MIVG
Foto

MIVG: Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Gent.

Foto



Inhoud blog
  • 150 jaar tram te Gent (vervolg)
  • 150 jaar tram te Gent (vervolg)
  • 150 jaar tram te Gent
  • Over 150 jaar tram
  • Nog meer oude foto's

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Foto

    Mijn favorieten
  • De Lijn
  • Forum over trams en smalspoor (Franstalig)
  • Trams en trolleybussen door André Corteil
  • Richard Vinck's website over trams en bussen
  • Transport, toerisme, ontspanning (TTO Noordzee)
  • "Allemaal busjes" door Anja en Dennis
  • 100 Jaar electrische tram foto + video door André Corteil
  • Keith Ward's site over de trams van Gent en Antwerpen
  • Geschiedenis van het Gentse openbaar vervoer door Erik De Keukeleire
  • Mini train expo te Blankenberge (station) met Gentse 3-asser

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per week
  • 10/06-16/06 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 15/03-21/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 09/09-15/09 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 09/04-15/04 2018
  • 17/07-23/07 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 08/08-14/08 2016
  • 09/11-15/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006


    Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
    Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers. Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd. De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen. Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen. Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
    14-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.345 in 't klein
    Klik op de afbeelding om de link te volgen En ja hoor, de Gentse oude 3-asser bestaat ook in schaalmodel. Via via kwamen we te weten dat er in Brugge een proffessionele bouwer is van miniaturen. De heer Jean Herckens maakt de 3-asser (versie nummer 345), de PCC van Gent, de Gentse stadsbus en ook het model van de tram van de buurtspoorwegen die door Gent spoorde. Ook de "Hermelijn" bestaat reeds in miniatuurversie. Alle versies rijden echt! Pittig detail: bij de 345 zit een blaadje met rolfilmaanduidingen. U kiest dus op welke lijn uw miniatuur 3-asser rijdt...
    We kunnen dan ook sterk een bezoekje aanbevelen aan de link bij "mijn favorieten" over "Mini train Expo" te Blankenberge (station). Daar zijn ook de modellen te koop. Kostprijs voor de 3-asser is €550. Indien je hem wil zonder motor mag je er €75 van aftrekken. De tram wordt prachtig gepresenteerd. Naast dit bericht en volgende krijgt u een indruk hoe men oog heeft voor detail bij de afwerking van deze tram. De motor drijft zelfs de 2 zwenkassen aan. In totaal dus 3 aandrijvingen via wormwiel.
    Veel plezier bij het bezoek aan de site en aan de tentoonstelling te Blankenberge.
    (met dank aan Pascal Galle)

    14-11-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mini 345
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Laatste bladzijde van de brochure over de 345
    (met dank aan Pascal Galle)

    14-11-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.345 miniatuur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vervolg van de brochure over de 345
    (met dank aan Pascal Galle)

    14-11-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schaalmodel van de 345
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog details uit de brochure van de 345
    (met dank aan Pascal Galle)

    14-11-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    12-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 en 216 bij het ongeval op 26 september 1966
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog een zicht van het ongeval op 26 september 1966.
    Merkwaardig is dat én de 339 én de 216 tot op heden bewaard gebleven zijn.
    De 216, destijds gebruikt als werfwagen voor de spoordienst werd enkele jaren geleden in zijn oorspronkelijk jasje als "zomertram" hersteld (zie hierboven in deze blog) en was te bewonderen op de viering van "100 jaar electrische tram" te Gent in 2004.
    (foto via Erik De Keukeleire)

    12-11-2006, 14:53 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Wreed accident" met de 339
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 26 september 1966 gebeurde een zwaar ongeval aan het Geraard Duivelsteen te Gent.
    De 339 en een vrachtwagen kwamen er met elkaar in botsing. Voor meer details over dit ongeval verwijs ik naar de boeken van Erik De Keukeleire die de Geschiedenis van het Openbaar Vervoer te Gent uitbracht. Zie ook zijn blog via mijn "favorieten".
    Het is dezelfde 339 die nu nog te Gentbrugge in de stelplaats bewaard blijft. Zoals u kunt zien was er heel wat herstelwerk aan, want de hele voorkant van de tram was compleet verwoest.
    (foto: via Erik de Keukeleire, waarvoor dank)

    12-11-2006, 14:48 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    08-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terminus Mariakerke
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Via een kennis kon ik een prachtige foto bemachtigen van de drie-asser 379 aan de terminus te Mariakerke.
    (fotograaf: Walter Gogaert)

    08-11-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    29-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wisselstaaf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met deze staaf kon men de wissels in de juiste richting leggen.
    (foto: Erik De Keukeleire)

    29-10-2006, 19:50 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonder dit kan je niet rijden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit simpel staafje maakte het mogelijk dat je kon rijden met een 3-asser. Ingeschakeld gaf het contact voor alle bewegingen. Uitgeschakeld en/of afgenomen kon je niet met een 3-asser vertrekken.
    (foto: Erik De Keukeleire)

    29-10-2006, 19:49 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rolfilmkast van de 328
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Detailzicht van de rolfilmkast van de 328
    (foto: Erik De Keukeleire)

    29-10-2006, 19:47 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blokkering remhendel en bel 328
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het tandwiel dat de remhendel blokkeerde en de belknop van de 328
    (foto: Erik De Keukeleire)

    29-10-2006, 19:45 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Remhendel 328
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Detailfoto van de remhendel van de 328
    (foto: Erik De Keukeleire)

    29-10-2006, 19:44 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Details 328: aandrukveer sleepbeugel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Detailopname van de aandrukveer van de sleepbeugel van de 328
    (foto: Erik De Keukeleire)

    29-10-2006, 19:42 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.328: 22 plaatsen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het opschrift "22 plaatsen" boven de schuifdeur in de 328
    (foto: Erik De Keukeleire)

    29-10-2006, 19:42 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Controller 328
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de controller van de 328 in de stelplaats te Kalken destijds.
    (foto: Erik De Keukeleire)

    29-10-2006, 19:41 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    20-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3-asser op schaal 1/10
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ondergetekende zal binnenkort beginnen met de bouw van een schaalmodel van de Gentse 3-asser op schaal 1/10. Ik kon dankzij Erik De Keukeleire aan originele bouwplannen geraken voor de bouw van de kast van de tram. Het chassis zal echter meer problemen opleveren omdat ik me enkel kan baseren op fotomateriaal. Het wordt vergelijken met het plan van de bovenbouw en dan alles uitmeten en uittekenen op schaal. Gelukkig bezit ik over een schat aan fotomateriaal waar elk detail op terug te vinden is.
    Hoe lang de bouw zal duren hangt van veel factoren af: het vinden van het juiste materiaal, de vrije tijd, het maken van de acessoires (zoals de controller) en dergelijke meer.
    Het blijft wel een boeiende uitdaging welke tot een goed einde moet gebracht worden.
    Enkele trolleybusfanaten uit Tsjechië zijn er in geslaagd een trolleybus te maken op schaal, dus de bouw van een 3-asser moet zeker lukken.
    Foto's van de trolleybus zijn te vinden op http://blog.seniorennet.be/skodaclub/

    20-10-2006, 13:19 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    19-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wacht huisje Koornmarkt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Heel wat "oudere" Gentenaars zullen zich wellicht dit tramhuisje aan de Koornmarkt nog herinneren.
    (foto via Erik De Keukeleire)

    19-10-2006, 17:28 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    14-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PCC12 en PCC13
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De PCC's 12 en 13 in 1974 aan de Koornmarkt. Er moest blijkbaar "iets" te doen geweest zijn in Gent want de trams rijden met vlaggetjes (bvb: Jaarbeurs, Gentse Feesten...). Dit gebruik wordt nu nog gehandhaafd.
    (fotograaf: onbekend)

    14-10-2006, 14:44 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PCC11 aan het Van Beverenplein
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De keerlus van het Van Beverenplein met de PCC11.
    (fotograaf en datum onbekend)

    14-10-2006, 14:41 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PCC08 aan de Muidebrug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Door werken aan het Neuseplein moest de lijn 4 aan de halte "Muide" wisselen van stuurpost. Een 3-asser op de lijn 10 komt ook net afgereden.
    (foto van Freddy Coussens op 25 maart 1973)

    14-10-2006, 14:39 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!