Ik houd me me vooral bezig met het restaureren van oud rollend spoorwegmateriaal dat gestalt staat in het depot van de NMBS te Schaerbeek. Mijn club TSP/PFT met zetel te Brussel huurt in deze loods een paar sporen zo dat we bij slecht weer beschut zijn om te werken. Elk weekend en feestdagen wordt daar gewerkt door vrijwilligers van de club. Als de NMBS een Lok type uitrangeert dan verzoekt onze club een exemplaar te kopen om te restaureren. Onze club heeft een ganse loods ter beschikking in St Ghislain in de omgeving van Mons (Bergen) om het gerestaureerde materiaal een onderdak te geven en daar wordt ook nog gewerkt in de weekends zoals te Schaerbeek. Ik ben ook nog zeven jaar lid geweest in de voormalige vereniging Vennbahn met zetel te Raeren. De vereniging is opgedoekt geworden in 2001 door de hoge lasten en het schrappen van toelagen van de Duitstalige regering sinds 2000. Het is zeer spijtig want het was één van de mooiste spoorweglijnen van België dat nu gaat verdwijnen uit de Hoge Venen. Het trajekt liep van Eupen over onze thuisstation Raeren en over Monschau naar Bütgenbach en ook over Malmedy naar Trois Ponts. Ik had de funktie van Treinchef of Zugfürer op de museumstrein van de Vennbahn tot 2001. Ik wil ook nog zeggen dat ik voor de vereniging Vennbahn 42.000 Km met mijn auto gereden heb om op mijn werkplaats te komen i n die zeven jaar. Ik kan jullie zeggen dat dit me veel pijn gedaan heeft omdat het nu alles voor niets geweest is. Heel Spijtig.
|