Regeringsonderhandelaars hebben het gemunt op dieselrijders
N-VA-onderhandelaar Bart De Wever heeft altijd bij hoog en bij laag beweerd dat nieuwe belastingen uit den boze zijn, maar dat is buiten MR en CD&V gerekend: die hebben immers de dieselrijder in het vizier. Via een accijns zou die even duur worden als benzine. Dat meldt De Tijd.
De Zweedse coalitie staat voor een titanenwerk. Ze moet maar liefst 17 miljard euro besparen. De onderhandelaars hebben altijd de perceptie willen creëren dat er geen nieuwe belastingen komen, maar die krijgt nu toch een deuk gezien het lekken van de plannen in De Tijd. Een onderhandelaar meldt: "We moeten realistisch blijven. Niemand gelooft dat je 17 miljard euro kan vinden zonder nieuwe inkomsten. De bedoeling is om op termijn de prijs van diesel te laten gelijklopen met die van benzine."
Hoe CD&V en MR dat trachten te rechtvaardigen? Met de stelling dat er een verschuiving moet plaatsvinden van belastingen op arbeid naar belastingen op consumptie.
Maar Open VLD en N-VA zijn sceptisch. De rechtse partijen willen eerst tot op het bot gaan wat de besparingen betreft en pas dan kijken naar de inkomstenzijde. Ook zwaaien ze met het argument van de brandstofsector dat een verhoging van de accijns nadelig zou kunnen werken. Waarom? Omdat Nederlanders nu niet meer de grens zullen oversteken om goedkoop in België te tanken.
|