Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers.
Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd.
De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen.
Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen.
Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
04-03-2014
Nieuw
Beste Daniel,
Ik meld me aan met dit bericht zodat ik in de toekomst eventueel nieuws kan toevoegen.
Onlangs werd begonnen met het strippen van het interieur van onze 3-asser 354. Alle binnenwerk is weggenomen zodat het interieur kan afgeschuurd worden en daarna gerestaureerd en terug gemonteerd.
Dit levert een aantal merkwaardige beelden op van een "lege" tram en een gewoon glas in plaats van een lijnfilm.
We volgen de werkzaamheden voor u de komende weken.
Freddy Coussens, één van de gepassioneerde tramchauffeurs bij De Lijn in Gent nam na een lange carrière afscheid van "zijn" tram, samen met echtgenote en familie.
Gedreven zoals hij is, zal hij zeker een aanwinst zijn voor onze ETG vzw vereniging.
Zondag 13 oktober 2013 was één van onze Gentse 3-assers, de 354, terug te zien in het Gentse straatbeeld.
Voor de gelegenheid hadden de inzitten zich uitgedost in retro kledij.
Ondanks de barre weersomstandigheden werd het een leuke rit.
(zie artikel verschenen in de krant Het Laatste Nieuws op dinsdag 15 oktober)
Het is héél belangrijk dat een drie-asser voor elk vertrek gesmeerd wordt. Het is de kunst om net genoeg en zeker niet te veel olie op te gieten.
De toegang bevind zich onder de vloer in de tram, naast de motoren. 4 smeerpunten: 2 in buisjes die de olie naar de assen brengt en 2 luikjes met wieken, welke ook steeds genoeg olie moeten bevatten.
De overbrenging van de motor naar de assen moet ook gesmeerd worden, net zoals de klepjes naast de tram , waar de assen in ronddraaien.
Op die manier houden we ons rijdend erfgoed in goeie staat.
(Dank aan Achiel Ryckaert) om het ons voor te doen.
Leden en familie van ETG vzw (Erfgoed trams Gent) reden een speciale rit op 15 augustus 2013.
Er werd een traject afgelegd via de Clementinalaan (waar jàren geen 3-asser meer had gereden) tot aan het eindpunt aan Zwijnaardebrug.
Op de foto's bemerkt u de "oude lijnfilms" van lijn 5, 7, 8 en 9.
Van de heer André Corteil uit Luik kregen we enkele foto's over het transport van de ETG bijwagen 50 in 2008. Toen werd deze wagon vervoerd van Burdinne naar de stelplaats van De Lijn in Knokke
Stilaan raakt de bijwagen 50 afgewerkt. Er is even een vakantie stop ingelast, maar daarna worden nog enkele kleinere details verder afgewerkt, zodat deze aanhangwagen terug kan schitteren.
In onze vereniging ETG bezitten we niet enkel de gele 3-assers of de blauw/gele trams, bussen of trolleybussen maar ook nog een heel oude "bijwagen" uit 1901 dat dankzij de deskundige kennis en leiding van de heer Achiel Ryckaert terug tot in de puntjes gerestaureerd wordt!
Nadat de wagon helemaal uit elkaar werd genomen en het onderstel gezandstraald en herschilderd werd, werd ook de kast volledig hersteld en waar nodig nieuwe stukken in verwerkt. Het resultaat mag gezien worden. Stilaan nadert de "50" zoals de bijwagen heet zijn voltooiing.
Dan maar wachten tot we er de baan mee op kunnen om te tonen aan onze Gentse bevolking.
Onderstaand enkele beelden uit de restauratie
Onze blauw/gele bus met nummer 101 wordt momenteel ook mechanisch nagekeken om binnenkort eveneens ingezet te kunnen worden voor toeristische ritten om of af te huren voor feestelijke gelegenheden.
Nadat de voorbije maanden hard gewerkt werd aan het oppoetsen van het interieur van de 354 worden nu de voorbereidende werken aangevangen voor het herschilderen van het koetswerk dat na vele jaren aan de kust gestaan te hebben, fel verbleekt was door de zon.
Vorige zondag, 2 juni was een succes dag voor de ritten met de "expo tram".
Het goede weer en de vele inschrijvingen via Uitbureau Gent of ter plaatse aan het busje van "Tram des Tijds" maakten dat al onze ritten, zowel in de voor- of de namiddag volzet waren.
Ervaren gidsen vertelden over het Gent van 1913 en de nog zichtbare overblijfselen.
Er worden nog ritten voorzien de eerste zondag van juli, augustus en september.
Wil je er bij zijn: vlug zijn is de boodschap want we hoorden vertellen dat alle zitjes reeds uitverkocht zijn.
(Foto's: Erik De Keukeleire en Daniel Verheylezoon)