"De bedoeling is de sperperiode af te schaffen. Ze wordt ook massaal omzeild", zegt Leo De Bock, woordvoerder van minister van Consumentenzaken Kris Peeters. Het is niet duidelijk wanneer de afschaffing een feit zal zijn. In de maand voor de koopjes is reclame voor prijsverlagingen verboden. Zo kunnen consumenten nagaan of tijdens de solden effectief minder gevraagd wordt voor een product. Bovendien worden zo kleine winkels beschermd, die de promoacties van de grote ketens niet kunnen volgen. Als de koopjesperiode begint, komt iedereen gelijk aan de start.
Al jaren woedt er discussie over de wettelijkheid van de sperperiode, die België als enige Europese land hanteert. Maar Europa heeft inmiddels zijn eigen wetten voor consumentenbescherming en handelspraktijken, en verbiedt lidstaten eigen regels af te dwingen.
'Fluistersolden', oftewel kortingen die niet uitdrukkelijk worden meegedeeld, en koppelverkoop mogen wel in de sperperiode. Ook op braderieën zijn dan promoties toegestaan. "Onder het mom van koppelverkoop geven sommige winkels zelfs fikse kortingen bij aankoop van een herbruikbare boodschappentas", weet retailexpert Gino Van Ossel (Vlerick Management School).
Toch wil de ondernemersvereniging Unizo het systeem niet zomaar overboord gooien. "We overleggen met het kabinet-Peeters over hoe we de kleine detailhandel toch kunnen beschermen", zegt woordvoerder Filip Horemans. Unizo denkt aan een streng toezicht op verkoop met verlies, wat enkel in de officiële solden mag, en duidelijke regels over prijsaanduidingen.
"Het buitenland benijdt ons om de solden", zegt Dominique Michel van Comeos (Belgische handel en diensten). "Het zijn twee unieke commerciële momenten, mensen nemen er speciaal vakantie voor. Maar zonder sperperiode geen solden."
Jorg Snoeck van vakblad Retail Detail noemt de sperperiode folklore. "Door alle achterpoortjes en webshops die zich niet aan onze regels moeten houden, heeft de sperperiode geen nut meer. In de praktijk zal er weinig veranderen."