In 2012 ontving de RVP 546 klachten over de dienstverlening, tegenover 270 het jaar voordien. Het aantal gegronde klachten is met 163 procent toegenomen. De andere grote pensioendienst, de PDOS (Pensioendienst voor de overheid), beschikt niet over een klachtenbehandelingssysteem. Daar zijn dan ook geen cijfers over klachten. Dat schrijft de krant De Zondag op basis van cijfers die Siegfried Bracke (N-VA) opvroeg bij het Pensioenministerie.

Bracke meent dat de stijging van het aantal klachten over de RVP te maken heeft met toegenomen rechtsonzekerheid, die op haar beurt een gevolg is van de toegenomen complexiteit. De N-VA'er vindt het daarnaast onaanvaardbaar dat de PDOS niet over een klachtendienst beschikt.

Begin 2012 werd de nieuwe pensioenreglementering van de regering Di Rupo van kracht. De grootste wijzigingen hadden betrekking op een verhoging van de minimumleeftijd en de loopbaanvoorwaarden voor vervroegd pensioen, de berekening van gelijkgestelde periodes en de afschaffing van de bijzondere pensioenstelsels.

De Croo: 'Zaken in perspectief durven plaatsen'

'Het voorbije jaar zijn er heel wat pensioenhervormingen doorgevoerd', legt De Croo uit. 'Die hervormingen zijn noodzakelijk om het wettelijk pensioenstelsel te verstevigen en voor te bereiden op de vergrijzing, maar het is ook logisch dat belangrijke wijzigingen voor extra vragen zorgen bij de mensen.'

De Croo benadrukt dat zijn personeel met alle klachten aan het werk gaat: 'Vanzelfsprekend wordt elke vraag door de pensioendiensten ernstig genomen en grondig behandeld. Sinds oktober vorig jaar is er één pensioenlijn waar mensen met hun vragen terechtkunnen voor de drie pensioenstelstels. En ook de Ombudsdienst Pensioenen staat ter beschikking van de mensen en levert goed werk.'

'Je moet de zaken in perspectief durven plaatsen', waarschuwt de minister ten slotte. 'De pensioendiensten betalen elke maand meer dan 1,9 miljoen pensioenen uit. Dat wil zeggen dat dit gaat om minder dan 0,03% van de gevallen.'