag inbreken. ‘Science fiction’ hoor je elders en ‘het beste recept om ervoor te zorgen dat die omgekeerde kamikaze de laatste Belgische regering is, want dit zal leiden tot een ongeziene Vlaamse radicalisering’.
Slotsom elke formule ligt moeilijk. Er zit voor Charles Michel niets anders op dan te wachten op de gewestregeringen. Maar als die gevormd zijn, blijven er dan nog genoeg obstakels over voor nog maandenlang onderhandelingswerk.
Tablets en smartphones zijn fantastische apparaten om eender waar video’s te kijken, te surfen op het internet, informatie op te zoeken,… De mogelijkheden zijn eindeloos, alleen durft de beperkte levensduur van de batterij soms roet in het eten te gooien. Gelukkig bestaan er manieren waardoor je batterij langer zal meegaan. Wij geven je er hier eventjes tien mee.
1. Hou je apparaat weg van extreme temperaturen Je tablet of smartphone is niet bestand tegen extreme temperaturen. Bij koude of hete temperaturen zal je apparaat meer vergen van de batterij en die temperaturen kunnen ook de hardware beschadigen. Om je apparaat te beschermen hou je het best op kamertemperatuur.
2. Beperk de helderheid van je scherm Een van de instellingen die heel wat van je batterij kan opslorpen is de helderheid van je scherm. In veel gevallen is het niet nodig om een zeer fel scherm te hebben. Stel de helderheid van je scherm zo laag mogelijk in en verander dat enkel indien het nodig is.
3. Neem een zwarte achtergrond De achtergrond van je smartphone of tablet is een ideale plaats om een leuke foto te plaatsen maar die foto weegt wel op je batterij. Voor elke witte of gekleurde pixel moet je apparaat een helder licht uitstralen, terwijl dit voor een zwarte pixel niet het geval is. Een volledig zwarte achtergrond is een beetje saai, maar die zorgt er wel voor dat je batterij langer meegaat.
4. Let op met gratis applicaties Gratis applicaties zijn fantastisch, ze brengen je iets nieuw en je hoeft er niet voor te betalen. Maar er is een keerzijde aan de medaille. Microsoft en de Purdue University hebben ontdekt dat gratis applicaties die advertenties gebruiken bij Androidtoestellen zwaar wegen op de batterij. Dat komt doordat ze de dataconnectie en processor van je smartphone gebruiken om constant nieuwe advertenties te downloaden.
5. Schakel vibraties uit Vibraties lijken een onschuldig en integraal deel van je smartphone maar toch vergt dat meer van de batterij dan een simpele ringtone. Denk er maar eens over na, de volledige telefoon moet genoeg trillen om jouw aandacht te krijgen. Als je de trilfuncties uitschakelt kan je batterij langer mee.
6. Schakel zaken die je niet gebruikt uit Wifi-, Bluetooth-, 3G-, 4G- of GPS-ontvangers gaan constant op zoek naar signalen, zelfs als je die signalen niet nodig hebt. Die zoektocht vergt natuurlijk energie. Daarom schakel je die ontvangers beter uit wanneer je ze niet gebruikt.
7. Bepaal het tijdsinterval van het fetch-schema Bepaall je scherm snel
Je scherm snel vergrendelen zorgt er niet enkel voor dat anderen geen toegang hebben tot je mobiel apparaat, het kan ook de levensduur van je batterij verlengen. Als het scherm vergrendelt is, verbruikt het geen energie meer. Stel je scherm zo in dat het zichzelf vergrendelt na een zo kort mogelijke periode van inactiviteit.
9. Schakel je apparaat niet uit Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar om energie te besparen zet je je apparaat beter niet uit. Als je je apparaat nadien opnieuw wil aanzetten, zal dat een heleboel energie vergen. Denk maar aan het opstarten van een PC, het duurt altijd een tijdje voordat je een PC kan gebruiken nadat je hem inschakelde. In die korte periode verbruikt een PC ook heel wat energie.
10. Vergeet de offline- of vliegtuigmodus niet Als je ergens bent waar er geen draadloos internet of telefoonverbinding is, doe je er goed aan om je apparaat in offline- of vliegtuigmodus te zetten. In die modus gaat je apparaat niet meer op zoek naar enig signaal en kan je alle offlinefuncties wel blijven gebruiken. De offline- of vliegtuigmodus kan ook dienen om je batterij te sparen in noodgevallen. Als je bijvoorbeeld later op de dag nog een telefoontje moet plegen en je ziet dat je batterij nu bijna leeg is, kan je je apparaat in vliegtuigmodus zetten om de batterij tot later te sparen.
Als die tips nog niet voldoen kan je nog op zoek gaan naar een apparaat waarvan de batterij lang meegaat. Een voorbeeld hiervan is de ASUS Transformer Book T100. Deze handige tablet kan je in een handomdraai omtoveren in een laptop door het toetsenbord te bevestigen. De Transformer Book T100 heeft ook een indrukwekkende batterij. Die gaat tot 11 uur mee als je de tablet gebruikt en kan twee weken zonder oplaadbeurt in standby-modus.de applicaties, zoals je e-mailapplicatie, kunnen volgens het fetch-schema werken. Dat houdt in dat de applicatie de gegevens zelf moet afhalen bij de server. Het tijdsinterval tussen twee ‘afhaalbeurten’ kan je zelf instellen. Als de applicatie elke 15 minuten gegevens moet afhalen verbruikt dit meer energie. Zorg ervoor dat er zoveel mogelijk tijd zit tussen twee ‘afhaalbeurten’ om je batterij te sparen.
8. Vergrendel je scherm snel Je scherm snel vergrendelen zorgt er niet enkel voor dat anderen geen toegang hebben tot je mobiel apparaat, het kan ook de levensduur van je batterij verlengen. Als het scherm vergrendelt is, verbruikt het geen energie meer. Stel je scherm zo in dat het zichzelf vergrendelt na een zo kort mogelijke periode van inactiviteit.
9. Schakel je apparaat niet uit Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar om energie te besparen zet je je apparaat beter niet uit. Als je je apparaat nadien opnieuw wil aanzetten, zal dat een heleboel energie vergen. Denk maar aan het opstarten van een PC, het duurt altijd een tijdje voordat je een PC kan gebruiken nadat je hem inschakelde. In die korte periode verbruikt een PC ook heel wat energie.
10. Vergeet de offline- of vliegtuigmodus niet
Als je ergens bent waar er geen draadloos internet of telefoonverbinding is, doe je er goed aan om je apparaat in offline- of vliegtuigmodus te zetten. In die modus gaat je apparaat niet meer op zoek naar enig signaal en kan je alle offlinefuncties wel blijven gebruiken. De offline- of vliegtuigmodus kan ook dienen om je batterij te sparen in noodgevallen. Als je bijvoorbeeld later op de dag nog een telefoontje moet plegen en je ziet dat je batterij nu bijna leeg is, kan je je apparaat in vliegtuigmodus zetten om de batterij tot later te sparen.
Als die tips nog niet voldoen kan je nog op zoek gaan naar een apparaat waarvan de batterij lang meegaat. Een voorbeeld hiervan is de ASUS Transformer Book T100. Deze handige tablet kan je in een handomdraai omtoveren in een laptop door het toetsenbord te bevestigen. De Transformer Book T100 heeft ook een indrukwekkende batterij. Die gaat tot 11 uur mee als je de tablet gebruikt en kan twee weken zonder oplaadbeurt in standby-modus.
Belgie veranderd meer en meer in een derde wereld land
Hoog tijd dat de overheid zich eindelijk eens gaat bezinnen over het onderhoud van hun rioleringsstelsel. Er wordt maar gebouwd en gebouwd, beken en waterlopen worden ingebuisd, de rijken worden rijker door gronden te verkavelen... En de burger kan maar hozen, niet met een emmer maar financieel. En vergeet de opwarming van het klimaat niet, het gaat nog erger worden!!!
Doordat er veel te veel gebouwd wordt en werd kunnen de aanhoudende regens niet meer in de grond trekken en ze blijven maar bouwen in overstromingsgebied. De beken kunnen dit niet meer trekken waardoor er overstromingen zijn.
Als dit onze zomer is wil ik hem nu al zeer snel vergeten en achter de rug hebben!!!! bah
Hevige regenbuien hebben her en der in Vlaanderen lelijk huisgehouden. Onder meer in het Vlaams-Brabantse Meise. Verschillende straten staan er onder water, meldt VTM Nieuws. Onder andere aan de ingang van de plantenuin kan de riolering het water niet slikken. In de naburige gemeenten kreeg de brandweer verschillende oproepen voor wateroverlast
Ook in Merelbeke, Wetteren, Schellebelle, Sint-Niklaas, Kortenberg en Lier kwam het water met bakken uit de lucht en is er sprake van wateroverlast.
Kris Peeters: Nu aan N-VA om te zorgen dat alles wordt opgelost
Kris Peeters: Nu aan N-VA om te zorgen dat alles wordt opgelost
CD&V is niet te spreken over de pronostiek van Bart De Wever over de Vlaamse regeringsvorming. De N-VA-voorzitter meende gisteren dat die begin volgende week rond zou zijn. ‘Er zal nog hard gediscussieerd moeten worden’, reageerde Kris Peeters op VTM.
Veel Vlaamse (en veel federale prominenten) waren gisteren traditioneel aanwezig op het Brusselse stadhuis om de Vlaamse Feestdag te vieren. Een perfecte gelegenheid voor de media om ze aan hun mouw te trekken over de Vlaamse formatie. Bart De Wever liet zich ontvallen dat hij dacht dat de regering tegen begin volgende week een feit kon zijn.
‘Niet vestandig’, stelt afscheidnemend minister en CD&V-onderhandelaar Kris Peeters als hem gevraagd wordt naar zijn mening over De Wevers deadline. ‘Als een voorzitter deadlines oplegt is het aan hen om te zorgen dat alles wordt opgelost. Als N-VA op een aantal voor ons zeer belangrijke punten met oplossingen komt die voor ons aanvaardbaar zijn, dan kan het snel gaan. Zolang die oplossingen er niet zijn, zal er nog hard gediscussieerd worden.’
Ook het gespeculeer in de media over wie welke ministerpost zal betrekken, werd volgens Peeters door N-VA in de hand gewerkt. ‘Ik stel vast dat N-VA al postjes aan het uitdelen is. Dat is ook niet verstandig.’
En voor wanneer controle op de zeer lawaaierige motoren bij goed weer?
De politie heeft in een intern magazine aangekondigd een nieuwe grote flitsmarathon voor te bereiden. Die marathon zou nog dit jaar plaatsvinden.
Wie in april nog geflitst werd, ondanks de veelvuldige aankondigingen van de flitsmarathon, blijft in september en oktober maar best wat meer van het gaspedaal af. De wegpolitie heeft in een intern magazine namelijk aangekondigd volop bezig te zijn met de voorbereidingen voor een nieuwe flitsmarathon. “Onlangs werd een debriefing georganiseerd met alle partners. Samen hebben we lessen getrokken uit onze eerste actie. Een tweede actie zal zeker volgen”, staat in het blad te lezen.
Wellicht zal de nieuwe marathon in september of oktober al plaatsvinden. Uit een eerder onderzoek van de mobiliteitsorganisatie VAB blijkt echter dat de meeste Vlamingen helemaal niet inzitten met zo’n flitsmarathon. 60% van de Vlamingen en 66% van de Walen vindt zo’n flitspiek zelfs erg positief voor de verkeersveiligheid.
Belgische autobestuurders bijzonder nonchalant met autokeuring
Belgische autobestuurders bijzonder nonchalant met autokeuring
Belgische autobestuurders zijn bijzonder nonchalant bij het aanbieden van hun wagen voor de technische controle. Dat heeft Goca, de federatie van bedrijven voor autokeuringen, tegenover de krant Het Nieuwsblad gezegd. Opgemerkt wordt dat vorig jaar 825.000 bestuurders hun wagen te laat voor een technische controle hebben aangeboden
Daarmee werd volgens Goca een nieuw record opgetekend. Tegenover het jaar voordien werd een toename met bijna 6,5 procent geregistreerd. Opgemerkt wordt dat ongeveer 20 procent van alle auto’s te laat bij de keuring worden aangeboden. Goca voert daarbij aan dat financiële sancties de autobestuurders blijkbaar niet tot een grotere stiptheid kunnen aanzetten.
Autobestuurders die hun auto een maand te laat aanbieden, moeten een boete van 7 euro betalen. Bij een vertraging van een half jaar wordt een sanctie van 27,5 euro opgelegd. Volgens Goca deinzen vele chauffeurs terug voor de eventuele kosten voor herstellingen die na een keuring nodig blijken.
Agenten willen staken tegen camera’s op commissariaten
Agenten willen staken tegen camera’s op commissariaten
Als je dan toch gaat staken staak dan ook tegen de flitspalen dat ze verdwijnen
Plannen om camera’s met geluidsopname op de commissariaten te plaatsen, stuiten op protest bij de Brusselse politie. De vakbonden van de politiezone Brussel-Hoofdstad-Elsene hebben een stakingsaanzegging ingediend voor 1 augustus. Zij vinden dat burgemeester Mayeur (PS) de politie wantrouwt. Dat meldt Brusselnieuws.be
De beslissing om camera’s te plaatsen in de commissariaten kwam er na nieuwe beschuldigingen van mishandeling door de Brusselse politie. De vakbonden VSO, ACV en NSPV vinden dat de stad veel te ver gaat. Vooral de plannen om geluidsopnames te maken zorgen voor ongenoegen. De bonden hebben het ook over een ‘sfeer van wantrouwen sinds burgemeester Mayeur er is’.
Mayeur noemt de klacht van de bonden belachelijk. ‘Camera’s hadden vroeger geen geluid omdat het technisch niet mogelijk was. Nu kan het wel, en doen we het dus ook’, aldus de burgemeester, die benadrukt dat hij wel gelooft dat de meeste agenten hun werk goed doen.
Kris Peeters heeft zich zeer zielig voorgedaan bij de laatste verkiezingen en werd daarop afgestraft door de kiezer. Dus, meneer Peeters ruim plaats en bemoei u niet meer met de onderhandelingen. Dit heb je aan jezelf te danken. Er is een parallel met Mgr Daems: lang sympathiek en dan door zijn houding zichzelf buitenspel gezet.
Nou nou, er zijn er veel die veel minder competent zijn dan Peeters. De vette jaren zijn voorbij, nu moet er echt worden bestuurd. Dat vergt in eerste instantie zaken op orde brengen. Met al die putten en mogelijke lijken in de kast zie ik er niet veel bekwaam om onze boot in de goede richting te blazen. Misschien moeten de forumleden zich maar eens kandidaat stellen. We weten het toch altijd beter!
Nu de Vlaamse regeringsonderhandelingen na een aantal verhitte discussies hun hoogtepunt naderen, komt ook het afscheid van Kris Peeters als minister-president steeds dichterbij. De onzekere toekomst van het CD&V-boegbeeld zorgt ook voor twijfels aan de onderhandelingstafel.
Als afscheidnemend Vlaams minister-president eiste Kris Peeters dat hij de Vlaamse onderhandelingen voor CD&V in goede banen mocht leiden. Door zijn ‘onschatbare ervaring van de voorbije tien jaar’ stemde de partij daarmee in, al was dat met gemengde gevoelens. Want de kans dat Peeters deel zal uitmaken van die nieuwe Vlaamse regering is zo goed als nihil. De onzekere toekomst van het verkiezingsboegbeeld komt steeds dichterbij en dat zorgt voor spanningen, zowel binnen als buiten de partij.
Autogebruik daalt met gemiddeld 5,5 procent bij proefproject kilometerheffing
Autogebruik daalt met gemiddeld 5,5 procent bij proefproject kilometerheffing
De circa 1.000 deelnemers aan het proefproject rekeningrijden voor personenwagens hebben gemiddeld 5,5 procent minder autokilometers afgelegd. Dat schrijft Le Soir vandaag. De cijfers komen uit een voorlopig rapport over het proefproject. De drie betrokken gewesten buigen zich later deze maand over de definitieve cijfers.
"Het gaat om een tussentijds rapport. We wachten op het eindrapport. Dat verwachten we later deze maand", klinkt het op het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits.
Tussen februari en midden april hebben zo'n 1.000 mensen deelgenomen aan het proefproject voor de invoering van een kilometerheffing voor personenwagens. Dat project vond plaats in de Brusselse GEN-zone (zone van het Gewestelijk ExpresNet). Met het proefproject wilden de drie gewesten het mobiliteitssturend effect van zo'n heffing onderzoeken. 8 procent in stedelijk gebied Uit de voorlopige resultaten, die Le Soir kon inkijken, blijkt dat de deelnemers wel degelijk hun rijgedrag aanpassen. Ze rijden minder, gaan op zoek naar alternatieven of passen het tijdstip van hun autorit aan. Gemiddeld daalt het aantal afgelegde autokilometers met 5,5 procent. In stedelijk gebied, waar het tarief hoger ligt, gaat het om 8 procent. Dat cijfer zou volgens een betrokkene nog een onderschatting zijn omdat de deelnemers aan het project betalen met virtueel geld en niet met eigen geld. Nog uit het voorlopig rapport blijkt dat het verkeer tijdens de spitsuren met 3,6 procent is gedaald.
Voorts blijkt dat de deelnemers op zoek gaan naar alternatieven voor hun autogebruik. Zo gaan ze de auto vaak combineren met andere vervoersmodi. De deelnemers verplaatsen zich ook vaker te voet of met de fiets. Ook opvallend: mensen wijzigen hun koopgedrag en kiezen bijvoorbeeld sneller voor handelszaken in de buurt.
Het kabinet van ontslagnemend minister van Mobiliteit Hilde Crevits geeft voorlopig geen commentaar op de cijfers. Men wacht liever op het eindrapport. Dat wordt later deze maand verwacht.
Er circuleert de datum van vrijdag 18 juli. De kans is groot dat het definitieve rapport op die manier samenloopt met de regeringsvormingen op Waals, Brussels en Vlaams vlak. Het is ook de vraag of de drie gewesten de resultaten zullen valideren. Er werden in het verleden al vraagtekens geplaatst bij de representativiteit van het project. Zo stelde mobiliteitsorganisatie VAB ernstige vragen bij het gebrek aan wetenschappelijke onderbouw van het project. Bovendien kantte cdH-voorzitter Benoît Lutgen zich in februari nog tegen de invoering van een kilometerheffing voor personenwagens.
Prinses Elisabeth vervloekt koningin Mathilde en koning Filip
Prinses Elisabeth vervloekt koningin Mathilde en koning Filip
Alles heeft voor en nadelen. In deze zijn het zeker de nadelen die overwegen voor het kind. Heeft ook niet gevraagd om als princes geboren te worden.
Doodsbedreiging jegens een onschuldig kind! Koning zijn in een verdeeld land met zijn België-haters is ook geen lachertje, ik pas ervoor, zelfs al kreeg ik 10 maal meer poen dan zij.
Prinses Elisabeth heeft niet bepaald een gemakkelijke jeugd. Zo wordt de 12-jarige troonopvolgster voortdurend bewaakt, iets wat volgens royaltykenner Brigitte Balfoort zich zal wreken.
“Ik ben ervan overtuigd dat prinses Elisabeth haar strenge ouders nu wel zal vervloeken. Zeker voor die strikte regels over haar veiligheid. De meest ingrijpende gebeurtenis van één jaar Filip op de troon is sowieso die doodsbedreiging aan het adres van Elisabeth in december. Dat heeft een zware shock veroorzaakt in het paleis en niet het minst in het leven van de jonge prinses. Maar ook Filip was volledig van slag, want het is op zijn vraagt dat Elisabeth nu altijd vergezeld wordt door drie bodyguards, terwijl er dat vorig jaar nog één was. Nu zouden zelfs de andere kinderen ook bescherming krijgen”, aldus Balfoort in TvFamilie.
“In de school van Elisabeth werden naar verluidt extra camera’s en een beveiligingssysteem geïnstalleerd. Mathilde zal haar oudste dochter met hand en tand uitleggen dat al die beveiliging nodig is. Elisabeth is immers de eerste in lijn voor de troonsopvolging. Ze weet zelf ook wel dat er een serieuze druk op haar schouders rust. Maar zij voelt zich nu wel schuldig tegenover haar vriendinnetjes.”
Verschillende ongevallen met vrachtwagens in schaar door overvloedige regenval
Verschillende ongevallen met vrachtwagens in schaar door overvloedige regenval
De avondspits op de Vlaamse snelwegen dreigt uitzonderlijk druk te worden. Rond 17.20 uur stond er 184 km file op de Vlaamse snelwegen en die zou nog kunnen aangroeien. Volgens de website van het Vlaams Verkeerscentrum is dat "uitzonderlijk voor een werkdag op dit moment".
Een hele reeks ongevallen stuurde het verkeer danig in de war. In Antwerpen zorgde een ongeval met vrachtwagens op de wisselaar van de ring met de E313/E34 voor grote hinder. Op de E40 tussen Gent en Brussel aan de parking in Groot-Bijgaarden veroorzaakte een ernstig ongeval lange kijkfiles. Ook op de expressweg tussen Knokke en Antwerpen was er verkeersellende door een ongeval in Assenede. En vanmiddag ging een vrachtwagen in Gent in schaar op de afrit UZ van de E17 richting Antwerpen.
Bij het ongeval in Antwerpen raakten twee vrachtwagens mekaar op de afrit van de ring naar de E313. Eén trekker-opligger schoof in de berm, de tweede kwam dwars over de afrit te staan. Omstreeks 18.30 uur was der ijbaan opnieuw volledig vrijgemaak. Het fileleed rond Antwerpen lijkt echter nog lang niet achter de rug, mede door de zware regenval. Bij het ongeval vielen geen gewonden, maar omdat de vrachtwagens elk aan één kant van de rijbaan richting Nederland in schaar kwamen te staan, was er lange tijd geen doorkomen aan op het drukke knooppunt. Bij een van de voertuigen was bovendien de mazouttank gescheurd, wat nog wat extra opkuiswerk meebracht. Pas na vier uur van takelen en opruimen kon de weg opnieuw vrijgegeven worden. Intussen moest het verkeer er in Deurne af en weer de ring op in de andere richting om de E313 te bereiken. Zowel op de Antwerpse ring zelf als vanop de E17 en E19 staan er nog lange files als gevolg van de aanrijding. De Liefkenshoektunnel blijft daarom nog tot 19.25 uur tolvrij richting Nederland.
Vrouw zwaargewond in Groot-Bijgaarden Bij het ongeval op de E40 Gent-Brussel, ter hoogte van Groot-Bijgaarden, is een vrouw levensgevaarlijk gewond geraakt. De vrouw zat in een personenwagen die samen met een bestelwagen en twee vrachtwagens betrokken was in de aanrijding, en moest door de brandweer bevrijd worden. Door het ongeval was de snelweg een tijdlang volledig afgesloten, maar kort voor 18.00 uur was de rijweg volledig vrijgemaakt.
Door een aanrijding tussen drie vrachtwagens is de E34 in Kaprijke richting Antwerpen iets meer dan een uur afgesloten geweest. Sinds 16.15 uur is één rijstrook opnieuw beschikbaar. Bij het ongeval kwamen rond 15 uur drie vrachtwagens in aanrijding, waaronder een vrachtwagen met auto's en een vrachtwagen met meel. Het verkeer wordt via een lateraalweg geleid, met 30 minuten aanschuiven als gevolg. Het verkeer op lange afstand wordt omgeleid via Eeklo (N9) of Kaprijke (N44).
Antwerpse avondspits dreigt in de soep te draaien door ongeval en felle regenbuien
Antwerpse avondspits dreigt in de soep te draaien door ongeval en felle regenbuien
Het drukke knooppunt Antwerpen-Oost tussen de Antwerpse ring richting Nederland en de E313 naar Hasselt is sinds 14.20 uur volledig versperd na een ongeval met twee vrachtwagens. Er vielen geen gewonden, maar de vrachtwagens staan in schaar en moeten getakeld worden. Dat kan volgens het Vlaams Verkeerscentrum nog een hele tijd duren. Omrijden via Deurne in de andere richting kan nog wel, maar de wachttijden lopen daar snel op.
Door de overvloedige regenval was het sowieso al erg druk op de Antwerpse ring en door het ongeval aan Antwerpen-Oost zal die situatie allicht niet snel verbeteren. Er staat al een file over de hele zuidelijke ring richting Nederland en vanop de E17 in Kruibeke, de A12 in Wilrijk en de E19 vanaf de Craeybeckxtunnel. De Liefkenshoektunnel is daarom tijdelijk tolvrij gemaakt richting Nederland. Het verkeer over langere afstand van Gent naar Hasselt rijdt echter beter om via Brussel, van Antwerpen naar Eindhoven kies je best voor de E19 naar Breda.
CD&V en N-VA ergeren zich aan elkaar bij Vlaamse formatie
CD&V en N-VA ergeren zich aan elkaar bij Vlaamse formatie
De onderhandelingen tussen CD&V en N-VA over de vorming van een nieuwe Vlaamse regering verlopen stroef. Het is volgens persagentschap Belga nog te vroeg om van een crisette te spreken, maar de wederzijdse ergernissen en frustraties borrelen steeds meer naar de oppervlakte.
In N-VA-kringen is er ongenoegen over de "vertragingen" bij CD&V, terwijl de Vlaamse christendemocraten het moeilijk hebben met de onderhandelingshouding en de "ondoordachte besparingsvoorstellen" uit N-VA-hoek.
Tijdens de eerste drie weken van de onderhandelingen tussen N-VA en CD&V heerste er grote discretie en verliepen de gesprekken "in een goede sfeer". Maar sinds de onderhandelingen vorige week in de fase van de knopen en budgettaire keuzes zijn beland, lijkt er zand in de machine gekomen.
"Wie gedacht had dat dit een regeringsvorming zou zijn zoals alle anderen, heeft zich vergist. Vergeet niet dat er met de nieuwe bevoegdheden zoals de kinderbijslag en de woonbonus heel wat belangrijke zaken moeten uitgeklaard worden", zegt een CD&V-bron.
Ongenoegen over traag tempo Nu het stilaan om de knikkers gaat, borrelen links en rechts wat spanningen op. Zo leeft er in N-VA-kringen meer en meer ongenoegen over het trage tempo van de onderhandelingen. "Voor ons mag het best wat sneller gaan", klinkt het
Bij CD&V worden die 'vertragingsmaneuvers' ontkend. Ook berichten dat CD&V intern zou worstelen met de toekomstplannen van Kris Peeters, worden tegengesproken. Bij de christendemocraten groeit er dan weer kritiek op de houding en de besparingsvoorstellen van N-VA. "Ze denken dat ze als grootste partij ook alle punten kunnen binnenhalen, maar zo werkt het niet", zegt een CD&V'er. "Wij hebben geen zin om zomaar het aanhangwagentje te zijn", zegt een andere CD&V-bron. Besparingen onvoldoende doordacht Bij CD&V leeft tegelijk het aanvoelen dat de N-VA-voorstellen over besparingen op het overheidsapparaat "onvoldoende doordacht" zijn. "Kijk naar de koepels in het onderwijs of de provincies. Ze willen daar zwaar in snoeien of afschaffen zonder duidelijk te zijn over wat er in de plaats komt of wie die taken dan moet overnemen. In de plaats van de provincies stellen ze voor om naar 23 regiogebieden te gaan. Maar welke taken gaan die gebieden dan krijgen? En als het gaat om dezelfde taken, kan je dan wel spreken van een sanering?", zegt een CD&V'er.
Een andere CD&V'er voegt daaraan toe: "De afschaffing van de provincies, is dat nu echt de grootste prioriteit voor Vlaanderen? Bovendien kan een afschaffing ten vroegste ingaan vanaf 2018, dus de komende vier jaar levert het sowieso geen besparing op".
Verschillende CD&V'ers vragen zich ook luidop af wat het "grote verhaal" is van N-VA. "Eerdere regeringen hadden altijd een overkoepelend verhaal. Denk aan de Kleurennota (onder minister-president Patrick Dewael, red.) of Vlaanderen in Actie van de vorige twee regeringen. Naar het grote verhaal van de N-VA is het nog een beetje gissen".
"Mislukking valt niet uit te sluiten" Verschillende bronnen uit beide kampen wijzen erop dat regeringsonderhandelingen - zeker als ze de eindfase naderen - automatisch gepaard gaan met wat spanningen. De meeste insiders gaan er dan ook van uit dat de voormalige kartelpartners wel tot een akkoord zullen komen. Al zijn er ook dissonante stemmen. Zo laat een CD&V-bron optekenen: "Ik ben toch redelijk pessimistisch. Als er de komende anderhalve week geen doorbraak komt, sluit ik een mislukking niet uit". "Als er echt geen vergelijk wordt gevonden, is het natuurlijk niet uitgesloten dat een nieuwe formule moet gezocht worden. Maar daarvoor is het nog veel te vroeg. Ik zie er ons nog wel uitgeraken", vult een andere CD&V'er aan.
Intussen is het onduidelijk wanneer en waar de centrale werkgroep met de hoofdonderhandelaars opnieuw vergadert. Wel zijn gisteren/maandag en vandaag/dinsdag opnieuw een aantal technische werkgroepen samen gekomen.
Dat zijn kosten op het sterfhuis , weg met die boel
Koning Albert werd maandag geopereerd aan een basocellulair epithelioma op de hoofdhuid. Dat is een traag groeiende huidtumor die voorkomt in zones die het vaakst worden blootgesteld aan de zon en tevens de meest voorkomende vorm van huidkanker. De voormalige vorst mocht het ziekenhuis nog dezelfde dag verlaten maar zal wel een herstelperiode in acht moeten nemen.
De ingreep werd uitgevoerd tijdens een dagopname in de ‘Cliniques Universitaires Saint-Luc’ te Brussel, waardoor koning Albert in de loop van de dag al terug op Kasteel Belvedère was. Er moesten geen afspraken afgezegd worden, want er waren de komende tijd geen publieke activiteiten gepland. De vorst, die vorig jaar de fakkel doorgaf aan zijn zoon Filip, zal volgens het paleis een paar dagen tot maximaal enkele weken moeten herstellen
Een gelijkaardig letsel op de neus werd in november 2011 met succes radicaal behandeld. Het ‘basocellulair epithelioma’ kan voorkomen vanaf de leeftijd van 35 jaar en dat op de basislaag van de huid, meestal op het gelaat. Parelmoerkleurige bolletjes vormen zich na een lange blootstelling aan de zon. De aandoening is kwaadaardig, maar zaait nooit uit. Er is honderd procent kans op genezing.
Vliegroutes voor Brussels Airport blijven ongewijzigd
Vliegroutes voor Brussels Airport blijven ongewijzigd
De Vlaamse Leeuw laat zijn tanden zien....de Waalse Haan met de staart tussen zijn benen..euh poten :)
Politici blijf van dat dossier af! Sinds de beruchte Bert Anciaux zich hiermee begon te moeien loopt het volledig fout! Laat vliegers zoals het hoort tegen de wind in opstijgen en sluit de boel 's nachts.
Dit was enkel en alleen een politieke show van Wathelet om stemmen te halen bij de verkiezingen. Een gekende tactiek: provoceer de Vlamingen in de rand en daarbuiten om bij het eigen kiesvee sympathiek over te komen als de grote verdediger van de Waalse belangen.
Eindelijk de vlamingen die iets kunnen blokkeren. Het moeten immers altijd de walen niet zijn. Trouwens dat vluchtplan kwam trouwens eenzijdig van de walen net voor de verkiezingen, waarschijnlijk om wat stemmen te winnen van de brusselaars.
De aanpassingen aan de vliegroutes van en naar de luchthaven van Zaventem, waarop heel wat kritiek kwam, treden niet in voege. Het kernkabinet kon daarover immers geen consensus bereiken, zo werd achteraf vernomen op het kabinet van staatssecretaris Melchior Wathelet, waar men de houding van de Vlaamse partijen rond de tafel zegt te betreuren.
Tegen de aanpassingen aan de vliegroutes kwam een pak verzet, onder meer vanuit de zwaarder belaste Vlaamse rand rond Brussel. De Vlaamse regering besloot een belangenconflict in te roepen om de aanpassingen tegen te houden. De instructie met de aanpassingen werd onmiddellijk on hold geplaatst. Vandaag liep de termijn van 60 dagen die het belangenconflict duurt af.
De topministers van de federale regering bogen zich sinds 17.00 uur over het dossier. Omdat er geen consensus kon worden bereikt, stelt de regering vast dat de instructie niet in voege kan treden, zo valt te horen op het kabinet-Wathelet. Volgens het kabinet waren de Vlaamse partijen binnen de regering (CD&V, sp.a en Open Vld) gekant tegen de uitvoering van de instructie.
"Wij betreuren de positie van de Vlaamse partijen. Dezelfde partijen geven rond de Brusselse onderhandelingstafel de indruk dat ze het belangrijk vinden dat de Brusselse nacht wordt verlengd, maar blokkeren de beslissing op federaal niveau", luidt het. Daarbij wordt verwezen naar het standpunt dat de Brusselse onderhandelaars, met dezelfde Vlaamse partijen rond de tafel, vorige week bepaalden rond de vliegtuighinder.
De politiekorpsen hebben de controles op slecht leesbare nummerplaten fors opgevoerd. Vorig jaar zijn bijna 2.000 processen-verbaal uitgeschreven, vier keer meer dan in 2012.
"Vooral motorrijders plooien hun nummerplaat met opzet om", zegt Peter Dewaele van de federale politie. "Zo kunnen ze flitscamera's misleiden". De boetes komen sinds vorig jaar extra hard aan, want de regering heeft de tarieven verhoogd. "Een onleesbare nummerplaat is voortaan een overtreding van de tweede graad. Je betaalt nu 100 euro in plaats van 50 euro", zegt Jef Van den Bergh (CD&V), initiatiefnemer van de wetswijziging. "En de rechter kan je rijbewijs intrekken, ook dat kon nog niet".
Hij vindt ook dat autokeuringscentra een grotere verantwoordelijkheid moeten dragen. Hij hoopt dat die nog sneller inbreuken zullen melden.
Hier heb je het schandalig systeem van klasse pensioenuitkering. Het normale pensioen voor ambtenaren. Het laag pensioentje voor privé werknemers. De habbekrats voor zelfstandigen. Hoe lager in het lijstje hoe langer je zal moet werken. Dat is de update waar men om vraagt. Langer werken: ja.... maar iedereen een gelijk pensioen. Schandalig is dit systeem dat de ene gepensioneerde 2500 euro krijgt en de ander 800 euro.
Ach mensen toch leg u er bij neer dat er geen pensioen geld meer is waarom er blijven over jammeren? we kunnen er toch niets aan doen ze pakken waar het zit en ze dekken zich zelf veilig toe er is maar 1 oplossing eens een datum afspreken bv 1 mei 2015 op die dag werkt er 98% van de bevolking niet en gaan we allemaal Brussel eens binnen vallen met ons mening
Het begint de Belg stilaan te dagen dat hij langer moet werken vooraleer hij met pensioen kan gaan. Toch gaat een op de twee er nog altijd van uit voor zijn 65ste te kunnen stoppen. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van het pensioenfonds voor de publieke sector Ogeo, schrijft De Tijd.
Negenzestig procent van de Belgen gaat akkoord met de stelling dat we langer moeten werken voor we met pensioen gaan. Maar de Belg ziet wel liever de anderen dan zichzelf langer werken: vrijwel de helft van de respondenten denkt nog voor zijn 65ste te kunnen stoppen. Die hoop leeft nog sterker in Vlaanderen dan in Wallonië en Brussel.
De onwetendheid blijft groot: 86 procent van de niet-gepensioneerden geeft aan dat ze hun pensioen wellicht beter zouden voorbereiden als ze al van in het begin van de loopbaan jaarlijks een update zouden krijgen van het te verwachten bedrag. Er is ook nood aan meer informatie over de manier waarop het pensioen wordt berekend. De meerderheid (68 pct) vreest dat het pensioen niet toereikend zal zijn om een bevredigende levensstandaard aan te houden. Slechts een kwart is er gerust op.