Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers.
Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd.
De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen.
Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen.
Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
14-11-2006
345 in 't klein
En ja hoor, de Gentse oude 3-asser bestaat ook in schaalmodel. Via via kwamen we te weten dat er in Brugge een proffessionele bouwer is van miniaturen. De heer Jean Herckens maakt de 3-asser (versie nummer 345), de PCC van Gent, de Gentse stadsbus en ook het model van de tram van de buurtspoorwegen die door Gent spoorde. Ook de "Hermelijn" bestaat reeds in miniatuurversie. Alle versies rijden echt! Pittig detail: bij de 345 zit een blaadje met rolfilmaanduidingen. U kiest dus op welke lijn uw miniatuur 3-asser rijdt... We kunnen dan ook sterk een bezoekje aanbevelen aan de link bij "mijn favorieten" over "Mini train Expo" te Blankenberge (station). Daar zijn ook de modellen te koop. Kostprijs voor de 3-asser is 550. Indien je hem wil zonder motor mag je er 75 van aftrekken. De tram wordt prachtig gepresenteerd. Naast dit bericht en volgende krijgt u een indruk hoe men oog heeft voor detail bij de afwerking van deze tram. De motor drijft zelfs de 2 zwenkassen aan. In totaal dus 3 aandrijvingen via wormwiel. Veel plezier bij het bezoek aan de site en aan de tentoonstelling te Blankenberge. (met dank aan Pascal Galle)
Nog een zicht van het ongeval op 26 september 1966. Merkwaardig is dat én de 339 én de 216 tot op heden bewaard gebleven zijn. De 216, destijds gebruikt als werfwagen voor de spoordienst werd enkele jaren geleden in zijn oorspronkelijk jasje als "zomertram" hersteld (zie hierboven in deze blog) en was te bewonderen op de viering van "100 jaar electrische tram" te Gent in 2004. (foto via Erik De Keukeleire)
Op 26 september 1966 gebeurde een zwaar ongeval aan het Geraard Duivelsteen te Gent. De 339 en een vrachtwagen kwamen er met elkaar in botsing. Voor meer details over dit ongeval verwijs ik naar de boeken van Erik De Keukeleire die de Geschiedenis van het Openbaar Vervoer te Gent uitbracht. Zie ook zijn blog via mijn "favorieten". Het is dezelfde 339 die nu nog te Gentbrugge in de stelplaats bewaard blijft. Zoals u kunt zien was er heel wat herstelwerk aan, want de hele voorkant van de tram was compleet verwoest. (foto: via Erik de Keukeleire, waarvoor dank)
Dit simpel staafje maakte het mogelijk dat je kon rijden met een 3-asser. Ingeschakeld gaf het contact voor alle bewegingen. Uitgeschakeld en/of afgenomen kon je niet met een 3-asser vertrekken. (foto: Erik De Keukeleire)
Ondergetekende zal binnenkort beginnen met de bouw van een schaalmodel van de Gentse 3-asser op schaal 1/10. Ik kon dankzij Erik De Keukeleire aan originele bouwplannen geraken voor de bouw van de kast van de tram. Het chassis zal echter meer problemen opleveren omdat ik me enkel kan baseren op fotomateriaal. Het wordt vergelijken met het plan van de bovenbouw en dan alles uitmeten en uittekenen op schaal. Gelukkig bezit ik over een schat aan fotomateriaal waar elk detail op terug te vinden is. Hoe lang de bouw zal duren hangt van veel factoren af: het vinden van het juiste materiaal, de vrije tijd, het maken van de acessoires (zoals de controller) en dergelijke meer. Het blijft wel een boeiende uitdaging welke tot een goed einde moet gebracht worden. Enkele trolleybusfanaten uit Tsjechië zijn er in geslaagd een trolleybus te maken op schaal, dus de bouw van een 3-asser moet zeker lukken. Foto's van de trolleybus zijn te vinden op http://blog.seniorennet.be/skodaclub/
De PCC's 12 en 13 in 1974 aan de Koornmarkt. Er moest blijkbaar "iets" te doen geweest zijn in Gent want de trams rijden met vlaggetjes (bvb: Jaarbeurs, Gentse Feesten...). Dit gebruik wordt nu nog gehandhaafd. (fotograaf: onbekend)
Door werken aan het Neuseplein moest de lijn 4 aan de halte "Muide" wisselen van stuurpost. Een 3-asser op de lijn 10 komt ook net afgereden. (foto van Freddy Coussens op 25 maart 1973)