Twee nieuwe tv-zenders worden op 1 oktober gelanceerd, vrachtwagens kunnen zich registreren voor de kilometerheffing en de papieren maaltijdcheque verdwijnt. Een overzichtje van alles wat er verandert op 1 oktober.
Fox Vlaanderen en Spike
Telenet-klanten kunnen vanaf 1 oktober naar Fox Vlaanderen kijken. Die zender brengt de tv-reeksen van het Amerikaanse moederhuis binnen de 24 uur naar de Vlaamse markt. Op dezelfde dag start Spike, een kanaal dat mikt op 18- tot 44-jarigen, vooral mannen. Er komt geen apart kanaal: Spike gebruikt van 21.00 tot 02.00 uur het signaal van kinderzender Nickelodeon.
Het is voor het eerst dat de Amerikanen van Fox hun series en op termijn ook films rechtstreeks naar de Vlaamse markt brengen. Voor de presentatie zorgen Véronique De Kock, Noa Neal en Sverre Denis, voornamelijk bekend als fotomodel. Die series moeten maximaal een dag na de Amerikaanse première ook op de Vlaamse tv te zien zijn, zoals Telenet eerder al deed met HBO-reeksen als True Detective.
Spike is een nieuw merk van Viacom International Media Networks (VIMN), naast de al bestaande zenders Comedy Central, Nickelodeon en MTV. In de aankondiging klonk het dat de kijker zich mag verwachten aan ’entertainment met een scherp randje voor volwassenen’. De zender wordt op 1 oktober ook in Nederland gelanceerd, en is al te zien in de VS en het Verenigd Koninkrijk.
Geen papieren maaltijdcheques meer
Het doek valt over de papieren maaltijdcheque. Vanaf 1 oktober kunnen enkel nog elektronische maaltijdcheques toegekend worden.
Begin september bleek na overleg van de sociale partners dat de elektronische maaltijdcheques en de elektronische ecocheque op één en dezelfde kaart zullen staan.
Vakbonden en werkgevers schaarden zich eerder dit jaar al achter de elektronische ecocheque. Die wordt ingevoerd op 1 januari 2016. Vanaf dan zullen er voor de ecocheques drie systemen bestaan: op papier, elektronisch of gemengd.
Vanaf 1 oktober 2015 kunnen eigenaars van vrachtwagens van meer dan 3,5 ton zich laten registreren voor de kilometerheffing die vanaf 1 april 2016 moet betaald worden. Na registratie van het voertuig en betaling van een waarborg wordt een zogeheten On Board Unit (OBU) ter beschikking gesteld. Dat is een elektronisch toestelletje waarmee de heffing wordt berekend.
De drie gewesten in België keurden in 2011 de invoering van een intelligente kilometerheffing goed. Het tolbedrijf Satellic staat in voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating van het kilometerheffingsysteem en heeft daarvoor een contract afgesloten met Viapass, het samenwerkingsverband van de drie gewesten voor wegbeprijzing.
Derdebetalersregeling
Huisartsen zijn vanaf 1 oktober verplicht de derdebetalersregeling toe te passen bij patiënten die de verhoogde tegemoetkoming genieten. Begin juli startte een overgangsperiode, die nu dus afloopt. Er blijft wel nog een gedoogperiode gelden, waarbij de terugbetaling van de artsenraadpleging toch nog via het ziekenfonds zal verlopen. Reden is dat de softwarepakketten voor de elektronische verwerking tegen 1 oktober nog niet volledig zullen zijn uitgerold. Zodra de software is bijgewerkt moet de arts de regeling van de derde betaler toepassen.
Van de maatregel zullen ongeveer 1,9 miljoen mensen kunnen genieten. Het remgeld betalen ze net als de rest van de bevolking aan de arts, maar het gedeelte dat de andere Belgen terugkrijgen via het ziekenfonds, moeten ze niet eerst meer zelf betalen. “Door het nieuwe systeem maken we onze gezondheidszorgen toegankelijker voor een groep personen die het zeer moeilijk heeft”, aldus minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld).
Eerder was de derdebetalersregeling een vrijblijvende afspraak tussen artsen en patiënten. Ze moesten er toen nog zelf om vragen, en de huisarts kon de toepassing weigeren.