Gisteren avond rond 24:00 uur effe naar de Fowley Belle (UK met ligplaats in Eeklo) gegaan om de schipper te vragen of hij zijn generator, die hij trouwens nog pas om 23:00 uur had opgezet, zou willen stil zetten. Het was zo’n heel ambetant geronk dat tussen de hoge wanden van de oevers weerkaatst werd en het zelf met gesloten ramen niet te doen was. Het bleek dat hij die generator had opgezet om zijn afwasmachine te laten draaien (ook op nachttarief zeker ?) en was van mening dat het geen kwaad kon gezien de treinen over de brug veel meer lawaai maakten. Ik heb hem verzocht zijn afwas dan toch maar morgen vroeg te doen. Even later werd het stil.
Doorvaart Charleroi. Allemaal werken. In sluis Marcinelle. Begin kanaal Charleroi-Brussel.
Na het ontbijt zijn we te 09:55 uur vertrokken om vervolgens 4 sluizen, Auvelais, Roselies, Montignies en Marcinelle te doen om na 26 km te arriveren aan de kade in Marchienne au Pont. Het schutten ging vlot vandaag, geen oponthoud, overal arriveerden we voor een onder staande sluis en onderweg zijn we drie vrachtschepen tegen gekomen. De Tarkana, die van enkele jaren geleden onderweg naar Berlijn kwamen we vandaag weeral tegen, nu onderweg naar Genk en de volgende rit ging volgend de schipper naar Valienciennes (Fr). We gaan die dus nog zien denk ik. Tussenin geen plaats gevonden waar je en goed, en veilig en niet in de weg voor de beroepsvaart kan liggen. Allemaal hoge kades aan industriegebieden. Voor de sluizen is het hier ook niet zo goed om te liggen, het is er nogal smal.
Uiteindelijk liggen we hier aan een kade (60 m) voor de pleziervaart. Voor dit stuk kade ligt nog een kerkschip en aan de overkant ligt een spits.
|