Sorry, beminde parochianen, ik kan er maar niet over zwijgen.
Er zijn boten en boten: Das Boot uit 1981, zonder twijfel een van de beste Duitse films van de afgelopen veertig jaar of daaromtrent, ondanks de Neue Deutsche Welle, of beter gezegd Neuer Deutscher Film, anders krijg ik de halve meute muziekkenners over mij heen. Nu ja, zogenaamde kenners en puristen kunnen mijn rug op, ik ben en blijf een liefhebber/amateur.
Daarmee wil ik absoluut niets afdoen van het werk van regisseurs als een Wim Wenders, Werner Herzog, Fassbinder en andere Volker Schlöndorffs. Het was een tijd dat de cinemazalen nog niet overspoeld werden met alleen maar pure Hollywoodshit van dertien in een dozijn, zie de programmatie van de commerciële zenders dezer dagen. Zaaluitbaters hebben het ook al lang begrepen, meedoen met de mainstream of failliet gaan, kijk maar wat de Leuvense Studio's is overkomen ondanks de enorme studentenpopulatie, al zitten die tegenwoordig meer te gamen dan wat anders.
Nu loopt er op Canvas – de hemel zij geprezen voor dit soort buitenbeentjes, zoals ook Sundance Channel er een was*, in omroepland – een gelijknamige reeks die blijkbaar een vervolg is op de film. Probleem is dat Canvas de volledige serie online heeft gegooid zodat het voor mij heel wat discipline vergt om slechts een aflevering per week op de computer te bekijken omdat de tv-reeks op een nogal ongelukkig uur en dag geprogrammeerd staat.
Eerlijk gezegd: ik ben verkocht, ook al omdat het een totaal andere inslag heeft dan de film, de wisselwerking tussen het bovengrondse spionage- en résistance-verhaal en het claustrofobische, onderwaterse duikbootepos werkt perfect en over de acteerprestaties kan ik kort zijn: ze zijn minstens evenwaardig aan die van Jürgen Prochnow en zijn kompanen van het eerste uur. Waarom er per se een lesbische twist aan het verhaal moest worden toegevoegd is me een raadsel. Ha ja, de zeitgeist van vandaag ongetwijfeld. En toch: de film is beter dan de serie!
*de oenen van Telenet hebben totaal ongevraagd de Nederlandse versie van Sundance van de kabel gehaald, net zoals ze dat ook deden met de WDR. **Voor de liefhebbers: er circuleert een boeiende “making of” op Youtube, die zat niet bij de extras op mijn directors cut-DVD.