De Lijn moet afslanken, maar dat doe je niet door ze uit te hongeren
De Lijn zal niet gesplitst of geliberaliseerd worden. "Wat de andere partijen voorstellen, is voor eigen rekening", zegt Karin Brouwers (CD&V). Tegelijk lanceert haar partij de mobiliteitsmakelaar.
De Vlaamse meerderheidspartij Open Vld gooide vorige maand de liberalisering van het busvervoer op tafel in deze krant. Maar coalitiepartner CD&V ziet dat niet zitten. "Alle ideetjes over opsplitsen en liberaliseren gaan ons veel te ver", zegt Karin Brouwers, Vlaams Parlementslid. "Wat de andere partijen voorstellen, is voor eigen rekening. Wij houden ons aan de afspraken in het regeerakkoord."
Het toont aan dat de christendemocraten veel minder geneigd zijn een liberalisering toe te staan, waar de liberalen - maar ook coalitiepartner N-VA - op aansturen. Het wordt dus moeilijk om een politiek akkoord te smeden rond de nieuwe beheersovereenkomst voor De Lijn.
Ondanks het protest heeft CD&V wel grote plannen met de Vlaamse vervoersmaatschappij. "De Lijn lijdt aan obesitas. Wij willen De Lijn laten afslanken, maar dat doe je niet door ze uit te hongeren." In praktijk zal De Lijn de grote assen blijven bedienen, maar niet de kleine trajecten in landelijke gebieden. Daar kijkt CD&V naar een combinatie van lijnbussen, pendeldiensten, taxi's of deelfietsen.
CD&V is zelfs bereid om de coördinatie van het regionale vervoer bij een andere speler dan De Lijn te leggen. Daarvoor kijkt ze naar een 'mobiliteitsmakelaar', iemand die het lokale vervoer coördineert, zoals in Nederland. Wie dan een lokaal traject wil afleggen, belt dan eerst naar de makelaar om de snelste verbinding te regelen, of dat nu de belbus of de pendeldienst is. Opmerkelijk: van CD&V mag die makelaar een privéspeler zijn.
Vanaf deze week zitten de meerderheidspartijen samen over de beheersovereenkomst.
|