Galant: ‘Regering past plannen NMBS niet aan’
Dat heb je als je een dikke nek hebt, weg met die smeerlappen
De regering zal haar strategisch plan over de toekomst van de NMBS niet aanpassen. ‘Dat zou een vergissing zijn’, zo heeft minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) donderdag in de Kamer verklaard. Ze herhaalde er dat de gegarandeerde dienstverlening deel uitmaakt van het regeerakkoord. ‘Gezien de huidige context’ zal ze zich samen met de regering buigen over de modaliteiten en het moment van uitvoering.
Naar aanleiding van de tweedaagse staking bij de spoorwegen kreeg de minister tijdens het wekelijkse vragenuurtje vanuit acht fracties vragen voorgeschoteld. Daarbij weerklonk vanuit de oppositie kritiek op de besparingen die de regering bij de NMBS wil doorvoeren, terwijl binnen de meerderheid vooral de vakbonden onder vuur werden genomen.
Gilles Foret (MR) laakte dat stakingen bij de NMBS geen laatste drukkingsmiddel meer zijn, maar veeleer een chantagemiddel. ‘De trein is altijd een beetje staken in dit land’, stelde Sabien-Lahaye Battheu (Open VLD). ‘Aan dit tempo komen we dit jaar aan 104 stakingsdagen’, rekende ze voor.
‘Pestsyndicalisme’
Het meest fors kwam Inez De Coninck (N-VA) uit de hoek. Zij fulmineerde tegen het ‘pestsyndicalisme’ en verdedigde het voorstel van haar partijvoorzitter Bart De Wever om spoorlijnen in Brussel te splitsen. “Willen jullie dat de Vlaamse reiziger het slachtoffer zijn van de Waalse vakbonden?”, luidde het.
De socialistische oppositie richtte zich daarop tot de CD&V, die niet in de discussie tussenkwam. ‘Welk incasseringsvermogen hebben jullie?’, vroeg David Geerts (SP.A). Hij verwees naar de ‘frontale aanval’ tegen de vakbonden vanuit de meerderheid. ‘U kijkt en durft niets te zeggen’.
CD&V-fractieleider Servais Verherstraeten antwoordde dat hij de staking betreurt en riep iedereen op de stakingsmodus te beëindigen en aan tafel te gaan praten. ‘Aan diegenen wel gestaakt hebben en diegenen die hier zwaar gas hebben gegeven, vraagt ik te stoppen met olie op het vuur te gooien. Olie op de golven hebben we nodig’, aldus Verherstraeten.
‘Anomalieën corrigeren’
Minister Galant herhaalde haar ambitie om een einde te maken aan de verspilling bij de NMBS, werk te willen maken van de modernisering van het bedrijf door besparingen te realiseren, de productiviteit te verhogen, de veiligheid te verhogen en de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren.
Galant herhaalde in verband met het arbeidsregime bij de spoorwegen ook dat ze een aantal ‘anomalieën’ wil corrigeren en aanpassingen wil doorvoeren aan de huidige reglementering, zonder dat daarbij de 36-urenweek en andere voordelen in het gedrang zouden komen. Ze betreurde tot slot de economische impact van de stakingen. Die werd door het VBO becijferd op 40 miljoen euro per dag. Ook vermeldde ze de duizenden pendelaars die in de file vastzaten en de gestresseerde studenten.