Angeltjes
06-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ja, en wat nu ?

 

Condoomgebruik dringt stelselmatig door in de RK-kerk

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit het Oranje Theehuis

 

 

 

Elk week-end halen wij een stukje weg uit het Oranje Theehuis van Savat. Een beetje elitair doen, mag in een weireld die bulkt van ordinaire geluiden. "Du sollst der Kaiser meine Seele sein" van Robert Stolz. En het is niet opgedragen aan Elio of enig vergelijkbaar individu.

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Vlaamse Leeuw in Bornem

 

Men zal zich herinneren dat het Vlaams Belang vorig jaar, aan de vooravond van de herdenking van de wapenstilstand, op de gemeenteraad van Bornem er aan herinnerde dat ook de Vlaamse Leeuw moest worden gespeeld, vermits het om een officiële plechtigheid ging. Dat gebeurde niet –naar verluidt omdat de harmonie niet over de partituren beschikte- en ik signaleerde de overtreding aan de provinciegouverneur. Die wees op haar beurt het gemeentebestuur terecht en herinnerde het aan zijn decretale verplichtingen. Op de uitnodiging voor de plechtigheid ter nagedachtenis van de overleden oud-strijders en de wapenstilstand, van 10 november aanstaande staat nu duidelijk de uitvoering van de Vlaamse Leeuw vermeld. Toegegeven, het is maar een magere troost. In 1914-1918 werden de Vlaamse soldaten met Franse bevelen de dood ingestuurd, honderd jaar later worden de Vlamingen in het erbarmelijk Nederlands van Di Rupo gedwongen om honderden miljoenen euro’s neer te dokken voor hun meesters, die dat niet meer dan normaal vinden. Uiteindelijk is er al die tijd weinig veranderd aan het Franstalige misprijzen ten aanzien van de Vlamingen. Maar we spelen in Bornem bijna honderd jaar na de aanvang van de Grote Oorlog, nu wel de Vlaamse Leeuw om onze gesneuvelden te herdenken. Het zal u misschien verbazen, maar ik had liever gezien dat de Vlaamse onderhandelaars in Brussel het been stijf hadden gehouden.

Luk Van Nieuwenhuysen

@ http://vlaamsbelangkleinbrabant.org/1/141/


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De teloorgang van het christendom in het Midden-Oosten

 

 

Het geweld tegen de christelijke betogers in Caïro in oktober was schokkend. De geschiedenis leert dat minderheden in het Midden-Oosten het zwaar krijgen wanneer het staatsgezag zwak is. De neergang van het Midden-Oosterse christendom begon al lang geleden.

Het huidige Egypte van na de revolutie is een baaierd van chaos en verwarring, die grossiert in verontrustende vragen, terwijl antwoorden schaars zijn. Zeker is dat het er ongunstig uitziet voor de minderheid van ongeveer zeven miljoen Egyptische christenen.

Militair pantservoertuig
Dat bleek het vorige weekeinde weer eens. Vijfentwintig doden, en de beelden uit Caïro logen er evenmin om, zoals die van het militaire pantservoertuig dat op christelijke betogers inreed.

Die wandaad roept veel vragen op, zoals: handelde de bestuurder in opdracht of op eigen houtje? De militaire raad, die tijdelijk het landsbestuur in handen nam na de revolutie van januari en februari, ontkent in alle toonaarden dat het opdracht zou hebben gegeven tot een zo krankzinnig optreden tegen christenen, die protesteerden tegen het afbranden van een dorpskerk in het zuiden van Egypte.

Maar als er geen opdracht was, wat betekent dat dan? Was de bestuurder van de pantserwagen de kluts kwijt, of handelde hij uit pure haat tegen christenen? Was het een individuele terreurdaad of een plotselinge vlaag van blinde paniek?

Democratie
De oude en de moderne geschiedenis leren beide, dat minderheden in het Midden-Oosten het zwaar krijgen wanneer het staatsgezag zwak is, zoals nu in Egypte. Zelfs een enigszins vijandige staat is voor een minderheid vaak nog minder gevaarlijk dan anarchie. Echte democratie zou het Midden-Oosterse christendom misschien kunnen redden, maar niemand weet wanneer die echte democratie er komt.

Twee processen bevorderen de teloorgang van het christendom in het Midden-Oosten. Het ene werkt langzaam, het is een soort ontmoedigingsbeleid dat vastligt in de sharia, in de vorm van allerlei discriminerende maatregelen. Christenvervolging kun je dat niet noemen, wel een soort chronische pesterij, die het aanlokkelijk maakt over te stappen op de islam of om te emigreren.

Dat gestage proces van langzame afbraak wordt soms afgewisseld met een enorme schok, die het proces versnelt. Een bar voorbeeld was de Armeense genocide van 1915, waarin de Turken miljoen Armeniërs vermoordden.

 

 

Irak
Recenter is de uittocht van Iraakse christenen. Sinds de val van Saddam Hoessein in 2003 zijn er talloze zeer bloedige aanslagen gepleegd op kerken. Het is niet altijd duidelijk wie die pleegt, Al-Kaida-achtige groepen of sjiitische fanaten. Van beide hebben christenen weinig goeds te verwachten, en evenmin van de zwakke staat.

Statistieken over Midden-Oosterse christenen blinken niet uit door betrouwbaarheid, maar in 2003 moeten er nog een miljoen christenen in Irak hebben gewoond. Volgens lage schattingen zijn er nog nu nog tweehonderdduizend over, volgens andere zeshonderdduizend.

Begin discriminatie
De neergang van het Midden-Oosterse christendom is niet iets specifieks voor de moderne tijd en begon al zo'n dertienhonderd jaar geleden. In de paar eeuwen voor de komst van de islam was het christendom de leidende godsdienst in de regio geworden. Met de Arabische veroveringen verloor het die positie abrupt.

De islam werd staatsgodsdienst in het nieuwe Arabische wereldrijk, dat zich uitstrekte van India tot Spanje. Dat betekende nog lang niet dat iedereen meteen moslim werd. Maar wel begon vrijwel meteen de discriminatie, die de langzame neergang van het christendom zou veroorzaken.

Het Arabische wereldrijk tolereerde joden en christenen. Ze werden dhimmi's. In ruil voor het betalen van een speciale belasting kregen ze bescherming en mochten ze hun godsdienstoefeningen houden. Van die belasting konden ze afkomen door moslim te worden.

Moslim worden
Er waren dus maatschappelijke drijfveren om moslim te worden (betere carrièrekansen en vrijstelling van die speciale belasting) maar ook theologie speelde in de eerste eeuwen mogelijk een rol. Veel christenen behoorden tot 'ketterse' stromingen. Net als de islam zagen zij Jezus als een profeet, niet als de zoon van God. Het zou goed kunnen dat ze de islam zelfs opvatten als een variant van het christendom.

De meningen verschillen over de dhimmitude. Sommigen zien die als een vorm van tolerantie, die gunstig afstak bij het middeleeuwse Europa. Anderen zijn sceptischer. Veel hing ervan af welke kalief of sultan regeerde.

Christenen moeten hun plaats kennen
Moderne islamitische staten kregen westerse wetgeving maar belangrijke resten van de dhimmistatus bleven bestaan of leven voort in het bewustzijn van mensen. Veel moslims vinden het vanzelfsprekend dat christenen hun plaats moeten kennen en dat ze bijvoorbeeld niet zo maar nieuwe kerken mogen bouwen en dat ze al helemaal niet mogen evangeliseren. Ze zien niet in waarom dat beperkingen van de godsdienstvrijheid zouden kunnen zijn.

Nog steeds kunnen christenen en joden, net als in de oude tijd, wel moslim worden terwijl het omgekeerde, de openlijke overgang van een moslim naar het christendom, de maatschappelijke dood betekent. In Iran kun je er zelfs voor veroordeeld worden tot de fysieke dood, getuige het lot van dominee Nadarkhani.

Verder kan nog altijd een moslim wel met een christin of jodin trouwen maar een christen of jood niet met een moslima. Dat alles bevordert net als vroeger de groei van de islam ten koste van christendom.

Turkije
De hardste dreunen kreeg in de moderne tijd het christendom in Turkije. Een kleine tien jaren na de Armeense genocide verhuisden ook nog eens miljoenen etnische christelijke Grieken onder dwang van Turkije naar Griekenland. Dat gebeurde bij een uitwisseling na een oorlog tussen beide landen. Griekenland stuurde tegelijkertijd zijn moslims naar Turkije.

Resultaat: het grondgebied van het huidige Turkije had honderd jaar geleden nog een sterk christelijk karakter, terwijl het vijftien jaar later honderd procent islamitisch was.

Hypernerveuze minderheid
Egyptische christenen vrezen dat de grote klap nu ook bij hen zou kunnen vallen. Ze vormen een hypernerveuze minderheid in een overspannen land, dat totaal onzeker zijn weg zoekt na de val van de dictator. Arabische christenen staan altijd voor een pijnlijke keuze bij een omwenteling. Moeten ze meedoen of juist niet? Op welk paard moeten ze wedden? Brengt de opstand gelijke rechten, of de totale rechteloosheid van wanorde, moslimextremisme en maffia? Moet je assertief zijn of voorzichtig?

Welke strategie ook de beste is, het lijkt riskant om, als het erop aankomt, te veel te verwachten van westerse hulp. Dat hebben de Armeniërs in 1915 ondervonden.

@ http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christendom/article/detail/2969531/2011/10/16/Teloorgang-van-het-christendom-in-het-Midden-Oosten.dhtml

 

 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De val van Ikaros

 

Cartoon

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dierenbeul

 

 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwarpe 'k zien a zoe geire

 

 


05-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Sint bij d Griekse kientjes

 

Cartoon

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mag het ?

 

 

Natuurlijk mag het : wij zijn toch  voorstanders van de artistieke vrijheid.

Ray


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Net voor middernacht : Papandreou wil aftreden, maar vraagt vertrouwen van parlement + AANPASSING ZATERDAGOCHTEND 06 uur

 

Premier George Papandreou is 'bereid te praten' over de vraag wie de nieuwe regering van Griekenland moet leiden. Dat zei hij vanavond in een speech in het parlement in Athene. Momenteel, zaterdagochtend plaatselijke tijd, wordt gestemd over het vertrouwen in het kabinet-Papandreou.

 De premier zei in zijn speech een brede coalitie te willen vormen om te voorkomen dat de noodsteun voor Griekenland ontspoort.  Hij kwam met die uitspraak niet tegemoet aan de eis van oppositiepartijen dat hij expliciet zijn aftreden bekend moet maken.

Bronnen in Athene meldden tijdens het debat dat leiders van enkele kleinere partijen bereid zijn een coalitie onder leiding van minister van Financiën Evangelos Venizelos te steunen, op voorwaarde dat Papandreou in het openbaar verklaart dat hij opstapt. Aan dat verzoek kwam Papandreou echter niet tegemoet. Vervroegde verkiezingen zouden een ramp zijn voor het land, stelde hij. 'Nieuwe verkiezingen brengen de noodsteun die het land is toegezegd in gevaar. Als we geen akkoord bereiken komt er geen nieuwe tranche en lopen alle deals gevaar.'

Eerste partner voor Pasok
De voorzitster van de kleine centrumrechtse partij Bakoyanni is bereid mee te doen aan de vorming van een coalitie in Griekenland. Bakoyanni is de eerste partij die zich openlijk aandient als partner voor de socialistische regeringspartij Pasok.

'Onderlinge verschillen opzij zetten'

De premier waarschuwde dat Griekenland zonder regering in de komende weken al 5 miljard euro misloopt. 'En wie moet dat betalen? Dat zal de belastingbetaler zijn.' Papandreou riep de partijen daarom op hun onderlinge verschillen opzij te zetten in het belang van het land. 'We moeten de bladzijde omslaan en discussies over het verleden beëindigen. We moeten nu praten over samenwerking om de schuld te verlagen en de hulp veilig te stellen.'

Steun, op voorwaarde
In het parlement voerden meer dan veertig socialistische volksvertegenwoordigers het woord in het debat over het vertrouwen in de premier. De meesten spraken steun uit aan hun partijgenoot, op voorwaarde dat hij gaat werken aan een regering van nationale eenheid op brede basis.

De premier somde in zijn speech een lange lijst voorbeelden op van de politieke moed die hij naar eigen zeggen in zijn carrière heeft betoond. Daar rekende hij ook de omstreden oproep tot een referendum over de noodsteun toe. Die volksraadpleging zou volgens hem zeker een positief antwoord hebben opgeleverd. 'De steun is in het belang van het Griekse volk.'

Minister Financiën: Verder bezuinigen

Een nieuwe Griekse regering moet aan alle voorwaarden voor de aan Griekenland toegezegde noodhulp voldoen. Dat stelde de Griekse minister van Financiën Evangelos Venizelos na de speech van de premier.

Een nieuwe regering moet volgens Venizelos de eerder voorgestelde bezuinigingsmaatregelen doorvoeren, de beloofde privatiseringen doorzetten en de bijdrage van de private sector aan de hulp veiligstellen. De nieuwe regering zou volgens hem tot eind februari moeten aanblijven.

@ Volkskrant

+ AANPASSING ZATERDAGOCHTEND 06.00 UUR

Voorbije nacht heeft de regering Papandreou de vertrouwensstemming in het Griekse parlement nipt gewonnen met 153 van de 300 stemmen.  Er zou een overgangsregering komen met de voorlopige steun van enkele kleinere partijen en de huidige financieminister als voorlopig premier tot aan de volgende verkiezingen.  Of dit scenario ook zal uitgevoerd worden, is lang niet zeker. Laten we niet doen of hiermede de Griekse tragedie afgelopen is.  De socialistische gangsters blijven aan het roer, de sfeer van opstand verdwijnt niet in de straten van Athene en de Europese Unie zal geld (ONS geld) blijven gooien in de bodemloze Griekse putten. Prettig week-end. Laten we maar kijken naar de leuke video van de dolfijn en de poes hieronder.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peter Alexander

 

 

In deze verwarrende tijden even terug naar de betere oude tijd.

Wär´es auch nichts als ein Traum vom Glück uit Eva van Franz Lehar

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Medische wetenschap

 

 

 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bekende Vlamingen : Lieven Gevaert (1868 - 1935)

 

Na slechts drie jaar middelbaar onderwijs studeert Gevaert op eigen houtje Frans, Duits en Engels. In 1889 richt hij met zijn moeder een fotostudio op. Spoedig neemt zijn bedrijf een hoge vlucht.

In de Nederduitsche Bond en De Vlaamsche Wacht leert Gevaert als jongeman Frans van Cauwelaert, de daensistische voormannen en de tenoren van de Meetingpartij kennen. Zijn inspiratiebronnen worden de encycliek Rerum Novarum (1891) en Lodewijk de Raet. Hij komt op voor: de vernederlandsing van de Gentse universiteit en het openbare leven, de splitsing van het leger in Vlaamse en Waalse regimenten, een degelijk Nederlandstalig onderwijs. Vooral voor dat laatste heeft Gevaert zich onafgebroken ingespannen. Gevaert werkt mee aan de oprichting van het Vlaamsch Handelsverbond, dat zich zou inzetten voor de vernederlandsing van het bedrijfsleven. In zijn eigen bedrijf laat hij reeds vanaf 1907 het Nederlands gebruiken in drukwerken, briefwisseling, boekhouding en de betrekkingen met de overheid.

Na de Grote Oorlog lenigt Gevaert, hoewel niet gewonnen voor het activisme, de nood van diegenen die naar zijn mening te goeder trouw en uit idealisme collaboreerden (bv. Lodewijk Dosfel). Hij spreekt zich, op een enkele uitzondering na, nooit meer in het openbaar uit over politieke vraagstukken. Levenslang zou het zijn grote bekommernis blijven boven alle partijpolitiek te staan. Nog na de oorlog is hij betrokken bij de oprichting van De Standaard en de IJzertoren. Gevaert speelt in 1926 een belangrijke (geldschietende) rol bij de oprichting van het Vlaams Economisch Verbond (VEV). Hij waakt erover dat de verschillende geledingen van de Vlaamse Beweging bij het bestuur betrokken worden. Bijzonder veel aandacht besteedt hij aan een goed Nederlandstalig onderwijs in het Limburgse kolenbekken. Dat moet vermijden dat de industrialisering leidt tot verfransing van de Limburgse arbeiders en de minorisering van Vlaamse kaderleden.

 Bon : http://users.telenet.be/frankie.schram/tijd/bio/default.html

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poes en dolfijn vinden mekaar fijn

 

 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfstmijmeringen

 

herfstmijmeringen

de lage zon verblindt mijn ogen
en zal genadig mijn tranen drogen
er komt weemoed in mijn hart
nu de herfst al is gestart

de strijd van warmte en koude
van het nieuwe en het oude
van gejaagdheid en van rust
van een jeugd die is uitgeblust

soms kan er ook een storm komen
die hevig schudt aan oude bomen
die dan zwiepen in de wind
en gelaten wachten op wie er wint

de oude boom probeert te blijven staan
want er komt nu een winter aan
met het stoppen van de groei
en het wachten op de bloei

in het weiland verlept het gras
dat in de lente fris en sappig was
men haalt het vee nu naar de stal
en een koude nevel vult het dal

zo mijmert men in de herfst van zijn leven
als men nog veel wil en weinig kan geven
als men hunkert naar zijn jeugd van toen
zoals de herfst naar de frisheid van groen 

johan v.d.b.

http://blog.seniorennet.be/johan1944/

foto : http://www.vhees.com/2008/11/09/herfstwandeling/

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duiken in Bali

 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PUB

 

 

 


04-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De G 20

 

De G20 (Groep van 20) is een groep bestaande uit 19 landen en de Europese Unie. Gezamenlijk beslaan de leden van de G20 zo'n 90% van het wereldwijde Bruto nationaal product, zo'n 80% van de wereldhandel (inclusief handel binnen de EU) en twee derde van de wereldbevolking. De G20 wil een forum zijn voor samenwerking en beraad met betrekking tot het internationale financiële systeem

+ IMF en Wereldbank

Bron : Wikipedia


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GB bereidt zich voor op einde Euro + weddenschappen ...

 

Groot-Brittannië heeft plannen klaar voor het geval de euro toch zou verdwijnen. Dat verklaarde George Osborne, de Britse minister van Financiën vandaag vanaf de G20-top in het Franse Cannes. 'We moeten ons voorbereiden op alles. Dat is wat men van ons verwacht en dat is onze verantwoordelijkheid tegenover het Britse volk. We bereiden plannen voor', aldus Osborne aan enkele media. 'We beheren onze eigen situatie en onze eigen schulden, maar bereiden ons ook voor op wat de eurozone ons oplegt.'
 
De politieke onrust in Griekenland brengt de eurozone aan het wankelen. Als het land er niet in slaagt de opgelegde besparingen door te voeren, riskeert de monetaire unie uit elkaar te vallen.

Weddenschappen
De eurosceptische Britten wedden graag over het einde van de eurozone. Dit zei een woordvoerder van het wedkantoor William Hill vandaag in Londen.

'Er is veel belangstelling voor deze weddenschappen', zo zegt de woordvoerder. Toch is het niet zo populair als voetbal of paardenrennen. 'Dat is van een andere klasse.'

Griekenland is de huizenhoge favoriet als het land dat het eerst uit de eurozone verdwijnt. Daarna komen Italië, Portugal en Spanje.

http://www.trouw.nl/tr/nl/7964/Schuldencrisis/article/detail/3015260/2011/11/04/Groot-Brittannie-bereidt-zich-voor-op-verdwijnen-euro.dhtml


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Godsdienstvrijheid

 

In band 9 van zijn “Kriminal-geschichte des Christentums” beschrijft Karlheinz Deschner hoe van circa 1550 tot de Franse revolutie in 1789 het begrip godsdienstvrijheid kon ontstaan. Want laat ons wel wezen, de vrijheid van godsdienst had voordien nooit bestaan en moest in een eeuwenlange strijd afgedwongen worden.

In een serie van conflicten en gebeurtenissen kwam men in West-Europa tot het besef dat het niet langer kon zoals al anderhalf millennium het geval was dat de clerus steeds aan de zijde van de machthebbers hadden gestaan en het volk moest geloven wat de machthebbers wilden.

Zowel clerus als wereldlijke machthebbers, dikwijls met elkaar verbonden door bloedverwantschap, schrokken er niet voor terug eender welk middel aan te wenden teneinde hun rijkdom en macht te bestendigen. Religie was een middel tot uitbuiting en onderdrukking geworden. Boerenrevoltes, staatsterreur en periodes van uitbuiting wisselden elkaar met regelmaat af.

Het sprak voor zich dat het verbranden van ketters en opknopen van opponenten andere doeleinden diende dan een filosofische discussie te beslechten. Men begon dus na te denken en de bestaande toestanden te contesteren. Hadden Paulus, Augustinus en Thomas van Aquino wel gelijk gehad met de onvrijheid van godsdienst te verdedigen?

Zeer langzaam ontwikkelde zich een definitie voor het nieuwe begrip. Iedereen was vrij te geloven wat hij of zij zelf wil, uitgezonderd om te geloven dat men aan anderen mag opleggen of hen dwingen te geloven wat men zelf gelooft. Ignatius van Loyola kon de pot op.

Het recht op vrijheid van godsdienst, gewoon godsdienstvrijheid genoemd, was met name een wederkerig recht. De wederkerigheid was een essentieel onderdeel zonder hetwelk het recht zelf niet kon bestaan, laat staan gehandhaafd worden. Logisch natuurlijk.

Laat het nu net dit recht zijn dat de islam weigert te erkennen. In zijn briljante “Closing of the Muslim mind” typeert Robert R. Reilly de reden hiervoor als intellectuele zelfmoord.

Voor mij niet gelaten maar in een achterlijke woestijngod geloven, dat nooit !

Lucky9




Golfbrekers

Verbonden maar niet aan banden. 

KLIK HIER OM NAAR GOLFBREKERS TE GAAN


Foto

Deze blog leeft van de liefde, de wind en veel enthousiasme. U kan onze werking steunen via 

 banknr 610-5790800-88 

 IBAN BE56 6105 7908 0088 

 BIC DEUT BE BE




Archief Freddy Van Gaever : hier klikken


Opera, Belcanto - Operette en populair klassieke muziek
  • Hier klikken

  • Stuur ons uw reactie



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!