1.640 kilometer file, vier uur wachttijd tussen Lummen en Brussel, doffe ellende op zowat elke weg: nooit zat het verkeer in Vlaanderen zo in de knoop als gisterochtend. Nochtans was er uitvoerig gewaarschuwd voor sneeuw en had de afdeling Wegen en Verkeer de hele maandagnacht gestrooid.

‘Dat er toch zulke zware problemen waren, ligt aan twee dingen', zegt verkeersspecialist Bart Suy van de VRT-verkeersredactie. ‘We zijn het niet gewend om in de sneeuw te rijden. Daardoor vertraagde het verkeer en ontstonden automatisch grote files. En veel problemen zijn ook veroorzaakt door vrachtwagens die vastraakten op de op- en afritten of die aan het slippen gingen.'

Mobiliteitsvereniging Touring stelt daarom voor om stukken van de snelweg en gevaarlijke op- en afritten te verbieden voor vrachtwagens bij extreem slecht weer. ‘Dat doen ze in Wallonië ook, en daar werkt het prima', zegt Danny Smagghe van Touring. ‘Er moet een draaiboek worden opgesteld waarbij de knelpunten in kaart worden gebracht. Als we dan met zo'n extreem winterweer als gisteren te maken krijgen, kan de politie of Wegen en Verkeer beslissen om die stukken weg af te sluiten voor camions.'

Bij de andere mobiliteitsorganisatie, VAB, pleiten ze voor een vrachtwagenverbod tijdens de spits als het zeer hevig sneeuwt. ‘Dat verbod moet dan wel goed op voorhand aangekondigd worden', zegt Maarten Matienko. ‘En het mag maar voor een paar uur gelden: van 7 tot 10 uur bijvoorbeeld. Maar zo verminder je het aantal voertuigen op de weg en los je al een deel van de gigantische verkeersknoop op.'

Makkelijk gezegd

Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) overlegt vandaag met de transportfederaties, VAB, Touring, het Vlaams Verkeerscentrum en de wegpolitie over zo'n beperking. ‘Een algemeen vrachtwagenverbod bij sneeuw komt er sowieso niet', zegt Crevits. ‘We moeten wel zien of zo'n verbod op bepaalde plaatsen en bij bepaalde uitzonderlijke omstandigheden doenbaar en nuttig is.'

De transportbonden zijn er alvast niet happig op. ‘Je kunt zoiets niet zomaar invoeren', zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra. ‘Om te beginnen moet er voldoende parkeerplaats voorzien zijn voor de vrachtwagens. Daarnaast moet het verbod ook vroeg genoeg aangekondigd worden, zodat bedrijven er op kunnen inspelen. Want wat met bedrijven die afhankelijk zijn van een levering voor de productie? Wat met verse producten?'

Genoeg gestrooid?

Crevits zit vandaag ook samen met de afdeling Wegen en Verkeer om te zien of er wel genoeg gestrooid was en of de strooiwagens wel vroeg genoeg op pad waren om de sneeuwellende te verhinderen. ‘Er zijn grote problemen geweest op de weg, dus we moeten zoeken hoe het beter kan in de toekomst', zegt Crevits. ‘Ik ben er wel van overtuigd dat ons sneeuwplan werkt. Maar het weer was extreem: het is blijven sneeuwen tijdens de ochtendspits, en de wind heeft het strooizout weggeblazen en de sneeuw doen ophopen.'