Crevits gaat 'rotte appels' strenger aanpakken
Begin dan met de rotte apel De Wever
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil de ‘rotte appels en wie niet goed presteert’ in het onderwijs strenger aanpakken. Hoe? Door directeurs op te roepen de jaarlijkse evaluatie meer te gebruiken. ‘Het is niet omdat ik niet raak aan de vaste benoemingen dat het business as usual is. Evalueren is niet pesten, maar richting geven en remediëren, in functie van het kind.’
‘Een overgangsjaar? Niets van. Op de plank van het Vlaams Parlement ligt aardig wat wetgevend werk te wachten, misschien meer dan ooit.’ Hilde Crevits schuwt de grote woorden niet: het is een cruciaal jaar voor het onderwijs in Vlaanderen.
Behalve maatregelen die inclusie bevorderen, de discussie over de eindtermen en een vernieuwing van de onderwijsinspectie, zet Crevits zwaar in op het zogenaamde loopbaanpact voor leerkrachten. Met een resem maatregelen wil de minister de job van leerkracht aantrekkelijker maken, vooral dan bij jonge starters – van wie een op de vijf na vijf jaar afhaakt.
De gesprekken met alle betrokkenen lopen daarover al langer. Vóór de zomervakantie werd een eerste akkoord bereikt over de verlofstelsels. Crevits moest wel de belofte doen niet te raken aan de vaste benoemingen, een eis van de vakbonden. Dat laatste zette kwaad bloed bij sommige directeurs, die meer vrijheid willen om personeel te kunnen ontslaan.
Crevits zegt niet terug te komen op die afspraak. ‘Dat betekent niet dat het business as usual is. De rotte appels en wie niet goed presteert aanpakken, kan nog altijd. Ik voel me daarbij gesterkt door een analyse van het Rekenhof, dat wijst op het bestaan van evaluatieprocedures. Scholen gebruiken die veel te weinig. Terwijl het nochtans een goede manier is om de dialoog met iemand aan te gaan, en te heroriënteren. Niet om te pesten, maar om mee richting te geven en te remediëren indien nodig, in functie van de leerling.’
Lees hier welke andere dossiers nog discussie kunnen opleveren.
|