Angeltjes
02-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sterk Limburg : veel herrie om niets ?

 

In Shakespeare's blijspel "Much ado about nothing" (Veel herrie om niets) zijn er veel voorbeelden van opzettelijke misleiding en zelfbedrog. In het stuk hebben de spelletjes die worden gespeeld en de trucs die worden uitgehaald vaak de beste bedoelingen : mensen verliefd op elkaar laten worden, hen helpen te krijgen wat ze willen, of hen doen inzien dat ze zich vergissen. Toch zijn alle spelletjes niet goed bedoeld. Waarom denken wij hieraan toen we vernamen dat een nieuwe politieke partij opgericht werd ? Spelletjes, intriges, frustraties, ambities  : de ingrediënten die een politieke partij kruiden  maar die weinig zeggen over het hoofdbestanddeel, de overtuiging en de moed stand te houden.

In de provincie Limburg behaalde LDD op 13 juni 2,89% van de stemmen, een onvoldoende voor de ondemocratische kiesdrempel die het regime heeft vastgelegd.

Het heeft steeds gestormd in het brave en stille Limburg bij de rechts-liberalen. Van bij de oprichting was het hommeles met enkele overlopers en carrièrejagers van Vlaams Belang.  De opvolger-voorzitter van Jean-Marie Dedecker, professor Lode Vereeck behaalde bij de recente kamerverkiezingen iets meer dan 3000 voorkeurstemmen als lijstaanvoerder.  Ver van briljant.  Zijn provinciale werking zal nu nog meer bemoeilijkt worden door een nieuwe rechts-liberale partij, Sterk Limburg. Een ambitieuze naam voor een bescheiden groep die zijn programma als volgt aankondigt .

Dit kader is er gekomen door te luisteren naar de noden van iedere klasse van de bevolking. Het is een realistisch programmakader dat sterk en vooral uitvoerbaar is zonder de bedoeling om populistisch te zijn, onderverdeeld in 7 pijlers .

■Sociaal
■Economisch
■Recht en Orde
■Migratie
■Milieu
■Mobiliteit-Verkeersveiligheid-Openbare werken-Parkeerbeheer
■Wonen-Veiligheid-Leefbaarheid

Geen woord over de communautaire problemen. Niemand van de oprichtende leden was LDD-kandidaat bij de laatste verkiezingen. "Laat honderden bloemen bloeien", sprak Mao toen hij zijn militanten opdroeg door het bloemenperk te marcheren.

Ray


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tot het end - Wies Moens

 

Wies Moens (1898-1982) werd geboren in Dendermonde. Hij was het enige kind van bakker Karel Moens en Johanna Moreels. Van 1916 tot 1918 studeerde hij Germaanse filologie aan de vernederlandste Universiteit van Gent. Hij werd lid van de Vlaamse Beweging, en werd na de Eerste Wereldoorlog wegens zijn rol als activist tot gevangenisstraf veroordeeld. De Vereniging van Vlaamse letterkundigen verzocht om zijn vrijlating, en Vlaamse intellectuelen stuurden een petitie rond. In maart 1921 kwam Moens vrij. Hij vervulde zijn dienstplicht en trouwde in 1922. Zijn expressionistische gedichten verschenen in het tijdschrift Ruimte waarin ook Paul van Ostaijen publiceerde. Met Van Ostaijen had hij kennis gemaakt dankzij de tijdschriften Aula en De Goedendag. Ook de expessionist en dadaïst Paul van Ostaijen, die klerk was bij de Antwerpse administratie, werd na de oorlog veroordeeld wegens activisme, net zoals vele jonge intellectuelen uit die periode.

Moens werkte als secretaris van het Vlaamsche Volkstooneel bij Jan Oscar de Gruyter, met ondermeer Anton Van de Velde en Staf Bruggen e.a. allen overtuigde en veroordeelde Vlamingen.

In zijn vroege werken koesterde Moens de verwachting van een betere samenleving, die zou steunen op internationale solidariteit, pacifisme, religieuze waarden en sociale gelijkheid. Zijn poëtische uitingen staan los van zijn politieke activiteiten en ideeën : vele van zijn gedichten, zijn qua vorm expressionistisch maar verhullen geenszins de sterke romanticus of religieuze mens die in Moens schuilt. Zo is het hoofdthema van De Boodschap (1920) zijn liefdevol vertrouwen in God en de mensen. Wies Moens' ijveren voor de Grootnederlandse gedachte ging gepaard met een groeiende voorkeur voor een fascistische levenshouding, waardoor zijn latere werken een meer politieke tint verkregen.

Moens werd politiek actief in de Frontpartij.(officieel Het Vlaamsche Front, de bundeling van de activisten en de militairen die de strijd aan de IJzer hadden meegemaakt).  Voor de algemene verkiezingen van 1929 was hij kandidaat, maar hij werd niet verkozen. Daarop richtte hij mede het Vlaams Nationaal Verbond (VNV) op en in 1931 was Moens een van de oprichters van het op fascistische leest geschooide Verbond van Dietse Nationaal-Solidaristen (Verdinaso). In 1934 stapte hij uit deze beweging omdat het Verdinaso ook Walen en Luxemburgers wilde opnemen.

Wies Moens  werd een onafhankelijk theoreticus van het nationalisme, en publiceerde in het door hem opgerichte tijdschrift Dietbrand. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd hij directeur van de Vlaamse openbare omroep onder de leiding van de Duitse bezetter,  Zender Brussel. Dit waren woelige tijden voor  journalisten. De openbare omroep stond nog in zijn kinderschoenen en de enkele redacteurs waren onderling verdeeld tussen witten (de Engelsgezinden) en zwarten (de Duitsgezinden).  Het waren de Duitsgezinden die de lakens uitdeelden en als directeur steunde Moens de politieke lijn van het regime van de bezetter. In feite is hij een verre voorloper van de huidige Nieuwsdienst van de VRT die eveneens het nieuws manipuleert en de berichtgeving stuurt, om het regime te behagen.  Ik hoop dat de regime-aanhankelijken bij de VRT dit onder ogen krijgen zodat ze een figuurlijke rolberoerte krijgen.

Eind 1943 diende Moens zijn ontslag in omdat de zender steeds meer onder invloed kwam van de Algemeene SS-Vlaanderen en de DeVlag van Jef Van de Wiele, directe familie van de gewezen CVP-ster Mieke Offeciers-Van de Wiele. In 1947 werd Moens bij verstek ter dood veroordeeld wegens collaboratie met Duitsland. Hij vluchtte naar Nederlands Limburg waar hij de rest van zijn leven doorbracht. Wies Moens heeft geen enkele dood op zijn geweten, noch enig verraad van medemensen. Zijn enige misdaad bestond er in dat hij nadrukkelijk en compromisloos voor het rechtse Vlaams-nationalisme gekozen had en een functie bekleed had die het politieke bewind  van de bezetter steunde.

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Links Nederland huilt omdat de democratie anders functioneert dan zij willen

 

 

Dat VVD, PVV en CDA de onderhandelingen willen beginnen over een minderheidskabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV, betekent nog niet dat het een gelopen race is. Niet alleen andere politieke partijen zijn ontevreden, ook waarnemend partijvoorzitter Henk Bleker van het CDA zei zaterdag dat eerst „twijfels en vraagtekens” binnen zijn partij moeten worden weggenomen.

Volgens Bleker moeten in een regeerakkoord principes als vrijheid van godsdienst en vrijheid van onderwijs „klemvast” zijn verankerd, omdat de PVV standpunten over moslims niet afzwakt. Ook ziet hij tussen zijn partij en de VVD nog verschillen op het gebied van bezuinigingen om de overheidsfinanciën op orde te krijgen. „Er zal nog het nodige water door de Rijn moeten”, aldus Bleker.

Bij het CDA moeten de leden het regeerakkoord ook eerst toetsen voordat de partij in een nieuw kabinet stapt. Diverse prominenten morren al. Zo noemde de Limburgse gedeputeerde Ger Driessen „het niet verstandig wat nu gebeurt”. Hij wees erop dat VVD en CDA in de Tweede Kamer afhankelijk worden van de PVV en in de Eerste Kamer van de oppositie. In de senaat hebben de drie partijen geen meerderheid.

De ChristenUnie-fractievoorzitter Egbert Schuurman in de Eerste Kamer benadrukte ook nog eens dat zijn partij niet bijspringt. Zijn partij wordt volgens hem ten onrechte in één adem met de SGP genoemd voor gedoogsteun. In zijn ogen staat „Nederland op een zeer belangrijk keerpunt” nu de PVV van Geert Wilders „op het schild wordt geheven”. Wilders tart en schendt volgens Schuurman de rechtsstaat met het inperken van vrijheden voor moslims.

Op verzoek van D66-leider Alexander Pechtold komt de Tweede Kamer woensdag terug van zomerreces. Pechtold vroeg vrijdag direct om een debat met informateur Ruud Lubbers, nadat de fractievoorzitters van VVD, PVV en CDA hun plannen bekendmaakten voor een rechtse coalitie.

Volgens de D66-leider vallen onderhandelingen over een minderheidskabinet buiten de opdracht van de informateur, omdat hij moest zoeken naar mogelijkheden voor een meerderheidscoalitie. D66 heeft de steun van GroenLinks, PvdA en SP. Dat is voldoende om de Kamer bijeen te roepen. Voor een debat, waarbij ook Lubbers aanwezig zal zijn, is nog wel een Kamermeerderheid nodig.

@ de Telegraaf


Wat al deze poco-politici niet willen aanvaarden, is dat de PVV met de nadrukkelijke uitspraken van Geert Wilders over de islam, meer dan één miljoen Nederlanders om zich heen wist te  scharen. Dat de traditionele partijen dit niet leuk vinden, is evident, want elk van de 27 PVV-zetels in de Tweede Kamer zou, zonder de moslim invasie, bezet zijn door hun regime-afgevaardigden. 

Nu ondervinden de dames en heren aan den lijve de gevolgen van hun zwakke gedoogpolitiek : de bevolking keert zich van hen af en steunt de partij die de moed heeft op te komen voor het eigen volk. Dit vertaalt zich met zware verliezen in kamerzetels plus het inboeten van macht en weldra ook, als de rechtse regering er mocht komen, het inwilligen van een aantal PVV-eisen inzake migratie en hopelijk een aanvang met de afbraak van geldverslindende  subsidie-keten.  Met andere woorden, de moslims en de vreemdelingen bepalen in veel grotere mate dan hun aantallen in de totale bevolking laat vermoeden, het toekomstige regeringsbeleid. Cohen, Pechtold en Halsema, de linkse bende van Drie, zou best tevreden mogen zijn met deze gang van zaken ...

Men is er echter nog niet uit in Nederland en vooral het CDA zal (net zoals in Vlaanderen de CD&V) na de halvering van hun Kamerfractie, een hoge prijs vragen om tot de coalitie toe te treden. Of zij vervolgens loyaal zullen optreden, is nog maar de vraag. Ook Nederlandse tjeven, zijn tjeven ...

Ray


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frank Thevissen vraagt hulp

 

Rode kaart
Inzake 'de censuur van het onbetamelijke' (DS, 27/01) (met verwijzing naar het censureren van online-reacties) ben ik op zoek naar de letterlijke tekst van de 'rode kaarten' die DS sedert begin 2010 uitdeelt aan lui die voorgoed worden uitgesloten van de reactie-vensters op DS-website o.b.v hun zgn. 'onbetamelijke reactie'. De tekst van de 'gele kaart' heb ik reeds. Trotse bezitters van zo'n rode kaart (of althans in het bezit zijn van de tekst), krijgen groen licht om zich te melden, waarvoor dank.
Als u in het bezit bent van de tekst van een Rode Kaart, mag u het aan de redactie van Angeltjes melden, wij sturen (desgevraagd anoniem) door naar mijnheer Thevissen.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantiegroeten van onze lezers

 

Hello  little Angels !

Ik ben met mijn wife en mijn kids on a trip in America

My wife does de aankopen in the supermarket

Hell Angels Belgium - The President : Killing Joe 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een schrijnende waarheid over Suid-Afrika

 

Suid-Afrikaanse boeren van Europese origine zijn al jaren slachtoffer van massa moorden en diefstallen.Volgens de Suid Afrikaanse Mensenrechten Commissie zijn er bij benadering al 10.000 aanvallen gepleegd. Ongeveer drieduizend van dat aantal zijn vermoorde boeren en in haar rapport zegt de Commissie dat het aantal moorden sinds 2005 met 25% gestegen is. De leeftijd van de slachtoffers gaat van zuigelingen tot ouderlingen van 87 jaar. Door het gebruik van slagzinnen zoals “Kill the Boer, kill the farmer” en “Kill de white man” zetten de Activisten van het ANC (African National Congress) aan tot haat tegen de blanken en werken daardoor de genocide in de hand.

Mannen en vrouwen worden gewurgd met telefoondraad, ouderlingen worden doodgemarteld met hete strijkijzers en zuigelingen worden levend verbrand, en toch worden deze moorden nog steeds door de algemene media doodgezwegen omdat ze door zwarten gepleegd worden op blanken. Deze verschrikkelijke moorden zijn misdaden tegen de mensheid, niemand verdient het om afgeslacht te worden in zijn/haar eigen huis, op zijn/haar eigen grond. Daarom is het nodig dat deze zaken bekend worden gemaakt.

http://www.petitionspot.com/petitions/stoptheattack/#signForm

Teken deze petitie : Voornaam - Naam - e-mailadres - belgisch/Nederlands postnummer

(met dank aan Myriam voor de vertaling)


01-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 augustus : tijd voor een opgewekt politiek-maatschappelijk overzichtje

 

Politici zijn onbekwame managers

De belgische preformatie vertoeft in een vakantiesfeer : de dames en heren zijn oververmoeid.  Het beste bewijs dat vele politici onbekwame warhoofden zijn, leveren zij met het feit dat hun agenda's overladen zijn, zodat zij ze niet kunnen beheersen. Vergaderen, de klok rond, steeds over dezelfde problemen struikelen, ongezond leven, het zijn maar enkele kenmerken van slecht management. In de intermenselijke sfeer komt er bovendien bij : mekaars smoelwerk beu zijn, ergernissen over irritante gewoontes, tics, zeurende stemgeluiden, enz.  Zij die in slechte huwelijksomstandigheden leven of geleefd hebben, weten wat dit wil zeggen.

Het gaat hem in het partijpolitieke theater niet om het oplossen van problemen in het belang van de burgers en hun levensomstandigheden.  De prangende vraag is : hoe zal de buitenwereld over mij en mijn partij oordelen ?  Eerst wordt die buitenwereld (wij dus) gedurende maanden opgejut en gelokt met allerlei lekkers en als het er op aankomt, heeft de regerende meerderheid weinig meer te bieden dan het voort zetten van een rooftocht en worden wij financieel, moreel, staatkundig en gevoelsmatig verder gepluimd.

Het klinkt demagogisch maar is daarom niet minder juist : met gebruik van onze eigen centen worden wij verder uitgeschud.  Er wordt geregeerd tegen de zin in van vele medeburgers.  Kent u iemand uit uw omgeving die tevreden is met een staatsschuld van 340 miljard euri of een begrotingstekort van circa 20 miljard ? Iemand die het schrijnend gebrek aan eensgezindheid om de migratie in goede banen te leiden toejuicht, en die de angstaanjagende criminaliteit een verheugende ontwikkeling noemt ?

Democratie en oppositie zijn scherm-termen die gebruikt worden om de schijn op te houden.

De regeringen zijn er niet langer om zich om ons welzijn te bekommeren maar wel om ons te begeleiden naar een dubieuze toekomst, waar zijzelf geen idee over hebben hoe die er uit ziet. Gouvernementen amuseren zich als begrafenisondernemers op de Gentse Feesten : bij gebrek aan politiek talent juicht de ene de sukkels van SKa3 toe en probeert de andere hen te verbieden. Met die figuren zitten wij opgezadeld.

Enkele persoonlijke ervaringen

Wij hebben een actief beroepsleven achter ons. Niet halftijds, niet onderbroken door een jaar de wereld rondzeilen, geen verlof om de bomma te verzorgen of om een boek over de eigen frustraties te schrijven, om te leren diepvriesmaaltijden in de microgolf op te warmen, of om samen zwanger te zijn met de moeder van onze kinderen, dat bestond allemaal niet.  De syndicaten hebben om zichzelf in stand te houden als behoeders van de strafkampen waarin zij de mensheid willen opvoeden, hand in hand met de politici, de economie uitgemolken. De grote traditionele belgische bedrijven en holdings zijn wèg, staan op het punt om te vertrekken of hebben de deuren al gesloten. 

Je zou voor minder : jonge, enthousiaste ondernemers of mensen die een eigen zaak willen starten, stuiten op tegenwerking, reglementeringen,  dwarsdrijverijen die aan de geest van krankzinnigen ontsproten lijken.  Er bestaat in het land B  meer begrip voor een crimineel dan voor een ondernemer.

De kafkaiaanse realiteiten bewijzen dat politici met hun administratieve aanhang jaloers zijn op burgers met talent, ambitie, visie en een eigen persoonlijkheid.  Ze zijn niet alleen afgunstig, ze willen ze ook uitbannen. Inventief of creatief zijn,  is een gevaar voor elk regime.

Daarom is het een kerntaak van elke regering,  de getalenteerden om te kopen of te dwarsbomen. Het regime wil géén stoorzenders die de eigen programa's doorkruisen.  Ambitieuze ondernemers worden afgeschrikt door boeken vol richtlijnen en ridicule verplichtingen. Als ze eindelijk de deur van hun bedrijf openen, worden ze financieel gestroopt.  Artistiekelingen worden omgekocht door ze subsidies en opdrachten toe te stoppen.

De rol van de politiek

Dit alles om te wijzen op slechts enkele aspecten, die de teloorgang van onze samenleving veroorzaken.  In plaats van zich te verzetten en de burgers te beschermen, spelen de politici een leidende rol bij het neerhalen van onze maatschappij. Creativiteit wordt door politici enkel beoefend om zichzelf en hun regime in stand te houden.

Dit land is morsdood. Momenteel zitten extremen bij mekaar om te pogen  de tricolore overeind te hijsen. : een rechtse Vlaamse partij van wie we enkel weten dat de voorzitter een soort intellectuele Keizer van de Vogelenmarkt is, en een quasi marxistische Waalse snob voor wie de staat God is en die het individu enkel erkent om het te leiden en te misleiden.  De toekomst ziet er schitterend uit met deze twee figuren : de ene staat bol, de andere scherp van eigendunk. Wat mogen we verwachten ?

Compromissen die eindigen in geschreeuw in de beide gemeenschappen die zich elk het meest benadeeld zullen voelen. En dan zal premier di Rupo en vice-premier De Wever met verbale talenten de gemoederen proberen te sussen.  Het zal niet om een tweede Egmont gaan ditmaal.  De Vlamingen zijn daarvoor te mak geworden.  Niet te verwonderen als u ziet waaraan wij blootgesteld zijn geworden en hoe men alles in het werk heeft gesteld om onze weerbaarheid af te stompen.

De Mondige van Vlaanderen

Niettegenstaande onze realistische overwegingen hierboven, blijven wij optimistisch over de kansen die de laatste jaren gegroeid zijn voor een zelfstandig Vlaanderen.  De Bartelio's zullen er niets van bakken, zelfs niet als ze een akkoord uit hun hoge hoed toveren. 

De scenaristen van het draaiboek voor een Onafhankelijk Vlaanderen moeten zich klaarhouden.  Een juiste datum voor de opvoeringen is nog niet gekend, maar de decors worden opgesteld, de acteurs lopen zenuwachtig rond in de coulissen en het publiek meldt zich aan de kassa voor tickets ... Hopelijk wordt het geen flop deze moderne heruitgave van de Stomme van Portici : de Mondige van Vlaanderen.

Ray


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seniors roddelhoekje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Waarde redactie en vrienden,

Hier enkele feiten die de voorbije week mijn aandacht genoten.

- Elio heeft het de voorbij week gedaan met 7 partijen ! Wat een libodo heeft die man zeg!

- Margriet Hermans zit in zak en as. Samen met dochter Celien wou ze een come back doen. Echter ... niemand zit op hen te wachten. Misschien eens proberen als die-djee?

- De Steinerschool in Leuven riskeert geen erkenning meer te krijgen toen bleek dat er een "lijfstraf" was opgelegd. Een leerlinge moest na wangedrag 100 maal de trap op en aflopen en dit kon voor de inspectie niet door de beugel. In september zal er een evaluatie doorgevoerd worden. De directie van de school heeft inmiddels al laten noteren dat in de toekomst eventueel wangedrag zal beloond worden met 5 euro zakgeld.

- De E.U. en IJsland starten met de onderhandelingen over de toetreding tot de E.U-speeltuin. Minister van buiza, Streven Van  Ackere is in zijn nopjes om het falliete land te kunnen omhelzen. Niet alleen de aswolk en de Kauptingbank  krijgen we op ons bord, de rest volgt ook nog.

- Kids-id is een electronische indentiteitskaart die kleine kindjes moeten bezitten,  als ze mede naar het buitenland reizen. Vele ouders schijnen dat nog niet te weten en vragen dan in allerijl zo een exemplaar aan bij de gemeente. Echter ... bij een normale aanvraag kost dit hebbeding 3 euri maar bij een spoedaanvraag moet er tot 170 euri opgehoest worden ! Voorwaar een zéér winstgevend ding.

- De diaken van het bisdom Namen blijkt ook een medewerker van de staatsveiligheid te zijn ! Zijn loslippigheid in deze wordt hem door de desbetreffende instelling niet in dank afgenomen. Tja ... en ik die dacht dat in dit onland kerk en staat gescheiden waren ... niet dus.

- En nu het beste voor het leste. Ergens in de Franse Pyreneën schijnen er agressieve koeien te zijn. De locale overheid waarschuwt de toeristen ervoor de dieren NIET in de ogen te kijken om hun agressie niet op te wekken. Zouden dat verdorie moslimkoeien zijn ?

Dag en tot volgende keer.

Senior


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De perfecte combinatie : diaken en lid van de staatsveiligheid

 

U weet dat wij niets, absoluut niets in ons schild voeren tegen de RK-kerk, zolang deze zich bezighoudt met de regels en regelingen van het geloof. Godsdienst is een uitvinding van de mensen en, tot de islam hier met vlag en wimpel werd ingehaald, hebben wij steeds respectvol omgesprongen met religies. Wat niet altijd wederzijds was.

Voor alle duidelijkheid nog eens in herhaling vallen : de islam is geen godsdienst, maar een maatschappelijk regime voor de samenleving gebaseerd op intolerante, wrede en discriminerende principes. De christelijke en joodse religies hebben wij steeds met respect behandeld, behalve als sommige van hun clubleden het bruin bakken, dan mogen zij rekenen op onze ironische commentaren. Geef toe, met Van Gheluwe en heel de heisa omtrent de seksuele uitspattingen in de RK-kerk, hebben wij ons erg discreet gedragen. Alhoewel volgens sommige fanatici, zelfs een ironische sneer voldoende is, om beginnen te janken. Fanatici zullen branden in de hel, terwijl wij genieten van nog een potje rijstpap en een babbeltje met Sinte Pieter.

En nu het goede nieuws over een Naamse diaken, dat wij lazen in de Standaard. We hebben Wikipedia geraadpleegd over het precieze statuut van een diaken : u kent dat wellicht maar wij, dolenden, moesten het opzoeken. Is het juist als we zeggen, dat een diaken een leek is die een aantal tot de priester voorbehouden riten mag volbrengen ?  Zoals een hulpredactrice bij Angeltjes die warme koffie mag opdienen maar er niet mag in blazen om hem af te koelen ?  U kan het hier nalezen

Ray 

In oktober 2005 werd Jean-Pol Druart uit Bomel door de huidige aartsbisschop André-Mutien Léonard tot diaken gewijd, een van de drie hogere wijdingen in de rooms-katholieke kerk. Een diaken kan beschouwd worden als volwassen misdienaar of hulppriester.

Op de webstek van het bisdom werd toen een korte biografie van Druart geplaatst. Nu pas heeft de Staatsveiligheid ontdekt dat er ook in vermeld staat dat de getrouwde man actief is als 'divisionair inspecteur bij de Staatsveiligheid, geattacheerd aan de pastorale ploeg Namen-centrum'.

Die discrete functie combineert hij met zijn taken binnen de pastorale ploeg. Volgens zijn biografie staat hij vooral in voor de 'integratie van migranten en het pastorale werk met jongeren'.

Dat lijkt toch wel op een merkwaardige samenwerking tussen de Staatsveiligheid en het bisdom van Namen. De Staatsveiligheid bleek in elk geval niet echt opgezet met het openbaar meedelen van zijn dubbele functie. De dienst vindt het ongehoord dat iemand aan de grote klok hangt dat hij zo'n discrete functie vervult. De tekst op de webstek werd enkele dagen geleden in alle stilte aangepast.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is dit voor een wereld : geen mayonaise op de frieten ?

 

In de gevangenis van Hasselt heeft een gedetineerde een cipier in elkaar geslagen omdat hij geen mayonaise op zijn frieten kreeg. Het slachtoffer is twee weken arbeidsongeschikt. 

In de refter van de strafinstelling stonden er onlangs frietjes op het menu … mét mayonaise. Toen de gedetineerden maar nergens die lekkere saus vonden, begonnen ze ruzie te maken.

Een van hen werd zelfs agressief. Toen de bewaker van dienst hem wilde kalmeren, deelde hij enkele rake klappen in diens gezicht uit. De cipier moest voor verzorging naar het ziekenhuis.

De directie kon niet lachen met het voorval. De 22-jarige agressieveling is zes maanden op individueel regime en moet een cursus "wellevedheid" volgen. Alhoewel, een mens zou voor minder ieand in mekaar rammen : frieten zonder mayonaise, dat kàn gewoonweg niet !

@ Vandaag.be 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Manten weet van wanten : vakantie

 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 augustus 1968

 

 

The Beatles zijn klaar met de opname van hun eerste plaat "Hey Jude" voor Apple Records, die zij eerder in het jaar gemaakt hadden. De plaat  wordt vrijgegeven op 26 augustus met de B-kant "Revolution". The "Hey Jude" single kwam op nummer 1 op 28 September en bleef daar gedurende 9 weken.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.St Feuillien

 

 

Dit jaar werden er op de World Beer Awards zes Belgische bieren bekroond. De WBA is een jaarlijkse internationale wedstrijd van de website www.tastingbeers.com. Vorig jaar kregen maar liefst vijftien Belgische bieren een onderscheiding.

Drie Belgische bieren haalden dit jaar het wereldklassement. Saint-Feuillien Triple van de brouwerij Saint-Feuillien, die in 2009 al met twee bieren een onderscheiding kreeg, werd dit jaar tot beste blond bier van hoge gisting (World's Best Pale Ale) gekozen bij de abdij- en trappistenbieren. In dezelfde categorie was de Gouden Carolus Classic (Het Anker) het beste bruin bier van hoge gisting (World's Best Dark Ale), hoewel dit bier niet als abdijbier wordt erkend in België. Rodenbach Grand Cru (Palm) werd onderscheiden in de categorie 'Flavoured'.

De jury stelde ook een klassement van de beste bieren per continent op. Naast de drie hierboven vermelde bieren scoorden voor het Europese continent ook Houblon Chouffe (Achouffe) in de categorie 'Pale Ale Imperial' en Urthel Saisonnière (De Leyerth) in de categorie 'Saison'. Floris Kriek (Huyghe) werd als gefruit witbier bekroond.

Meer dan 500 bieren uit 27 landen deden dit jaar mee aan de wedstrijd. De Belg Ben Vinken, auteur van verscheidene werken over bier, zetelde in de jury.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantiegroeten van onze lezers

 

Bonjour Anglaistjes,

Très bel hôtel à Bodrum

Joëlle et sa famille

 


31-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carla Bruni verleiden is makkelijker (en plezieriger) dan Frankrijk besturen

 

De Franse president Nicolas Sarkozy heeft vrijdag voorgesteld om de Franse nationaliteit af te nemen van "diegenen van buitenlandse afkomst die veroordeeld worden voor zwaar geweld tegen een politieagent of ander gezaghebbende van de openbare orde".

 

Volgens Sarkozy moet er niet getwijfeld worden om de criteria voor het verkrijgen van de Franse nationaliteit te herbekijken.

Voorts verklaarde de president dat een jeugddelinquent die geboren werd in Frankrijk en die van buitenlandse origine is, niet meer automatisch genaturaliseerd moet worden bij het bereiken van de meerderjarigheid. Bepaalde regio's in Frankrijk werden de afgelopen weken geteisterd door geweld.

Eerder deze maand waren er ernstige rellen in Grenoble nadat de politie een inbreker had doodgeschoten. Enkele dagen later vonden er gewelddadige confrontaties plaats tussen zigeuners en ordetroepen in Saint Aignan na de dood van een jonge zigeuner.

In reactie daarop kondigde de Franse overheid controversiële maatregelen aan. Zo zouden de komende maanden honderden illegale Romakampen ontmanteld worden. Daarnaast wordt het ook een pak makkelijker om Romazigeuners uit te leveren aan Roemenië en Bulgarije.

@ Vandaag.be


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Integratie begint met een BMW

 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland stevent af op een rechts (minderheids)kabinet

 

Nederland stevent af op een rechts minderheidskabinet van VVD en CDA, met gedoogsteun van de PVV. Wat de drie partijen betreft gaan de 'formele' onderhandelingen hierover zo snel mogelijk van start. 
Informateur Lubbers gaat maandag de overige zeven fractievoorzitters uitnodigen om met hen de consequenties te bespreken van de jongste ontwikkelingen in de informatie, meldde zijn woordvoerder vrijdag.
Daartoe hebben de drie afzonderlijke fracties vrijdag besloten, zegt VVD-fractievoorzitter Mark Rutte. Volgens hem zien de partijen 'perspectief'.

Immigratie
In een gezamenlijke verklaring stellen de drie partijen: 'Er is echter veel wat ons bindt: het sterker, veiliger en welvarender maken van Nederland is daarbij het gemeenschappelijke doel en uitgangspunt.'

In het 'gedoogakkoord' zullen belangrijke wensen van de PVV een plaats krijgen, op het gebied van immigratie, integratie en asiel, veiligheid en ouderenzorg. De PVV zal de afspraken over bezuinigingen moeten steunen.

PVV-voorman Geert Wilders liet weten 'ontzettend blij' te zijn met de stap. 'Het kan gaan lukken. We zullen ons betrouwbaar tonen en dit kabinet op punten die in het regeerakkoord staan niet naar huis sturen.'  Verder noemde hij het 'fantastisch, al was het maar, omdat zo de PvdA, D66 en GroenLinks het niet voor het zeggen krijgen'.

Lubbers
Partijleiders Rutte, Wilders en Maxime Verhagen (CDA) voerden vanaf vrijdag 14.00 uur overleg met hun eigen fractie over eventuele samenwerking in een regering. Analisten verwachten dat Rutte door Lubbers aangewezen zal worden als nieuwe informateur.

Rutte, Wilders en Verhagen hebben de afgelopen week 'informeel' met elkaar onderhandeld over samenwerking. Dit gebeurde op initiatief van de informateur.

@ Elsevier

PST : Ontgoocheling

De grootste ontgoochelden zijn de Talibanstrijders uit de -stanlanden die supporteren voor Job Cohen en zijn bende eencelligen. De Talibans hebben een kist ontplofmaterialen naar Cohen bij wijze van troost.



Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantiegroeten van onze lezers

 

Hallo Angeltjes !

Kusjes en groetjes van jullie grote fan, Doutzen Kroese.  PS : Mijn koffers zijn niet toegekomen in het hotel, dus ik heb mij beholpen met de gordijnen. 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eric Goeman : Het jammerende, zeurende, drammende zoeken naar het linkse gelijk

 

Zin in een warm bad "links" denken ?  Elk jaar richt de linkse Prachtmens Eric Goeman tijdens de Gentse Feesten een of ander linkse manifestatie in over een onderwerp dat links nauw aan het hart ligt en dat uitsluitend bijgewoond wordt door linkse eenrichtingsdenkers die zichzelf beschouwen als Einsteins. De Morgen wijdde een groot artikel aan het gebeuren van dit jaar. Zet u neer, neemt u iets om te drinken bij de hand en savoureer lectuur en drank. Vooral de drank zal u smaken.

U kent onze stelling : om de tegenstrevers te bestrijden, moeten we hun argumenten kennen. Dit is een goede gelegenheid om u te verdiepen in de manier van denken bij links en vooral de wijze waarop waarheden dogmatisch  gereduceerd en ontkend worden.  "De maakbaarheid van de mens" wordt nog eens afgestoft, alsof men onwetend is over een aantal pijnlijke hoofdstukken uit de recente geschiedenis. Het monopolie op de Verlichting dat uitsluitend links toehoort en de onderdrukking binnen de islam die compleet vergoelijkt wordt door Goemans en zijn extremistische club.

En maar zeuren, leuteren, ontkennen en de waarheid al knedend verkrachten. Vier uur heeft de drammerige bijeenkomst geduurd, het artikel lezen kost u gelukkig minder tijd.

 

De uitdaging van de islam en de multiculturaliteit voor het progressisme

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2010/07/26/de-uitdaging-van-de-islam-en-de-multiculturaliteit-voor-het-progressisme
 
De titel van dit debat op de Gentse Feesten laat vermoeden dat de discussie controversieel en geanimeerd zal zijn. Donderdag werd duidelijk dat je over dit thema met een tafel vol progressieven toch grondig van mening kunt verschillen. DeWereldMorgen geeft u de essentie van het debat.
 
Voor het debat van start kan gaan, vertelt Eric Goeman dat het panel door omstandigheden grondig gewijzigd werd. De Nederlandse publicist en cultuurcriticus Cyrille Offermans en Lucas Catherine, auteur van meerdere boeken over de islam, moesten zich laten verontschuldigen voor dit debat. Selahattin Koçak daagde niet op. Maar Eric Goeman vond professor Jan Dumolyn nog vlug bereid om mee te debatteren. Socioloog Ludo De Witte kwam vandaag naar het debat luisteren, maar ook hem sleurde Eric op het podium.

Het botert niet tussen links en het muliticulturele
“Tussen links en het multiculturalisme botert het al een tijdje niet. Niet alleen biedt links geen analyse en visie op het multiculturele dossier, het formuleert ook geen antwoorden op de vragen en aanvallen die de rechterzijde opwerpt. Het hele dossier is een deel van de opleving van alle vormen van rechts denken.”

De Gentse professor Sami Zemni was bijzonder streng voor links, dat "op een bepaald moment het vrije marktmodel niet meer in vraag durfde stellen. Daardoor kreeg rechts vrij spel. Links liet het socio-economische terrein braak liggen. In de plaats daarvan kwam het bedrijven van politiek, het ‘beheren’ en hier en daar wat marktcorrecties.” Hij omschrijft dit als ‘een uitgelezen kans voor rechts’.

De culturalisering van maatschappelijke problemen
“De geopolitieke chaos van het begin van de eeuw (9/11 en de gevolgen ervan) kwam ongeveer gelijktijdig met de gewaarwording van wat de Duitse filosoof Sloterdijk het globaliseringsdrama noemde. Traditionele maatschappijvormen die op losse schroeven komen te staan, worden niet vervangen of aangevuld door nieuwe verbanden. De mens wordt dus vooral gekenmerkt door een morele paniek.” Politiek rechts begreep beter dan links de zoektocht van de mens. Dit leidde tot hun politieke winst.

"We zien een duidelijke culturalisering van maatschappelijke problemen. Volgens die visie zijn die problemen enkel te wijten aan culturele factoren en de cultuur van de ander, in dit geval dus de islam."

Het cultureel dossier vormt een uitgelezen strijdperk voor rechts. “Gebaseerd op een simplistisch nieuw realisme zou links verantwoordelijk zijn voor allerlei samenlevingsproblemen door verregaande vormen van culturele permissiviteit en cultureel relativisme. De ‘malaise van de multiculturaliteit’ zou ingegeven zijn door een naïef links geloof in de maakbaarheid van mens en maatschappij."

"Links zou niet hebben willen inzien dat de integratie en het multiculturalisme mislukt zijn. Van dit ongenoegen konden liberaal rechts en nieuw rechts (Dedecker en Geert Wilders), conservatief rechts (N-VA, Trots op Nederland) en klassiek extreemrechts (het Vlaams Belang) zeer gemakkelijk profiteren.”

Twijfelend tussen een nieuw 'flinks' discours, een ‘weg met het pamperbeleid’, en een onduidelijk pedagogisch verhaal heeft links het debat veel te veel uit handen gegeven.

Elementen van een progressieve houding
Zemni ziet twee uitdagingen voor progressieven. In de eerste plaats moeten ze een progressieve houding aannemen ten opzichte van mensen in onze maatschappij die in hun maatschappelijk ageren een plaats en rol wegleggen voor religie. Zemni pleit voor een andere houding in het spanningsveld tussen religie en maatschappelijke actie. In het verleden moest links zich verzetten tegen de invloed van religie. Vandaag gaat het om een ander debat.

Ten tweede pleit Zemni voor een consequent verzet van links tegen de oprukkende islamofobie. Hij omschrijft dit als een sfeer die aanleiding geeft tot het discrimineren van een groep in onze maatschappij - de islam - op basis van godsdienst. Het is ook een geopolitieke kwestie, nu de islam de plaats lijkt te hebben ingenomen van het communisme voor de val van de muur.

Pistes voor links
1. Links moet een eigen algemeen beleid hebben ten opzichte van de islam, weg dus van het discours van rechts. Maar links moet zich ook weghouden van de zogenaamde ‘islamofilie’. Zoals Danny Neudt het stelde: “van een progressieve intellectueel wordt niet gevraagd dat hij de islam of de moslims zou beminnen, wel dat hij zich politiek verzet tegen de achterstelling en uitsluiting van de moslims”.

2. Kritiek op de islam is zeker mogelijk, soms zelfs wenselijk. Het is wel belangrijk dat er een zekere nuance wordt aangebracht, dat het debat niet gevoerd wordt in te veek zwart/wit-termen. We moeten een realistische houding aannemen en een meer wetenschappelijk beeld krijgen van de moslims in onze maatschappij. Links moet haar eigen politieke strijd voeren, vertrekkend vanuit de eigen praktijk. Links mag geen steun verlenen aan het zeer twijfelachtige selectieve opkomen voor ‘de vrijheden’ door rechts.

3. Links mag de multiculturele kwestie niet zien als het belangrijkste debat, maar moet zich richten op kwesties als het verdiepen van de democratie, economie, tewerkstelling of huisvesting. Doorheen al deze thema's loopt wel het multiculturele verhaal.

4. Links moet af van de klassieke idee van integratie. Dit is een voedingsbodem voor het wij/zij-denken en mondt uit in stigmatisering.

5. Links mag geen steun verlenen aan conservatieve maatschappijopvattingen of angsten voor de zogenaamde islamisering van Europa. Een progressieve visie op de maatschappij moet centraal staan. Moslims die hun geloof beschouwen als een privéaangelegenheid kunnen gerust meevechten voor de progressieve idealen. Maar daarbij moet gezegd worden dat de privatisering van godsdienstaangelegenheden pas mogelijk is indien de maatschappelijke vrijheden op een juiste en correcte manier worden gehanteerd.

6. Links moet uitgebuite sociale groepen actief helpen organiseren. Collectieve strijd is hét instrument om emancipatorisch te werken. De collectieve strijd, vooral dan de nieuwe collectieve initiatieven, fungeren als sociale laboratoria.

7. Racisme en discriminatie zijn een werkelijkheid. Racisme is niet een of andere slechte eigenschap, maar wel een ideologie, een soort vervormde spiegel. Links moet racisme aanklagen zonder te culpabiliseren. Een ideologie, zoals het racisme, is een maatschappelijke structuur.

8. Niets kan progressieven verhinderen om onjuistheden aan te klagen, zoals die stupide fatwa’s die soms opduiken en dergelijke meer.

Het linkse kader is volledig anders dan de rechtse kaders die moslims culpabiliseren. We mogen aanklagen dat er problemen zijn met de positie van de vrouw in bepaalde landen. We mogen uiteraard de positie en behandeling van gastarbeiders in Saoedi-Arabië aanklagen. Het Midden-Oosten en Noord-Afrika hinken achterop door een complex geheel van redenen, en de islam zal daar ook wel een rol in spelen. Het simplisme van ‘botsende culturen’ dient echter niet om die mensen te helpen, maar stigmatiseert hen.

Links versus flinks
Eric Goeman: "In de inleiding viel zeer vaak het woord links. Dit is een zeer breed begrip, dat veel verschillende zaken bevat. De afkalving van de sociaaldemocratie, sedert zwarte zondag feitelijk, gebeurt toch vooral in die wijken waar er met moslims samengeleefd wordt. ‘In de wijken gaan luisteren’, dan hangt het natuurlijk af van naar wie je luistert. Zo krijg je een ‘flinks’ beleid. En daar zit een probleem in.

Zemni: "Links doet het historisch gezien goed in die wijken, maar nu gaat  dat verloren omdat ze tegenwoordig de ongelijkheid niet meer aankaart, en het kapitalisme niet meer in vraag stelt. Sociale onrechtvaardigheid aankaarten kun je niet zonder een strijd tegen discriminatie."

"Veel mensen voelden zich verwaarloosd door het debat, juist doordat het systeem niet langer in vraag wordt gesteld. Er moet in die wijken vooral een politiek alternatief opgebouwd worden, samen met de wil een specifiek doel te bereiken. Dan verloopt het samenleven gemakkelijker.”

Beheer en Humanisme
Rik Pinxten wil het debat open trekken door een internationaal perspectief toe te voegen.

“De crisis van links is onder andere ingegeven doordat links zich geroepen voelde om medebeheerder te zijn of zelfs beheerder. Dit leidde tot een soort boekhoudersbeleid dat geen politiek voerde, maar bestuur. ‘Goed bestuur’, weet je nog. Dit is allemaal zeer merkwaardig."

"Sinds de val van de muur is er een verschuiving van de macht, ook van de economische. We zien op het vlak van mentaliteit en welvaart een verlies van superioriteit van het Westen. En wij kunnen daar niet mee om. Links kan daar niet mee om. Besturend links is aangeschoten wild geworden."

"Dan over de islam. Ik noem mezelf links humanist. Dat is een steeds moeilijker positie. Humanisme gaat over de mens en de mensheid, de gehele mensheid. Een wij/zij-positie is dus per definitie uitgesloten. Daarom ben ik links humanist. De gewoonten, de structuren moeten veranderen en herbekeken worden.”

Rik Pinxten kant zich tegen de mentaliteit van sommige humanisten die er van uitgaan dat nu ‘de katholieken verslagen zijn', ook moslims aan de kant moeten worden geschoven.

“We moeten proberen de mensen te organiseren, mensen van zeer diverse invullingen samen te laten praten en het debat organiseren en uitlokken. Er is nu eenmaal één mensheid. Als we niet systematisch de dialoog aangaan, dan blijven we in hokjes zitten en spelen we het rechtse spel mee.”

Eric Goeman ziet in zijn eigen omgeving de laatste jaren een verandering optreden. Veel mensen, vrijzinnigen, sociaaldemocraten, die vroeger op de barricade stonden tegen het Vlaams Belang, hebben blijkbaar een grens bereikt. Vooral het hoofdoekendebat ziet hij als een duidelijk keerpunt.

Anekdotes
Jan Dumolyn schetst aan de hand van enkele anecdotes wat veel mensen ervaren als het probleem met de islam en de diversiteit in onze samenleving. Zo vertelt hij over een vriendin van hem, die lang actief was bij Brugse Jongeren Tegen Racisme. Zij wandelde kortgerokt en goedgemutst in de Brusselse Brabantstraat (vlakbij het Noordstation) en werd er door mannen met baarden aangesproken op haar voorkomen. Haar reactie hierop: ‘zij moeten zich toch aanpassen aan ons, en niet andersom?’

Dat er problemen zijn, moet je niet ontkennen of minimaliseren, vindt Dumolyn. “Ik ben zelf ook al overvallen aan het Brusselse Zuidstation. Maar ik heb daardoor niet op het Belang gestemd. Ik wil wel strijden voor het recht op een kort rokje in de Brabantstraat. We hebben het recht verworven dat godsdienst een privéaangelegenheid is."

Ico Maly: “Het lijkt mij evident dat niemand zich moet aanpassen. Het is het recht van mensen om een mening te hebben over diepe décoltés, maar mensen daarvoor lastigvallen is weer een stap te ver. Vrijheid moet centraal staan."

"Je ziet in het discours een duidelijk kantelmoment op 11 september, toen de linkerzijde is meegestapt in het wij/zij-denken. Dit discours is niet onbelangrijk, het kleurt ook onze percepties."

"Laat mij ook een anekdote vertellen: ik zat onlangs op een trein, in de buurt van een Marokkaans gezin. Op een gegeven gebeurt er iets, wat weet ik niet, maar ik hoor die man ‘gij dom wijf’ zeggen tegen de conductrice. Zij antwoordt daarop: ‘bij jullie kun je misschien zo tegen je vrouw spreken, maar bij ons doet men dat niet’. Wat zie je hier gebeuren? Hij maakt inderdaad een boertige, ongepaste opmerking. En zij culturaliseert die."

"Perceptie is een merkwaardig iets, en werkt langs beide kanten. Belgen worden vaak gezien als in ‘de helaasheid der dingen’, een bende bierzuipende marginalen.”

Dit gezegd zijnde houdt Maly een duidelijk pleidooi om links te laten terugkeren naar haar roots, de sociaaleconomische analyses. ““We moeten inderdaad in de wijken gaan luisteren en de mensen opnieuw gaan politiseren. Zij hebben de wapens niet meer in handen om actief te zijn in de politiek. “

Zemni: "De anekdote die Jan Dumolyn vertelt over de Brabantstraat, dat is geen kwestie van de multiculturaliteit hier. Je ziet dat ook elders. Ook daar lopen mannen met baarden rond die mensen aanspreken, een groep van oerconservatieven, die vooral uitgesproken conservatief is in man/vrouw-verhoudingen. In Tunis, Cassablanca en Lagos zie je dat ook. Dit heeft niets met integratie te maken, maar met een machtstrijd binnen de islam.”

Rituele verontschuldigingen
Sociologe Saddie Choua: “Wij moeten ons altijd verontschuldigen over wat er misgaat in de islam. We moeten hier debatteren over hoe we moeten omgaan met de islam als links, dat is het thema van het debat. We moeten ons niet eerst verantwoorden over allerlei mistoestanden. Dat is bijna een ritueel geworden, altijd eerst verontschuldigen."

"We moeten kijken naar de essentie en ons niet laten gebruiken als 'usefull idiots'. Anders effenen we het pad voor meer racisme en islamofobie. We moeten meer politieke analyses maken."

"Het is zeer gemakkelijk om in wij/zij-termen te denken. Er is maar één wij/zij-denken: ‘zij’ zijn de onderdrukkers in deze maatschappij. Als links zich laat afleiden, dan kabbelt het systeem vrolijk verder.”

De onverschilligheid van links
Ludo De Witte: "Ik denk dat links niet bestaat als het over islam en moslims gaat. Links is cultuurrelativistisch, hoor je vaak, en bepampert de moslims. De correctere term is ‘onverschilligheid’, onverschilligheid voor wat er met moslimminderheden gebeurt."

De Witte beschrijft de discriminatie van moslimminderheden op de arbeidsmarkt en in het onderwijs. Hij ziet een zeer groot probleem en pleit voor verplichte quota bij aanwervingen.

Over de anekdoten die eerder werden gegeven stelt hij dit gaat om ‘’afgeleiden van een sociaaleconomische situatie van achterstelling” die logischerwijs tot aberratie leiden. “”Dat is de sociologische evidentie zelve.”

Jan Dumolyn stelt dat links een probleem heeft om het verschil te zien tussen de complexe achterliggende analyse en datgene wat men dagelijks ervaart.

“Neem bijvoorbeeld de perceptie van het hoe rellen beginnen. De politie pakt een drugsdealer op, dan beginnen de vrienden daarvan rond te bellen en binnen de kortste staat er een hele meute."

Enerzijds zie je hier het linkse verhaal over de slachtoffers van de maatschappij. Anderzijds zie je drugsdealers met molotovcocktails. Dat is toch complex. We kunnen dat sociologisch verstaan en plaatsen, maar mensen die die analyses niet maken worden er wel dagelijks mee geconfronteerd.”

Een ander voorbeeld is agressie van allochtone jongeren tegen homo’s. “De ene minderheid wordt aangepakt door een andere minderheid. Dat is een complex verhaal. Als je dan homo bent en je wordt aangevallen vanwege je geaardheid, dan stem je voor het Vlaams Belang.”

"Mensen als Sarah Bracke en Nadia Fadil spreken over ‘gay nationalists’ en stellen dat die mensen maar niet in de buurt van moslims moesten gaan wonen. Maar zo eenvoudig is het verhaal niet. Cultuur en ervaring zijn ook reëel en ze vertalen dat in een bepaald discours.

KBLux versus de Sjakosj
Pinxten vertelt dat hij regelmatig speelstraten organiseert. "Niet sensationeel maar toch, het werkt.”Hij maakt een vergelijking met twee politieke daden van Leterme: het klasseren van het KBLux-dossier, wat gewoon een diefstal is op grote schaal, en de redding van de banken.

Terzelfdertijd is er de discriminatie van jongeren in de scholen, en zijn er talloze jongeren die zonder diploma naar de arbeidsmarkt worden gestuurd. Dumolyn: "Een sjakos die gestolen wordt, dat vindt zo'n vrouwtje veel erger dan de diefstel door de banken."

Rik Pïnxten: “Dan hebben we een serieus probleem. Discriminatie is toch zeer erg, wat kunnen we daaraan doen? Die jongeren zijn toch niet van nature boeven.”

Ico Maly: "Ik hou niet van hiërarchie in slachtoffers, ik denk dat we een rechtenperspectief moeten hanteren. Ik verdedig rechten. Beide daden zijn even erg."

"Ons discours klopt, maar we verkopen het niet. En we gaan dan maar een ander discours hanteren omdat dat wel verkoopt’. We moeten zorgen dat we ons discours kunnen veralgemenen. Als we de analyse maken van hoe het komt dat er criminaliteit is, leggen we uit dat die strijd overal dezelfde is. De commerciële media laten dit niet toe. Op Phara wordt dit debat niet gevoerd.”

Lokale initiatieven
Zemni: “We moeten blijven hameren op de diagnose. Onze media werken dit niet uit, maar er zijn heel wat initiatieven die goed werk leveren; dagelijkse dingen die geen nieuwswaarde hebben."

"Een betoging van 600 jongeren uit Molenbeek bijvoorbeeld, die niet akkoord gingen met de gang van zaken in hun wijk. Buiten DeWereldMorgen en een Brussels krantje heeft geen enkel medium hier aandacht aan gegeven."

"Er zit geen schot tussen de wijken, je moet die mensen aanspreken in de wijken waarmee je bepaalde samenlevingsproblemen kunt aanpakken.

Zijn bepaalde anekdotes nu werkelijk zo belangrijk dat je er constant over moet praten?

Daarnet sprak Dumolyn over Butler (Judith Butler, die schreef over ‘gay nationalism’), zij klaagde aan dat een heleboel mensen die niets te maken hebben met homorechten nu plotseling de homorechtenvlag zwaaien. Dat is wat Butler wou aanklagen.

White Middle Class Males
Jan Dumolyn: “We moeten ons niet laten doen als rechts bepaalde denkbeelden wil gebruiken. We moeten niet bang zijn en ophouden die idealen te gebruiken. Rechts is almaar bezig over de Verlichting en de Franse Revolutie. We mogen ons niet laten doen."

"Er is daarjuist gesteld dat emancipatie altijd zelfemancipatie is geweest, maar dat was zeker niet altijd het geval. Marx en Engels waren geen arbeiders. De grote bepleiters van de antislavernij waren eigenlijk ook paternalisten."

"De Gucht zegt van alles, en ik denk wel dat hij oprecht meent wat hij zegt. En Benno Barnard bijvoorbeeld, die weet eigenlijk niets van filosofie en geschiedenis, maar ik ga niet zeggen dat hij provoceert. Hij mag dat zeggen. Zeggen dat je je ergens niet over mag uitspreken omwille van je positie, daar doe ik niet aan mee."

"Neem nu bijvoorbeeld de organisatie Boeh, Baas over eigen hoofd. ‘De vrouw beslist zelf’, zeggen ze. Maar vroeger zeiden we wel dat het persoonlijke ook politiek is, en plotseling gaan die er van uit dat de vrouw beslist. Als ik daar iets over zeg ben ik paternalistisch, deel van de beschavingsmachine en ga zo maar door."

"Wij moeten geen nee zeggen tegen de verlichting maar wel de strijd verder zetten. Het is afschuwelijk dat we toestaan dat het Vlaams Belang de verlichting en dergelijke kan misbruiken. We moeten ook spreken over de burger, als deel van een collectief en een sociaal project, maar evengoed een politiek. Dat is zelfs het voornaamste."

We moeten iets zeggen dat tegemoet komt aan de ervaring van mensen met grootstadproblemen. We moeten daar op antwoorden.”

Dit gezegd zijnde, was het tijd voor een welverdiende pauze.

Saddie: “Ik wil eerst en vooral toch opmerken dat het allesbehalve zo is dat de ‘white male middle class’ niets mag zeggen. Kijk naar het programma: in het begin zaten hier slechts drie allochtonen en maar een enkele vrouw."

Waarop Eric Goeman reageert dat hij altijd zijn uiterste best doet om het panel zo interessant en gevarieerd mogelijk te maken. "Ik heb Nadia Fadil en Lamrabet gevraagd, maar die konden niet."

Waarop Saddie uitlegt dat ze dat zeker niet bedoelde, maar gewoon dat er dus helemaal geen boycot is van witte mannen. "Ga maar na wie het debat voert, en wie de boeken schrijft.”

“Als je blijft hameren over wat er allemaal mis gaat in de samenleving, dan gaan we voorbij aan de thematiek van het debat. Het verbaast me dat links het discours van rechts wil blijven overnemen. Als we het willen hebben over rellen, dan moeten we goed weten wat we bedoelen."

"Ik hou wel van mensen die weigeren zich aan te passen aan een racistisch probleem, gasten die weigeren om zich aan te passen aan het racisme bij de politie. Links moet jongeren niet met de vinger wijzen. Ook in mijn appartementsgebouw is al eens een raam ingegooid en ik heb geen moment het gevoel gehad dat dit tegen mij was gericht.

"Wat moet je doen om bedreigd te worden?"
"Laat ons onderzoek doen naar wat er allemaal misgaat in de maatschappij. Ik heb zelf een film gemaakt over homoseksualiteit en de islam. Mijn zus is lesbisch, en ook mijn ouders komen in die film voor. Toch ben ik nog nooit bedreigd geweest. Ik weet niet wat je moet doen om bedreigd te worden."

"We moeten de dingen op zijn minst op een eerlijke manier benoemen en goed kijken waar de verantwoordelijkheden liggen. Het heeft weinig zin om te zeggen dat er ergens in een of ander land vrouwen besneden worden, als onze regering op hetzelfde moment zelf betrokken is in misdaden. Het is mijn verantwoordelijkheid om iets te ondernemen tegen onze eigen regering, want daar kan ik iets concreet aan doen."

"Als een allochtone jongen een homfobe uitspraak doet, dan is dat anders dan wanneer een autochtoon dat doet. Dat komt ook anders in de media. De holebifederatie heeft nochtans onderzoek gedaan naar homofobie, waaruit blijkt dat homofobie bij autochtonen stijgt, en daalt bij allochtonen."

"We moeten altijd stilstaan bij de gevolgen. Als je dit discours aangaat, dan gaat racisme alleen maar stijgen, meer nog dan wij zelf denken. Racisme is ontstaan om andere landen te koloniseren, niet omgekeerd. Bij islamofobie is dat hetzelfde. Het zijn instrumenten om een bepaald doel te bereiken.”

Ludo De Witte: “Voor de pauze praatten we een half uur lang over zeer banale zaken, reëel maar banaal. Eigenlijk zijn dit de sociologische effecten van de achtergestelde positie van minderheden. Vanuit een progressief standpunt is het duidelijk: de bescherming en veiligheid van personen en goederen is belangrijk, en dat behoort tot de taak van politie en bevoegde diensten.Dit is een klasseprobleem, want voor de betere klasse is dit veel beter georganiseerd dan voor de lagere klassen. Zij hebben private beveiligsfirma’s, eigen veiligheidsinstallaties,… Op criminele daden moet men reageren. Dat is evident."

De aap komt uit de mouw als we Jan horen zeggen dat het hier niet gaat over de islam maar dat we moeten kijken door de ogen van de burgers. "Dit is onmarxistisch. “

Daarna gaat hij in op het fenomeen van een ontluikend moslimnationalisme onder de moslimminderheden. "Daar staat links huiverachtig tegenover. Je moet de historische analyse maken van wat nationalisme is, of dat nu conservatief, reactionair of progressief is. Die kiemen die er zijn, zijn soms uitgedrukt in organisaties zoals AEL, soms in rellen of uitspraken. links moet de erkenning hiervan omarmen, met politieke eisen rond emancipatie als moslimnationalisme."

“In de lente van 2002 organiseerde de AEL een grote betoging in Antwerpen. Zeven maanden later was ik bij Dyab Abou Jahjah. Ik was de eerste blanke die was komen luisteren. Dit is een van de tekenen van onze zeer xenofobe, monoculturele samenleving."

"We moeten een andere houding aannemen tegenover religie. Godsdienst is voor mij opium voor het volk, al gaat het daar voor mij niet om, maar we moeten erkennen dat godsdienst een constructieve of destructieve rol kan spelen. Dat de islam hier en in het Midden-Oosten een positieve rol speelt als coherent cement."

"Je kan uiteraard kritiek geven op de homofobe opvattingen, maar wat is je punt? Als je dat doet dan krijg je een gecrispeerde reactie aan de andere kant, in plaats van een positieve interactie. We moeten vertrekken vanuit een positieve interactie.”

Ludo: "Ik zeg niet dat de vrouwen- en homobeweging moeten opletten, zeker niet. De vraag is alleen of je dat naar voren moet schuiven als het belangrijkste element in je relatie tot moslimminderheden. Op die manier drijf je eerder een wig. Hoe ga je de moslimminderheden meekrijgen? Dat is een tactische keuze die je moet maken."

"De Verlichting heeft ons trouwens niet superieur gemaakt. De Verlichting was ook het gevolg van generaties strijdbewegingen, laat ons dat niet vergeten.”

Zemni: "We moeten niet alleen kijken naar politieke formaties. Zeker in Brussel en Antwerpen zie je dat mensen in buurten bij elkaar komen en dat er organisaties zijn van mensen zelf in de wijken. Dit kreeg weinig ruchtbaarheid, maar het zijn wel de sociale laboratoria die verder moeten worden uitgebouwd."

Identiteitspolitiek
"Laat ons het hebben over identiteitspolitiek, waar de kwestie spiritualiteit een rol in speelt. Voor progressieve mensen krijgt dit een toevoeging: identiteitspolitiek kan progressief zijn als die de interne politiek mogelijk kan maken. Interne kritiek moeten open zijn."

"In de literatuur wordt vaak verwezen naar de strijd van de Afro-Amerikanen. De jongeren hier, zij kennen die literatuur en bestuderen de strijd en de ervaringen die daar werden opgedaan."

"Zo lees je over de kritiek die iemand als Bel Hooks heeft op de houding van de Afro-Amerikaanse vrouwen. Ze hebben daar lang over gezwegen om de strijd niet te verzwakken. Maar voor Bel Hooks was dat fout."

"De jongeren die zich aan het organiseren zijn, kennen hun geschiedenis. Ze weten dat de situatie nu anders is, dat ook de antwoorden anders moeten zijn. Kijk bijvoorbeeld naar het spirituele aspect. Links blijft het daar moeilijk mee hebben. Links zal moeten leren een relatie en een dialoog op te bouwen met de religie als aspect binnen de identiteit."

Eric Goeman verwijst naar de uitreiking van de Prijs Jaap Kruithof, de meest linkse prijs van België. Die ging dit jaar naar een kannunik, een bevrijdingstheoloog. "Je ziet, het kan dus wel."

De linkse blauwdruk
Sami Zemni: “We moeten creatiever zijn. Vaak horen we zeggen dat we al een geschiedenis hebben met het katholicisme. We hebben dus een blauwdruk van hoe we moeten omgaan met godsdienst. Maar de islam is een heel andere godsdienst, zodat de strijd anders gevoerd moet worden. We moeten oog hebben voor die diversiteit."

"Zowel binnen het identitaire als binnen het religieuze denken allerlei mensen na over hoe ze dat kunnen organiseren. Er zijn meer en meer mensen, waaronder theologen, die opstaan, die terug de stem van het volk tegen onderdrukkende heersers willen laten horen. Die mensen zijn er, maar we horen er hier te weinig over.”

De vele opdrachten van links
Eric Goeman werpt op dat we tijdens het socialismedebat van een paar dagen eerder een heleboel taken hoorden van links, dingen die links zou moeten doen. "Hier hoor je nog eens ‘links moet dit doen, links moet dat doen’. Links heeft ongelofelijk veel opdrachten", verzucht hij.

Rik Pinxten: “Links is veel te lang blijven hangen aan een seculiere invulling tegenover godsdienst en vormen van nationisme. We zijn daar nooit echt uitgeraakt, en dat is een serieus probleem. Is links dan aan het veranderen? Actievormen moeten zeker veranderen. We moeten afstappen van het universeralisme, ‘we hebben een oplossing voor iedereen’."

"We moeten kijken wat we kunnen doen met religies. Met Opus Dei kun je niets aanvangen, met bevrijdingstheologie wel. Zo moeten we werken. Dat is een ander soort links dan het monolithisch, sterk Europees links denken."

"Het is vooral een mentaliteitsswitch. We moeten discussiëren met mensen waarmee we het niet eens zijn. Met kleine fundamentalistische groepjes kun je niets doen, ook met fanatieke Blokkers kun je evenmin iets aanvangen. Met de rest kun je zeker wel werken."

Laat ons na deze debatten de therapiesessie afsluiten en met de mensen in de wijken gaan praten. Dan zijn we bezig met de linkse taken.”

Jan Dumolyn: “Hier worden dingen gezegd die uiteraard evident zijn. Het is natuurlijk absurd dat de Westerse cultuur superieur zou zijn. Ik merk dat we hier te maken hebben met een verkrampte reactie. Als ik bepaalde dingen opwerp, dan krijg je het gevoel dat dat vloeken in de kerk is."

"Cultuur en identiteit, dat zijn constructies. We mogen dat niet vergeten. Werken met identiteiten is ook niet zo simpel.Het is allemaal niet zo eenduidig. Links heeft zich in het Midden-Oosten compleet laten discrediteren. We moeten de tegenstellingen in die andere cultuur niet onder de mat willen schuiven.”

"Nie neuten maar opbouwen"
Saddie Choua wijst op de stelling van Marx dat religie een vorm van verzet kan zijn. "Marx steunde bijvoorbeeld de katholieke Polen in hun strijd tegen het tsarisme en de katholieke Ieren in hun strijd tegen de Engelsen."

Je kan het wel jammer vinden dat Marxisten het voortouw niet hebben genomen in het Palestijnse verzet. Ik vind dat alleszins jammer. Hamas is er nu eenmaal, en als je aan de kant van het verzet wil staan, moet je hen steunen. Als je bepaalde mistoestanden vaststelt, ga je dan aan de kant staan neuten over het gebrek aan homorechten in Palestina? Of ga je in bondgenootschap met de holebiorganisaties in Palestina?

De holebifederatie Cavaria, die staan niet te neuten, die gaan praten met moslimsorganisaties en zetten netwerken op. Niets houd je tegen om die thema’s op een correcte manier te bespreken met die mensen.”

Ludo De Witte: “We moeten duidelijk zijn, de Kerk was en is een deel van de heersende klasse, de islam is hier de religie van de onderdrukte klasse. Dat is een heel andere sociaaleconomische realiteit."

"Een voorbeeld: in 2003 was er het conflict tussen Marokko en Spanje over een klein eilandje. Het Spaanse leger stuurde een vliegdekschip dat bijna groter was dan het eilandje zelf om het terug te eisen. Welnu, maandenlang was dit incident het gespreksthema in de wijken."

"We zitten hier met een onderdrukte minderheid, waarbij het moederland zich in een koloniale of minstens semikoloniale situatie bevindt. Palestina bijvoorbeeld is nog steeds gekoloniseerd. Als je wil werken aan een betere samenleving, dat kan je als blanke middenklasser je bijdrage leveren door mee te werken aan de boycot van Israel.”

Marketing van links
Ico Maly: “We moeten het hebben over de vrij idelogische zwakte van links. Links heeft weinig inhoud en weinig analyse-elementen. Er is ook het probleem van de beweging: waar zijn we actief? Hoe zijn we actief? Een partij als de SP.a moet terug naar de wijken. Zo dienen we ook bondgenoten te vinden, groepen en bewegingen die actief zijn in het maatschappelijke veld.”

Eric Goeman: “De linkse politieke partijen beheren steeds meer het staatsapparaat en zijn steeds minder dragers van een visie op de samenleving. Er zijn twee zaken: wat gebeurt er op het lokale vlak, waaronder speelstraten en burgerprojecten, en wat gebeurt er op het internationale vlak?"

"Er gebeurt ongelofelijk veel rond vrouwenrechten, rond de islam,… Ze weten het gewoon niet van mekaar. Iedereen vindt elkaar zeer moeilijk. Je zit ook met het tussenniveau van politieke partijen, de staten enzovoort. Ook daartussen is er bijna geen link.”

Jan Dumolyn: “Laat het ons hebben over marketing. Je moet het tegenwoordig goed kunnen verkopen."

Om in een wijk actief te zijn waar mensen geconfronteerd worden met problemen die het gevolg zijn van grote internationale tendensen, kunnen we kijken naar het voorbeeld van Marijnissen. Die komt niet met een ‘flinks’ verhaal, maar met ‘onze gemeenschap’. We moeten samen werken aan een gemeenschap.

Het gemeenschapsgevoel
"Als mensen asociaal gedrag vertonen, moet je niet afkomen met bootcamps, maar er moet responsabilsering zijn. Er moet werk zijn, deftige behuizing, goeie scholen, maar ook een halt aan ontolereerbaar asociaal gedrag. Dat is een realistisch, socialistisch antwoord."

Er mag wel wat gemeenschapsgevoel zijn.

Sami Zemni: "Je klinkt nu exact hetzelfde als de iman van Kuregem. Ik bedoel dat niet slecht, dat is gewoon een vaststelling."

"Als de gemiddelde Mohammed geconfronteerd wordt met een jongere die met stenen smijt, dan is het antwoord of ‘zerotolerantie!’ of ‘naar de moskee!’. In de meeste moskeeën doen ze hard hun best om van de mensen ‘goeie mensen’ te maken. Daar proberen ze binnen een bepaald discours dat gemeenschapsgevoel te maken."

"De vraag is nu: hoe ga je dat daar als links doen. Ik heb niets tegen moskeeën, maar daar moet je het heil niet van verwachten.  Je moet daar mee uitkijken."

"We moeten niet pleiten voor blinde allianties met allerlei organisaties, het gaat er om dat we blijven luisteren naar de mensen. Met welke strijdpunten kun je met wie samenwerken?"

"In Brussel, in Gent (maar dan op kleinere schaal), zie je allerlei bewegingen ontstaan. We moeten de jongeren niet gaan demoniseren, maar wel luisteren naar die gasten. Er staan meer en meer stemmen op. Je kan elkaar vinden in die wijken zonder die diversiteit weg te gommen.“

Rik Pinxten haalt het voorbeeld aan Via, Vlaanderen in Actie. Daarin wordt een invulling gegeven van burgerschap, voor alle Vlamingen. “Burger zijn komt hierop neer: ‘We zijn allemaal brave burgers die onze identiteit bepalen als consument’. Dat staat daar dus in. Dat is het bindingsvoorstel dat naar voren geschoven wordt. Daar moet je als progressief zoeken naar alternatieven.”

Ico Maly: “Voor mij gaat het niet zozeer om gemeenschapswaarden, maar over rechten en plichten. De materiële voorwaarden zijn het belangrijkste. De kern blijft het zorgen voor sociale, economische en culturele mobiliteit.”

Saddie Choua: “Het is niet zo dat er straffeloosheid of zo zou zijn. Zo moet het niet voorgesteld worden. Daar moeten we ons dus niet op blindstaren. Als we zoeken naar wat ons bindt, moeten we zeker niet stigmatiseren of mensen uitsluiten. En zeker niet alles en iedereen over dezelfde kam scheren."

Met deze woorden kwam het debat tot een einde, niet omdat er niets meer gezegd kon worden, maar integendeel: in de wandelgangen ging het debat lustig verder. De vier uur durende debatten lieten nog genoeg vragen en discussiepunten over om nog vele uren te vullen.

°°°°°

En ? Interessant, niet ?  Jawadde ... die mannen (en die madame)  kunnen het nogal uitleggen. Waarover ging het eigenlijk ?


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laffe dubbelhartigheid van links

 

Met links is gewoon geen land te bezeilen. Het zijn steevast linkse rakkers die de sleutelposities bezetten in de media en bepalen op welke manier nieuws en feiten doordringen tot bij het publiek. Dit is het geval in alle Europese landen, zij het dat het gebrek aan neutraliteit of objectiviteit nuances vertoont.

Opmerkelijk voor de linkse dictators is dat zij weliswaar hun hakken vegen aan de correcte nieuwsverspreiding maar als ze in opspraak komen, direct met smoezen komen aandraven om de onvrede te sussen. Laffe dubbelhartigheid noemen wij zo'n houding.

Hierna het zoveelste incident dat de PVV van Wilders ervaart met de hoofdredacteur van de nieuwsuitzendingen bij de NOS :

AMSTERDAM -  PVV-leider Geert Wilders is ontstemd over de uitspraken van NOS Journaal-hoofdredacteur Hans Laroes, dat zijn redactie soms moedwillig nieuws over Wilders niet uitzendt. "Bij Wilders denken we soms: laat maar. Je biedt toch een podium aan niemand."

In een interview voor de laatste editie van de Glossy Maarten! noemt Laroes het 'een lastige afweging' of zijn Journaal wel of geen aandacht moet besteden aan bepaalde uitspraken van Wilders. "Wat doe je bijvoorbeeld over het knieschot voor lastige Marokkanen? Uitzenden of niet?"

Geert Wilders is niet blij met de uitspraken van de Journaal-voorman. "Zeer ongepast. Hieruit blijkt de linkse vooringenomenheid van Laroes en zijn NOS Journaal nog eens overduidelijk", reageert hij in het Leidsch Dagblad. De PVV-leider laat weten geen stappen te nemen tegen het Journaal.

Hans Laroes heeft op zijn Twitter gereageerd op het interview in Maarten en schrijft dat hij gezegd heeft dat 'uitspraken van welke politicus dan ook een zekere relevantie moeten hebben voor we publiceren'. "Anders kunnen we wel de hele dag permanent uitzenden. Een stevige uitspraak van een politicus is dus door zijn stevigheid alleen geen ticket dat automatisch leidt tot uitzending", aldus Laroes.

Volgens Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS behandelt Laroes de PVV niet anders dan andere partijen in zijn journalistieke keuzes. "Dat heeft Hans helemaal niet bedoeld en ook niet gezegd. Het is echt een incorrecte samenvatting van zijn woorden", aldus De Jong. "Hans heeft in het interview gereageerd op een voorbeeld met betrekking tot de PVV, maar wat hij zegt geldt natuurlijk voor elke uitspraak van elke politicus.

@ de Telegraaf




Golfbrekers

Verbonden maar niet aan banden. 

KLIK HIER OM NAAR GOLFBREKERS TE GAAN


Foto

Deze blog leeft van de liefde, de wind en veel enthousiasme. U kan onze werking steunen via 

 banknr 610-5790800-88 

 IBAN BE56 6105 7908 0088 

 BIC DEUT BE BE




Archief Freddy Van Gaever : hier klikken


Opera, Belcanto - Operette en populair klassieke muziek
  • Hier klikken

  • Stuur ons uw reactie



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!