MIVG
Foto

MIVG: Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Gent.

Foto



Inhoud blog
  • 150 jaar tram te Gent (vervolg)
  • 150 jaar tram te Gent (vervolg)
  • 150 jaar tram te Gent
  • Over 150 jaar tram
  • Nog meer oude foto's

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Foto

    Mijn favorieten
  • De Lijn
  • Forum over trams en smalspoor (Franstalig)
  • Trams en trolleybussen door André Corteil
  • Richard Vinck's website over trams en bussen
  • Transport, toerisme, ontspanning (TTO Noordzee)
  • "Allemaal busjes" door Anja en Dennis
  • 100 Jaar electrische tram foto + video door André Corteil
  • Keith Ward's site over de trams van Gent en Antwerpen
  • Geschiedenis van het Gentse openbaar vervoer door Erik De Keukeleire
  • Mini train expo te Blankenberge (station) met Gentse 3-asser

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per week
  • 10/06-16/06 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 15/03-21/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 09/09-15/09 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 09/04-15/04 2018
  • 17/07-23/07 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 08/08-14/08 2016
  • 09/11-15/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006


    Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
    Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers. Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd. De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen. Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen. Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
    28-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moscou
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In Gent kon en kàn je nog steeds een tram nemen richting "Moscou". Vroeger tram 1 (zie foto) en nu is dat tram 4.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oud in een nieuw decor
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 339 aan de Korenmarkt te Gent. Enkel de nieuwe horecazaken en een moderne auto geven aan dat dit niet de jaren 60 zijn maar wel de 21e eeuw.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knooppunt Korenmarkt anno 2004
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dat de Korenmarkt niet zo heel veel veranderde qua uitzicht doorheen de jaren bewijst deze foto. Denk gewoon de nieuwe autobus en de bovenleiding van de trolleybus weg en je waant je in de jaren zestig.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloementram
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Rijk versierde 3-asser tijdens de herdenking op 12 september 2004.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan het Sint Pietersstation
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De testrit bracht de kolonne ook langsheen het keerpunt aanhet Sint Pietersstation.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 met rolfilm: 1 Van Beverenplein, aan de halte Zuid
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 339 tijdens de testrit voorafgaand aan de stoet op 12 september 2004. Hier aan de halte Zuid. De rolfilm geeft lijnnummer 1 Van Beverenplein aan.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 328 aan het Zuid
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De hele kolonne oude trams maakte net voor de herdenkingsstoet op 12 september 2004 een proefrit langsheen het te volgen traject.
    Hier zie je de 328 met aanhangwagen aan de halte "Zuid" (tgo Capitole) te Gent.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muidebrug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 339 aan de Muidebrug tijdens de herdenkingsstoet 100 jaar electrische tram te Gent.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.328 met 70
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 328 (lachende tram) met aanhangwagen 70 t.g.v. de stoet 100 jaar electrische tram te Gent.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 100 jaar electrische tram
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 339 aan de Brusselsesteenweg bij het begin van de stoet t.g.v. 100 jaar electrische tram te Gent.
    foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloementram
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Veel belangstelling voor de 339 "Bloementram" tijdens de voorbije Gentse Floraliën. Hier zicht aan de Korenmarkt te Gent.

    27-07-2006, 18:04 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noodstop en bel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aan de voeten van de bestuurder zie je naast de remzwengel nog twee pedalen: één om de bel te bedienen en één om een noodstop uit te voeren. Dan werd een kleine hoeveelheid zand gelost en vielen zware blokken naar beneden die de tram afremden op de rails. Dit systeem wordt nog altijd toegepast op de huidige trams.

    27-07-2006, 17:59 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hand op de rem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Steeds moet één hand op de remzwengel. Vertragen kan met de "controller", remmen met de zwengel die de remband aanspant.

    27-07-2006, 17:54 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En we rijden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de rit kijken we mee over de schouder van de bestuurder

    27-07-2006, 17:53 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Besturing
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Later werd omwille van de toegenomen veiligheidsmaatregelen plaats voorzien om een krachtige brandblusser te monteren.

    27-07-2006, 17:52 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Besturingshendels
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de "controller" met links de hendel om te versnellen of te vertragen; rechts de koperen hendel om de rem aan te trekken.

    27-07-2006, 17:51 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richtingaanwijzer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 3-assers kregen twee oranje lampen aan weerszijden van de flanken. Deze dienden als richtingaanwijzer.

    27-07-2006, 17:41 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goed vasthouden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Passagiers die het geluk niet hadden te kunnen zitten moesten zich goed vasthouden aan deze metalen buizen.
    Bij warm weer werden de klapraampjes opengezet. Het witte plafond herbergde ook een krachtige verlichting.

    27-07-2006, 17:37 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 tweede man
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 3-assers werden bemand door een bestuurder en een begeleider. Deze laatste stond in voor het verdelen van de vervoersbewijzen en om de pantograaf te draaien aan een keerpunt. Ook moest de verlichting voor- en achteraan door middel van een knop onder een zetel in de passagiersruimte verwisseld worden.
    Deze begeleider had een apart zitje en mocht erop plaatsnemen als er niet te veel volk op de tram zat!

    27-07-2006, 17:33 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 passagiersruimte
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Veel plaats was er niet in de 3-assers. Men moet ze ook situeren in de jaren '30, toen er nog heel wat minder mensen met het openbaar vervoer moesten reizen. Slechts begin jaren '70 kwamen de grotere PCC's in dienst.

    27-07-2006, 17:30 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!