Aniway op reis 2023
Inhoud blog
  • Dag 136 – Dinsdag – 19.09.2023 – kade S1 Lommel - Bryac
  • Dag 135 – Maandag – 18.09.2023 – Kade Dessel – kade S1 Lommel
  • Dag 134 – Zondag – 17.09.2023 – Kade Dessel
  • Dag 133 – Zaterdag – 16.09.2023 – Kade S-Kwaadmechelen – Kade Dessel
  • Dag 132 – Vrijdag – 15.09.2023 – Kade S-Kwaadmechelen

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    09-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 – Zondag – 09.07.2023 – Steiger Bourg-et-Comin – Kade km 51 S7-8 Celles

    Gisteren avond zijn we gaan eten in de Auberge de la Vallee. Hier aan de steiger hangt daarvan een affiche en dit is ook de enige zaak in de onmiddellijke omgeving.  Wij hadden gereserveerd tegen 19:30 uur en waren zoals gewoonlijk vroeg. Het eten was goed, met Entrée buffet à volonté, het hoofdgerecht en Dessert buffet à volonté voor 16,80 € PP.  Het was er niet zo druk als vorige week in Chauny waar de zaak in het halfuurtje na onze aankomst volledig vol liep, ttz wij waren de eersten die arriveerden en ook de laatsten die vertrokken. (??)

    Deze morgen heeft Annie de wandeling naar de bakker gemaakt terwijl ik met de voorbereidingen voor ons vertrek begon zodat we dadelijk aan het ontbijt konden beginnen wanneer ze terug was en vroeg konden vertrekken.

          

    Hier hangen we achter een traag voortkruipend vrachtschip. Saint-Medard. Voor sluis Celles.

    Het Nederlands jacht dat gisteren avond aan de kade was komen liggen vertrok al vroeg richting Abbecourt.  Het Franse jacht dat achter ons lag ging ook vertrekken maar dan richting Berry-au-Bac. Even voordien was er een vrachtschip uit die richting gekomen dat richting Soissons voer.   We moeten ons niet haasten want die mannen vagen geladen maar 4 à 5 km/uur.  Toen wij te 09:25 uur los maakten en naar S4-La Cendrerie voeren kwam daar net een jacht uit gevaren. Wanneer die eruit was konden erin en naar onder.  Na deze sluis is het 5 km tot de volgende maar halfweg kwamen we toch nog achter het vooruit kruipende vrachtschip te hangen. Dat ging niet vooruit en we besloten na de volgende sluis aan te leggen en een uur te wachten.  Toen we daar arriveerden kwam er net een zwaar onweer aanwaaien en gelukkig lagen we net vast toen het begon.  We hebben daar het einde van het onweer afgewacht, hebben ondertussen gegeten en zijn dan verder gevaren.  Het vrachtschip hebben we niet meer gezien.

    De kade in Vailly-sur-Aisne lag vol met vrachtschepen en aan de kom die in de boek als aanmeerplaats voor pleziervaart gemerkt is is het te ondiep voor ons.  Aan de graansilo’s lagen twee vrachtschepen uit Antwerpen dus daar was ook geen plaats meer.  Dan maar weer verder en we zijn dan maar net voor de dubbelsluis S7-8 – Celles gaan liggen.  We lagen vast te 14:55 uur.

    VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT      WKD        WKT         Liggeld

    2:55       83:10       4007,5     3          90        13        452     0        972       3              162          0.00

    09-07-2023, 00:00 geschreven door Aniway

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 64 – Zaterdag – 08.07.2023 – Kade Bour-et-Comin

    Deze morgen na het ontbijt vertrok er een jacht aan de steiger voor de pleziervaart en wij hebben dan ons maar in die zijn plaats gelegd omdat we nu aan de kade lagen waar ook vrachtschepen komen liggen en als in de loop van de dag eentje arriveert die hier wil liggen moeten we dan verkassen.

    Na het verplaatsen van de boot (hier kunnen we de fietsten ook makkelijker afzetten) ons klaar gemaakt om onze dagelijkse tocht te doen nu het nog niet zo warm is.

    We vertrokken naar Bourg-et-Comin en reden eerst over het Canal de l’Oise à l’’Aisne en dan over de Aisne.  Van op deze brug heb je zicht op de Pont-canal waar we gisteren over gevaren zijn. In het centrum aan de rotonde gingen we linksaf richting Pont-Arcy en Soupir. 

    Hier rijden we ten zuiden van de Chemin des Dames, gisteren avond was ik te noorden ervan. In Soupir reden we langs 4 kerkhoven van WOI.  Eerst het kerkhof aan de rechterzijde van de Rue de Soissons welk uit twee stukken bestaat.  Gezien van op de weg is de linkerhelft een Duits militair kerkhof en de rechterzijde een Frans.  Er liggen in totaal ongeveer 26000 gesneuvelden.  Aan de overzijde van de weg is nog een Frans kerkhof met nog eens ongeveer 8000 gesneuvelden. Enkele km verderop ligt aan de Mont-Sapin aan de rechterzijde nog een Italiaans militair kerkhof.

     

    Het Lavoir van Bourg-et-Comin. De gemengde Duits – Frans oorlogsbegraafplaats in Soupir.

    We reden verder langs Chavonne naar Vailly-sur-Aisne.  Dit is weer een oud stadje dat ooit stadswallen heeft gehad. Er staat een mooi kerkje op een met bomen onzoomd pleintje en iets verderop op de gevel van de Mairie zie je een mooie fries.  Je vindt er verder wat winkels, enkele kappers, bakkers en slager, horecazaken en er is een Carrefour Contact. Aan het café tegenover de Carrefour was er zelfs een terrasje.

     

    Aan de overkant nog een Frans, en verderop het Italiaans begraafplaats.

    Aan de brug over de Aisne, ligt een kleine aanlegsteiger met elektriciteit en water maar ik betwijfel of wij daar met onze boot zouden geraken.  Ik weet niet hoe diep de Aisne hier al is maar tot hier mag je stroomopwaarts varen. In het parkje voor de brug hielden we onze picknick die we onderweg bij de boulanger en de boucher hadden opgenomen.

        

    Aisne met steigertje en gedenkplaatsen in Vailly-sur-Aisne.  La ferme de Saint-Audebert.

    Op de terugweg reden we via Pont-de-Vailly naar Saint-Audebert waar we langs de grote Ferme de Saint-Audebert reden en zo verder via Presles-et-Boves, Cys-la-Commune, Pond-de-Saint-Medart naar La Blancarte.  Van hieruit volgden we het jaagpad terug tot aan de sluis in Bour-Et-Comin.  Het was weer een mooie toer maar het was ondertussen weer heel warm geworden en we waren blij dat we terug waren. De rit was 25 km lang.

    VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT      WKD        WKT         Liggeld

    0:00       80:15       4004,6     0          87        0          439     25        972     3              159          0.00

    08-07-2023, 16:16 geschreven door Aniway

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 63 – Vrijdag – 07.07.2023 – Steiger Pargny-Filain – Kade Bour-et-Comin

    Voor het vertrek eerst nog water ingedaan en te 09:40 uur waren we weg.  Het is ongeveer 3 km tot aan het Souterain de Bray-en-Laonais.  Toen we arriveerden stond het licht (verkeer is beurtelings en geregeld met lichten) op rood maar nog voor we  aan de wachtplaats waren sprong het op groen zodat we onmiddellijk verder konden. Deze tunnel is ongeveer 2,3 km lang, verlicht en aan de linkerzijde een gangpad.  Wanneer je door de tunnel kijkt zie je in de verte de uitgang als een witte vlek.  Toen we nog een 500 m van de uitgang waren zagen we een jacht arriveren dat zich aan de wachtkade vast maakte. We waren ongeveer 25 minuten na het begin aan het eind.

        

    Voor, in en door het Souterain de Braye-en-Laonais.

    Vervolgens volgden 4 sluizen: S10-Moulin-Brûlée,  S11-Metz, S12-Moussy-Soupir en S13-Verneuil die met hun vier een ketting vormen waarbij de ene sluis de andere activeert, dus als je er geen tegenligger onderweg is heb je altijd groen. Na de laatste sluis is het nog 3 km varen tot aan Bour-et-Comin.  Daar is een steiger voor de pleziervaart waar normaal een viertal boten kunnen aanmeren.  Daar lag natuurlijk ook weer een half wrak en twee grotere boten (20-25 meter) zodat er geen plaats was.  De hoek om voor, sluis 13 op het Canal latéral à l’Aisne, lagen ook al één 25 meter en een kleinere.  Wij hebben ons daarachter gelegd in de hoop dat er vanavond geen vrachtschip komt dat hier wil aanmeren.

    VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT      WKD        WKT         Liggeld

    2:15       80:15       4004,6     4          87        12        439     0         947     6              156          0

    07-07-2023, 00:00 geschreven door Aniway

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 62 – Donderdag – 06.07.2023 – Kade km 25 Anizy-le-Château - Steiger Pargny-Filain

    Na de ochtendwandeling naar de bakker en het ontbijt vertrokken we te 08:45 uur als eerste. Na 10 minuten volgde S6-Pinon. Vervolgens 5 km verder S7-Chaillevois. Toen we daar boven kwamen en buiten wilden varen kwam er net een spits uit de andere richting aan de sluis aan. Dat past goed vandaag, wij buiten en hij binnen. Later met telkens enkele km ertussen volgden S8-Chavignon en S9-Parny-Filain. Na deze sluis legden we aan de steiger van Pargny-Filain net boven de sluis aan.  Hier moet je liggeld (7,00 €) betalen en het water en elektriciteit zijn inbegrepen. Er ligt aan de steiger een wrak dat er al drie jaar zou liggen vernamen we later.

        

    Kerk van Pargny. Duits militaire begraafplaats langs de Chemin des Dames.

    Toen we net vast lagen arriveerde er uit de andere richting net een groot Nederlands jacht maar die voeren verder naar de sluis. Rond 12:30 uur kwamen de twee Nederlandse jachten die deze nacht bij ons lagen ook door de sluis en die voeren ook verder naar de tunnel. Een kwartier later een Frans jacht dat achter ons aan meerde maar die terug vertrok nadat hij water ingedaan had.

    Aangezien het weer zo warm was had Annie niet veel goesting om te gaan fietsten.  Ik ben dan maar alleen een tochtje gaan maken.  Van de ligplaats door het dorp naar boven tot aan het mooie kerkje op de heuvel, langd de Rue de la Croisette de berg op tot aan de Chemin des Dames war ik een zeer groot Duitse miliaire begraafplaats vond.  Ik denk dat het zo groot is als het Duits kerkhof bij ons in Lommel.  Het kerkhof ligt naast de ruïne van het Fort de Malpassant.  Dit fort is enkele te bezoeken met gids. Over de Chemin des Dames reed ik richting oost.  De weg loopt helemaal bovenop de heuvelrug en je hebt op een paar plaatsen een groots panorama over 360°. Ik schat dat je hier toch wel 30-40 km ver kan zien. Hier is in WOI een grote veldslag uitgevochten.

    Aan La Royère is een parkje met zo een panorama ingericht.  Err staan foto’s van hoe het er na de oorlog uitzag.  Je kan het vergelijken met de foto’s van de Westhoek, alles plat, geen enkele boom stond nog recht en er zijn verschillende dorpen helemaal verdwenen. Ik reed terug langs de Fossée de Wormé, langs een 3 km lange grindweg die soms zo steil bergaf was (Goed dat Annie niet mee was!) dat ik die stukken te voet heb gedaan.

       

    Uitzicht vanop La Royère richting Filain. Lac de Monampteuil.

    Vervolgens kwam ik door Filain (heel mooie kerkje) en zo terug naar het kanaal.

    Na het avondeten ben ik met de fiets nog langs het Lac de Monampteuil gereden tot aan de tunnelingang en terug.

    VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT      WKD        WKT         Liggeld

    2:20       78:00       4002,3     4          83        11      427     19        947     2              150          7.00

    06-07-2023, 00:00 geschreven door Aniway

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61 – Woensdag – 05.07.2023 – Kade km 25 Anizy-le-Château

    De Ti Koyo en de Yester zijn deze morgen verder gevaren.  Zij varen vandaag door de tunnel en tot Bourg-et-Comin tot aan het Canal latéral à l’Aine.  Wij blijven hier nog een nacht liggen omdat we vandaag nog willen fietsen in de buurt. In de Aldi een verse baguette opgehaald en we konden ontbijten.

       

    Elk dorp heeft hier wel zijn eigen Château (hier dat van Lizy).  Kerk en mairie van Chavignon.

    Na het middageten zijn we vertrokken via het centrum van naar Lizy, Chaillevois, Royaucourt-et-Chalivet, de spoorweg Laon-Soisson over richting Urcel . Ondertussen waren we het zijriviertje l’Ardon van de Ailette overgestoken. Van Urcel ging het richting Chavignon waar we aan S8-Chavignon over het jaagpad terug naar Anzy-le-Château wilden rijden maar het jaagpad was, ondanks dat het op onze fiets-app als MTB-pad aangeduid was, onberijdbaar. (Geen pad te zien en het gras 1 meter hoog).

    We zijn dan maar verder tot in het dorp gereden en van daaruit naar Pinon dat net ten zuiden van het kanaal ter hoogte van Anizy ligt. De weg tussen  Chavignon en Pinon was 3 km kaarsrecht over de heuvels golvend. Te teller wees bij aankomst weer 23 km aan.

    Toen we terug aan de boot arriveerden waren er net 2 jachten (NL) gearriveerd en vijf minuten later arriveerde er nog eentje die van de andere zijde kwam. Vandaag is het dus Holland-dag. Rond 18:15 uur passeerde de spits l’Atout (Fr) in de richting Aisne.

    VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT     WKD        WKT         Liggeld

    2:50       75:40       4000,0     4          79                417     7            905     6              148          0.00

    05-07-2023, 18:24 geschreven door Aniway

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 60 – Dinsdag – 04.07.2023 – Kade km 11 Guny – Kde km 25 Anizy-le-Château.

    De Ti Koyo en de Yester zijn deze morgen verder gevaren. Ik heb een baguette gehaald aan de automaat die aan de kerk hier staat. De bakker die nog op het stadsplan staat heeft het blijkbaar opgegeven. Na het ontbijt reden we naar Coucy-le-Chäteau-Affrique naar de Carrefour omdat deze de dichts mogelijke is.

    Toen we terug waren zijn wij ook vertrokken. 

    Onderweg lagen er veel dikke takken en enkel kleine bomen waardoor je wat moest maneuvreren. Op de twee oevers groeien de bomen soms zo ver over het kanaal dat er maar een zestal meters tussen blijft.  Hier wil ik geen spits tegen komen.  Sommige stukken zijn ook zo smal dat het daar moeilijk zou zijn zo een spits te kruisen zonder het gebladerte in te varen.

    Tussen twee sluizen kruisten we drie zeilboten, twee Duitsers en een Fin.  Deze kwam net uit de sluis toen we de sluis in zicht kregen maar voor we aan de sluis waren was deze al terug dicht en terug vol gelopen. We deden vandaag de sluizen S2-Guny, S3-Crécy, S4-Leuily en legden te 14:15 aan te Anzy-le-Château.  Hier lagen de T Koyo en de Yester ook al aangemeerd.  Wij vonden een plaatsje achter hun, vooraan aan een dikke ring en achteraan aan een dikke bolder.

           

    Mairie, kerk en kade in Anizy-le-Château. Gedenkteken voor een verongelukte vliegenier.

    De motor heeft vandaag zijn 4000e draaiuur in de boot gedraaid. Aan een gemiddelde snelheid van minimum 6 km/uur zou dat komen op 24 000 km varen.

    Namiddag zijn we een wandeling door Anizy-le-Château gaan maken en we gingen tot de Intermarchée (die volgens Google Maps open was) maar toen we daar arriveerden bleek deze evenals de Carrefour hier waar we liggen ook afgebroken te zijn.  Enkel de stompjes van de afgebrande kolommen steken nog boven de vloer uit.  Dan zijn we maar terug naar de boot gegaan en nadien  naar de Aldi die hier eigenlijk ook maar 200 meter (binnendoor) vandaan ligt.

    S’avonds hebben we Jef en Eartha en Jo & Hilde uitgenodigd om bij ons te komen ‘verbroederen’.  Het werd een plezant avond en door grote en kleine verhalen ging de tijd om zodat het donker was voor we er erg in hadden.  Ondertussen was het stilletjes beginnen regenen maar rond 22:45 uur begon het harder maar ondertussen was het toch tijd om de kooi op te zoeken.

    VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT      WKD        WKT         Liggeld

    2:50       75:40       4000,0     4       79        14        417       7         905       6              148          0.00

    04-07-2023, 00:00 geschreven door Aniway

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 59 – Maandag – 03.07.2023 – YH Chauny – Kade km 11 Guny

    Deze morgen hebben we afscheid genomen van onze buren uit Nieuw-Zeeland.  Zij blijven hier nog een dag liggen en varen morgen verder het Canal latéral à l’Oise af richting Pont l’Eveque en dan via de Oise naar Compiègne waar ze op de scheepswerf een nieuwe waterpomp voor hun toilet gaan zoeken. Later gaan zij dan de Aisne opvaren en dan gaan we hun nog wel eens tegen komen.

    Wij vertrokken te 09:05 uur in die richting maar na 3 km sloegen wij linksaf naar S1-Abbecourt waar het Canal de l’Oise à l’Aisne begint.  We arriveerden te 09:30 uur aan die sluis.  We hebben eens om assistentie moeten bellen aangezien de dommerik die de afstandsbediening gebruikte (ik dus) het verkeerde knopke had ingedrukt. We zijn al een hele tijd aan het afdalen en uit gewoonte drukte ik op de knop ‘Avalant’ in plaats van de knop ‘Montant’  waardoor de sluis aan de andere kant open ging.  Aangezien daar echter geen boot gedetecteerd tussen de fotocellen aan de sluisdeuren bleven die open en konden wij niet verder.

    We hadden geluk dat er net iemand van het VNF met een bosmaaier bezig was die voor ons gebeld heeft, en even later werd de sluiscyclus gereset en liep de sluis leeg voor ons.

        

    De kerk van Guny zonder ‘echte’  toren. Soms stopte de weg en gingen we off-road. Kapelletje anno 1839 in de velden van Champ. Het oude station van Coucy-le-Château-Auffrique.

    Toen we een tiental minuten later boven waren en achteruit keken zagen we dat er een vrachtschip voor de sluis lag. Die hadden we beneden tijdens het wachten niet zien aankomen.

    Na de sluis volgt het pont canal over de Oise en enkele km verder deze over de Ailette.

    Het kanaal volgt vanaf hier het dal van de Ailette (zijrivier van de Oise) tot op het hoogste pand voor de tunnel van Braye-en-Laonnois.  De rivier loopt van daar naar het Lac de l’Ailette en voedt zo de waterhuishouding van dit kanaal aan kant van de Oise.

    Na 11 km legden we te 11:35 uur aan de kade (met picknickbanken) te Guny aan.

    Toen we bijna een uur vast lagen arriveerde het vrachtschip dat na ons de sluis genomen had.  Het is geladen en je ziet duidelijk het ‘spoor’ van opgewoeld slijk dat het in het water trekt.  Het mag hier, geladen, ook maar 6 km/uur varen.

      

    En toen vonden we in het bos de fundering waar in WOI het Canon de Coucy heeft gestaan.

    De fietstocht van vandaag voerde ons van Guny langs de zuidkant van het kanaal eerst door de rijpende graanvelden  tot aan de D561 waar die het kanaal en de Ailette oversteekt richting Champs. We reden door Champs, Courbesseaux, Le Marais tot in Les Michettes. Hier staken we de D1 over richting Coucy-le-Château-Auffrique. Waar vroeger een oude treinbedding was vonden we het mooie oude stationnetje en iets ervoor een wegwijzer naar een plaats in het bos waar in WOI een groot zwaar kanon gestaan heeft, het Cannon de Coucy.  De fundering staat er nog.  Het kanon woog 210 ton en schoot 38 cm obussen af!

    Het opbouwen duurde 6 maand en het heeft nadien maar 90 maal gevuurd op 6 maanden tijd. Het echte kanon werd goed gecamoufleerd en om de standplaats geheim te houden werd verderop een houten replica gebouwd (inclusief rook en veel lawaai).

        

    Boven op de heuvel de stad Coucy-le-Château-Auffrique met de ruïne. De kerk van Pont-Saintt-Médard. De Belgische ‘delegatie’ in Guny.

    In de bovenstad Coucy-le-Château-Auffrique staat boven op de heuvel de ruine van een zeer grote oude burcht. Die torent hoog boven het omringende landschap uit en ze moeten van daar een uitstekend zicht op de omgeving gehad hebben.

    Wij volgden verder het traject over de oude spoorbedding tot aan de Avenue d’Altenkessel die we volgden tot aan de D1 en zo verder tot over de Ailette en het kanaal in La Grenouillère waar we de Rue de la Vallée insloegen om terug te rijden.  Die voerde ons via La Vallée, La Gorge du Rossignol en Saint-Médard (zeer mooi uitzicht over de vallei van de Ailette met aan de overkant in de verte de ruïne van het chateau van Coucy-le-Château-Auffrique ) en dan terug richting naar Les Michettes waar we via S2-Guny het kanaal terug over staken en zo terug in Guny arriveerden.

    Er zijn nog twee Belgische jachten:  de Ti Koyo en de Yester, beiden van VNF-club Wachtebeke aangekomen, dus België is hier vandaag goed vertegenwoordigd.

    VUD       VUT          U-Teller   SD         SD       VKD       VKT      FKD       FKT    WKD        WKT         Liggeld

    2:30       72:50       3997,2     1          75        14        403     25          898       0              142          0.00

    03-07-2023, 19:40 geschreven door Aniway

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!