Wouter Van Bellingen, directeur van het Minderhedenforum, reageert 'geschrokken' op de oproep van onderwijsminister Crevits (CD&V) naar allochtone ouders om zich meer te engageren bij de schoolloopbaan van hun kinderen.
Het is goed dat Crevits de nadruk legt op ouderbetrokkenheid. Ouders betrekken bij het onderwijsgebeuren is altijd veel te vrijblijvend geweest. Er moet nu eindelijk eens kordate en verplichte ouderbetrokkenheid komen. Allochtone ouders die nooit naar school komen, nooit naar ouderavonden komen, nooit contact zoeken met de leerkracht van hun kind, nooit de agenda van hun kind inkijken... een allochtoon fenomeen dat altijd met enorme laksheid geduld werd, om allochtone ouders niet te kwetsen, om hen vrij te laten beslissen om al dan niet naar school te komen. Hoe soft en slap en week!... Een laks ouderbeleid naar allochtonen is er altijd geweest, en nu Crevits daar werk van wil maken, protesteert Van Bellingen, en nog wel op een wijze die niet erg getuigt van deskundigheid op het vlak van onderwijs.
Van Bellingen: "Als die jongeren hier minder goed presteren, ligt het dan niet eerder aan het onderwijs?... Taalvaardigheden worden te weinig ondersteund... Er is een oververtegenwoordiging van jongeren met een migratieachtergrond in het beroepsonderwijs".
Zeg eens Wouter, het is onjuist om het onderwijs te beschuldigen als allochtonen slecht presteren op school, als ze niet voldoende taalvaardig zijn, dan is dat hun eigen schuld en die van hun ouders. Taalvaardigheden moeten op de eerste plaats THUIS ondersteund worden. Kleine allochtoontjes moeten opgroeien in een Nederlandstalig klimaat. Als baby, peuter en kleuter, moeten ze Nederlandstalige geluiden om zich horen en geen vreemd broebeltaaltje, en als ze dan elke dag aanwezig zijn in de drie kleuterklasjes wordt de taalontwikkeling optimaal aangescherpt en worden ze klaargestoomd om tenvolle te genieten van de aangeboden leerstof in het lager onderwijs. Elke dag naar de kleuterschool komen is zeker voor een allochtoontje noodzakelijk om iets te kunnen maken van zijn verdere schoolloopbaan.
Ik vind dat Van Bellingen stilletjes moet zwijgen, in een hoekje kruipen om zich daar te bezinnen over de WARE oorzaken van het slecht presteren van migrantenjongeren. Zoals daar zijn: de vreemde thuistaal, de talrijke afwezigheden in de kleuterschool, een slechte studieattitude en onvoldoende motivatie door de ouders. Het familiale klimaat in een allochtoon gezin moet meer 'schoolminded' worden, en dat kan o.a. door meer ouderbetrokkenheid, zoal Crevits dat voorstelt.
En Wouter, waarom zoveel allochtonen in het beroepsonderwijs verzeild geraakt zijn, dat is een logisch gevolg van de minachting bij allochtone ouders van ons Vlaamse onderwijs. Anders zouden ze hun kinderen vanaf de geboorte in het Nederlands toespreken, zouden ze hen elke dag naar de kleuterschool sturen, en zouden ze naar alle ouderavonden komen.
De oververtegenwoordiging van migranten in het beroepsonderwijs. Zeg eens Wouter, zoals ik hier eerder aanhaalde, is dat enkel en alleen de schuld van de jongeren zelf en van hun ouders. Migranten belanden in het beroepsonderwijs omdat ze niet opgegroeid zijn met de Nederlandse taal, omdat ze zich niet ontvankelijk opstellen voor de leerstof, omdat hun kleuteronderwijs erg onvolledig was waardoor ze al van bij de aanvang van het eerste leerjaar kampen met een enorme taalachterstand. Ja, toén al Wouter... En eigenlijk al vanaf de geboorte toen het allochtone babytje vreemde geluiden opving die niet thuishoren in een omgeving die moet voorbereiden op Vlaams onderwijs...
|