Na een klacht van een consument oordeelde de JEP dat Test-Aankoop de consument heeft misleid door een geschenk aan te prijzen als een tabletcomputer'. In werkelijkheid was het echter een eenvoudig gadget, zonder touchscreen of wifi. De technische gegevens van het product zouden ook niet correct zijn geweest in het Nederlands. De JEP vond de reclame misleidend' en in strijd met de wet op de consumentenbescherming en de reclamecode van de Internationale Kamer van Koophandel.
Test-Aankoop ontkent dat en tekent nu beroep aan tegen het oordeel. De consumentenorganisatie is van mening dat er geen sprake is van misleiding. De fout in de Nederlandstalige versie werd lang voor de klacht al rechtgezet', aldus woordvoerder Ducart.
Ducart heeft het over een semantisch' probleem. Het hele debat gaat over het woord tablet'. Mensen denken dan onmiddellijk aan een toestel zoals een iPad, maar een tablet heeft niet noodzakelijk al die technische kenmerken', luidt het.
Ons aanbod is duidelijk en de technische gegevens komen volledig overeen met het voorgestelde product', besluit Ducart. De JEP heeft niet al onze praktische en technische argumenten onderzocht.'
Collega-woordvoerder Ivo Mechels reageerde eerder op de dag al via Twitter op de heisa, onder meer met Test-Aankoop werft abonnees met marketing. Bij sommige acties hoort een cadeautje, maar cadeau = gadget, niet meer of niet minder'.