Productie hervat in autofabriek Ford, maar niet bij toeleveranciers
''Ik hoor enkel meer "eisen, eisen, eisen". Wie heeft er nog iets te eisen? Luisteren en werken moet ge, daar zijt ge voor aangenomen. Welke idioot gaat aan zijne werkgever gaan eisen dat hij geld krijgt voor de dagen dat hij de poorten heeft geblokkeerd? En voor de werkwilligen die loon eisen voor de dagen dat hun collega's hun het werk heeft belet, doe dan iets aan de situatie en ruim dat zootje onruststokers op en ga aan het werk.''

De werknemers van Ford Genk en de toeleveranciers zijn dinsdag zonder veel problemen hun bedrijven kunnen binnengaan. Er wordt ook opnieuw gewerkt bij Ford zelf, maar in de toeleveringsbedrijven is de productie nog niet opgestart. Actievoerders hebben er zich onder de werkwilligen gemengd.
Maandag werd er bij de toeleveranciers wel gewerkt. Daar werden toen voldoende onderdelen geproduceerd om dinsdag bij Ford zelf enkele tientallen auto's van de band te laten rollen. De Ford-werknemers konden dinsdagochtend dus aan de slag.
Actievoerders
Maar om te vermijden dat de band nadien opnieuw stilvalt, moeten ook de toeleveranciers verder werken. De productie daar is nog niet opnieuw opgestart, omdat de werkwilligen in de bedrijven te maken krijgen met actievoerders. Die staan niet meer allemaal aan de stakingspost, maar hebben zich onder de werkwilligen in de bedrijven gemengd.
Ze eisen van de directies dat de niet-erkende stakingsdagen van vorige week door de werkgever worden vergoed. Er wordt nu onderhandeld om de gemoederen te bedaren voordat de band bij Ford opnieuw stilvalt
|