Wat te verwachten was, doet zich inderdaad nu reeds voor. Niemand is verantwoordelijk voor de treinramp. Het zal een lang onderzoek worden met veel schermutselingen en doofpotten steeds bij de hand.
Het SM-slavinnetje
Ministerin Vervotte, het SM-slavinnetje van de vakbonden, had nochtans de ideale schuldige ontdekt : "Europa", zei ze in de TV-studio's van de 0000, waar de vakbonden instaan voor licht, geluid, technische onderbrekingen, aanwervingen, arbeidsreglementen, benoemingen en financieel geknoei. De ideale biotoop voor Vervotte om even door te gassen. Het is trouwens opmerkelijk, dat om het even welk probleem dat zich voordoet bij de NMBS (maar ook bij privé-bedrijven, zoals Opel) er steeds enkele figuren van de vakbond klaarstaan om de "leiding" alle schuld in de schoenen te schuiven. De basis voor een gezonde economie steunt op een evenwichtige verstandhouding tussen arbeid en kapitaal. Het kapitaal vlucht echter terug in zijn directiekantoren en laat tegenwoordig het woord voeren door de vertegenwoordigers van de arbeid. Dan is de baas natuurlijk altijd een smeerlap.
"Come maar af to Belgium"
Niet te verwonderen dat er in dit bedrijfsklimaat nog weinig buitenlandse investeerders gevonden worden om zich te vestigen (of uit te breiden) in het land B : zowat de hoogste loonkosten ter wereld, een bemoeizieke overheid, onverantwoorde vakbonden die voor elk sociaal probleem het werk dreigen neer te leggen, criminaliteit alom in het land en onbetrouwbare politici die geen continuiteit in het beleid respecteren. "Come maar af to Belgium, here it is tof, you go from grote honger de muur op and from grote dorst you come er af".
In afwachting van het onderzoek, enkele verdachtmakingen
De treinramp had vermeden kunnen worden, sprak Vervotte, als Europa snel genoeg had beslist over een remmingssysteem dat in werking treedt na het voorbijrijden van een stoplicht. Ze deed daar heel resoluut over, liet zich niet onderbreken en zei in één adem, dat we moeten wachten op de uitslag van het onderzoek, maar intussen schoof zijzelf wel de Zwarte Piet door naar de bende van Barroso. Wie ook niet kon wachten met het ploffen van een mes in de rug, was de socialistische gouverneur De Witte die 's namiddags het personeel reeds de schuld in de schoenen had geschoven. Dat schijnt een familietrek te zijn bij die De Wittes: iedereen aanklagen. Wat zouden die in de oorlog gedaan hebben ?
Pécrot heeft de NMBS en de staat niets geleerd
Dinsdagavond kwam Dirk Sterckx (de hardwerkende Euro-parlementair van de VLD, die achter de schermen heel Europa bestuurt) vertellen, dat het land B volledig autonoom een eigen remsysteem had kunnen invoeren, precies zoals Nederland en Frankrijk dat hebben gedaan. Europa heeft belgië geen enkel obstakel in de weg gelegd. Vervotte had zich in de luren laten leggen door Marc de Scheemaecker, de plezante politieke baas van de NMBS.
In 2001, toen twee treinen botsten in Pécrot, vielen er acht doden. Na dat drama werd de spoormaatschappij verplicht maatregelen te treffen om dergelijke ongevallen te voorkomen. Er gebeurde niets.
De NMBS lapt veroordeling aan zijn laars
De NMBS werd in 2004 veroordeeld tot een boete van 100.000 euro, gedurende vijf jaar met opschorting, voor haar verantwoordelijkheid in de treinramp van Pécrot. De veroordeling werd gekoppeld aan de voorwaarde dat de spoormaatschappij binnen de drie jaar in veiligheidsmaatregelen moest investeren en dat voor een bedrag dat overeenstemde met de boete. Tamelijk onrealistisch bedrag, maar de rechter had wel een principiële houding aangenomen. De NMBS werd ook schuldig bevonden aan fouten bij de vorming en het opvolgen van nieuwe werknemers, die moeten kunnen ingrijpen in crisissituaties.
“Na Pécrot werd beslist dat alle treinbestuurders vanuit de stuurhut zouden kunnen telefoneren naar de spoorverkeersleiding. De NMBS schreef in zijn investeringsplan een bedrag in van omgerekend 180 miljoen euro voor een systeem dat een trein automatisch tot stilstand brengt als de machinist een stopsignaal of een snelheidsbeperking niet naleeft. Negen jaar later is die signalisatiebeveiliging nog niet voltooid”, schrijft de De Standaard.
Een automatisch remsysteem bestaat en is gekend. De seinen op de spoorlijn Halle Quiévrain zijn hier mee uitgerust. Maar slechts een kwart van de treinen hebben de overeenstemmende remmonitor.
Boeiende vragen over verantwoordelijkheden
De werken die het gerecht liet uitvoeren tegen 2007 zijn niet gebeurd. En daar hebben wij vragen bij :
- Wat heeft de Raad van Bestuur in deze gedaan inzake de opvolging van het vonnis ?
- Waar zaten de vakbonden, die het voor de camera goed kunnen uitleggen, met hun opmerkingen in hun ettelijke syndicale commissies ?
- Heeft justitie zelf toegekeken op de uitvoering van het vonnis ?
- En wat hebben de opeenvolgende ministers met hun kabinetten vol adviseurs en pluimstrijkers uitgevoerd ?
We begrijpen nu zeer goed waarom de keuning met zijn hoge hoed rondliep tussen de wrakstukken met in zijn kielzog een tiental ministriële mislukkelingen, meewarig rondkijkend en de reddingswerkers in de weg lopend. Het regime weet zich verantwoordelijk voor tenminste 18 doden en enkele honderden gekwetsten, van wie 20 zeer ernstig. Dit is iets anders dan de putten in de snelwegen dichten met een emmertje asfalt, een borstel en 5 arbeiders.
Zou een van de machinisten geen VB-er zijn ?
Ray
|