Foto genomen van op het dak van een vrachtwagen ... het bootje bevindt zich in de schaduw, juist op de rand van het snel uitdeinende water en dit geeft door de beeldhoek, een mooie diagonaal.
ik had het idee al een tijdje in mijn hoofd en ondanks het scherpe koraal en de moeilijk bereikbare plaats ... . Heeft Lucia dit voorbeeldig uitgevoerd .
Ge- Isoleerd...spelen met de heel beperkte scherptediepte
genomen tijdens een "uitzonderlijk" bezoek aan een monikenschool in Bangkok, waarvoor ik de toestemming gevraagd en bekomen heb van de hoofdmonnik. Normaal niet toegankelijk voor buitenstaanders.
Shoot met Xantha, een model waar ik graag met samenwerk.
Getracht de oude hollywood stijl weer te geven door uit te gaan van het expressieve en sensuele ... Op een glamoureuze en klassevolle manier is dit voor mij .... puur Nostalgie.
Ik had deze scene in gedachten, ik hoefde alleen te wachten tot de zon op haar juiste positie stond. Ideaal was geweest grote opening met beperkte dof, maar aangezien ik de flitssynchronisatie diende te respecteren was dit niet mogelijk. Ambiente omgevingslicht , manueel, hoog gekanaliseerd spot-flitslicht als invul op het model , zeker om het karakter van de ondergaande zon niet te verbleken, de houten struktuur diende zijn warme gloed te behouden.
Totaal onverwacht s'middags om 15h00 nog even naar Zeeland vertrokken. Lucia in paniek :), haha Ik wou een paar dingen die ik in mijn hoofd had uittesten ... Het was er heel wat frisser dan hier, dus hebben we een redelijk beschutte plaats uitgezocht. De shoot heeft toch wel even de nodige tijd gevraagd om alles op te zetten en ik bewonder Lucia voor haar inzet. Blote armen en schouders bij 9° om 19h00 is niet alles. Regelmatig warmde ze zich op in haar Fleece deken.
The Inquisitor. Jean krijgt een belangrijke filmrol in een toekomstige Speelfilm die kortelings van start gaat waarin hij een vertolking neerzet als inquisitor in het vroegere kerkelijke gebeuren.
In tegenstelling tot de gehoopte aangename temperaturen, hadden we een hittegolf te verduren (38° om 11h s'morgens in schaduw). De fotoshoots waar we naar uitkeken waren daarom ook een kleine hel geworden ... gewoonweg niet te doen, maximum 30 minuten en direkt erna een duik in het zwembad.
Belichting, uitgaande van 3 bepalende zones , met oog voor trasitiezone in shaduwen en highlights. Bij de reconversie verkrijg je dan de typische hollywood stijl.
Uomo universalis ( universele mens) .... is een uitdrukking waarmee een persoon (mannelijk of vrouwelijk) wordt bedoeld die al zijn faculteiten en vaardigheden ontwikkelt, niet alleen fysisch, maar ook een scherp verstand en bekwaamheden op veel gebieden.
Een foto met en zonder opmaak ... en die Cover ... ?
speciaal gedaan omdat het er iets herkenbaars aan geeft, namelijk hetgeen we kennen uit onze wekelijkse dagbladen en waaraan ons oog zo gewend aan is geraakt al of niet terecht .... Het geeft een extra dimensie en cachet.
PS Achteraf bezien was een windmachine welkom geweest, ik heb er echter op dat moment echt niet aan gedacht. Onderste foto Lucia op de motorfiets .... GEFLITST !!! te hard
2 Verschillende SETUPS en dan stoot je op verschillende problemen
Lichtbalans met verschillende lichtbronnen reflectie en weerkaatsing vermijden. Zwart fungeert als achtergrond maar tevens als kontrastbuffer om het goud meer diepte te geven. Uitlichten van interieur zonder overstraling. Vermijden van harde schaduwen enz... diepte creeeren .....
genoeg om U een tijdje bezig te houden ... door middel van plaatsing en verschuiven het beoogde effekt proberen te realiseren, zonder afbreuk te doen aan het model.
Tja, Lucia ... de positieve reakties op haar fotos (alhoewel ze reeds 50j is) hebben bij haar iets losgemaakt ... mijn dank hiervoor aan allen en als ze de smaak te pakken heeft ... dan doen we het maar, tevens een goede oefening voor aankomende shoots in mixed lightning, mix van natuurlijk licht en studioflitsers ... en dus heb ik "geprobeerd" mijn beste beentje voor te zetten
Mijn man Alex zet me zo dikwijls prachtig neer en vermits ik ook steeds samen met hem gefotografeerd heb wou ik hem ook nog eens neerzetten , al was het voor mezelf. Ik had mijn vrije dag en nu mocht hij eens naar mij luisteren . hij was toch al gewassen en geschoren :)
Mijn man Alex zet me zo dikwijls prachtig neer en vermits ik ook steeds samen met hem gefotografeerd heb wou ik hem ook nog eens neerzetten , al was het voor mezelf. Ik had mijn vrije dag en nu mocht hij eens naar mij luisteren . hij was toch al gewassen en geschoren :)
Mijn man Alex zet me zo dikwijls prachtig neer en vermits ik ook steeds samen met hem gefotografeerd heb wou ik hem ook nog eens neerzetten , al was het voor mezelf. Ik had mijn vrije dag en nu mocht hij eens naar mij luisteren . hij was toch al gewassen en geschoren :)
Lucia had er zin in ... en in onderlinge samenspraak met mijn jongste dochter Jill (haarkapster) hadden ze het vandaag zelf geregeld voor een shoot :). Jill verzorgde (eindelijk) de lichte Make-up en de retro hair-look ... and it was fun!
Getracht ... de oude retro belichting na te bootsen.
Opmerking van de poster: Lucia had er zin in ... en in onderlinge samenspraak met mijn jongste dochter Jill (haarkapster) hadden ze het vandaag zelf geregeld voor een shoot :). Jill verzorgde (eindelijk) de lichte Make-up en de retro hair-look ... and it was fun!
Getracht ... de oude retro belichting na te bootsen.
Niet vrijstaand ... een heel dankbaar onderwerp met een heel ondankbare omgeving hetgeen erg rommelig overkomt. Eigenlijk een heel dankbaar onderwerp voor diegenen die echt kunnen photoshoppen en de tempel kunnen isoleren.
deze heeft heel wat omhanden gehad, de tempel was omringd met een buizenstelsel, dus er maar opgeklauterd en langs achter gefotografeerd ... ik wou een zicht van Buddah op de baai, als beschermengel.
Fascinating Kids .... zelden was ik geboeid door zo'n mooi tafereeltje ... je probeert zo snel mogelijk te werken, bang om het moment te verliezen ... uiteindelijk kregen ze me in de gaten
Het zonlicht wierp een mooie rode gloed op de witte sluier ... met afgeschermde flash enkel de witte bloemen belicht, zwart reflectiepaneel voor kontrast. Manuele belichting
De vraagprijs is 1500 euro lens is echt in perfecte staat,aangekocht in 2008 Waarom ik hem wegdoe werk nu veel met Nikkor PRIMES Originele verpakking, papieren, alles compleet, geen gebruikssporen, steeds vervoerd in Pelicase
Diepte ... Spelen met het omgevingslicht en verhogen van kontrasten geeft extra diepte aan deze foto. Claudine, kandidate Miss Maxi Belgium had engelengeduld en genoot echt van deze shoot.
Lucia zorgt heel attent voor het vooraf uitgemeten tegenlicht ... Door de krappe smalle ruimte was het hier niet mogelijk op statief te werken. Belichting gebeurde vanaf 2 niveaus, elk met apparte ratio.
Vanmorgen samen met Lucia een fotoshoot gedaan met Karoliene in de stadsschouwburg van Kortrijk. Meteen besef je in zo'n grote zaal je beperktheid om alles perfect te belichten, laat staan om tussen de nauwe rijen je setup te maken. Deze foto is genomen vanop een aangrenzende loge, eerste verdiep.
Hoofdbelichting vanaf aangrenzende loge, met een Rembrandt belichting (softbox op statief 45°) Zijdelingse belichting in dezelfde loge als model,schuin opzij het model.(Statief hoog beneden gericht)
de foto wordt sterker wanneer de servietten gecropt op 1/3 geplaatst worden ... desondanks doe ik het niet om het harmonieuze van het rood geheel te behouden.
Info ISO 2000 - 31mm - f9 - 1/60s ... relectie invulflits
Weeral een aangename middag achter de boeg met een erg spontane en innemende dame die perfect mijn suggesties aanvoelde en het fantastisch wist neer te zetten met grote klasse.
Diepte .. Ben Door het spelen met de intensiteit van de kontrast ratio's van zowel voorgrond en achtergrond is het alsof Ben loskomt van de achtergrond, alhoewel scherptediepte dezelfde blijft.
We lachen en grappen er om, maar de donkere huidskleur vraagt een nauwkeurige lichtmeting.
In de late nanmiddag, tussen de regenbuien door de Ranger Quadra getest, setup met 2 x flash en reflectiescherm. Ik heb fantastische hulp gehad van Nicola , Layo en Ben om het hele boeltje mee te zeulen. BEN is ondertussen vertrouwd geworden met de door mij aangevraagde poses en weet perfect waar ik naar toe wil en wat ik voor ogen heb. Niets is hem teveel om geduldig bepaalde belichtingstechnieken uit te testen, om stap voor stap, telkens met het bijvoegen van een lichtbron het beoogde resultaat te krijgen .
Na een zware periode van werkzaamheden en verhuis even tijd genomen en er een toffe namiddag van gemaakt, allebei terug relaxt en even tijd genomen voor enkele foto's.
Eindelijk terug thuis na een lange verhuis en een lange afwezigheid op seniorennet. Terug stillaan alles terug op poten aan het zetten na uitputtende weken ... dus
Een onverwachte vraag van Bianca,ook een dochter van mij, om een photoshoot als verrassing en verjaardagsgeschenk voor haar hartsvriendin K. Slechts 1 uurtje tijd was er beschikbaar ... dus een graspleintje bij mij voor de deur moest dienen als lokatie. Onwennig,geen zelfvertrouwen en bedeesd is altijd een uitdaging ... dus samen met mijn vrouw Lucia er het beste proberen van te maken.
Deze sympatieke Dame uit het Antwerpse zit in de halve finale van Miss Maxi Belgium... voor vrouwen met een maatje meer. Als charmante jonge levenslustige moeder van 3 kinderen verdient ze zeker de nodige steun en reklame.
Email Sabine:
Ik heb eindelijk groen licht gekregen dat ik campagne mag beginnen voeren...
Dus als je een beetje reclame wil maken...altijd welkom!
De mensen kunnen stemmen door een smsje te sturen met
MMBA (spatie ) 4 naar 6693 wel opgelet 1 per smsje!
Straatfotografie Staf Houtmeyers ... een knappe fotograaf, die veel sportfotografie heeft gedaan en alle andere disciplines ... en die me nog het een en het ander kan bijbrengen.
Eventjes een toffe babbel met Staf over fotografie en er een shot van gemaakt 300mm - diafragma praktisch volle opening om te isoleren van achtergrond.
Een steengoede fotograaf die al 40 jaar in het vak zit, loop ik zomaar tegen het lijf. Staf, ik hou van ongewone uitsnedes , dus deze moet je leren verteren ... enkel scherp op de ogen! 300mm - f4 - 1/200s
Ik kijk er al naar uit om eens samen op stap te gaan.
Lucia ... een simpel boeremeisje. Aangezien we de klederen gehuurd hadden voor een party, hadden we vanavond nog snel besloten er enkele foto's van te maken
Een mix van omgevingslicht en indirekte flash (Schuin rechts naar achter) ... De ISo waarde moest omhoog om het flitslicht heel kort te houden en het bestaande licht te houdenin de juiste balans.
Deze foto is genomen bij valavond aan het monument op de berg van Montfaucon. De streek van Argonne, 40 km van Verdun en éen van onze lievelingsplekken waar de Amerikaanse regimenten gestreden hebben in 1914-1918. Het grootste Amerikaanse kerkhof ter wereld ligt hier 5 km van af.
Researchers ... Lucia en Maxime dalen , gewapend met een zaklampje, af in de tunnels van Vauqouis. Maxime ... nieuwsgierig, verontrust en toch een beetje bang ... je kan het zo van haar gezichtje aflezen.
Halve finaliste van Miss Maxi Belgie ... Provincie Antwerpen. Missverkiezing voor een maatje meer.
Mijn opdracht was , deze nog jonge moeder van 3 kinderen haar grenzen verleggen en voldoende zelfvertrouwen geven om sterk te eindigen in deze verkiezing.
Halve finaliste van Miss Maxi Belgie ... Miss met een maatje meer.
Mijn opdracht was , deze nog jonge moeder van 3 kinderen haar grenzen verleggen en voldoende zelfvertrouwen geven om sterk te eindigen in deze verkiezing.
Sabine, nogmaals bedankt om het materiaal en statieven mee te sleuren. Dit mag vermeld worden, engelen geduld om de setup voor te bereiden, hetgeen ze eigenlijk leuk vond ... en dan lekker experimenteren met de belichting, gebruikmakend van diffusiepaneel om het harde zonlicht te breken.
Halve finaliste van Miss Max Belgie ... Miss met een maatje meer.
Mijn opdracht was , deze nog jonge moeder van 3 kinderen haar grenzen verleggen en voldoende zelfvertrouwen geven om sterk te eindigen in deze verkiezing. . Sabine wordt gecoached door Ria De Droog.
Halve finaliste van Miss Max Belgie ... voor vrouwen met een maatje meer. Steun deze uiterst sympatieke en innemende dame bij de volgende finales ... Mijn opdracht was haar grenzen verleggen en voldoende zelfvertrouwen geven. Sabine wordt gecoached door Ria De Droog.
Voila, eindelijk woont mijn kleindochter weer in de nabijheid, dus regelmatig op de brats met haar. Ik probeer haar de microbe van fotografie over te brengen en hier is haar shotje ... Powershot G10
Toffe opdracht ... de ganse avond Live mooie zang van dit schitterend duo gehoord. Fotograferen op ritme van de muziek ... beat ... klik ...beat ... klik .....
Maandag 22 juni 2009 zijn ze beiden in het huwelijk getreden. SMS dochter Jill: Deze dag is misschien niet op de traditionele wijze, maar we vonden onze manier eens zo goed, het was het samenzijn dat telde ... vadetje ik loop op wolkskes, alles is simpel geleven zoals we het wensten iplv groot feest ...éen grote liefde xxx
Heaven On Earth ... Veronique uit Stekene haar eerste fotoshoot ... ze volgde heel lijdzaam onze instukties op. Lucia en assistent zorgden voor de bijlomende verlichting.
Ik heb maar "1" keer "zitten blijven" moeten zeggen en niet te geloven hij deed het voor éen nog ook
Ik heb een beetje stilgelegen wegens omstandigheden en terug met volle moed herbegonnen en er tijd voor vrij gemaakt .Ik besef het nu ook dat je fotograferen moet je blijven onderhouden (Lucia)
Je zit met keihard zonlicht ... enorme kontrasten ... je wil het ambiente van de wolkenpartij behouden ... je wil oplichten en invullen ... verschillende lichtmetingen met flash en reflectieschermen
Elk afscheid is tevens de geboorte van een mooie herinnering .... ik ga hem missen ... terwijl hij overleed was er precies een stukje van mij met hem meegegaan.
Overleden op 21 april 2009.
Op 22 April is hij weggevoerd tijdens WOII naar Duitsland. Op 22 April zou hij nu 59 jaar getrouwd geweest zijn ........
François Celis weduwnaar van Marie-Louise Macours geboren te Kaggevinne op 17 november 1924 overleden te Diest op 21 april 2009 uitvaartplechtigheid in de Aula van het Uitvaartcentrum Heselmans op maandag 27 april 2009 om 14 uur François was woonachtig te Tessenderlo
Heel beperkte scherptediepte ... en ik zie ook bewegingsonscherpte. Dus volgende keer ... eigenlijk toch statief meenemen ... maar ... het beperkt je in de snelle snapshots.
verbaasd en tevens gefascineerd door de aandacht voor haar ... bleef ze gelaten in haar relaxte positie zitten. Mijn grootste schrik was dat ze haar mooie houding zou veranderen ... dus mijn roepen " Keep still, don't move" heeft dan toch gewerkt , zodat ik snel kon kadreren en afdrukken.
De donkere niet opgeheldere partijen geven de foto nog net dat ietsje meer.
Eventjes weg .... vluchten uit de drukte ... achter die ogenschijnlijke rust schuilt een onbekend iets ... hoeveel uren had ze misschien al gewerkt? Telelens 230mm
Geboorte van een foto .... Amai zeg ... dat moet nogal juist zijn .... hilarisch tafereeltje bij iemand die nog nooit geposeerd heeft. Lucia zet de puntjes op de i ...
De homogeniteit van de kleuren sprak me aan .. gek, maar pas tijdens het scherpstellen merkte ik de weerspiegeling van de oude vervallen appartementen in het zonnewerend glas.
Het heeft gewoon te maken waarop je oog focust.. totaalbeeld of details ... soms zie je het, soms niet.
Het alomgekende probleem van de overal hangende storende electiciteitsdraden speelden nu in mijn voordeel ...
De bedrading verhoogde het schrille kontrast tussen oud en nieuw als een afgetekende barriere .
Door allerlei rommel en draden in de voorgrond .... het oude tankstation was afgesloten ... werd ik enorm perperkt in mijn keuze van standpunt ... dus ... de oude betonnen pilaar geflankeerd door 2 oude pompen als sterk punt , terwijl het oog naar rood wil.
Doelstelling : Frontale flits in tegenlicht om onderwerp los te maken van achtergrond zijdelingse belichting key1 behoud van schaduwen om een natuurlijke look te behouden en tevens diepte te leggen in de gelaatscontouren. Oplichten van de driehoek onder de beide ogen. Afschermen van overtollig licht met Gobo's
Probleem was natuurlijk de achtergrond zwart houden .... de rode kleurzweem vermijden ... egale belichting voor de 3 lieve snoetjes opvullen van de slagschaduwen
Onze kleinste, Jill, voor de lens. Door telkens een andere setup te kiezen krijg je een ander effect.
Hier is gekozen voor een zwart reflectiepaneel rechts om de contouren te versterken, dient tevens als gobo voor de direkte flash rechts vanachter het model (reflectie haarpartij) om geen lichtinval te krijgen in de lens ... in feite zit je achter een muurtje om geen lichtinval te krijgen.
Jill ... mijn jongste dochter ... eindelijk voor de lens. Belichting met 3 flitsers en 2 reflectiepanelen ... selectieve flashmeting. Door te zorgen voor voldoende fall-off en licht invullen van de schaduwpartijen verkreeg ik dit naturel effect. Scheidingspaneel (Gobo) gebruikt om geen ongewenste lichtinval van de schuingeplaatste flash in de lens te krijgen.
Na een tijdje afwezigheid en drukke periode ... weer terug op seniorennet.
Portretje van Babette ... 112mm - Nikon D3 - key 1:1 - softbox Chimera pro 45° - Honeycomb 40* voor accentuering van het haar en het losmaken van de achtergrond 1:15 - wit relectiescherm voor opheldering van schaduw - Gobo voor het afblokken van invallend licht in de lens
In de sloppenwijken van Bangkok ,langs de Klongs, bemerkte ik ergens binnen deze scheidingswand ... die de kleine woonruimte primitief afscheidde van de vermoedelijke slaapruimte. Over recyclage gesproken ....
Ingetogen aan de toog .... ze organiseren een feestje voor onze Viktor zijn 50 ste verjaardag .... en dan mag je wel eens bezinnen ... dus een uniek moment om vanop afstand dit emotioneel beeld vast te leggen ... zeker als je hem goed kent
Pride and Joy .... wanneer ze me opmerkte vooraan in de wagen ... toonde ze trots haar mooie haren en het leek wel of ze ging poseren ... maar door het verkeer kwam er een abrupt einde aan .... spijtig
de reflectie van de voorruit was een serieuze hindernis ... dus lens pal tegenvoorruit
Op haar troon ... ik ben zeker niet bang om een foto die slecht genomen is weer te geven ... omstandigheden ... genomen door de voorruit van een hobbelende wagen en dan met een telelens ... dan springt het beeld op en neer ... scherpgesteld op de dame. En ik vond het wel eens interessant om te tonen hoe een bepaalde foto tot stand komt .. eer ik de chauffeur duidelijk gemaakt had om dichterbij te rijden .... joenge joenge 260mm - Iso 200 - f8 - 1/250s
Gelukkige vrouw ... deze vrouw zat achteraan in een vrachtwagen boven op allerlei goederen. Wij reden er achter en deze foto is genomen door de voorruit van de wagen. Toen ze daarna me opmerkte , verschenen er van tussen de balen nog andere boerinnen.
Brandpunt 280mm - f8 - 1/80s PS Deze foto werd niet gecropt of vergroot
Frontale rust .... tot groot jolijt van de Thais en omstaanders, .... die het bijzonder leuk vonden dat ik hun slapend kind onder de loep nam .... het gevolg ... we zijn er weeral blijven plakken en ondanks het taalverschil knden wij onze indrukken toch wederzijds aan elkaar kenbaar maken.
Zo stijf als een plank ... hoe moet je zoiets omschrijven, overbrugging ... Zo stijf als een plank en dat in uw slaap,wanneer je normaal volledig ontspannen bent
Stoel gezocht ... Deze Taxi-brommer wachtte rustig op een klant languit liggend op zijn motorfiets, zeker als er geen stoelen voorhanden zijn ... en die rode kleur benadrukt het nog eens.
2 diffusors met elk hun eigen kenmerken ... Flitsparaplu ... zacht licht maar geen kontrole over het overal verspreidde licht, kan je niet kanaliseren. (kan je wel blokken met een scheidingspaneel) Softbox ... kan je een gebied gekontroleerd mee afbakenen ... als je beschikt over de versie met de kleppen.
Eindelijk de knoop doorgehakt ... hoe kan ik mijn leefruimte omtoveren in een hekseketel ?? .... gelukkig heb ik een heel begripvol vrouwtje !!
Buiten de studioflits is de gewone flits het meest compatible en meest inzetbaar ... maar deze heeft ook zijn beperkingen ... voor mij wordt het weer een nooit eindigende zoektocht en experimenteren, tevens besef ik ook mijn beperkingen en de complexiteit van licht. . . maar we zijn nooit te oud om te leren ... van je eigen fouten, onkunde en gebrek aan kennis eerst.
Aangetrokken door het licht .... Voor mij was het diagonaalaspect en de heel beperkte scherptediepte het uitgangspunt ... om een gevoel van oneindigheid op te roepen. Softbox schuin naar beneden gekanteld en eerst een flitsmeting gedaan op het gelaat, armen ... de gedeeltelijke schaduw van het gelaat opgehelderd met het weerkaatste licht van de softbox op een reflectiescherm 1/2 wit onderkant 1/2 goud. Bovenkant hoek en benen belicht met flitsparaplu op rand van overbelichting. ISO200 - f2.8 voor heel beperkte scherptediepte.
Hiding ... Opstelling ... Softbox Chimera pro Plus 90x120 links 30° Snoot "met" honinggraat,om geen verspreiding van het licht te krijgen ,rechtsachter 45° voor het oplichten van de haren. Zwart paneel 180x 120 om afscheiding te creeeren van het licht. Reflectiescherm schuinvoor, die gedeeltelijk het licht van de Softbox weerkaatst. 3 verschillende flashmetingen gedaan en de flitsers ingesteld op de gecorrigeerde waarde opzij links van het gelaat, de haren en de schaduwkant. Met de softbox verder van het gelaat te zetten , zou ik een heldere achtergrond verkregen hebben, maar wordt het licht ook harder.
Uit het lood geslagen .... Stel je voor ....gistereavond, je bent van de week net 50 jaar geworden ... ze lokken je totaal van niets bewust mee ... je opent de deur .... en je ziet opeens al je vrienden in een feestzaal .... Nogmaals proficiat mijne vriend Viktor bij de club van de senioren
Menselijk oog ... een vernuft Als je zo'n foto neemt besef je eigenlijk welk wonderlijk ding een menselijk oog is om verschillende kontrasten met al zijn nuances weer te geven. Geen enkele camera kan de realiteit weergeven. De hemel stond letterlijk in vuur en vlam
Mystical Flower ... bloemen fotograferen is een specialiteit appart, die ik overlaat aan de echte kenners. Toch wil ik wel een poging wagen ... mijn mystiek bloem ... zoals ik het zie gefotografeerd met telelens met extender in Thailand 340mm FX - f5.6 -1/250s
Bokeh ... Brandpunt 340mm FX Iso 200 - f5.6 -1/125s gebruik makend van het invallende licht tussen de bomen om de bloem te doen uitkomen tegen een heldere achtergrond. Groot diafragma om de bloem te isoleren. De naam van de bloem ???
Diagonaal licht ... de schuine lichtinvnal trok een spoor naar deze bank. Het gebruik van de telelens comprimeert het geheel. brandpunt 180mm - f7.1 - 1/100s
Voedingsbodem De "V" van de stammen gaven bij mij de doorslag als sterkste punt ... alhoewel de kokoksnoot tamelijk centaal staat, wou ik toch de uitwaaierende vorm van de bladeren behouden. Het grote diafragma maakte het los van de achtergrond. Brandpuntafstand 340mm Iso 200 - 340mm - f5 - 1/100s
Longtail at Sunset ... terwijl de rivier een rossige gloed toverde door de laagstaande zon ... vormde het wit van de Longtail-boot voor mij een mooi kontrast. Telelens opname , gekanteld, om de snelheid te accentueren stroomopwaarts.
Moving away ... from his musicsheet .... interactie en improvisatie in samenspel met de keyboards. Dit heb ik dan ook geprobeerd treffend vast te leggen, nadruk op ambient licht.
SAX Glow ... mijn visie om een warme sax visueel weer te geven. De saxofonist en de mensen keken wel verbaasd .... toen ik ruggelings onder de muzikant ging liggen ... maar hetgeen ik wou heb ik voor mezelf ook verkregen. Ambient licht en invulflits
Gekruist ... 170mm - f4 - Iso 200 opstelling 3 flitsers met gevarieerde belichting om een soft effect te verkrijgen. Grote diafragmaopening om een zo klein mogelijk scherptediepte.
PS. Lieve ... deze vind ik geschikt voor je CD-Hoes "Pure And Nude"
Jhony ... een "James Dean" - look-a-like 190mm - f3.2 Hard zijdelings flitslicht van onder om een sixties look te verkrijgen. Eindelijk eens de kans gezien om een goede vriend te fotograferen.
Watertafereel ... ik wou de illusie van stromend water versterken , dit vraagt een lange sluitertijd en een statief was niet voorhanden. Dus Nikon D3 goed vastgezet op een verhoogje en geblokkeerd Nikor 120mm - Iso 200 - f22 - 1/13s
Lucia want a Sun Tan and you Pan wanted a white skin ... remember?
Lucia wou een bruin kleurtje en de Thaise meisjes willen een blanke huid, daarom proberen ze ook zoveel mogelijk uit de zon te blijven en gebruiken een zonneparaplu.¨ Pan werkte enkele maanden in het hotel om daarna haar studies verder te zetten.
Zorg dragen ... zon en zwart, dat wordt echt warm. Ondanks mijn zorgzaamheid verraste mij toch die éne opkomende golf terwijl ik foto's aan het maken was ... de rugzak kreeg zijn spoeling ... het had anders gekund
Schrijnend tafereel --- Dit is ook Bangkok ... dit greep me zo diep aan dat ik amper de foto kon maken en k trilde op mijn benen ... ik schaamde me eigenlijk toen ik de foto nam ... maar haar ogen vroegen smekend iets in ruil ... en als je het dan rechtstreeks kunt geven zonder organisaties ... doe je dat met het grootste plezier en zo beaamde Lucia het ook.
Strikje ... het is altijd fijn als men niets in de gaten heeft dan krijg je natuurlijke fotografie Nikon D3 -Iso200 -320mm -f5.6 - 1/250s - klein diafragma om de achtergrond los te maken van het onderwerp
Even pauzeren of poseren ... stilzwijgend poseerde hij even ... en vervolgde toen zijn weg 120mm - f4 (beperkte scherptediepte, ik wil niet alles scherp) - invulflits
Wat is die nu aan het doen? Een boer verpoost even aan zijn veld ... volgens onze chauffeur was het de eerste keer dat hij door toeristen bezocht en gefotografeerd werd ... (we wilden enkel lokale bevolking zien) even later , wanneer hij onze intenties begreep,ontpopte hij een innemende hartelijke glimlach .
Motortrio ... snel in het midden van de straat gaan staan ondanks protest van Lucia, ze rijden er ook allemaal links hetgeen we echt niet gewoon zijn... Iso200 - 340mm - f5.6 - 1/250s
ITT (iett uitgesproken) een Cambodjaanse ... er schuilt een waar levensverhaal achter, als enig overgebleven jong meisje ( haar ouders waren vermoord door de Rode Kmer) via via naar Thailand gevlucht ..zo ver ik heb kunnen uitmaken uit hun gebroken engels ... ze was zelfs nog nooit buiten Bangkok geweest ... dus ... vermits we toch naar Petchaburi reden met een bevriende taxichauffeur uit deze achterbuurt , hebben we haar meegenomen ... een echte belevenis ... foto heb ik s'avonds genomen in de donkere stegen, terwijl ze nonchalant op een tafel van een marktkraam zat ... geluk bij geluk het blauwe tentzeil werkte als achtergrond.
Motorshop ... dit was één van mijn doestellingen die ik wilde zien, gidsen kenden de straat niet ... maar via taxi en tuktuk chauffeurs hebben we de lokatie toch gevonden. Het is een volledige straat met alleen maar gebruikte autoonderdelen, vn auto, brommers tot motors van Amerikaanse tanks achtergebleven na de Vietnam-oorlog. Pech echter .. we beseften het niet maar het was zondag ... een rustdag, want graag haddenwe het vakmanschap op gebied van recyclage gefotografeerd ... krukas en kleppen polieren met de hand.
Offertafel ... kokosmelk, vruchten en wierook ... als je er goed oplet zie je hier en daar wel zulke offertafeltjes ... ze dienen als bescherming en voor het behouden van de goede geesten rond hun leefplaats ... elke dag worden ze ververst.
Disco boat on The river Kwai .... tja ... de Engelsen en Australiers houden er nu eenmaal van, al verder slepend over de rivier Kwai, zich van s'morgens tot s'avonds te bezatten ... sightseeing??? gelukkig wordt het rumoer wegggevoerd. Ik sta nog steeds versteld van de grote hoeveelheden sterke drank die ze achterover kunnen slagen.
Rood en waterlelies ... foto genomen vanop een snelle longtail-boot terugkerend vanaf de Mekong Rivier, ik had het al opgemerkt in het opgaan met fel tegenlicht en nu zag ik de kans schoon in het heengaan met een getemperde hemel. Compositie ...hm ik weet het niet ... de lucht, het huis, het water en de lelies zijn zulke sterke partijen dat het weglaten van één ervan de foto teniet zou doen en vanuit zo'n laag standpunt op het water kan je echt niet goed kadreren.
Even verpozen ... op een kerhof van gesneuvelde geallieerden in Kanchanaburi ... deze man op de voorgrond ,die instond voor het onderhoud, gaf deze foto nog iets meer zeggingskracht ... hij hoorde iets en draaide zich om ... en weer die typische Thaise glimlach.
Onopgemerkt. Of ik nu riep of iets vroeg ... hij hoorde niks, hij had alleen maar oog voor de photoshoot ... en dat hij niet verongelukt is heeft hij te danken aan zijn beschermengel ... ikke (Lucal)
Begroeting in Thais - Sawadee Kra (Sawadee Krab voor een man). Voor de goede compositie zou de foto iets meer naar links moeten op éen derde ... maar het aanrecht moet er volledig op. Iso640 - 27mm - f5.6 -1/30s (omgevingslicht weergeven) + invulflits plafond
Verfrissend ... in al zijn facetten langst mogelijke sluitertijd gebruik om de illusie van stromend water te behouden nikon D700 + Nikkor12-24mm f2.8 Brandpuntafstand 24mm
Rain or Shower ... Enige beweging houdend in het vallende water ... spotmeting op de huid en invulflits met diffusor Nikkor24-70mm f2.8 - Brandpunt 40mm
Explosieve fontein ... compressie door het gebruik van telelens op een redelijke afstand ... fontein in fel zonlicht/tegenlicht, laat zonnetje 200mm - f7.1 - 1/250s - ambient licht + 1 f-stop + invulflits zoom full
Calex On The Bridge zoals ik het zie Ik wou dat hij precies op dat punt ging zitten ... en hij maakte even tijd, alhoewel het lang duurde eer ik afdrukte ... jij was aan het mompelen , begrijpelijk, het was ook snikheet. De hoed met overhangende lap is daarom ook wel nodig (Lucal)
Japanese Geisha Style .... Zonder de dames was alle aandacht getrokken naar de boom ... maar met de dames wint deze foto aan zeggingskracht ... het diagonale nodigt uit om te gaan kijken. Het was niet altijd evident om uit te leggen wat ik wou ... ze kenden een beetje Engels ... maar met gebarentaal en een vriendelijke glimlach kan je veel bereiken.
Kletsnat van het zweet .... mijn ventje toont binnen in de verkoeling de foto's aan de meisjes, die er echt plezier in hebben en terecht trots waren op hun prestaties. Of je het gelooft of niet maar de Thais vermijden de zon en de hitte zoveel als ze kunnen en transpireren bijlange niet als hun fotograaf ... die zwom in het zweet en duidelijk verhit was.
Begroeting .... hier was het moeilijk om een juiste balans te vinden tussen het felle ambiente buitenlicht en de erg donkere inkomhal, gewoon flashen zou de achtergrond teniet doen.
On The River Kwai ... vredig tafereeltje, maar in werkelijkheid was het afzien voor zowel de meisjes als voor mij ... 43° celcius, geloof me na twee uur was je volledig leeg.
Wederzijds eerbetoon ... genomen tijdens een volledige photoshoot voor het Felix resort Hotel ... in plaats van exterieurs en interieurs ... stond ik er op en vroeg ik om de foto's te mogen nemen met 2 Thaise dames in traditionele klederdracht, hetgeen veel meer zeggingskracht heeft voor publicatie
Foam on the Beach ... photoshoot Lucia eigenlijk hetgeen ik het liefste doe ... s'morgens om 6h zonsopgang in tegenlicht om de warme gloed te bekomen 170mm - f8 - 1/250s - Iso200 - Invulflits -1.7EV
Antennetje ... hier hebben we een paar regels aan de laars gelapt kwestie compositie ... het staartje was ook zo typisch en charmant en mijn bedoeling was wel degelijk realistische straatfotografie, de realiteit van de lokale bevolking weergeven en geen gekunstelde compositie en dan moet je het wel degelijk hebben van snelle snapshots, je krijgt geen tweede kans. 95% van de foto's zijn gecombineerd geflitst, zonder flash is het hoge kontrast niet te overbruggen. 175mm - f5.6 - 1/60s - slow mode
Sprakeloos .... zo toucheerde deze aanblik mij. Wandelend langs de klongs (waterwegen) bemerkte ik dit kind achter de tralies van een ver verwijderde donkere schuur ... onmogelijke situatie, duistere schuur (pikdonker voor mij,want ik stond in het zonlicht) en het kind enkel schaars verlicht en in de schaduw. Te fel flitsen zou de tralies te fel doen oplichten ... echt biddend en in mezelf smekend dat het kind zou blijven staan, heb ik spotmeting genomen,handmatig scherpgesteld op het gezichtje en schuin gebounced met gereduceerde flits ... zo heb ik die sfeer kunnen behouden. Telelens nikkor 70-200mm Brandpuntafstand 190mm - f2.8 - Iso200 - 1/60s flash SB900 -1.7Ev.
Fel kontrast in een somber steegje ... lange sluitertijd genomen ... en dan komt plotseling die man tevoorschijn op de juiste plaats ... vandaar die bewegingsonscherpte
Assorti .... a la Lucia het was Lucia's idee om de bijbehorende parapluutjes aan te kopen, kompleet in harmonie met de traditionele kleuren van de Thaise dames .... en we hebben er weeral 2 rekwesieten bij
Telefonerend meisje ... het is maar een gok, maar vermits het meisje op een houten kistje stond, telefoneerde ze er waarschijnlijk meer. Die piepkleine vingertjes op het keuzeblok spraken me echter meer aan.
Traffic in Motion ... al lachend trotseert deze jongen , behendig manouvrerend, het drukke verkeer. Door een langere sluitertijd te gebruiken en meetrekken heb ik geprobeerd dit gevoel te versterken.
Het zesde zintuig? ... onder een laat ondergaand zonnetje, bemerkte ik hoe deze jongen een laat dutje deed, wonderbaarlijk opende hij zijn ogen toen ik flitste ... de hand van zijn moeder stelde hem gerust ... en weer die ontluikende glimlach.
Gastvrijheid ... In plaats van te vertoeven in de prachtige lounges van het hotel, verkozen we s'avonds een pikdonkere wijk, met schamele verlichting in de achterbuurten. De gezelligheid onder een tentzeil was onbetaalbaar en groeide al snel uit tot een leven van jewelste ... al snel werden we voorgesteld aan de ganse buurt en nog nooit heb ik zo genoten van de hartelijkheid en openheid van mensen: The "Smile" of Amazing Thailand !!!
Tegenstelling arm en rijk ... het rijke mondaine Bangkok in de achtergrond met het authentieke arme Bangkok in de voorgrond. In plaats van te kiezen tussen de pracht en glitter van het nieuwe centrum, verkozen we de oude wijken als ons jachtterrein ... voornamelijk gericht op straatfotografie en de lokale mensen ... en vermeden we opzettelijk het mondaine en toch impossante centrum. Met goede voornemens op pad temperde de tropische hitte en warme regen toch al snel onze energie en putte ons volledig uit.
In plaats van alles scherp weer te geven, hou ik er van om een heel beperkte scherptediepte te gebruiken om zodoende het onderwerp te isoleren van de achtergrond.
Voila !! Mijn vriend Roelfie maakte me attent op deze foto, gemaakt door Lucia. De foto is opzettelijk genomen bij valavond in een dreef met weinig licht, om moeilijke stuaties te simuleren ... en om haar het gebruik van de beperkte invulflits eigen te maken met behoud van het ambiente licht. Ze had deze foto op 3 verschillende wijzen genomen om achteraf het resultaat en de settings te kunnen vergelijken ... en ik was proefkonijn.
Het beste is nog steeds op voorhand enkele technieken in te oefenen alvorens een bepaalde situatie zich voordoet ... vooral het invulflitsen met de nodige tempering en Fv lock! En al doende leren we ... met vallen en opstaan.
Lucia in aktie ... Tja, ik kreeg de terechte opmerking dat we nooit aktiefoto's te zien kregen van Lucia ... ok in het vervolg plaatsen we ze aan de linkerkant ... soms wel ongewoon maar toch... moet kunnen
Snapshot Brandon Zulke onverwachte snapshots, leggen emoties, concentratie "echt" vast,en dan vraag ik me telkens af ... waaraan denkt die nu ? Het is heel anders dan een geposeerde foto, dan is men slechts bezig met het poseren zelf, uit een pose kan je geen gedachten lezen.
Even pauzeren ... of poseren? vermits ze een beetje ingesloten zat en bedekt werd met diepe schaduwen van de cymbalen, had ik op voorhand ,voor het optreden,een reflectiescherm schuin opgesteld vanaf de grond om deze schaduwen toch grootendeels te kunnen verhullen.
Carla ... exotisch. Tussen het optreden door even snel buitengewipt, voor een geisoleerde foto. Carla .... je weet nog wel hoe we gelachen hebben als je die palm molesteerde terwijl je je hoofd ertussen stak ... zoals je ziet een voorproefje van de nakende photoshoot.
Ps Carla heeft een heel toffe Belgische vader en een heel lieve innemende Thaise mama ... zoals ik al eerder zei de roots van Thailand is de ... glimlach. En volgende maand gaan Lucia en ik terug naar het land van de glimlach en we gaan proberen die glimlach van de Thais vast te leggen in al zijn mogelijke facetten en variaties.
Gisteravond genoten van een prachtig optreden van dit Trio, laat ons zeggen Jazz Latino Style, op de grote Markt in Sint Niklaas. Hetgeen zij presteren als Jazz Trio raakt aan het onwaarschijnlijke, mede omdat ik de nummers heel goed ken die ze spelen. Een perfekte harmonie tussen 3 uitstekende muzikanten en terwijl ik druk bezig was met de photoshoot was het voor mij onbewust alsof er een Cd opstond. Aangezien het vrienden zijn van ons had ik , met alle plezier, beloofd om enkele foto's (Hm) te maken van hun prachtige optreden .... en geloof me ... ik zou er dagelijks naar kunnen luisteren.
Sax in Low Light .. omzetting. Ik heb geprobeerd een omzetting te maken in wit-zwart, een discipline die nog niet beheers, in tegenstelling met Roelfie die een meester is in dit soort zaken. Toch vond ikzelf deze poging mooi.
Sax in Low Light ... gegeven : schaarse verlichting + licht van partituurlamp. Normaal flashen als primaire lichtbron had geleid tot het wegvallen van het natuurlijk licht. Dus heb ik een combinatie gemaakt van het omgevingslicht (ambient) en zachte invulflits. In automatische mode P of A krijg je dit niet voor elkaar omdat de sluitertijd op synchronisatiesnelheid gaat, hetgeen voor het omgevingslichtt,gemeten door de camera, te weinig is. Dus Manuele Mode, omgevingslicht gemeten, Matrix naar Spotmeting (TTL wordt gefixeerd ipv TTL-BL), FV-lock, flitswaardevergrendeling op het gelaat en -1.7 Ev.
Derde op rij , genoeg voor vandaag! mijn ventje wil dat ik de portretering onder de knie krijg, zodat ik zonder problemen mooie portretfoto's kan maken op onze nakende vakantie volgende maand .... en ik begin er echt al naar uit te kijken.
Even poseren voor mij, zodat ik de flitstechnieken kan oefenen en onder de knie krijgen, het licht was al serieus minder rond 19h alleeh proberen. Eh voila c'est moi zonder boe of Bah. (Lucal)
Een voordeel als je het samen kunt doen en je man als proefkonijn gebruiken hihi hi hij is intussen al gaar. Dus elke dag iets uitproberen onder andere omstandigheden.
(Lucal)
ah ja 105mm - f2.8 - Invulflits ( -1.7) - Fv lock - Mode TTL ipv TTL-BL ivm donkere achtergrond Ps BL dan denk ik maar aan BuitenLicht, zo onthou ik het.. (Lucal)
Drijfnat ... mijne schat.. na het nemen van foto's in volle zon. Ik was zo slim van méer te doseren en vanuit de schaduw te werken (vrouwen he!!!). Hij zal het nooit leren (of misschien toch) , daarom dronk hij continu, 4-5 liter water per dag ... ongelooflijk maar waar, we hebben nooit moeten plassen, het kwam er zo uit.
Het is eigenlijk moeilijk te vatten hoe deze trein door dichtbevolkte trajecten palavert. Als je dan nog weet dat duizenden mensen op de spoorberm wonen op slechts enkele cm's !! van de passerende treinen in hutjes van plaatijzer ... dit jaar ga ik dat zeker op foto zetten.
Massage ... eten, drinken, de verleiding moet voor deze monnik groot zijn ... ze nemen s'morgens om 11h hun laatste gekregen en bedeelde maaltijd. Je ziet ze soms wel lopen ... maar zijn moelijk geisoleerd voor de lens te krijgen en er vooral zorgen dat er nergens op de foto geen vrouwelijk gezelschap is.
Een hut van de Akah's, éen van de vele bergvolkeren in het Noorden van Thailand. Deze hutten bieden iets meer comfort vergeleken met de hutten van de Yao's.
Deze foto heb ik stiekem , een beetje verdoken met de telelens genomen vanaf de overkant van de straat, zonder flash, leunend tegen een muur. Waaom stiekem ... om een lekker onderonsje weer te geven. Je kan ook normaal een foto nemen, maar die is dan te uitbunding en geposeerd. Een typisch straatbeeldje in Chiang Mai in de vroege avond, achtend op de eerste klanten.
Eigenlijk een dubbelzijdige foto .... Lucia haar eerste keer en dag in Thailand ... ze wist niet waar eerst kijken en dan kan ze echt gefascineert naar iets blijven kijken ... de mensen die hun voetmassage kregen was het alvasr opgevallen.
Thaise traditionele dans.... in het duister enkel spots Iso800- Flash 170mm - f8 - 1/60s om toch maar genoeg reikwijdte te verkrijgen ruisreductie toegepast ...
bemerk de donkere huidstint en het pale traditioneel geschminkte gezicht
Baancafé Te gek wat je er allemaal ziet . . . gewoon naast de weg een baancafeetje . . . lijkt ook nog gezellig . . . Zo zonder zorgen . . . genomen vanuit ons rijdend voertuig . . .
200mm brandpunt -f5.6 - 1/640s - geen flits. Bij het vallen van de avond, een laagstaande zon kreeg ik dit meisje in de lens en ze merkte het ... en leek vereerd.
De noordelijke ambachten (Chiang Mai - Noord Thailand) Ondanks dat deze vrouw in de schaduw bij een temperatuur van net boven de 40 graden zeer intensief aan het werken is, is het resultaat gewoon prachtig. Je staat er als aan de grond genageld naar te kijken. . .
Eric, dit leek mewel een leuke foto voor U .... Lijkt precies Trees in haar tiener tijd. . . . Ze had u '' Nikon'' zo jong al stevig vast . . . hi hi hi
Tja wat komen die foto's hier doen ... een beetje herbronnen en kijken naar de fouten die ik maakte bij mijn laatste bezoek 2006 aan Thailand. Regel nummer één ... gebruik altijd "invulflits" de kontrasten zijn erg zo hoog dat zelfs het menselijk oog (veel beter dan een camera) het niet kan overbruggen. Regel nummer "Twee" fotografeer altijd in Raw, hetgeen ik door te weinig opslagcapaciteit niet heb kunnen doen. Regel "drie" neem iemand mee zoals Lucia om je enthousiasme in te tomen ................haha Regel "vier" Meng je tussen de plaatselijke bevolking en niet tussen de bezoekende toeristen. Regel "vijf" toon respect en vraag of het magen.... dan kun je het vastleggen. Vermijd toeristische plaatsen en ga waar de oorspronkelijke bevolking leeft. Hopelijk hou ik me volgende maand aan deze regels.
Lucia & Isabella ... de mooiste en leukste foto's zijn de foto's van de mensen waarvan je houdt ... een oproep aan alle Bloggers ... durf er familiekiekjes, hoe ongewoon ook, er tussen smijten. Fotografie is vooral belevenissen (op welke manier dan ook) weergeven en niet binden aan strikte opgelegde regels ....... die ik toch aan mijn laars lap.
Fotografie is in de eerste plaats ... er plezier in hebben, en elke interpretatie van een foto is voor iedereen anders ... en "dat" maakt het zo mooi en uniek
Isabella ... again .. in tegenlicht Brandpunt 200mm - Iso 200 - f6.3 - 1/200s - SB900 Invulflits correctie -1, om het natuurlijke licht niet te overheersen en te behouden.
Ja, een kleine anekdote mag er ook bij ... mag ik he? isabella Isabella is 8 jaar en een familielid...ze kan het verdomd goed uitleggen en droomt zoals vele jonge meisjes van een carriere als model. En nu haar woorden : "en als ik later heel beroemd ben ... blijf jij altijd mijn fotograaf,... meen ik hoor, kan je overal mee!!" zulke momenten maken alledaagse dingen heel uniek en ik denk niet dat ik al ooit een grotere smile op mijn gezicht getoverd heb als op dat hilarisch moment ... het eerlijke, het naieve, maar gemeende woorden van een klein meisje met een grote droom en ze kan er uren over vertellen. Dus zoals beloofd, in plaats van tussendoor kiekjes op een familiefeestje gaan Lucia en ik een volledige photoshoot doen met haar in een gepast dekor.
Lucia op haar favoriete plaatsje .... jawel ... boven op het keukenwerkblad ... zoals gewoonlijk . Links invallend schuin daglicht .. spotmeting toegepast. Geen Flits. Eerste snel proefshotje met de Nikon D700 Fx - Iso280 -f7.1 - 1/60s Lens Nikor 105mm f2.8 macro.
Ach ja ... verjaardagsfeestje thuis van Lucia ... lekker weer buiten en deze twee vroegen me om nog eens enkele foto's te maken voor de deur. Op een feestje weggglippen kan, maar helaas niet te lang. Voila hier zijn Doreen en Isabella.
Toch nog eens teruggekeerd en geinformeerd. Haar naam is Nita, 10 jaar ze is van Indische afkomst en verblijft reeds 9 jaar in Belgie ... aangezien het toch vlakbij was heb ik enkele foto's afgedrukt en afgegeven .. en als je dan dat dankbaar gezichtje ziet dan smelt je als sneeuw voor de zon. Nita, zoals afgesproken gaat de photoshoot, vergezeld van je mama, heel snel gebeuren.
Iso 200 - 170mm - f5.6 - 1/200s - SB900 gebalanceerde invulflits -1 De kleur van haar T-shirt vormde een mooie harmonie met de bokey van de geel groene achtergrond.
Nooit gedacht dat een rommelmarkt zo interessant was ... als je kijkt naar andere dingen. Dan kom je een naturelleke tegen en dan vraag je toch gewoon om even te poseren, al moet alles heel snel gaan. heel perkte scherptediepte vol f2.8, scherp gesteld op de ogen, en zachte invulflits.
Vandaag rommelmarkt voor mijn deur, dus ik dacht ik ga eens kijken ... je weet maar nooit ... fel zonlicht, diepe schaduwen ... ideaal om eens eerste proeffoto's te nemen . met de Nikon SB900 (invulflits). en dan krijg ik dit voor mijn lens ... Telezoom 70-200mm f2.8 - genomen op 200mm brandpunt met f5.6 + invulflits
kleine toelichting kleurprofielen ... ikzelf schiet altijd in RAW - NEFF
Wanneer nodig AdobeRGB 8-bit voor Jpg, het is een grotere kleurruimte dan Adobe sRGB dat enkel het minimum aan kleuren bevat voor internet.Adobe RGB kan je steeds reduceren naar sRGB maar omgekeerd niet.
vergelijk het met een mp3 file
Audio file losless (RAW- NEFF) naar werkruimte (ProPhoto) grootste werkruimte
Audio file 320 kbps ( ProPhoto) grootste kleurruimte.
Audio file at 192 kbps ( Adobe RGB or sRGB) - Je kan het converteren naar 320 kbps (ProPhoto) maar de kwaliteit wordt niet beter.
Door het gebruik van Adobe RGB of ProPhoto RGB heb je het grootst mogelijk kleurenspectrum
In de Raw Converter van Photoshop zet ik nu de kleurruimte op "ProPhoto RGB". Hierdoor heb ik het grootste bereik in mijn foto's voor de bewerking.
Vooral voor zwart-wit is een zo groot mogelijk kleurenruimte van belang. Hierdoor is het verloop van de grijstinten veel mooier.
PS Ik hou al mijn fils in NEFF en de bewerkingen ervan in JPG ProPhotoRGB Alleen voor internet of printing sRGB Doe nooit "Profiel toewijzen" (converteert geen kleuren enkel scherm) maar "omzetten in profiel"
Met mijn steun en toeverlaat,de hulp van "mijne" schat ,correcties van de foto's, mijn eerste stappen in lightroom2 en photoshop heb ik dit op ons blogje kunnen zetten . . . mijn ventje heeft er ondertussen al horens van gekregen en ne hoop beestjes . . . van de vele vragen die ik stelde. Waarop hij antwoorde ... jij wil formule 1 rijden op circuit als je het stuur nog niet weet staan ... blijkbaar stelde ik vragen waarvoor nog geen oplossing bestond of science-fiction was. Nu pas besef ik hoeveel je moet leren en proberen, alles lijkt vanzelfsprekend tot je er aan begint. Ben aan een lange lijdensweg begonnen waarvan het einde nog lang niet in zicht is, maar ik geniet er wel van .... het opent een nieuwe wereld. Geduld is een schone deugd ....ne dikke kus voor mijne schat
men zoekt steeds om zo natuurgetrouw de huidskleur weer te geven ... van NEFF naar Adobe PhotoPro of sRGB geeft steeds teveel saturatie door het terugdringen of beperken van de kleuren ... en dat weergeven op een Blog in sRGB ... is voor mij nog steeds een probleem ... de meeste kleuren zijn overgesatureerd ivm het origineel.
op het randje van overbelichting af genomen... tegenlicht , invallend daglicht door gordijn SB800 links laag -2/3 SB800 rechts 40° front + 1 SU-800 draadloze speedlight commander
samen met mijn ventje een reeks probeersels opgezet en me aan portretfotografie gewaagd. hm... Voor één keer moest hij ook eens stil blijven zitten, een hele opgave! De flitsparapluutjes gezet ... maar omgekeerd, geen reflectie maar door het bolle van de paraplukes geflits hetgeen nog een zachter licht gaf . Paraplukes, éentje links opzij en éentje rechts schuin voor, (alex weeral op zijn plaats gezet,was ondertussen weeral komen moeien), linkse flits iets minder op commander gezet. foto genomen .... en echt ... fier dat ik was, heb een dansje gedaan van blijdschap .... ten eerste omdat de foto zo goed lukte en ten tweede voor mijn lensje, die grote tele was te zwaar voor mij. Voila mijn relaasje van een foto nemen ... en ik heb de smaak te pakken. Eric, Trees, rudi en staf ... de aanleiding hiertoe was de geplande portretering in Bokrijk. aja ......... Nikor Makro 105mm f2.8 - 60s - diafragma 7 - iso200 Lucia (Lucal)
Voor velen is de ideale setup eigenlijk werken met studioflitsers door hun instelmogelijkheden,opstelling en capaciteit. Indien je beschikt over een grote ruimte en budget zijn de mogelijkheden inderdaad onbeperkt. Voor de meeste mensen is dit niet haalbaar .. dus een kleine portable setup, die je snel kan opstellen of meenemen is voor mij ideaal. Setup bestaat iot 2 x Nikon SB800 met flitsparaplu met Nikon SU-800 draadloze Speedlight commander. Het voordeel ervan is dat je geen op de camera aangestuurde flits hoeft te monteren (vlakke verlichting) en verschillende groepen kunt aansturen en appart instellen op de SU-800.
Jager wordt prooi ... Ik kon een grijns van genoegen niet onderdrukken toen ik Lucia bezig zag terwijl ze zich in alle hoeken en kanten wrong om deze foto te maken. Millimeter voor millimeter moest ik mijn hoofd draaien zodat mijn neus niet buiten het profiel stak. Pas dan ... begon madame haar verlichting te herplaatsen,terwijl ik praktisch onbeweeglijk moest blijven ... het ging 'm om de schaduw tussen mij en de spiegel ... dus heeft ze gebounced langs boven terwijl ze een schuine belichting langs voren deed. Hetgeen mij niet echt lukte, lukte het haar wel ....
Nikon D300 - Nikkor 105mm f2.8 VR - Iso200 - f9 om het spiegelbeeld scherp weer te geven
Koppeltje (Jill & Kristof) geisoleerd door op redelijke afstand . . .klein diafragma f2.8 te gebruiken, zodoende wordt de drukke achtergrond kompleet vervaagd en komt het de serenitiet ten goede.
Koppeltje (Jill & Kristof) geisoleerd door op redelijke afstand . . .klein diafragma f2.8 te gebruiken, zodoende wordt de drukke achtergrond kompleet vervaagd en komt het de serenitiet ten goede.
Enkel scherp gesteld op de ogen f2.8 , heel beperkte scherptediepte om een softere indruk te krijgen . Geen flash gebruikt, enkel een zilveren reflector.
Nikon D300 - Telezoom Nikkor 70-200mm f2.8 VR + TC1.7II Iso640 - f11 -1/400s -320mm (met cropfactor 510mm). Genomen vanop redelijke afstand , zie reflectie in helm, de groep van Belgium Digital stonden mooi op een lijn ... de foto iets opzij genomen om de weerspiegeling weer te geven.
Yellow Trace ... Gisteren een fijn bezoekje gebracht aan de vliegbasis van Kleine Brogel. Het is erg moeilijk om zo'n F16 te isoleren op foto, daarom deze compositie met de gele lijn, graag had ik de verhoudingen iets anders gezien ... maar de omstandigheden lieten het niet toe.
Even gecropt ... Nikon D300 - Telezoom Nikkor 70-200mm f2.8 VR + TC1.7II Iso640 - f11 -1/400s -320mm (met cropfactor 510mm). Genomen vanop redelijke veiligheidsafstand , zie reflectie in helm, de groep van Belgium Digital stonden mooi op een lijn ... de foto iets opzij genomen om de weerspiegeling van de groep weer te geven.
Een onbekende tombe .... een sfeer ,die me doet denken aan de fresco's van Pompeii, daarom ook enkel gebruik gemaakt van het invallend aanwezige licht en de gloed van de overbelichting geeft het nog iets mystieks.
Het was al een 20 tal jaren geleden dat ik dit kerkhof nog eens bezocht ... en ik wou proberen er een andere kijk aan te geven. lens Nikkor 24-70mm f2.8 24mm - 1/250s - f11
Blauwe schep assorti ... het viel me op hoe dit jongetje heel zorgvuldig zijn nieuwe schep hanteerde. raar maar waar ... ze kiezen steeds een kleur die bij hun outfit past.
Typisch Jill ... ja dochtertje, jij geeft altijd kommentaar nu doe ik het .... Je poseert niet graag en toch ben je puur naturel en erg fotogeniek. Aan je verdoken glimlach zie ik dat het je pleziert dat ik ervan geniet. Waar of niet?
Vadertjesdag ... Het ultimieme geschenk voor vaderkesdag ... een gezellige uitstap met je kinderen. Van links naar rechts Kim, Kristof met jongste dochter Jill en Lucia. Maxime (rood) ? alleen wanneer het haar zint.
Deze foto heb ik gecropt ... een detail van een telefoto ... het sprak me aan door de eenvoud ervan. Het ideaal zou geweest zijn ... statief en polarisatiefilter, echter door de weerkaatsing van het glas krijg je 2 verschillende rood intensiteiten.
Fantasie - Ganzenveder .... Ik had de foto genomen vannop afstand , ze stond er heel relaxed ... Groot was mijn verbazing toen ik de foto achteraf bekeek en zag dat ze een ganzenveder in haar hand hield en deed alsof ze wilde schrijven op een bordje met toeristische info .
Als je goed kijkt naar de kleur van de huid op de benen ... zie je hoe verkleumd ze is van het stappen in het koude water. Ondanks dat ... kon het haar enthousiasme en plezier niet temperen.
Diagonale waterkring ... . Getrokken onder een hoek van 45° gekanteld om de diagonalen te verkrijgen. ik heb hier "getracht" enkele sterke punten weer te geven.
De diagonale lijn van het meisje (rood) De diagonale oplopende lijn van de waterkring Beide op 1/3 , gebroken door de horizontale stok.
Diagonaal experiment in scene gezet... had ik al eens lang zin in. Ik had het voor ogen, maar het moest er ook nog uitkomen ... ik heb de meisjes gevraagd om nog eens symmetrisch langs te komen, hetgeen ze natuurlijk prettig vonden ..... vervolgens mijn kamera 45° gekanteld zodat de stokken horizontaal liepen en de diagonale werking daardoor nog eens versterkt werd. Voila, en als ik lang naar de foto kijk geraak je gedesorienteerd, je ogen en je hersenen volgen de horzontale lijn ... en je scherm is gekanteld.
En natuurlijk zoals beloofd stuur ik de ouders de foto's.
Garnaalvissertjes ... ondanks het ietwat frisse weer beleefden deze meisjes reuzeplezier aan het vangen van jonge garnaaltjes. Tevergeefs wachtten ze op de zon die de garnalen uit het zeezand lokt.
Eindelijk eens een foto van ons samen ... Lucia & Alex foto genomen door Maxime want het was onze beurt, ze had er 3 genomen , één voor éen ,alledrie waren ze goed ... tot ... de 20 andere .... ze vond het grappig om de ontspanknop in te houden .. aan 12 per seconde.
Telemetrie Geef een kind een verrekijker ... en het ontdekken is begonnen. Ik vond het best grappig hoe ze de vaste kijker als steunpunt gebruikte voor haar exploratie ... en bij haar met je het dan razendsnel inblikken, je krijgt geen tweede kans.
Ik moet niemand vertellen hoe het voelt of welk een voldoening het geeft voor een bompa om zijn kleinkind zo te kunnen en mogen fotograferen .... je probeert er je eigen ziel en devotie voor je eigen kleinkind in te leggen.
Verwonderd als ik was, vroeg Maxime me deze morgend of ik van haar nog een foto wou maken ... ik viel bijna van mijn stoel , want poseren doet ze niet graag ... en zij zou me vertellen waar en hoe ... allee nen hoop lol en binnenpretjes voor mij. De positie die ze koos ... heel strak zonlicht, dus flash erop , maar zelfs dat kon het immens kontrast niet overbruggen waardoor lichte partijen bleven overheersen.
Tja .. ik heb dit beeldje al verschillende keren gezien en had er geen flauw benul van hoe je dit treffend op foto moest zetten met alle drukte rondom. Toch maar eens een poging gewaagd en achtergrond onscherp weergegeven om het beeldje te isoleren. Geloof me of niet , Lucia en ik hebben lang van gedachten gewisseld hoe men dit zou brengen en vooral ... welke pose neemt deze kat aan? ... afwachtend, sluimerend ... ik heb er geen flauw benul van. Kattenliefhebbers geef me een tip.
De herders en hun schaapjes .... Geprobeerd er een mooie diagonaal in te krijgen ondanks de drukte. De achtergrond is geretoucheerd ... een bouwwerf en enkele wagens links van de processie.
wat had ik graag een andere hoek genomen ... het is nu eenmaal niet evident om tussen een grote groep communicantjes een juiste vrijstaande positie te kiezen.
Goudlokje (Maxime) haar Eerste Communie . Ze heeft geen oog voor mij ... maar kijkt wel vol verwachting naar haar ouders en vermits ze een dromertje is .... wat zou ze nu denken?
Door een extreem laag standpunt te gebruiken .. gaf je de illusie dat deze F16 zich hoog in de wolken bevond . Topgun 200mm - Iso 640 - f10 - 1/500s VR
Het geheel is spierwit, maar toch verschillende nuances door zijdelings en hoog invallend licht, tevens spotverlichting. Ik heb hier geen gebruik gemaakt van matrixmeting ( gaf te grote verschillen) maar opvallende lichtmeting en manueel ingesteld op : D3 - 14mm FX - Iso 200 - f11 - 1/2s. (statief)
De symmetrie is niet compleet , afgeweken van de middelllijn .. te symmetrish leek me saai (links donkerder als rechts) en ik wou een deel van het rechtse venster om de fellere en verklarende lichtinval te accentueren. Nog een foutje ... de D3 werkt op full frame, dit wil ook zeggen dat je een groter diafragmagetal moet gebruiken om een vergelijkende scherpte te bekomen zoals op de DX formaten. DOF is verschillend bij DX en FX.
AF-S Nikkor 14-24mm f 2.8G ED AF-S Iso 250 - FX brandpunt 15mm - 1/60s - f11 Alles was nog klam en doornat na hagel en regen, daardoor die donkere kleuren .. maar toch even een opklaring.
Liefde is op stap gaan met hetgeen waarvan je steeds droomt ... een ontluikende liefde zoals de nieuwe ontknopte katjes op de takken van de bomen. Mijn eerste foto met de D300. (Lucia)
Lekker mijmeren in het hooi. Ik heb hier getracht de sfeer van een hooizolder subtiel weer te geven door gebruik te maken van het getemperd licht onder het dak vol zijdelingse openingen. Geen flash gebruikt, opvallende lichtmeting op donkere zijde van gelaat met sekonic 785D. 130mm - Vol diafragma f2.8 voor beperkte scherptediepte
Eerste opname met de Nikon D3 Telezoom Nikkor 70-200mm f2.8 Brandpunt 170mm - Iso 340 - f2.8 - 1/200s enkel gebruikmakend van het aanwezige opvallende licht (Sekonic 785D).
Voor mij kwam de kleur van het haar en het overjarige hooi over als een harmonisch geheel.
Nikon D3 - AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f2.8G IF-ED 125mm 1/250s - f4 - Iso320 Ditmaal verscherping toegepast vanaf het raw bestand, standaard geen verscherping.. Ik heb dit beeld gewoon gecropt als voorbeeld
Tja hier had ik eigenlijk graag anders gewild ... het was onmogelijk om het begin van de balk op de gulden snede te zetten, vermits de touwen het portretje zouden verstoren.
Een kommuniekantje in wording ... voor mij geeft deze foto echt de guitigheid weer die eigen is aan die leeftijd en in plaats van statige foto zou ik zelf als grootouder deze speelsheid verkiezen . 1/250s - f11 - Iso 200 Door het sterke kontrastrijke zonlicht opheldering met Invulflits en reflector ,met behulp van fiere mama Gabriella.
Gebruik gemaakt van alleen het aanwezige en invallend licht en getracht nog enige doortekening te behouden in de glasramen ... statief natuurlijk weeral niet bij ,terwijl het erg duister was.
Hetgeen je ervaart in je omgeving... allerlei indrukken ... geur, kleur, geluid proberen vast te leggen ... we beschikken over een neus, oren en ogen ... en toch van slechts één van die zintuigen proberen we te koesteren en fotografisch vast te leggen. Hoe we dat doen ervaart echter ieder op een andere manier ... ... op de manier waarop het jezelf aanspreekt en waarop we het zelf terug kunnen beleven.
een beetje filosofisch ... maar uiteindelijk is het toch zo, en ieder beleeft het op een andere wijze.
Nikon D3 - Nikkor 70-200mm f2.8 VR 150mm - f5 - 1/125s - Iso 340. Manuele belicting. Eerst gebruik gemaakt van opvallende lichtmeting met Sekonic 785D, vanwege het extreem hoge kontrast (lage zon rechts opzij achter het paard). Eventjes gewacht tot hij het aas greep en gezorgd dat de zon door zijn manen scheen. natuurlijk had ik graag zijn kop volledig, maar een dier kan onvoorspelbaar zijn en dan komt hij niet waar je het echt wil.
200 mm - f4 - 1/125s - Manueel - opvallende lichtmeting. Een plattelandsweergave in portretvorm .. een terugblik naar vervlogen tijden, weg van alle hectisch gedoe.
Schuin standpunt met de bedoeling de lichte doorkijk onder het dak te forceren, door gebruik te maken van de beperkte scherptediepte verdwijn de lichte achtergrond als in een mist.
Ons Jillemieke, mijn jongste dochter .. snapshot door Lucia tijdens het avondfeest van "De trouw die ik (niet) wou". Nikkor 70-200mm f2.8 brandpunt 112mm Nikon D300 - ISO1600 - 1/60s - f6.3
Teleshot Nikkor70-200mm f2.8 tijdens opnames "De trouw die ik (niet) wou"
In samenspraak met produktieploeg mag deze foto gepubliceerd worden op deze weblog maar mag niet openbaar gepubliceerd worden. ISO 800 brandpunt 180mm - 1/60s - f7.1
Nikkor 17-55mm f2.8 Brandpunt 17mm - 1/60s - f7.1 - ISO 800 SB800 Flash indirekt (geeft wel shaduw van de camera) Hoge iso waarde om alles goed uit te lichten in een toch wel donkere zaal met getemperd licht.
Foto genomen met Telezoom vanuit de bergplaats ... en ... nog slaperig ,keek even ze op. Aanwezig daglicht, halogeenspotjes + invulflits vanop afstand.
Een kind en zijn passie ... paarden. Vanmorgend als ik opstond ,lag mijn kleinkind te dromen op tafel voor haar speelgoed. Gisteravond hadden we de film "Flicka" gezien, hetgeen natuurlijk ging over een paard ... en ze was in haar dromen waarschijnlijk de hoofrol aan het spelen ... gelukkig lag mijn fototoestel klaar. Telezoom Nikkor 70-200mm f2.8
Je kan kadreren, maar tenslotte moet je het zelf ook mooi vinden, ongeacht alle vooropgestelde regels. Ieder tracht zijn stijl te vinden ... ik ook. Je blik heeft de neiging zich op de ogen toe te spitsen, de waaiervormige kraag met mooi decollete vormt de diagonaal. Scherpe belichting van links, zachte direkte invulflits met Dome.
Eyes away .... niet recht in de lens kijken kan ook een verrassend effect geven ... het geeft iets dromerigs mee. Telezoom 135mm - f5.6 - 1/125s Diffuus Halogeen licht van links ... invulflits via Dome ...heel beperkt. Het was de bedoeling om de donkere partijen te houden.
Many moods..... Hoe diep kan een kind zich inleven in een mooi verhaal ? .. enkele gemoedswisselingen terwijl ze keek stiekem enkele foto's gemaakt met nikkor 70-200mm f2.8, volle brandpuntafstand gebruikt.
Getracht een associatie te maken met het monument en het kruis in de voorgrond. Deze foto is genomen vanaf een nabijgelegen kerkhof en het was enorm moeilijk om een geschikte plaats en hoek te krijgen. Voor het kruis heb ik softe invulflits gebruikt (laatste gordijn mode), hoofdbelichting op monument om zo de avondsfeer te behouden. Hetgeen ik op het moment zelf niet zag, maar achteraf wel ... het lijkt alsof het verweerde kruis (1860) zijn omgeving weerspiegelde.
De erg krappe ruimte waarin dit gefotografeerd werd, had door het veranderen van standpunt iets weg van een kerker .. de nadruk ligt dan ook op het venster.
Foto genomen met telelens , deze foto is niet geposeerd maar stiekem genomen .... van zodra hij mijn lens in het oog kreeg kwam er een innemende betoverende lach in zijn oogjes waaraan niemand kan weerstaan.
Dit blijft me eigenlijk fascineren, mede omdat het zo ongewoon is . Temidden van de enorme stadsdrukte met zijn miljoenen voertuigen, zit dit vrouwtje rustig haar verstelwerk te doen met een masker voor de neus. Zoals ze daar zat vond ik de diagonale werking mooi en die leidt naar het masker.
Tuinier in het straatbeeld van Bangkok. Foto genomen op redelijke afstand met telezoom, door gebruik te maken van een klein diafragma vervaagt de achtergrond.
Nikor 18-200mm VR Brandpunt 200mm full - f5.6 - 1/500s - ISO 400
Fier als een pauw , was deze marktvrouw in Bangkok bereid haar ultieme bescherming tegen de brandende zon af te doen. Door de korte sluitertijd heb ik die aktie kunnen bevriezen en toch merk je nog enige bewegingsonscherpte .. maar die komt de foto ten goede
Nikkor 18-200mm VR 182mm - f5,0 - 1/10s (uit de hand) - ISO 800
Extreem kleuren kontrast bij extreme mensen, half man, half vrouw.
Deze foto is stiekem genomen, het is niet verboden, maar eens je voor een foto betaald krijg je geen enkele kans meer om nog spontaans te fotograferen en wordt het een heel gedoe.
Een beeld van een rondzwervende jongere met pak en zak , vooral het laatste ... met enkele schamele bezittingen. Dit beeld heb ik gesoft om de desolaatheid te benadrukken. Het lijkt alsof die GSM zijn enige kontakt is met de buitenwereld.
Tijdens deze familiedagen mag je kleinkind toch zeker ook niet ontbreken op mijn blog. Guitig gezicht, steeds als ze een cadeautje krijgen. Diffuus daglicht (gordijnen) met getemperde indirecte invulflits ,een klein diafragma en dat geeft de foto heel soft weer zonder te fel kontrast. En juist dat softe past dan perfect bij het mooie Bokeh, althans voor mij.
Eerste foto's genomen met de Zoom Nikkor 70-200 AF-S f2,8 G ED IF VR. brandpunt 105mm f4 1/200s ISO200 ,invallend daglicht als tegenlicht voor gordijnen met gebalanceerde invulflits via plafond. Dit is de scherpste lens die ik ooit gebruikt heb, nooit voordien was het me gelukt (of heb ik kunnen zien) om die kleine rode adertjes in het wit van de ogen scherp weer te geven. PS Er is geen verscherping toegepast.
Portret heel onverwacht genomen op de boot naar de similans. Het groot voordeel van de Nikkor 18-200mm VRII bemerk je direkt, ondanks het bewegen van de boot toch illiminatie van bewegingsonscherpte. Pff ... hoe mooi was het geweest als ik hier een reflectiescherm had kunnen gebruiken, eigenlijk is er in Thailand altijd licht teveel, heel scherpe licht-donker partijen.
Situatie: heel fel licht strand, heel donkere partij onder de bomen,bijna zwart, maar door de zachte bruine reflectie van de houten vloer gaf het de indruk van een avondtafereel. In plaats van te focussen op het portret, bewust gekozen voor de heldere zee partij en het sfeerbeeld. Nog een probleem dat ik nog steeds niet onder de knie heb is het weergeven van de donkere huidskleur.
Duitse helm en bajonet uit 1914, aan de verroeste kleur kan je zien dat ze op dezelfde plaats gevonden zijn. De verroeste kogelpunten zijn van ijzer ,de niet verroeste kogels van lood.
Plaats : Thailand - Chiang Mai Motief: Wat-Phrathat-Doi-Suthep-Tempel
3 sterke elementen bouwen deze foto op. Ten eerste de diagonale trap die naar de de draak toe leid, ten tweede de draak zelf en ten derde het gebouw.. Het is dan ook moeilijk om één sterk punt te kiezen, tenzij we ze diagonaal laten overvloeien.
De handdoek rond de boom en het duikmateriaal op de voorgrond accentueert het strandgenoegen op de Similan Islands ... de boot nodigt uit naar ....meer!
Ons favoriet plekje in Argonne-Sur-Meuse, overblijfselen van een Duits Veldhospitaal (FeldLager).
Het klinkt misschien erg luguber .. maar overal verspreid treffen we hier oude menselijke, dierlijke restanten aan. Als je weet dat door steeds aanhoudende artillerievuur,het merendeel van de gesneuvelden telkens weer aan de oppervlakte tevoorschijn kwamen, zoadat ze eigenlijk nooit begraven konden worden ... dan spreken deze beelden voor zich. Het hele terrein ligt nog steeds bezaaid met granaten, kogels,obussen en allerhande uitrustingsstukken. De vele, soms nog intakte oude flessen bewijzen dat de angst verdronken werd.
Op het ossuarium zijn de niet geindentificeerde resten van op het slagveld van Verdun verzamelde Franse en Duitse soldaten samengebracht. Voor het Ossuarium vindt U de graven van 15.000 geindentificeerde franse soldaten.
Wat me meteen opviel was de asymmetrie van de ramen, maar ook het mooi kontrast van het blauw met de gele brievenbus en natuurlijk de regenafvoerpijp assortie!!
Een alles overheersende sombere sfeer ... die wordt opgefleurd door de prachtige herfstkleur van die éne boom, één bloem voor vele schamele graven. Alhoewel het niet de bedoeling is, om zoals mijn vriend Roelfi zei, hier hele reeksen neer te zetten van hetzelfde onderwerp, wil ik hiermee aantonen hoe verschillend bepaalde invalshoeken zijn. Telkens roepen ze een andere sfeer op.
Het gemiddelde van de hoekpunt van het platform en de rechtopstaande pilaar vormen het sterk punt in dit sereen tafereel op het Duits soldatenkerkhof in Nantilois.
Zwarte kruisen, een zwarte bladzijde in de geschiedenis. Symbolisch betekenen deze zwarte kruisen op het Duits kerkhof van nantillois een veroordeling, bestraffing voor het gebeurde in wereldoorlog I. De geallieerde gesneuvelden kregen een wit kruis en nog steeds verwondert het me hoe beklemmend deze zwarte kruisen zijn, precies of er nog steeds dreiging vanaf gaat. En dit "proberen" vast te leggen is voor mij een echte uitdaging.
Dit is iets dat voor iedereen persoonlijk is, hoe kan je trachten een bepaalde sfeer op te roepen? Wetend dat dit voor iedereen anders is of anders aanvoelt, begeef ik me op onbekend terrein. Dit is puur gevoelsmatig,inleven, zo zag ik eigenlijk dit beeld in gedachten terwijl ik de foto nam. Eigenlijk is het puur toeval dat ik deze joodse grafsteen opmerkte tussen de duizende andere, door een bepaalde positie te kiezen springt deze er boven alles uit.
Duits soldatenkerkhof in Nantilois (Argonne sur Meuse). Terwijl alle andere kerkhoven witte kruisen hebben valt het op hoe beklemmend de sfeer is door de zwart afgeblakerde verf van de duitse graven. Een laag ondergaande zon versterkt dan nog eens dit kontrast.Tegenlicht met invulflits voor de voorgrond.
Er gaan duizende mensen per week door deze deur en wat me opviel, niemand schonk er aandacht naar, terwijl het een bonte mix van kleuren is.Ik heb gekozen voor detail op de deur, wel wetend dat ik buiten met een sterke overbelichting zou zitten, vermits ik het licht door het rode glas liet vallen.Al doende leert men, later misschien beter.
Dit kon ik niet nalaten ... een rustige Belg op zijn boot in Verdun Frankrijk, ik heb van tamelijk ver deze foto genomen. ik had toen zoiets van ... een rustige oude dag, en voor de lol SeniorenNet opgezet.
Gedenkkapel voor het vernietigde dorp Louvemont. De kapel is gebouwd op het voormalig kerkhof van de verdwenen kerk, getuige de laatste stenen in de voorgrond. Ik heb geprobeerd de link te leggen van die oude stukken grafstenen naar de nieuwe kapel toe.
Geprobeerd alles diagonaal te krijgen vertrekkend van de oude stenen. Alles is omgeven door bomen en zelfs te groot voor een groothoek. L'église de Ornes (voor 1914), waarvan vandaag nog alleen de ruines getuigen.
Eigenlijk hoort het hier niet, maar op deze map kan je zien dat dit Duits kamp ongeveer 15 km van Verdun lag, verscholen achter heuvels en in de bossen.
Zo voelde het aan ... een levend schilderij. De foto is genomen vanuit de commandobuilding, gemengd daglicht met invulflits.Niet duidelijk op foto te zien, maar het 90 jaar oude plaasterwerk vertoonde nog de afdrukken van het behang van toen.
De frontlijn was een virtuele map, de eerste lijn de vuurlinie.Dit omvangrijk Duits kamp gelegen in de bossen, lag in de derde linie en diende als verzorgingskamp waar de soldaten konden uitrusten.Hier werden ook alle uitrustingen op punt gesteld.
De 2 kruisjes in de poort leiden naar het kruis op de torenspits van de kapel. Weer een monument voor een vernietigd dorp Vaux-devant-Damloup. Département de la Meuse à 9 km Nord-Est de Verdun http://www.lesvillagesdetruits.fr/
Zone Rouge .. rode zone, dit wil zeggen dat er niets mag veranderd worden aan het oorspronkelijk historisch landschap. De oude spoorweg, een levensader voor Verdun, getuigt nog steeds door zijn aanwezigheid in het landschap.
De kerk vormt een mooi schril kontrast met de warme hersftkleuren, met in gedachten de goede raad van Roelfie heb ik de boom gekozen op de gulden snede.
Met dank aan Roelfie die me deze HDR-techniek heeft aangeleerd.Deze oude flessen hebben voor ons een enorme sentimentele waarde omdat we ze zelf gevonden hebben in de bossen van Argonne. Voornamelijk werd aan de frontsoldaten veel wijn gegeven om de verschrikking van het slagveld te milderen.Deze lokatie hebben we kunnen vinden door het bestuderen van oude kaarten van WOI; het betreft hier een oud Duits legerkamp met een veldhospitaal ... meer details volgen nog. Na enkele kontakten in Duitsland kregen we dit bericht:
welche Einheit an diesem Ort war, ist schwer zu sagen. Ich habe auch keine genauen Karten von dieser Gegend. Ich habe nur eine Karte mit den Versorgungseinrichtungen, keine Karte mit Truppenlagern. Wir waren auch noch nie da.
In den Archiven in Stuttgart und München gibt es genaue Karten. Ich kann dafür auch heraussuchen, welche bayrischen und württembergischen Divisionen vor Ort waren.
Een mooi ... maar een dodelijk draadframe en nochtans kunnen we de dreiging ervan moeilijk bevatten. Foto is genomen tijdens een ochtendwandeling in de bossen van Avocourt ... het was eventjes moeilijk om de juiste lichtval te kunnen vatten.
Een uitgestrekt kaal landschap ... zou je dit monument alleen kunnen voorstellen , zonder die boom? Waarschijnlijk zouden we er over kijken. Het lijkt alsof de boom de aandacht wil trekken op een 90-jarige gedenksteen die getuigt van de strijd in de vlakte van Argonne.
Men spreekt van symmetriebij een object als twee helften van het object in een "bepaalde" zin elkaars spiegelbeeld zijn ... alhoewel het hier niet volledig klopt ... klopt het plaatje wel. Lucia heeft dit tafereeltje in de eerste ochtendvries mooi weergegeven.
Je kan een foto opbouwen volgens bepaalde regels ... maar zelf op je gevoel afgaan en spelen met kontrasten geeft een totaal ander cachet aan het onderwerp.
maps_33_wfront_verdun_(1600)_Map---Battle-of-Verdun,-Overview-of-Battle,-Feb-Dec-1916. Gewoon extra info van oude originele kaarten, een handige hulp om historische sites te bezoeken en te fotograferen
Verdun in Phase 1 .Duits Verdun offensief in february 1916. Deze oude kaart is enkel ter titel van inlichting om een idee te vormen van de streek van Argonne met al zijn historische sites.
Boven op het herdenkingsmonument in Turnhout staat dit beeld ... door het te isoleren van de omgeving ... krijgt het iets surrealistisch ... althans voor mij
Nu het leek alsof de rotsen geankerd waren ... welkom op the Similans Islands, gelegen in een nationaal park, 90 km ten noorden van Phuket ,met slechts beperkte toegankelijkheid. Het is hier trouwens verboden om Hotels te bouwen waarmee ook de ongereptheid tot zijn recht komt.
Koh Khai Island wordt ook wel Bamboo Island genoemd, hier kan je snorkelen in een natuurlijk aquarium, 400 m zuidelijker richting klein eiland kan je haaien bewonderen op het koraalrif.
Monkey Island gelegen aan het parelwitte strand van Koh Phi Phi Don ... uitsluitend bewoond door een kolonie erg wilde apen die eigenlijk niet accepteren dat je aan land komt (bij laag water). In mijn geval heb ik deze foto genomen bij hoog water vanaf de boot.
The klongs (waterwegen), zijkanalen van de Chao Praya, zoals U hier ziet buiten de oevers getreden door de massa overvloedige regen vanuit het Noorden.
Wat Arun ... de Tempel van de dageraad. De tempel uit opgebouwd uit stukken porselein van oude gebruiksvoorwerpen. Even braken de lichtstralen en hoe ....
zulke beelden zijn natuurlijk voor ons geen alledaagse beelden .. frappant hoe de gewone werkende mensen er alles voor doen om hun huid te beschermen. Of is het om niet te fel af te steken tegen de betere wittere hogere klasse.
Bangkok is eigenlijk één groot restaurant en nog wel op straat.Wat natuurlijk steeds opvalt is de glimlach en de hartelijkheid van de Thaise bevolking.
Ik was erg verrast hoe mijn vrouwtje,Lucia, dit teder moment totaal onwetend heeft kunnen vastleggen. Een oud vrouwtje begeesterd en nieuwsgierig naar het resultaat van haar portret.
Een
kijkje op het binnenhof van een plaatselijk atelier waar op ambachtelijke wijze
paraplu's vervaardigd worden,heel kontrastrijk ,badend in het zonnelicht
Nog een
beeld met als achtergrond de voet van een Chedi, ik heb getracht het zo mooi
mogelijk weer te geven met een iets onscherpe achtergrond , maar ja ...smaak verschilt nog al eens ... als je het
zelf maar mooi vindt is het altijd OK.
De
details van de beelden spraken me meer aan, ook al door het feit dat je als je
een overzichtsfoto maakt , het erg storend werkt door de enorme hoeveelheid
beelden die er staan en het erg bombastisch overkomt.Ook het feit dat het een erg
druk bezochte tempel is maakt het er niet eenvoudiger op om een goede foto te
nemen.En laatste excuus ... haha ... we hadden slechts 30 minuten tijd.
Zeg
NOOIT NOOIT ....mij is het overkomen.....Tegenkomen de man van mijn
dromen......Nog geen 2 jaar geleden zei ik: "IK TROUW NOOIT
MEER"....."NOOIT EEN VASTE RELATIE"..... en "IK VERHUIS NOOIT
MEER".....en dan gebeurt het als je het NIET meer verwacht want je
denkt dat de ware NIET bestaat..... maar TOCH.....voor MIJ wel.....Laat
me eindelijk GELUKKIG zijn .... samen gaan voor 1 doel....en als je
elkaar begrijpt weet je telkens weer welke weg te gaan......... LUCIA