Angeltjes
31-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eric Goeman : Het jammerende, zeurende, drammende zoeken naar het linkse gelijk

 

Zin in een warm bad "links" denken ?  Elk jaar richt de linkse Prachtmens Eric Goeman tijdens de Gentse Feesten een of ander linkse manifestatie in over een onderwerp dat links nauw aan het hart ligt en dat uitsluitend bijgewoond wordt door linkse eenrichtingsdenkers die zichzelf beschouwen als Einsteins. De Morgen wijdde een groot artikel aan het gebeuren van dit jaar. Zet u neer, neemt u iets om te drinken bij de hand en savoureer lectuur en drank. Vooral de drank zal u smaken.

U kent onze stelling : om de tegenstrevers te bestrijden, moeten we hun argumenten kennen. Dit is een goede gelegenheid om u te verdiepen in de manier van denken bij links en vooral de wijze waarop waarheden dogmatisch  gereduceerd en ontkend worden.  "De maakbaarheid van de mens" wordt nog eens afgestoft, alsof men onwetend is over een aantal pijnlijke hoofdstukken uit de recente geschiedenis. Het monopolie op de Verlichting dat uitsluitend links toehoort en de onderdrukking binnen de islam die compleet vergoelijkt wordt door Goemans en zijn extremistische club.

En maar zeuren, leuteren, ontkennen en de waarheid al knedend verkrachten. Vier uur heeft de drammerige bijeenkomst geduurd, het artikel lezen kost u gelukkig minder tijd.

 

De uitdaging van de islam en de multiculturaliteit voor het progressisme

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2010/07/26/de-uitdaging-van-de-islam-en-de-multiculturaliteit-voor-het-progressisme
 
De titel van dit debat op de Gentse Feesten laat vermoeden dat de discussie controversieel en geanimeerd zal zijn. Donderdag werd duidelijk dat je over dit thema met een tafel vol progressieven toch grondig van mening kunt verschillen. DeWereldMorgen geeft u de essentie van het debat.
 
Voor het debat van start kan gaan, vertelt Eric Goeman dat het panel door omstandigheden grondig gewijzigd werd. De Nederlandse publicist en cultuurcriticus Cyrille Offermans en Lucas Catherine, auteur van meerdere boeken over de islam, moesten zich laten verontschuldigen voor dit debat. Selahattin Koçak daagde niet op. Maar Eric Goeman vond professor Jan Dumolyn nog vlug bereid om mee te debatteren. Socioloog Ludo De Witte kwam vandaag naar het debat luisteren, maar ook hem sleurde Eric op het podium.

Het botert niet tussen links en het muliticulturele
“Tussen links en het multiculturalisme botert het al een tijdje niet. Niet alleen biedt links geen analyse en visie op het multiculturele dossier, het formuleert ook geen antwoorden op de vragen en aanvallen die de rechterzijde opwerpt. Het hele dossier is een deel van de opleving van alle vormen van rechts denken.”

De Gentse professor Sami Zemni was bijzonder streng voor links, dat "op een bepaald moment het vrije marktmodel niet meer in vraag durfde stellen. Daardoor kreeg rechts vrij spel. Links liet het socio-economische terrein braak liggen. In de plaats daarvan kwam het bedrijven van politiek, het ‘beheren’ en hier en daar wat marktcorrecties.” Hij omschrijft dit als ‘een uitgelezen kans voor rechts’.

De culturalisering van maatschappelijke problemen
“De geopolitieke chaos van het begin van de eeuw (9/11 en de gevolgen ervan) kwam ongeveer gelijktijdig met de gewaarwording van wat de Duitse filosoof Sloterdijk het globaliseringsdrama noemde. Traditionele maatschappijvormen die op losse schroeven komen te staan, worden niet vervangen of aangevuld door nieuwe verbanden. De mens wordt dus vooral gekenmerkt door een morele paniek.” Politiek rechts begreep beter dan links de zoektocht van de mens. Dit leidde tot hun politieke winst.

"We zien een duidelijke culturalisering van maatschappelijke problemen. Volgens die visie zijn die problemen enkel te wijten aan culturele factoren en de cultuur van de ander, in dit geval dus de islam."

Het cultureel dossier vormt een uitgelezen strijdperk voor rechts. “Gebaseerd op een simplistisch nieuw realisme zou links verantwoordelijk zijn voor allerlei samenlevingsproblemen door verregaande vormen van culturele permissiviteit en cultureel relativisme. De ‘malaise van de multiculturaliteit’ zou ingegeven zijn door een naïef links geloof in de maakbaarheid van mens en maatschappij."

"Links zou niet hebben willen inzien dat de integratie en het multiculturalisme mislukt zijn. Van dit ongenoegen konden liberaal rechts en nieuw rechts (Dedecker en Geert Wilders), conservatief rechts (N-VA, Trots op Nederland) en klassiek extreemrechts (het Vlaams Belang) zeer gemakkelijk profiteren.”

Twijfelend tussen een nieuw 'flinks' discours, een ‘weg met het pamperbeleid’, en een onduidelijk pedagogisch verhaal heeft links het debat veel te veel uit handen gegeven.

Elementen van een progressieve houding
Zemni ziet twee uitdagingen voor progressieven. In de eerste plaats moeten ze een progressieve houding aannemen ten opzichte van mensen in onze maatschappij die in hun maatschappelijk ageren een plaats en rol wegleggen voor religie. Zemni pleit voor een andere houding in het spanningsveld tussen religie en maatschappelijke actie. In het verleden moest links zich verzetten tegen de invloed van religie. Vandaag gaat het om een ander debat.

Ten tweede pleit Zemni voor een consequent verzet van links tegen de oprukkende islamofobie. Hij omschrijft dit als een sfeer die aanleiding geeft tot het discrimineren van een groep in onze maatschappij - de islam - op basis van godsdienst. Het is ook een geopolitieke kwestie, nu de islam de plaats lijkt te hebben ingenomen van het communisme voor de val van de muur.

Pistes voor links
1. Links moet een eigen algemeen beleid hebben ten opzichte van de islam, weg dus van het discours van rechts. Maar links moet zich ook weghouden van de zogenaamde ‘islamofilie’. Zoals Danny Neudt het stelde: “van een progressieve intellectueel wordt niet gevraagd dat hij de islam of de moslims zou beminnen, wel dat hij zich politiek verzet tegen de achterstelling en uitsluiting van de moslims”.

2. Kritiek op de islam is zeker mogelijk, soms zelfs wenselijk. Het is wel belangrijk dat er een zekere nuance wordt aangebracht, dat het debat niet gevoerd wordt in te veek zwart/wit-termen. We moeten een realistische houding aannemen en een meer wetenschappelijk beeld krijgen van de moslims in onze maatschappij. Links moet haar eigen politieke strijd voeren, vertrekkend vanuit de eigen praktijk. Links mag geen steun verlenen aan het zeer twijfelachtige selectieve opkomen voor ‘de vrijheden’ door rechts.

3. Links mag de multiculturele kwestie niet zien als het belangrijkste debat, maar moet zich richten op kwesties als het verdiepen van de democratie, economie, tewerkstelling of huisvesting. Doorheen al deze thema's loopt wel het multiculturele verhaal.

4. Links moet af van de klassieke idee van integratie. Dit is een voedingsbodem voor het wij/zij-denken en mondt uit in stigmatisering.

5. Links mag geen steun verlenen aan conservatieve maatschappijopvattingen of angsten voor de zogenaamde islamisering van Europa. Een progressieve visie op de maatschappij moet centraal staan. Moslims die hun geloof beschouwen als een privéaangelegenheid kunnen gerust meevechten voor de progressieve idealen. Maar daarbij moet gezegd worden dat de privatisering van godsdienstaangelegenheden pas mogelijk is indien de maatschappelijke vrijheden op een juiste en correcte manier worden gehanteerd.

6. Links moet uitgebuite sociale groepen actief helpen organiseren. Collectieve strijd is hét instrument om emancipatorisch te werken. De collectieve strijd, vooral dan de nieuwe collectieve initiatieven, fungeren als sociale laboratoria.

7. Racisme en discriminatie zijn een werkelijkheid. Racisme is niet een of andere slechte eigenschap, maar wel een ideologie, een soort vervormde spiegel. Links moet racisme aanklagen zonder te culpabiliseren. Een ideologie, zoals het racisme, is een maatschappelijke structuur.

8. Niets kan progressieven verhinderen om onjuistheden aan te klagen, zoals die stupide fatwa’s die soms opduiken en dergelijke meer.

Het linkse kader is volledig anders dan de rechtse kaders die moslims culpabiliseren. We mogen aanklagen dat er problemen zijn met de positie van de vrouw in bepaalde landen. We mogen uiteraard de positie en behandeling van gastarbeiders in Saoedi-Arabië aanklagen. Het Midden-Oosten en Noord-Afrika hinken achterop door een complex geheel van redenen, en de islam zal daar ook wel een rol in spelen. Het simplisme van ‘botsende culturen’ dient echter niet om die mensen te helpen, maar stigmatiseert hen.

Links versus flinks
Eric Goeman: "In de inleiding viel zeer vaak het woord links. Dit is een zeer breed begrip, dat veel verschillende zaken bevat. De afkalving van de sociaaldemocratie, sedert zwarte zondag feitelijk, gebeurt toch vooral in die wijken waar er met moslims samengeleefd wordt. ‘In de wijken gaan luisteren’, dan hangt het natuurlijk af van naar wie je luistert. Zo krijg je een ‘flinks’ beleid. En daar zit een probleem in.

Zemni: "Links doet het historisch gezien goed in die wijken, maar nu gaat  dat verloren omdat ze tegenwoordig de ongelijkheid niet meer aankaart, en het kapitalisme niet meer in vraag stelt. Sociale onrechtvaardigheid aankaarten kun je niet zonder een strijd tegen discriminatie."

"Veel mensen voelden zich verwaarloosd door het debat, juist doordat het systeem niet langer in vraag wordt gesteld. Er moet in die wijken vooral een politiek alternatief opgebouwd worden, samen met de wil een specifiek doel te bereiken. Dan verloopt het samenleven gemakkelijker.”

Beheer en Humanisme
Rik Pinxten wil het debat open trekken door een internationaal perspectief toe te voegen.

“De crisis van links is onder andere ingegeven doordat links zich geroepen voelde om medebeheerder te zijn of zelfs beheerder. Dit leidde tot een soort boekhoudersbeleid dat geen politiek voerde, maar bestuur. ‘Goed bestuur’, weet je nog. Dit is allemaal zeer merkwaardig."

"Sinds de val van de muur is er een verschuiving van de macht, ook van de economische. We zien op het vlak van mentaliteit en welvaart een verlies van superioriteit van het Westen. En wij kunnen daar niet mee om. Links kan daar niet mee om. Besturend links is aangeschoten wild geworden."

"Dan over de islam. Ik noem mezelf links humanist. Dat is een steeds moeilijker positie. Humanisme gaat over de mens en de mensheid, de gehele mensheid. Een wij/zij-positie is dus per definitie uitgesloten. Daarom ben ik links humanist. De gewoonten, de structuren moeten veranderen en herbekeken worden.”

Rik Pinxten kant zich tegen de mentaliteit van sommige humanisten die er van uitgaan dat nu ‘de katholieken verslagen zijn', ook moslims aan de kant moeten worden geschoven.

“We moeten proberen de mensen te organiseren, mensen van zeer diverse invullingen samen te laten praten en het debat organiseren en uitlokken. Er is nu eenmaal één mensheid. Als we niet systematisch de dialoog aangaan, dan blijven we in hokjes zitten en spelen we het rechtse spel mee.”

Eric Goeman ziet in zijn eigen omgeving de laatste jaren een verandering optreden. Veel mensen, vrijzinnigen, sociaaldemocraten, die vroeger op de barricade stonden tegen het Vlaams Belang, hebben blijkbaar een grens bereikt. Vooral het hoofdoekendebat ziet hij als een duidelijk keerpunt.

Anekdotes
Jan Dumolyn schetst aan de hand van enkele anecdotes wat veel mensen ervaren als het probleem met de islam en de diversiteit in onze samenleving. Zo vertelt hij over een vriendin van hem, die lang actief was bij Brugse Jongeren Tegen Racisme. Zij wandelde kortgerokt en goedgemutst in de Brusselse Brabantstraat (vlakbij het Noordstation) en werd er door mannen met baarden aangesproken op haar voorkomen. Haar reactie hierop: ‘zij moeten zich toch aanpassen aan ons, en niet andersom?’

Dat er problemen zijn, moet je niet ontkennen of minimaliseren, vindt Dumolyn. “Ik ben zelf ook al overvallen aan het Brusselse Zuidstation. Maar ik heb daardoor niet op het Belang gestemd. Ik wil wel strijden voor het recht op een kort rokje in de Brabantstraat. We hebben het recht verworven dat godsdienst een privéaangelegenheid is."

Ico Maly: “Het lijkt mij evident dat niemand zich moet aanpassen. Het is het recht van mensen om een mening te hebben over diepe décoltés, maar mensen daarvoor lastigvallen is weer een stap te ver. Vrijheid moet centraal staan."

"Je ziet in het discours een duidelijk kantelmoment op 11 september, toen de linkerzijde is meegestapt in het wij/zij-denken. Dit discours is niet onbelangrijk, het kleurt ook onze percepties."

"Laat mij ook een anekdote vertellen: ik zat onlangs op een trein, in de buurt van een Marokkaans gezin. Op een gegeven gebeurt er iets, wat weet ik niet, maar ik hoor die man ‘gij dom wijf’ zeggen tegen de conductrice. Zij antwoordt daarop: ‘bij jullie kun je misschien zo tegen je vrouw spreken, maar bij ons doet men dat niet’. Wat zie je hier gebeuren? Hij maakt inderdaad een boertige, ongepaste opmerking. En zij culturaliseert die."

"Perceptie is een merkwaardig iets, en werkt langs beide kanten. Belgen worden vaak gezien als in ‘de helaasheid der dingen’, een bende bierzuipende marginalen.”

Dit gezegd zijnde houdt Maly een duidelijk pleidooi om links te laten terugkeren naar haar roots, de sociaaleconomische analyses. ““We moeten inderdaad in de wijken gaan luisteren en de mensen opnieuw gaan politiseren. Zij hebben de wapens niet meer in handen om actief te zijn in de politiek. “

Zemni: "De anekdote die Jan Dumolyn vertelt over de Brabantstraat, dat is geen kwestie van de multiculturaliteit hier. Je ziet dat ook elders. Ook daar lopen mannen met baarden rond die mensen aanspreken, een groep van oerconservatieven, die vooral uitgesproken conservatief is in man/vrouw-verhoudingen. In Tunis, Cassablanca en Lagos zie je dat ook. Dit heeft niets met integratie te maken, maar met een machtstrijd binnen de islam.”

Rituele verontschuldigingen
Sociologe Saddie Choua: “Wij moeten ons altijd verontschuldigen over wat er misgaat in de islam. We moeten hier debatteren over hoe we moeten omgaan met de islam als links, dat is het thema van het debat. We moeten ons niet eerst verantwoorden over allerlei mistoestanden. Dat is bijna een ritueel geworden, altijd eerst verontschuldigen."

"We moeten kijken naar de essentie en ons niet laten gebruiken als 'usefull idiots'. Anders effenen we het pad voor meer racisme en islamofobie. We moeten meer politieke analyses maken."

"Het is zeer gemakkelijk om in wij/zij-termen te denken. Er is maar één wij/zij-denken: ‘zij’ zijn de onderdrukkers in deze maatschappij. Als links zich laat afleiden, dan kabbelt het systeem vrolijk verder.”

De onverschilligheid van links
Ludo De Witte: "Ik denk dat links niet bestaat als het over islam en moslims gaat. Links is cultuurrelativistisch, hoor je vaak, en bepampert de moslims. De correctere term is ‘onverschilligheid’, onverschilligheid voor wat er met moslimminderheden gebeurt."

De Witte beschrijft de discriminatie van moslimminderheden op de arbeidsmarkt en in het onderwijs. Hij ziet een zeer groot probleem en pleit voor verplichte quota bij aanwervingen.

Over de anekdoten die eerder werden gegeven stelt hij dit gaat om ‘’afgeleiden van een sociaaleconomische situatie van achterstelling” die logischerwijs tot aberratie leiden. “”Dat is de sociologische evidentie zelve.”

Jan Dumolyn stelt dat links een probleem heeft om het verschil te zien tussen de complexe achterliggende analyse en datgene wat men dagelijks ervaart.

“Neem bijvoorbeeld de perceptie van het hoe rellen beginnen. De politie pakt een drugsdealer op, dan beginnen de vrienden daarvan rond te bellen en binnen de kortste staat er een hele meute."

Enerzijds zie je hier het linkse verhaal over de slachtoffers van de maatschappij. Anderzijds zie je drugsdealers met molotovcocktails. Dat is toch complex. We kunnen dat sociologisch verstaan en plaatsen, maar mensen die die analyses niet maken worden er wel dagelijks mee geconfronteerd.”

Een ander voorbeeld is agressie van allochtone jongeren tegen homo’s. “De ene minderheid wordt aangepakt door een andere minderheid. Dat is een complex verhaal. Als je dan homo bent en je wordt aangevallen vanwege je geaardheid, dan stem je voor het Vlaams Belang.”

"Mensen als Sarah Bracke en Nadia Fadil spreken over ‘gay nationalists’ en stellen dat die mensen maar niet in de buurt van moslims moesten gaan wonen. Maar zo eenvoudig is het verhaal niet. Cultuur en ervaring zijn ook reëel en ze vertalen dat in een bepaald discours.

KBLux versus de Sjakosj
Pinxten vertelt dat hij regelmatig speelstraten organiseert. "Niet sensationeel maar toch, het werkt.”Hij maakt een vergelijking met twee politieke daden van Leterme: het klasseren van het KBLux-dossier, wat gewoon een diefstal is op grote schaal, en de redding van de banken.

Terzelfdertijd is er de discriminatie van jongeren in de scholen, en zijn er talloze jongeren die zonder diploma naar de arbeidsmarkt worden gestuurd. Dumolyn: "Een sjakos die gestolen wordt, dat vindt zo'n vrouwtje veel erger dan de diefstel door de banken."

Rik Pïnxten: “Dan hebben we een serieus probleem. Discriminatie is toch zeer erg, wat kunnen we daaraan doen? Die jongeren zijn toch niet van nature boeven.”

Ico Maly: "Ik hou niet van hiërarchie in slachtoffers, ik denk dat we een rechtenperspectief moeten hanteren. Ik verdedig rechten. Beide daden zijn even erg."

"Ons discours klopt, maar we verkopen het niet. En we gaan dan maar een ander discours hanteren omdat dat wel verkoopt’. We moeten zorgen dat we ons discours kunnen veralgemenen. Als we de analyse maken van hoe het komt dat er criminaliteit is, leggen we uit dat die strijd overal dezelfde is. De commerciële media laten dit niet toe. Op Phara wordt dit debat niet gevoerd.”

Lokale initiatieven
Zemni: “We moeten blijven hameren op de diagnose. Onze media werken dit niet uit, maar er zijn heel wat initiatieven die goed werk leveren; dagelijkse dingen die geen nieuwswaarde hebben."

"Een betoging van 600 jongeren uit Molenbeek bijvoorbeeld, die niet akkoord gingen met de gang van zaken in hun wijk. Buiten DeWereldMorgen en een Brussels krantje heeft geen enkel medium hier aandacht aan gegeven."

"Er zit geen schot tussen de wijken, je moet die mensen aanspreken in de wijken waarmee je bepaalde samenlevingsproblemen kunt aanpakken.

Zijn bepaalde anekdotes nu werkelijk zo belangrijk dat je er constant over moet praten?

Daarnet sprak Dumolyn over Butler (Judith Butler, die schreef over ‘gay nationalism’), zij klaagde aan dat een heleboel mensen die niets te maken hebben met homorechten nu plotseling de homorechtenvlag zwaaien. Dat is wat Butler wou aanklagen.

White Middle Class Males
Jan Dumolyn: “We moeten ons niet laten doen als rechts bepaalde denkbeelden wil gebruiken. We moeten niet bang zijn en ophouden die idealen te gebruiken. Rechts is almaar bezig over de Verlichting en de Franse Revolutie. We mogen ons niet laten doen."

"Er is daarjuist gesteld dat emancipatie altijd zelfemancipatie is geweest, maar dat was zeker niet altijd het geval. Marx en Engels waren geen arbeiders. De grote bepleiters van de antislavernij waren eigenlijk ook paternalisten."

"De Gucht zegt van alles, en ik denk wel dat hij oprecht meent wat hij zegt. En Benno Barnard bijvoorbeeld, die weet eigenlijk niets van filosofie en geschiedenis, maar ik ga niet zeggen dat hij provoceert. Hij mag dat zeggen. Zeggen dat je je ergens niet over mag uitspreken omwille van je positie, daar doe ik niet aan mee."

"Neem nu bijvoorbeeld de organisatie Boeh, Baas over eigen hoofd. ‘De vrouw beslist zelf’, zeggen ze. Maar vroeger zeiden we wel dat het persoonlijke ook politiek is, en plotseling gaan die er van uit dat de vrouw beslist. Als ik daar iets over zeg ben ik paternalistisch, deel van de beschavingsmachine en ga zo maar door."

"Wij moeten geen nee zeggen tegen de verlichting maar wel de strijd verder zetten. Het is afschuwelijk dat we toestaan dat het Vlaams Belang de verlichting en dergelijke kan misbruiken. We moeten ook spreken over de burger, als deel van een collectief en een sociaal project, maar evengoed een politiek. Dat is zelfs het voornaamste."

We moeten iets zeggen dat tegemoet komt aan de ervaring van mensen met grootstadproblemen. We moeten daar op antwoorden.”

Dit gezegd zijnde, was het tijd voor een welverdiende pauze.

Saddie: “Ik wil eerst en vooral toch opmerken dat het allesbehalve zo is dat de ‘white male middle class’ niets mag zeggen. Kijk naar het programma: in het begin zaten hier slechts drie allochtonen en maar een enkele vrouw."

Waarop Eric Goeman reageert dat hij altijd zijn uiterste best doet om het panel zo interessant en gevarieerd mogelijk te maken. "Ik heb Nadia Fadil en Lamrabet gevraagd, maar die konden niet."

Waarop Saddie uitlegt dat ze dat zeker niet bedoelde, maar gewoon dat er dus helemaal geen boycot is van witte mannen. "Ga maar na wie het debat voert, en wie de boeken schrijft.”

“Als je blijft hameren over wat er allemaal mis gaat in de samenleving, dan gaan we voorbij aan de thematiek van het debat. Het verbaast me dat links het discours van rechts wil blijven overnemen. Als we het willen hebben over rellen, dan moeten we goed weten wat we bedoelen."

"Ik hou wel van mensen die weigeren zich aan te passen aan een racistisch probleem, gasten die weigeren om zich aan te passen aan het racisme bij de politie. Links moet jongeren niet met de vinger wijzen. Ook in mijn appartementsgebouw is al eens een raam ingegooid en ik heb geen moment het gevoel gehad dat dit tegen mij was gericht.

"Wat moet je doen om bedreigd te worden?"
"Laat ons onderzoek doen naar wat er allemaal misgaat in de maatschappij. Ik heb zelf een film gemaakt over homoseksualiteit en de islam. Mijn zus is lesbisch, en ook mijn ouders komen in die film voor. Toch ben ik nog nooit bedreigd geweest. Ik weet niet wat je moet doen om bedreigd te worden."

"We moeten de dingen op zijn minst op een eerlijke manier benoemen en goed kijken waar de verantwoordelijkheden liggen. Het heeft weinig zin om te zeggen dat er ergens in een of ander land vrouwen besneden worden, als onze regering op hetzelfde moment zelf betrokken is in misdaden. Het is mijn verantwoordelijkheid om iets te ondernemen tegen onze eigen regering, want daar kan ik iets concreet aan doen."

"Als een allochtone jongen een homfobe uitspraak doet, dan is dat anders dan wanneer een autochtoon dat doet. Dat komt ook anders in de media. De holebifederatie heeft nochtans onderzoek gedaan naar homofobie, waaruit blijkt dat homofobie bij autochtonen stijgt, en daalt bij allochtonen."

"We moeten altijd stilstaan bij de gevolgen. Als je dit discours aangaat, dan gaat racisme alleen maar stijgen, meer nog dan wij zelf denken. Racisme is ontstaan om andere landen te koloniseren, niet omgekeerd. Bij islamofobie is dat hetzelfde. Het zijn instrumenten om een bepaald doel te bereiken.”

Ludo De Witte: “Voor de pauze praatten we een half uur lang over zeer banale zaken, reëel maar banaal. Eigenlijk zijn dit de sociologische effecten van de achtergestelde positie van minderheden. Vanuit een progressief standpunt is het duidelijk: de bescherming en veiligheid van personen en goederen is belangrijk, en dat behoort tot de taak van politie en bevoegde diensten.Dit is een klasseprobleem, want voor de betere klasse is dit veel beter georganiseerd dan voor de lagere klassen. Zij hebben private beveiligsfirma’s, eigen veiligheidsinstallaties,… Op criminele daden moet men reageren. Dat is evident."

De aap komt uit de mouw als we Jan horen zeggen dat het hier niet gaat over de islam maar dat we moeten kijken door de ogen van de burgers. "Dit is onmarxistisch. “

Daarna gaat hij in op het fenomeen van een ontluikend moslimnationalisme onder de moslimminderheden. "Daar staat links huiverachtig tegenover. Je moet de historische analyse maken van wat nationalisme is, of dat nu conservatief, reactionair of progressief is. Die kiemen die er zijn, zijn soms uitgedrukt in organisaties zoals AEL, soms in rellen of uitspraken. links moet de erkenning hiervan omarmen, met politieke eisen rond emancipatie als moslimnationalisme."

“In de lente van 2002 organiseerde de AEL een grote betoging in Antwerpen. Zeven maanden later was ik bij Dyab Abou Jahjah. Ik was de eerste blanke die was komen luisteren. Dit is een van de tekenen van onze zeer xenofobe, monoculturele samenleving."

"We moeten een andere houding aannemen tegenover religie. Godsdienst is voor mij opium voor het volk, al gaat het daar voor mij niet om, maar we moeten erkennen dat godsdienst een constructieve of destructieve rol kan spelen. Dat de islam hier en in het Midden-Oosten een positieve rol speelt als coherent cement."

"Je kan uiteraard kritiek geven op de homofobe opvattingen, maar wat is je punt? Als je dat doet dan krijg je een gecrispeerde reactie aan de andere kant, in plaats van een positieve interactie. We moeten vertrekken vanuit een positieve interactie.”

Ludo: "Ik zeg niet dat de vrouwen- en homobeweging moeten opletten, zeker niet. De vraag is alleen of je dat naar voren moet schuiven als het belangrijkste element in je relatie tot moslimminderheden. Op die manier drijf je eerder een wig. Hoe ga je de moslimminderheden meekrijgen? Dat is een tactische keuze die je moet maken."

"De Verlichting heeft ons trouwens niet superieur gemaakt. De Verlichting was ook het gevolg van generaties strijdbewegingen, laat ons dat niet vergeten.”

Zemni: "We moeten niet alleen kijken naar politieke formaties. Zeker in Brussel en Antwerpen zie je dat mensen in buurten bij elkaar komen en dat er organisaties zijn van mensen zelf in de wijken. Dit kreeg weinig ruchtbaarheid, maar het zijn wel de sociale laboratoria die verder moeten worden uitgebouwd."

Identiteitspolitiek
"Laat ons het hebben over identiteitspolitiek, waar de kwestie spiritualiteit een rol in speelt. Voor progressieve mensen krijgt dit een toevoeging: identiteitspolitiek kan progressief zijn als die de interne politiek mogelijk kan maken. Interne kritiek moeten open zijn."

"In de literatuur wordt vaak verwezen naar de strijd van de Afro-Amerikanen. De jongeren hier, zij kennen die literatuur en bestuderen de strijd en de ervaringen die daar werden opgedaan."

"Zo lees je over de kritiek die iemand als Bel Hooks heeft op de houding van de Afro-Amerikaanse vrouwen. Ze hebben daar lang over gezwegen om de strijd niet te verzwakken. Maar voor Bel Hooks was dat fout."

"De jongeren die zich aan het organiseren zijn, kennen hun geschiedenis. Ze weten dat de situatie nu anders is, dat ook de antwoorden anders moeten zijn. Kijk bijvoorbeeld naar het spirituele aspect. Links blijft het daar moeilijk mee hebben. Links zal moeten leren een relatie en een dialoog op te bouwen met de religie als aspect binnen de identiteit."

Eric Goeman verwijst naar de uitreiking van de Prijs Jaap Kruithof, de meest linkse prijs van België. Die ging dit jaar naar een kannunik, een bevrijdingstheoloog. "Je ziet, het kan dus wel."

De linkse blauwdruk
Sami Zemni: “We moeten creatiever zijn. Vaak horen we zeggen dat we al een geschiedenis hebben met het katholicisme. We hebben dus een blauwdruk van hoe we moeten omgaan met godsdienst. Maar de islam is een heel andere godsdienst, zodat de strijd anders gevoerd moet worden. We moeten oog hebben voor die diversiteit."

"Zowel binnen het identitaire als binnen het religieuze denken allerlei mensen na over hoe ze dat kunnen organiseren. Er zijn meer en meer mensen, waaronder theologen, die opstaan, die terug de stem van het volk tegen onderdrukkende heersers willen laten horen. Die mensen zijn er, maar we horen er hier te weinig over.”

De vele opdrachten van links
Eric Goeman werpt op dat we tijdens het socialismedebat van een paar dagen eerder een heleboel taken hoorden van links, dingen die links zou moeten doen. "Hier hoor je nog eens ‘links moet dit doen, links moet dat doen’. Links heeft ongelofelijk veel opdrachten", verzucht hij.

Rik Pinxten: “Links is veel te lang blijven hangen aan een seculiere invulling tegenover godsdienst en vormen van nationisme. We zijn daar nooit echt uitgeraakt, en dat is een serieus probleem. Is links dan aan het veranderen? Actievormen moeten zeker veranderen. We moeten afstappen van het universeralisme, ‘we hebben een oplossing voor iedereen’."

"We moeten kijken wat we kunnen doen met religies. Met Opus Dei kun je niets aanvangen, met bevrijdingstheologie wel. Zo moeten we werken. Dat is een ander soort links dan het monolithisch, sterk Europees links denken."

"Het is vooral een mentaliteitsswitch. We moeten discussiëren met mensen waarmee we het niet eens zijn. Met kleine fundamentalistische groepjes kun je niets doen, ook met fanatieke Blokkers kun je evenmin iets aanvangen. Met de rest kun je zeker wel werken."

Laat ons na deze debatten de therapiesessie afsluiten en met de mensen in de wijken gaan praten. Dan zijn we bezig met de linkse taken.”

Jan Dumolyn: “Hier worden dingen gezegd die uiteraard evident zijn. Het is natuurlijk absurd dat de Westerse cultuur superieur zou zijn. Ik merk dat we hier te maken hebben met een verkrampte reactie. Als ik bepaalde dingen opwerp, dan krijg je het gevoel dat dat vloeken in de kerk is."

"Cultuur en identiteit, dat zijn constructies. We mogen dat niet vergeten. Werken met identiteiten is ook niet zo simpel.Het is allemaal niet zo eenduidig. Links heeft zich in het Midden-Oosten compleet laten discrediteren. We moeten de tegenstellingen in die andere cultuur niet onder de mat willen schuiven.”

"Nie neuten maar opbouwen"
Saddie Choua wijst op de stelling van Marx dat religie een vorm van verzet kan zijn. "Marx steunde bijvoorbeeld de katholieke Polen in hun strijd tegen het tsarisme en de katholieke Ieren in hun strijd tegen de Engelsen."

Je kan het wel jammer vinden dat Marxisten het voortouw niet hebben genomen in het Palestijnse verzet. Ik vind dat alleszins jammer. Hamas is er nu eenmaal, en als je aan de kant van het verzet wil staan, moet je hen steunen. Als je bepaalde mistoestanden vaststelt, ga je dan aan de kant staan neuten over het gebrek aan homorechten in Palestina? Of ga je in bondgenootschap met de holebiorganisaties in Palestina?

De holebifederatie Cavaria, die staan niet te neuten, die gaan praten met moslimsorganisaties en zetten netwerken op. Niets houd je tegen om die thema’s op een correcte manier te bespreken met die mensen.”

Ludo De Witte: “We moeten duidelijk zijn, de Kerk was en is een deel van de heersende klasse, de islam is hier de religie van de onderdrukte klasse. Dat is een heel andere sociaaleconomische realiteit."

"Een voorbeeld: in 2003 was er het conflict tussen Marokko en Spanje over een klein eilandje. Het Spaanse leger stuurde een vliegdekschip dat bijna groter was dan het eilandje zelf om het terug te eisen. Welnu, maandenlang was dit incident het gespreksthema in de wijken."

"We zitten hier met een onderdrukte minderheid, waarbij het moederland zich in een koloniale of minstens semikoloniale situatie bevindt. Palestina bijvoorbeeld is nog steeds gekoloniseerd. Als je wil werken aan een betere samenleving, dat kan je als blanke middenklasser je bijdrage leveren door mee te werken aan de boycot van Israel.”

Marketing van links
Ico Maly: “We moeten het hebben over de vrij idelogische zwakte van links. Links heeft weinig inhoud en weinig analyse-elementen. Er is ook het probleem van de beweging: waar zijn we actief? Hoe zijn we actief? Een partij als de SP.a moet terug naar de wijken. Zo dienen we ook bondgenoten te vinden, groepen en bewegingen die actief zijn in het maatschappelijke veld.”

Eric Goeman: “De linkse politieke partijen beheren steeds meer het staatsapparaat en zijn steeds minder dragers van een visie op de samenleving. Er zijn twee zaken: wat gebeurt er op het lokale vlak, waaronder speelstraten en burgerprojecten, en wat gebeurt er op het internationale vlak?"

"Er gebeurt ongelofelijk veel rond vrouwenrechten, rond de islam,… Ze weten het gewoon niet van mekaar. Iedereen vindt elkaar zeer moeilijk. Je zit ook met het tussenniveau van politieke partijen, de staten enzovoort. Ook daartussen is er bijna geen link.”

Jan Dumolyn: “Laat het ons hebben over marketing. Je moet het tegenwoordig goed kunnen verkopen."

Om in een wijk actief te zijn waar mensen geconfronteerd worden met problemen die het gevolg zijn van grote internationale tendensen, kunnen we kijken naar het voorbeeld van Marijnissen. Die komt niet met een ‘flinks’ verhaal, maar met ‘onze gemeenschap’. We moeten samen werken aan een gemeenschap.

Het gemeenschapsgevoel
"Als mensen asociaal gedrag vertonen, moet je niet afkomen met bootcamps, maar er moet responsabilsering zijn. Er moet werk zijn, deftige behuizing, goeie scholen, maar ook een halt aan ontolereerbaar asociaal gedrag. Dat is een realistisch, socialistisch antwoord."

Er mag wel wat gemeenschapsgevoel zijn.

Sami Zemni: "Je klinkt nu exact hetzelfde als de iman van Kuregem. Ik bedoel dat niet slecht, dat is gewoon een vaststelling."

"Als de gemiddelde Mohammed geconfronteerd wordt met een jongere die met stenen smijt, dan is het antwoord of ‘zerotolerantie!’ of ‘naar de moskee!’. In de meeste moskeeën doen ze hard hun best om van de mensen ‘goeie mensen’ te maken. Daar proberen ze binnen een bepaald discours dat gemeenschapsgevoel te maken."

"De vraag is nu: hoe ga je dat daar als links doen. Ik heb niets tegen moskeeën, maar daar moet je het heil niet van verwachten.  Je moet daar mee uitkijken."

"We moeten niet pleiten voor blinde allianties met allerlei organisaties, het gaat er om dat we blijven luisteren naar de mensen. Met welke strijdpunten kun je met wie samenwerken?"

"In Brussel, in Gent (maar dan op kleinere schaal), zie je allerlei bewegingen ontstaan. We moeten de jongeren niet gaan demoniseren, maar wel luisteren naar die gasten. Er staan meer en meer stemmen op. Je kan elkaar vinden in die wijken zonder die diversiteit weg te gommen.“

Rik Pinxten haalt het voorbeeld aan Via, Vlaanderen in Actie. Daarin wordt een invulling gegeven van burgerschap, voor alle Vlamingen. “Burger zijn komt hierop neer: ‘We zijn allemaal brave burgers die onze identiteit bepalen als consument’. Dat staat daar dus in. Dat is het bindingsvoorstel dat naar voren geschoven wordt. Daar moet je als progressief zoeken naar alternatieven.”

Ico Maly: “Voor mij gaat het niet zozeer om gemeenschapswaarden, maar over rechten en plichten. De materiële voorwaarden zijn het belangrijkste. De kern blijft het zorgen voor sociale, economische en culturele mobiliteit.”

Saddie Choua: “Het is niet zo dat er straffeloosheid of zo zou zijn. Zo moet het niet voorgesteld worden. Daar moeten we ons dus niet op blindstaren. Als we zoeken naar wat ons bindt, moeten we zeker niet stigmatiseren of mensen uitsluiten. En zeker niet alles en iedereen over dezelfde kam scheren."

Met deze woorden kwam het debat tot een einde, niet omdat er niets meer gezegd kon worden, maar integendeel: in de wandelgangen ging het debat lustig verder. De vier uur durende debatten lieten nog genoeg vragen en discussiepunten over om nog vele uren te vullen.

°°°°°

En ? Interessant, niet ?  Jawadde ... die mannen (en die madame)  kunnen het nogal uitleggen. Waarover ging het eigenlijk ?


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laffe dubbelhartigheid van links

 

Met links is gewoon geen land te bezeilen. Het zijn steevast linkse rakkers die de sleutelposities bezetten in de media en bepalen op welke manier nieuws en feiten doordringen tot bij het publiek. Dit is het geval in alle Europese landen, zij het dat het gebrek aan neutraliteit of objectiviteit nuances vertoont.

Opmerkelijk voor de linkse dictators is dat zij weliswaar hun hakken vegen aan de correcte nieuwsverspreiding maar als ze in opspraak komen, direct met smoezen komen aandraven om de onvrede te sussen. Laffe dubbelhartigheid noemen wij zo'n houding.

Hierna het zoveelste incident dat de PVV van Wilders ervaart met de hoofdredacteur van de nieuwsuitzendingen bij de NOS :

AMSTERDAM -  PVV-leider Geert Wilders is ontstemd over de uitspraken van NOS Journaal-hoofdredacteur Hans Laroes, dat zijn redactie soms moedwillig nieuws over Wilders niet uitzendt. "Bij Wilders denken we soms: laat maar. Je biedt toch een podium aan niemand."

In een interview voor de laatste editie van de Glossy Maarten! noemt Laroes het 'een lastige afweging' of zijn Journaal wel of geen aandacht moet besteden aan bepaalde uitspraken van Wilders. "Wat doe je bijvoorbeeld over het knieschot voor lastige Marokkanen? Uitzenden of niet?"

Geert Wilders is niet blij met de uitspraken van de Journaal-voorman. "Zeer ongepast. Hieruit blijkt de linkse vooringenomenheid van Laroes en zijn NOS Journaal nog eens overduidelijk", reageert hij in het Leidsch Dagblad. De PVV-leider laat weten geen stappen te nemen tegen het Journaal.

Hans Laroes heeft op zijn Twitter gereageerd op het interview in Maarten en schrijft dat hij gezegd heeft dat 'uitspraken van welke politicus dan ook een zekere relevantie moeten hebben voor we publiceren'. "Anders kunnen we wel de hele dag permanent uitzenden. Een stevige uitspraak van een politicus is dus door zijn stevigheid alleen geen ticket dat automatisch leidt tot uitzending", aldus Laroes.

Volgens Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS behandelt Laroes de PVV niet anders dan andere partijen in zijn journalistieke keuzes. "Dat heeft Hans helemaal niet bedoeld en ook niet gezegd. Het is echt een incorrecte samenvatting van zijn woorden", aldus De Jong. "Hans heeft in het interview gereageerd op een voorbeeld met betrekking tot de PVV, maar wat hij zegt geldt natuurlijk voor elke uitspraak van elke politicus.

@ de Telegraaf


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vandaag 31 juli

 

"Het doel van een encyclopedie is het samenbrengen van de kennis die zich verspreid over  de wereld bevindt, deze uit te leggen voor de mensen met wie we leven, en over te maken aan zij die na ons komen."
.
Denis Diderot overlijdt op 31 juli 1784. Hij was een Frans Verlichtingsfilosoof en –schrijver, maar is vooral bekend om zijn werk als encyclopedist. Hij was hoofdredacteur van L'Encyclopédie, die tussen 1751 en 1780 in Frankrijk werd uitgegeven. Andere auteurs waren o.a. d'Alembert, Montesquieu, Rousseau en Voltaire. Het was een wens van Diderot dat als de beschaving volledig vernietigd zou worden, de mensheid hem aan de hand van L'Encyclopédie weer kon herstellen.
.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hendrik Verwoerd

 

 

Een stukje uit een Engelstalige redevoering van Hendrik Verwoerd, voormalig premier van Suid-Afrika. Verwoerd (1901-1966) wordt gezien als een van de ontwerpers van de aparte ontwikkeling en de instelling van de thuislanden. Hij werd in het SA-parlement neergestoken en overleed.  Met wat nu aan de hand is in Suid-Afrika, wordt het hoe langer hoe duidelijker dat de visie op de gescheiden ontwikkeling, mits aanpassingen en actualisering meer geluk zou opleveren voor alle groepen. Dit zeggen, betekent natuurlijk de banbliksems van links over ons heen krijgen. Maar u weet het, wij hebben lak aan links, links kan ons gestolen worden. En niemand hoeft het terug te brengen.

Ray


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Franse gletsjer staat op springen

 

 

De Tête-Rousse-gletsjer (in de Franse Alpen nabij de Mont Blanc) houdt zo’n 65.000 kubieke meter ijskoud water gevangen. Dat hebben wetenschappers ontdekt. Die enorme hoeveelheid water zorgt ervoor dat de druk in de gletsjer oploopt. De kans is groot dat deze binnenkort explodeert en diverse dorpjes letterlijk laat wegspoelen.

De onderzoekers waren bezig met een routinecontrole toen ze plotseling opmerkten dat de Tête-Rousse-gletsjer wel heel bijzonder is. “Wij verwachtten helemaal niet dat we zoveel water zouden vinden,” vertelt onderzoeker Christian Vincent. “Dit komt zelden voor. Water in gletsjers wordt meestal op natuurlijke wijze afgevoerd. Het druppelt gewoon weg. Maar deze gletsjer houdt het ijskoude water vast en loopt het risico om door de enorme druk te exploderen. Het lijkt op een hogedrukpan.”

Druk
Volgens de wetenschappers bevat de gletsjer zo’n 65.000 kubieke meter water. Dat is genoeg om twintig Olympische zwembaden met te vullen. Wanneer de druk te groot wordt en de gletsjer explodeert, stroomt dit water naar beneden, de Franse Alpenvallei in. Daar stuit het op enkele dorpen met zo’n 900 gezinnen.

Maatregelen
De onderzoekers presenteerden hun resultaten gisteren, 29 juli en konden melden dat de lokale autoriteiten direct maatregelen gaan nemen. Er wordt in de gletsjer geboord, zodat de druk wat afneemt en het water op natuurlijke wijze kan weglopen.

Dat maatregelen niet overbodig zijn, is in de geschiedenisboeken te lezen. In 1892 explodeerde de Tête Rousse ook reeds. Dat kostte toen aan 200 mensen het leven.

 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Salomé

 

 

.

 


30-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mozart op kantoor

 

 

Eine kleine Nachtmusik

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwitserland, een fel begeerde partner
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 

Gisteren publiceerden wij een Vrije Tribune van Floriaan Terbeke over diens stille verzuchting om Vlaanderen toenadering te laten zoeken tot Zwitserland.  Dit was meer dan een uitdagende grap van Terbeke (wij kennen de man met zijn levendige geest en zijn vaak spitante visies). Waarom zou een onafhankelijk Vlaanderen zich niet stelselmati-g afkeren van de Europese Unie en binnen een confederaal model of een politieke alliantie de Helvetische Confederatie vervoegen ? Die Weltwoche uit Zwitserland bericht vandaag het volgende :

Inwoners buurregio's willen bij Zwitserland horen

vrijdag 30 juli 2010 12:31

Een meerderheid van bewoners van regio’s die grenzen aan Zwitserland, wil toetreden tot het Alpenland. Dat blijkt uit door SwissOpinion uitgevoerde opiniepeilingen in deze regio's in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Italië. De helft van de bewoners van deze regio’s werd ondervraagd.

 

In de Italiaanse provincies Varese en Como, de Oostenrijkse deelstaat Vorarlberg, het Duitse Baden-Würtemberg en twee departementen in de Franse Savoie wil een meerderheid dat hun gebied zich aansluit bij Zwitserland. Vooral mensen onder de 35 jaar willen graag bij het Alpenland horen.

De opiniepeiling maakt duidelijk dat vooral centrumrechtse en behoudende mensen voorstander van aansluiting zijn, terwijl linkse kiezers de huidige situatie verkiezen en niet staan te trappelen om Zwitser te worden.

Voordelen Zwitserland
Bij andere vragen over Zwitserland blijkt de sympathie nog veel groter. Tussen 70 en 80 procent van de ondervraagden vindt de economie en het belastingstelsel van Zwitserland beter. Bij de jongere ondervraagden is het percentage zelfs 86 procent. Ook de directe democratie in Zwitserland met haar referenda is erg populair bij de buren.

Die Weltwoche meent dat de peiling op schokkende wijze aangeeft hoeveel onvrede er heerst bij de buren in de Europese Unie.

Het idee van een 'Groot-Zwitserland' is niet nieuw. In maart nog stelde een extreemrechtse politicus uit de Jura, Dominique Baettig, voor om het eenvoudig te maken voor aangrenzende regio's om zich bij Zwitserland te voegen. Een Groot-Zwitserland met 25 miljoen inwoners moet volgens hem zeker tot de mogelijkheden horen.

Wat bewijst dat in heel wat aanpalende regio's uit Duitsland, Italië, Oostenrijk en Frankrijk, waar men goed geplaatst is om de verschillen tussen de nationale en EU behandeling te vergelijken met de Zwitserse, een duidelijke voorkeur heeft voor de Helvetische opvattingen. 

De onvrede in Europa met het bemoeizieke en ondemocratische beleid van deze machtsgeile Unie groeit.

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zegt u het maar

 

 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feesboek en privacy
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De openbare gegevens van 100 miljoen Facebookgebruikers zijn nu gebundeld. Ron Bowles, een internetveiligheids-expert, heeft alle persoonlijke gegevens, die niet door de gebruikers afgeschermd waren, in een document verzameld en online gezet.

Bowles wil op deze manier aandacht vragen voor het probleem van privacy op het internet. Het bestand kan via de site The Pirate Bay door iedereen gedownload worden. Intussen hebben al duizenden mensen dit gedaan.

"Mensen begrijpen niet hoe ze hun privacy kunnen beschermen en dit is het gevolg", zegt Bowles. Er klonk al vaker kritiek op de ingewikkelde manier waarop gebruikers hun privacyinstellingen kunnen aanpassen op de socialenetwerksite.

Volgens Facebook is er geen probleem. "In het bestand zijn alleen gegevens opgenomen van mensen die ermee ingestemd hebben hun gegevens openbaar te maken. Die gegevens zijn bijvoorbeeld al vindbaar via zoekmachines en op Facebook zelf."

Eerder deze week maakte Facebook bekend dat het een deleteknop aan het testen is waarmee iemand zijn profiel en alle informatie die eraan gekoppeld is van het internet kan verwijderen.

@ VRT


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertrekt Madame Non met vakantie ?

 

Mijnheer 1000quet staat er goed voor : 8 dagen naar Bodrum (Toerkije) met Madame Non


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Typisch Marokkanengedrag

 

De grensovergang tussen Spanje en Marokko te Melilla, een Spaanse enclave in het Prachtland Marokko (zie ons bericht 10 maart 2010)

Yassine, Khalid, Samir, Youssef en Mohamed, vijf inhet land B geboren Marokkanen tussen 18 en 28 jaar oud hebben in Mililla, een Spaanse enclave aan de Middellandse Zee in Noord-Afrika vlakbij de Marokkaanse stad Nadar, klacht ingediend tegen de grenspolitie.

De vijf, onder wie drie broers, die in België wonen, zeggen dat ze op 16 juli laatstleden aan de grenspost van Beni Enzar tussen Spanje en Marokko hardhandig werden aangepakt door de politie toen ze weigerden een Marokkaanse vlag van de hoedenplank van hun wagen te verwijderen.

De Marokkaanse autoriteiten van hun kant, menen dat het geweld dat de politieagenten gebruikten in verhouding stond met de weerstand die de jongeren boden toen ze weigerden de vlag te verwijderen.

Typisch arrogant Marokkanengedrag zoals we dit in onze steden meemaken, waar de verwende allah-zonen alom de sfeer verpesten waar zij verschijnen.

Ray (bron Het Laatste Nieuws)


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zot van A - de nieuwe film van Jan Verheyen

 

 

"Zot van A" is Antwerps dialect voor "Gek op je".  Deze nieuwe Vlaamse film van Jan Verheyen is een romantische komedie over vijf stellen met grote en kleine liefdesperikelen. Zoals u op deze trailer kan  zien, speelt veel bekend jong Vlaams televisie- en theatertalent mee, evenals een aantal vaste waarden.

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adempauze voor regeringsonderhandelaars

 

 (afbeelding : rtbf.be)

Elio Di Rupo gaat vandaag 30 juli naar de keuning om  tussentijds verslag uit te brengen en  voor te stellen om nog twee weken verlengingen te spelen.

In de eerste week van augustus mogen de onderhandelaars even vakantie nemen. De preformateur wil dan zelf een nota over de staatshervorming opstellen, op basis van de voorstellen die sinds zondag in de 'club van zeven' de revue zijn gepasseerd. In de loop vanaugustus zullen de gesprekken dan worden hernomen, op basis van de nota-Di Rupo.

De preformateur speelde even met de idee om al meteen over te gaan naar de formatieronde, maar N-VA en CD&V vonden dat nog te vroeg. Ze willen eerst meer duidelijkheid over de staatshervorming, alvorens de gesprekken over de noodzakelijke besparingen aan te vatten en een regering te vormen.

Dat er de voorbije dagen helemaal geen vooruitgang zou zijn geboekt, wordt meteen wel in alle toonaarden ontkend. Er waren grote ruzies en geschreeuw, maar er zijn ook al verregaande voorstellen en toegevingen op tafel gelegd over een regionalisering van het arbeidsmarktbeleid. En ook over meer fiscale autonomie voor de deelstaten en een responsabilisering in de gezondheidszorg is al gesproken. Vermoedelijk is er zelfs een akkoord over het rolstoelenbeleid, vernam onze steeds goed ingelichte politieke redactie uit de omgeving van een zopas verkozen CD&V senator die zijn carrière begon als komiek bij de VRT maar die verder anoniem wenst te blijven.

Deze periode van verlenging wordt aangegrepen door sommige oververmoeide partijvoorzitters om er een weekje tussen uit te knijpen naar een zonnige bestemming. Mevrouw 1000quet vertrekt naar het sympathieke badplaatsje Bodrum in het Prachtland Turkije.

Het mag dan wel wachten zijn op doorbraken, het feit dat Di Rupo zelf een nota over de staatshervorming gaat maken en dus zijn verantwoordelijkheid neemt, wordt aan Vlaamse zijde beschouwd als een belangrijke stap vooruit. 'Zover is Yves Leterme nooit geraakt', wordt opgemerkt. De ambitie van deze regerings-onderhandelaars is steeds geweest, het beter te doen dan Yves Leterme, voorwaar een eervol en niet makkelijk te evenaren streefdoel.

Savat

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hommeles in Berlusconi's Het Volk voor de Vrijheid

 

ROME - Er is donderdagnacht een breuk ontstaan binnen de grootste partij van Italië, het Volk van de Vrijheid (PDL) van premier Silvio Berlusconi. Het partijbestuur heeft het vertrouwen in medeoprichter Gianfranco Fini opgezegd.

 

Fini is een prominent lid van de partij en voorzitter van de Kamer van Afgevaardigden. Berlusconi vroeg Fini afstand te doen van zijn positie als kamervoorzitter, omdat zijn opvattingen ''absoluut niet stroken'' met die van de partij. Fini weigerde dat, waarna de breuk een feit was.

Waarnemers verwachten dat twintig tot vijftig parlementariërs die Fini steunen zich zullen afscheiden. Ze hebben aangegeven dat ze zichzelf niet meer als lid zien van de PDL en een eigen groep in het parlement op zullen richten. De coalitie van Berlusconi komt daarmee niet in gevaar. Wel wordt er gespeculeerd over vervroegde verkiezingen. Die zouden normaal gezien in 2013 plaatsvinden.

De laatste maanden liep de spanning tussen Berlusconi en Fini al hoog op, doordat Fini zich openlijk ergerde aan schandalen binnen de partij. Hij vindt onder meer dat politici die een justitieel onderzoek tegen zich hebben lopen, moeten aftreden. Hij zet zich in voor moraliteit en legaliteit in de politiek. Berlusconi wilde zich echter niet de les laten lezen door de kamervoorzitter.

Fini ving zijn politieke carrière aan bij de MSI (de na-oorlogse politieke erfgenamen van de fascistische partij die met Mussolini bleef dwepen). Vervolgens zwakte hij de extreme standpunten af en hervormde de MSI tot de Alleanza Nazionale.  Die partij ging later op in het nieuwe rechtse initiatief van Silvio Berlusconi "Il Popolo della Libertà" (het volk voor de vrijheid), die in samenwerking met de Lega Nord (en andere kleinere partijen) de parlementsverkiezingen won en het socialistische allegaartje van Mannetje Citroen, Prodi, in de oppositie dwong. Tot voor kort werd Fini algemeen beschouwd als de opvolger voor Berlusconi. De Italiaanse politiek is altijd gekenmerkt geweest door grote passie, corruptie, theater, belangenvermenging en schandalen.

Ray 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor de poen van opa's pensioen

 

TOKIO -  De man die met 111 jaar geregistreerd stond als de oudste man van Tokio blijkt al dertig jaar dood te zijn. Zijn familie deed mogelijk alsof hij nog leefde om het pensioen van Sogen Kato en zijn eveneens overleden vrouw op te strijken. De politie onderzoekt de zaak.
De lokale autoriteiten wilden hun lijst van honderdplussers opschonen en raakten wantrouwig toen functionarissen keer op keer door familieleden werden weggejaagd. De familie zei dat het prima ging met de op 22 juli 1899 geboren man, maar dat hij niemand wilde zien.

Woensdag forceerden agenten zich een toegang tot het huis van Kato in het centrum van Tokio. Daar troffen ze een gemummificeerd lichaam gekleed in ondergoed en pyama in het bed van Kato aan. De kleindochter van de man verklaarde dat haar opa zich dertig jaar geleden in zijn slaapkamer had opgesloten, omdat hij als een boeddha wilde leven. Waarschijnlijk is de man kort daarop overleden.

@ de Telegraaf



Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het sterkste bier ter wereld komt uit ... Nederland

 

De Nederlandse bierbrouwer Jan Nijboer heeft het sterkste biertje ter wereld gebrouwen. Het bestaat voor 60 procent uit alcohol en heeft de naam ‘Start the Future’ gekregen. Goedkoop is die toekomst niet: een flesje met een inhoud van zo’n drie deciliter bier kost 35 euro.

“Je drinkt het niet als bier, maar als een cocktail,” vertelt Nijboer. “In een mooi whisky- of cognacglas.”

Nijboer ontwikkelde het bier in een competitiestrijd met de Schotten. Nog niet zolang geleden bracht Nijboer ‘Oblix’ uit. Dit biertje bestond voor 45 procent uit alcohol. Al snel daarna kwamen de Schotten met het biertje ‘The End of History’. Dit telde 55 procent alcohol. Met dit nieuwste biertje spant Nijboer opnieuw de kroon. De grote vraag is natuurlijk: voor hoelang?

“Het is een soort competitie geworden,” vertelt Nijboer. “Je moet het zien als een grapje.”

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.salamu alaikum Joost Niemöller!

 


 


Soms wil een moslim me uitleggen dat ik de islam niet begrijp. Daarbij wordt dan steevast een afdwingend aanbod gedaan. Geef je vrijheid op, of je zult eeuwig branden. Marketing technisch toch niet zo slim.

Om verder te lezen : HIER klikken.

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De verwachtingen van de PVV kiezers

 

Gelezen in het Reformatorisch Dagblad :

Een meerderheid van de achterban van de PVV denkt dat een coalitie met VVD en CDA haalbaar is. Van de mensen die bij de verkiezingen in juni op de partij van Geert Wilders stemden, verwacht 57 procent dat er een rechts kabinet komt. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek van het televisieprogramma EenVandaag onder 3500 PVV-stemmers.

Van de ondervraagden wil meer dan de helft dat de PVV geen concessies doet op twee punten uit het verkiezingsprogramma. Dat zijn de immigratiestop voor mensen uit islamitische landen en het beperken van ontwikkelingshulp.

De achterban ziet Wilders liever als fractieleider in de Tweede Kamer dan als minister. Bijna driekwart zou een PVV-minister willen leveren voor Wonen, Wijken en Integratie. Bijna twee derde kiest als tweede departement Justitie. Twee derde van de PVV’ers heeft weinig tot geen vertrouwen in Ruud Lubbers als informateur.

Aan het onderzoek deden 3500 leden van het EenVandaag Opiniepanel mee, die op 11 juni 2010 op de PVV hebben gestemd. Het onderzoek is uitgevoerd op 27 en 28 juli 2010. Het EenVandaag Opiniepanel bestaat uit ruim 40.000 mensen. Zij beantwoorden vragenlijsten op basis van een online onderzoek.Klik hier!

De uitslag van de peilingen onder het EenVandaag Opiniepanel zijn na weging representatief voor zes variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, burgerlijke staat, spreiding over het land en politieke voorkeur. Panelleden krijgen ongeveer een keer per week een uitnodiging om aan een peiling mee te doen. Op de meeste onderzoeken respondeert 60 tot 70 procent van de panelleden.

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe voelen Marokkanen uit Europa zich hier thuis ?

 

Marokkanen die in Nederland wonen voelen zich hier goed thuis, in elk geval beter dan de gemiddelde Marokkaan in Europa. Ze denken wel dat Nederlanders een zeer slecht beeld hebben van Marokkanen. 

Dat blijkt uit een peiling die gehouden is naar aanleiding van het eerste forum voor jonge Marokkanen in het buitenland in de Marokkaanse stad Ifrane. In de zomer ontplooit de Marokkaanse overheid altijd veel activiteiten om de band met de diaspora aan te halen. Het gaat Marokko vooral om het veiligstellen van de geldstroom van de Marokkanen in het buitenland; in 2009 was die goed voor zo’n 5 miljard euro.

Wat de Marokkaanse Nederlanders betreft, hoeft Marokko zich nog geen zorgen te maken. Nederland is het enige onderzochte land waar een meerderheid (51 procent) nog een familielid in Marokko onderhoudt. Het Europese gemiddelde is 43 procent.

Voor de peiling werden 2.601 Marokkanen tussen 18 en 34 jaar ondervraagd in zes landen: Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië.

Opmerkelijk is dat Marokkaanse Nederlanders zich meer thuis voelen in Nederland dan Marokkanen gemiddeld in andere landen (81 tegenover 76 procent Europees). Ze hebben ook meer vertrouwen in instellingen (school, justitie, politie) dan elders.

Maar Nederland springt ook op een ander vlak in het oog. Maar liefst 79 procent van de ondervraagden denkt dat Nederlanders een slecht tot zeer slecht beeld hebben van Marokkanen, tegenover 54 procent gemiddeld. Mogelijk als gevolg daarvan voelt slechts 48 procent zich Nederlander, terwijl bijvoorbeeld 68 procent van de Marokkaanse Belgen zich Belg voelt.

@ NRC

Deze gegevens komen uit de NRC en gaan dus in hoofdzake over Nederland. Wij hebben de indruk, voortgaande op een aantal Marokkanen die wij zelf kennen en spreken, dat de 68% die zich belg voelen, ontzettend hoog is.  De meesten zijn en blijven in de eerste plaats Marokkanen. Zeker de jongere generaties.




Golfbrekers

Verbonden maar niet aan banden. 

KLIK HIER OM NAAR GOLFBREKERS TE GAAN


Foto

Deze blog leeft van de liefde, de wind en veel enthousiasme. U kan onze werking steunen via 

 banknr 610-5790800-88 

 IBAN BE56 6105 7908 0088 

 BIC DEUT BE BE




Archief Freddy Van Gaever : hier klikken


Opera, Belcanto - Operette en populair klassieke muziek
  • Hier klikken

  • Stuur ons uw reactie



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!