“Waarom mag u wel blijven rijden en drinken, mevrouw Galant?”
Een nultolerantie invoeren voor jonge bestuurders is een totaal fout signaal voor die doelgroep. Dat zeggen de Responsible Young Drivers in een open brief naar minister van Mobiliteit Jacqueline Galant. “Want dan zeg je tegelijk dat er een leeftijd is waarop drinken en rijden wél samen gaan”, klinkt het. De jonge bestuurders vragen de minister dan ook om de nultolerantie in te voeren voor alle bestuurders.
Alcohol hoort niet thuis in het verkeer. Zelfs twee pintjes die nu wel mogen, kunnen hun effect hebben op de rijvaardigheid, daar zijn de Responsible Young Drivers van overtuigd. Ze zijn dan ook enorme voorstander van de nultolerantie voor alcohol: “Don’t drink and drive, het zou een goed signaal zijn aan de bevolking”, schrijven de jongeren in een open brief.
“Een beetje BOB bestaat niet”
Maar de jonge bestuurders kunnen er niet bij dat die nultolerantie enkel voor hun doelgroep zou gelden. “Waarom zouden u en 90% van uw kiezers wel mogen blijven rijden en drinken, mevrouw Galant, en jonge bestuurders niet? Dan geeft u het signaal dat er op een gegeven moment een leeftijd aankomt waarop ‘drinken en rijden’ geen probleem meer is”, aldus de Responsible Young Drivers. Ze spreken van een ‘halve maatregel’, waardoor de signaalwaarde van nultolerantie totaal verloren gaat. “Nee, een beetje BOB bestaat niet, ook niet als die al drie jaar zijn rijbewijs heeft”, is hun argument.
Ook de Vlaamse Jeugdraad vindt dat het voorstel een verkeerd signaal geeft. "Wat zegt de overheid hiermee. Dat ze na die drie jaar wel mogen drinken en rijden? En dat het voor oudere chauffeurs minder kwaad kan als ze gedronken hebben en achter het stuur kruipen?", vraagt Dries De Smet, coördinator van de Vlaamse Jeugdraad zich af. Voor de Vlaamse Jeugdraad is er sprake van discriminatie van jongeren. De Smet verwijst ook naar het nieuws, begin deze maand, dat de rijopleiding duurder wordt. "Met dit nieuwe beleidsvoorstel wordt bevestigd dat jongeren gediscrimineerd worden in het verkeer."
Beter rijopleiding hervormen
Tot slot wil Ruben Stassen, de voorzitter van de Responsible Young Drivers, nog benadrukken dat jonge bestuurders zich net bewuster zijn van de risico’s die het verkeer met zich meebrengt. Uit de laatste Europese Nacht Zonder Ongevallen (17 oktober 2015) bleek bijvoorbeeld dat 94% van alle bestuurders onder 25 jaar ‘safe’ bliezen, duidelijk beter dan de 86% safe van de 25-plussers. “Jongeren zijn wel oververtegenwoordigd in de ongevallenstatistieken. Daarom geloof ik meer in de inspanningen van Ben Weyts om de rijopleiding te hervormen”, aldus Stassen.
De Jeugdraad sluit zich aan bij het pleidooi van zowel Groen als Vlaams Verkeersminister Ben Weyts om een rijbewijs met punten in te voeren. "Dat is een veel educatievere maatregel", zegt De Smet. "Daarmee wordt gestraft en beloond tegelijk, en dat is veel efficiënter dan jongeren straffen."
|