Aniway op reis 2023
Inhoud blog
  • Dag 136 – Dinsdag – 19.09.2023 – kade S1 Lommel - Bryac
  • Dag 135 – Maandag – 18.09.2023 – Kade Dessel – kade S1 Lommel
  • Dag 134 – Zondag – 17.09.2023 – Kade Dessel
  • Dag 133 – Zaterdag – 16.09.2023 – Kade S-Kwaadmechelen – Kade Dessel
  • Dag 132 – Vrijdag – 15.09.2023 – Kade S-Kwaadmechelen

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    13-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 100 – Zondag – 13.08.2023 – YH Valenciennes – Kade km 1 - BlĂ©haries.

    We vertrokken te 10:05 uur uit de haven te samen met de Bleu Moon (NL) en arriveerden 5 minuten later aan sluis S12-Valenciennes. Die sluis stond naar onder open en we moesten even wachten voor ze omgezet werd. Vervolgens voeren we te samen naar S13-Bruay-sur-Escaut en daarna naar S14-Fresnes.  Beide sluizen stonden boven en we konden er dadelijk in. S14-Fresnes is de laatste sluis in Frankrijk dus op de voorlaatste dag van ons vignet zijn we Frankrijk uit.

    Toen we door die laatste sluis waren moesten we linksaf de Schelde volgen richting Belgie.  Het Canal de Condé à Pommeroeul is nog steeds niet open, anders konden we rechtdoor richting Ath.  De opening zou nu voorzien zijn voor 1 september 2023, te laat voor ons maar voor de toekomst een serieuze inkorting voor als je van Brussel of Bergen naar de Schelde wilt.

       

    Appartementen aan sluis Valenciennes. Aankomst Bléharies aan hoge kade. Raar machine die hier geparkeerd staat.

    Voor ons is het nu nog 16 km varen tot aan de grens B-Fr in Bléharies. Ter hoogte van Mortagne du Nord, nog iets voor de grens zijn ligplaatsen voorbehouden voor de pleziervaart maar daar lagen binnenschepen tegen de kant dus konden wij er niet liggen.  Wij zijn dan maar door gevaren tot aan de kade in Bléharies waar vroeger het douanekantoor was.  Hier is een hoge kade met elke 50 m een inham met trapje dus daar hebben wij ons strategisch tegen de kant gelegd.

    Namiddag hebben we een wandeling gemaakt naar het dorp.  Er was een voddenmarkt maar ze liep al helemaal op het einde. Er is hier een restaurant maar er moest gereserveerd worden en het was volledig volzet. De brasserie er rechtover is in gebruik als kantine voor het evenement en werkte met bonnetjes en het aanbod was beperkt.  De bakker langs de grote baan is er ook mee gestopt en de zaak is te koop en/of over te nemen. Hier gaan we morgen vroeg ook aan het verkeerde adres zijn.

    In de loop van de avond arriveerden Kris, Danny en Rho en nog iets later Koen, Kim, Lenn en Nout.

    VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT      WKD        WKT         Liggeld

    3:55       159:25     4084,5     3          159     26        908     0        1371      0              264          0,00

    13-08-2023, 00:00 geschreven door Aniway

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 99 – Zaterdag – 12.08.2023 – YH Valenciennes

    Vandaag hebben we een fietstocht gemaakt naar Condé-sur-Escaut. (32 km)  We vertrokken langs de Schelde en staken de spoorbrug over naar de andere zijde naar de Chemin du Noir Mouton die aan de overzijde de Schelde noordwaarts volgt tot net voorbij de S13-Bruay.

       

    School en congrescentrum in Anzin. Stadhuis en zonne-uurwerk aan een van de gevels.

    Hier staken we via de brug in de D75 de Schelde terug over naar de andere zijde. Vanaf hier volgden we de fietspad over de Scheldedijk helemaal tot voorbij de sluis S14-Fresnes aan de brug Pont du Sarteau. Hier draait de Schelde naar links en volgt ongeveer de grens B-FR.

    Wij staken de brug over richting Condé-sur-Escaut en kwamen zo in het oude stadje terecht. Het stadje ontstond op de samenvloeiing van de Hayne met de Schelde is was vroeger een belangrijk vestingstadje.  Getuige hiervan zijn nog zichtbare remparts aan de westzijde van het stadje.  Ten noorden ervan liggen enkele grote meren waarvan het Etang Chabaud Latour het grootste is.

        

    Eglise Saint Wasnon, inkom, mozaïek voor het altaar.

    Na een terrasje en een picknick bij de bakker reden we verder en kwamen zo aan de Eglise Saint Wasnon. De toren staat links van de kerk. Het interieur van de kerk is zeer oud en er zijn veel stukken van de bepleistering gevallen wat een vervallen indruk geeft.  Er zijn wel mooie glasramen en op de vloer mooie mozaïken.

       

    Het hotel. La Porte Vautourneux. Mijnbok van Fosse Ledoux. Oude sluis in de rivier Hayne.

    Wanneer we verder reden kwamen we voorbij een 14e eeuws gebouw waar nu een hotel gevestigd is. Nog verder in de richting van het Etang Chabaud Latour passeerde we aan La Porte Vautourneux en wanneer we hier onderdoor reden arriveerden we aan het Canal du Jard welk geintegreerd is in de oude stadsomwalling.  Het kanaal vindt zijn oorsprong in het grote meer en mondt uit in de Schelde enkele km verderop.

    Vanaf hier reden we helemaal rond het grote meer en aan de overkant kwamen we aan de mijnbok van de gewezen mijn Fosse Ledoux (max 820 m diepte, in gebruik genomen in 1905 – gesloten in 1988. 33,6 miljoen ton kolen opgebracht) en iets verder aan café Roselière, overblijfsel van de mijncité aldaar.

    Uiteinderlijk arriveerden we terug op de plaats waar we in Condé onze rondrit begonnen ter hoogte van het Arsenal. In het grote torengebouw zijn nu enkele woningen aangebracht.

    Van hieruit reden over het fietspad welk een oude spoorbedding volgt van aan de zuidzijde van de Schelde ter hoogte van Condé-sur-Escaut tot helemaal in Valenciennes.  Onderweg passeerden we nog enkele oude stations op die gewezen lijn.

    VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT       WKD        WKT         Liggeld

    0            155:30     4080,6     0          156     0          882     32       1371      0              264          0,00

    12-08-2023, 21:29 geschreven door Aniway

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 98 – Vrijdag – 11.08.2023 – Bassin Ronde – YH Valenciennes

    We zijn wakker geworden met het opkomende zonnetje!  Het ziet er weer goed uit vandaag. Vertrokken te 09:35 uur op weg naar sluis Pont Malin. Die stond aan de andere kant open maar werd bij onze aankomst dadelijk klaar gemaakt voor ons zodat we maar enkele minuten moesten wachten.  We hadden de sluis weer voor ons alleen, wat een luxe telkens. Het ging dan ook goed vooruit en een klein uur later waren we aan sluis Denain.  Hier kwamen net twee vrachtschepen uit maar de sluis was al in werking gesteld terug naar onder om het volgende vrachtschip op te halen.  Hier moesten we een kwartiertje aanleggen en toen was het onze beurt.  Wanneer we voorbij deze sluis waren zagen we een bordje met Halte Fluvial Denain 600 m (terug dus). Hadden we dat geweten hadden we daar aangelegd. Waarschijnlijk hebben we dat bord aan de andere zijde niet gezien omdat er enkele vrachtschepen lagen.

        

    De Remparts in Bouchain. Overal wordt graan geladen. Piek op het grote plein. School aan de haven.

    Wij dan maar verder en te iets na de middag waren we aan sluis Trith-St Leger. Hier zagen we net een vrachtschip uit de sluis varen richting noord maar de sluis werd dadelijk voor ons klaargezet en even later waren we weer weg.  Het gaat vlot vandaag. Een uurtje later arriveerden we in Valenciennes. 

      

    Plein voor het station, het stationsgebouw, Centrale plein.

    Onderweg hebben we wel enkele kades gepasseerd maar ofwel de bolders heel ver uit mekaar, ofwel veel te hoog, ofwel op een smal stuk waar je veel last hebt van de golven van voorbij varende vrachtschepen.

    Voor de sluis van Valenciennes zijn we de Scheldearm ingevaren waar de yachthaven van Valenciennes ligt waar we uiteindelijk een plaatsje kregen een twintigtal meters van de barrage af.

    Het was een beetje moeilijk om achteruit de box in te varen met de stroming die dan weer hard vooruit en even later hard achteruit werkte. (Ik snap niet hoe dat komt maar dat doet hier echt raar. Vooraan in de haven staat daar wel een waarschuwingsbordje over).

    Namiddag hebben we een wandeling naar het stadscentrum gemaakt.

    VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT      WKD        WKT         Liggeld

    4:10       155:30     4080,6     3          156     24        882     0        1339      6              264          14,00

    11-08-2023, 00:00 geschreven door Aniway

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 97 – Donderdag – 10.08.2023 – Bassin Ronde

    We zijn  vandaag blijven liggen, het is hier rustig, de zon schijnt en we hebben nog enkele dagen tijd voor ons vignet voor Frankrijk verloopt.  We moeten er tot de laatste dag gebruik van maken hé.

    We gingen vandaag voormiddag eerst wat winkelen in Hordain en namiddag zijn we weer een tochtje (23 km) gaan fietsen.  We reden terug richting Hordain maar voor het dorp draaiden we linksaf en fietsten langs de oude Scheldearm tot in Bouchain. Daar reden we langs de Tour d’Ostrevent die momenteel wordt gerestaureerd. Voorbij de Tour reden we naar het jaagpad aan BB zijde tot aan de Pont de Neuville tussen Neuville-sur-Escaut en Lourches waar de van het jaagpad afreden richting Lourches. Aan de overkant van de rivier staat een groot silocomplex waar momenteel een groot vrachtschip met graan geladen wordt. Opliggers en traktoren met grote kiepwagens rijden af en aan om hun lading graan in het ruim van het schip te droppen. Net voor het centrum van Lourches vindt je nog een Intermarché en een Lidl . In het centrum staken we de spoorweg over naar Roeulx. Aan de linkerzijde van spoorbrug ligt een groot rangeerterrein maar daar is nog heel weinig van in gebruik. Vroeger waren hier verschillende kolenmijnen in de buurt en in die tijd moet dat hier een serieuze drukte geweest zijn om al die kolen per spoor of via de laadkades per schip naar de steden te vervoeren.  Er liggen op het terrein een groot aantal rangeersporen naast de dubbele hoofdlijn. Van de kolenmijnen  blijft hier niet veel zichtbaars van over buiten een paar terrils.

       

    Nu liggen we met twee. De Tour d’Ostrevent. Overdekte ontmoetingsplaats Wavrechain-sous-Faulx.

    Roeulx is een dorp bijna helemaal bestaande uit voormalige mijncités en tussen het dorp en de Escaut ligt nog een oude kleine terril. Van eventuele mijngebouwen is niets meer te vinden.

    We reden verder richting Mastaing en van daaruit langs de thermische centrale van Bouchain terug naar Bouchain. Vervolgens naar Wavrechain-sous-Faulx en onderweg passeerden we aan de Base de Loisirs “La Fleuri”.  Hier was het heel druk, de parkings stonden vol en auto’s stonden tot ver van de ingang links en rechts langs de weg geparkeerd.  In het dorp stopten we aan de overdekte ontmoetingsplaats aan een bank onder de bomen. Zo’n overdekte plaats hebben we hier in de buurt in zowat elk dorp gezien.

    Van hieruit reden we terug richting Paillencourt tot aan het Bassin Ronde en naar de boot.

    VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT      D        WKT         Liggeld

    0:00       151:20     4076,4     0          153     0          858     23      1339       0          259          0,00

    10-08-2023, 18:30 geschreven door Aniway

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 96 – Woensdag – 09.08.2023 – Halte Fluvial Marquion km 8 – Bassin Ronde

    Deze morgen was het droog en de zon kwam er door. Eerst een spurtje naar de Hyper U voor de baguetjes en daarna ontbijten.  We vertrokken te 09:15 uur naar onze laatste sluis op het Canal du Nord, S1-Palluel hier 8 km vandaan.  Een uur later arriveerden we daar maar de sluis stond naar onder open.  Dat zie je omdat het onderaan hefdeuren zijn die wegens hun lengte van ongeveer 10 meter als ze open staan boven de sluis uitsteken. Over de bovendeur en door de sluiskolk heen zag ik onderaan een jacht liggen wachten.  We hebben dan maar een kwartiertje vastgemaakt om te wachten.

    Te 10:20 uur was het onze beurt, de sluis helemaal voor ons alleen en we moeten zo’n 8 meter zakken.  Toen we beneden waren en de benedendeur voor ons open ging zagen we het volgende jacht al aankomen. Beide oevers van de laatste km liggen vol met vrachtschepen en hier en daar een jacht er tussenin.

        

    De laatste km op het Canal du Nord. Moe? Nog eentje. Ingang Bassin Ronde. Onze ligplaats aan de halte fluvial.

    Van hieruit is het nog één km tot aan de aansluiting met het Canal de la Sensee. Dit kanaal maakt de verbinding van de Scarpe in Douai met de Escaut in Hordain aan sluis Pont Malin.  Het kanaal werd gegraven in het dal van de Sensée (zijrivier van de Schelde) en was klaar in 1820.   In 1968 werd het uitgebaggerd en verbreed tot de huidige vorm  zodat veel grotere schepen kunnen passeren.

    Van de aansluiting in Arleux tot aan Bassin Ronde in Bouchain-Hordain is het nog 15 km varen met halverwege maar één plaats waar je kan aanleggen aan een kade  in Féchain.

    Wij waren  aan de Schelde te 12:25 uur en gingen daar de Schelde ongeveer 1 km op tot aan Bassin Ronde waar op de halte fluvial niemand lag.  We lagen vast te 12:40 uur.

       

    Vlas ? Soms leek het Paris-Roubaix wel. Château in Wasnes-au-Bac. Watersport op het Bassin Ronde.

    Na het middageten hebben we een fietstocht van 23 km gemaakt van de ligplaats richting Paillencourt.  Daar dwars door het door het oude en nieuwe kanaal gevormde eiland naar de Pont des Mariettes waasr we over het nieuwe kanaal reden richting Wavrechain-sous-Faulx.  Vervolgens naar Marquette-en-Ostrevent.  Over de heuvel tot boven aan de watertoren en daar naar Wasnes-au-Bac.  Boven op de heuvel werd het vlas dat al geruime tijd afgemaaid was en op rijtjes op het veld lag met enkele speciale machines opgeraapt en in rollen geperst.  Onderweg naar onder kwamen we nog drie tractoren met gelijkaardige machines tegen.

    In Wasnes-au-Bac hielden we een halte tussen  de grote meren in het dal en reden nadien verder naar Paillencourt, nog een ommetje door Estrun en dan terug naar de boot.

    VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT     WKD        WKT         Liggeld

    3:25       151:20     4076,4     1          153     23        858     25      1314      0              259          0,00

    09-08-2023, 19:57 geschreven door Aniway

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 95 – Dinsdag – 08.08.2023 – Halte Fluvial Marquion km 8

    We zijn hier vandaag nog blijven liggen. Toen we wakker werden was er geen wolkje te zien en scheen de zon.  Het is vannacht wel zeer fris geweest gezien de boot helemaal nat is van de dauw en binnen hing de condens tegen het aluminium van de ramen.

    Voormiddag zijn we gaan fietsen (19 km) van Marquion naar Sauchy-Lestrée, Oisy-le-Verger tot aan het Canal de la Sensée. Vervolgens richting Canal du Nord ter hoogte van Palluel.  Dan zijn we eens gaan kijken aan S1-Palluel. Hier zagen we dat vanaf 11.09.2023 de sluis zal gestremd zijn omdat ze de bovendeuren gaan vervangen. (Die werken gaan 6 weken duren!) Vervolgens fietsten we over het jaagpad terug naar S2-Marquion aan de halte fluvial.

        

    In sluis Palluel. Schotten staan klaar. Watertappunt aan halte fluvial. Kerk Marquion.

    Na het middageten ben ik alleen gaan fietsen. Over het jaagpad tot ter hoogte van Oisy-le-Verger en daar het kanaal overgestoken. Aan de overkant richting Ecourt-Saint-Quentin. Onderweg vond ik een wegwijzer naar een menhir die hier in het bos staat en daar ben ik eens gaan kijken. (Heeft Obelix er hier indertijd eentje verloren?) Vervolgens de l’Hirondelle overgestoken en zo verder gereden naar Rumaucourt. Hier zijn twee Duitse militaire begraafplaatsen (Het ene met ongeveer 1500 en het ander met ongeveer 2500 graven).  Dan ging het verder de heuvel op, de A26 onderdoor en verder richting van de D939.  Die ligt natuurlijk boven op de kam van de heuvelrij.  Dan ging het lekker bergaf tot ter hoogte van Baralle waar enkele grote winkels zijn.

       

    De Mairie en vredegerecht van Marquion. Mooi portaal aan kerk van Sauchy-Cauchy. De menhir van Ecourt-saint-Quentin met het riviertje L’Hirondelle.

      

    Twee Duitse begraafplaatsen en een “prive” gedenkteken in Rumaucourt.

    Aangezien Annie had gezegd dat ze daar naartoe zou rijden effe gebeld of ze daar nog was. We zijn dan samen van daaruit terug gereden.

    Nadien nog eens terug naar het winkelcentrum gereden waar een wasserette-container staat en een machientje gedraaid.

    Het fietsten van de hele dag bracht weer 38 km bij op de teller.

    VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT      WKD        WKT         Liggeld

    0            147:55     4073,1     0          152     0          835     38      1289       2              259          0,00

    08-08-2023, 20:33 geschreven door Aniway

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 94 – Maandag – 07.08.2023 –Kade km 38 – Halte Fluvial Marquion km 8

    Deze morgen een wandeling gemaakt om brood.  De bakker had verlof van 01.08 tot 14.08. Volgens iemand die ik daar zag is er een depot de pain iets verderop in de Bar-krantenwinkel een kilometer verder. Dan maar de wandeling wat verlengd en net toen de winkel open ging arriveerde ik er.  Spijtig genoeg kwam de bakker maar pas tussen 08:30 en 09:00 uur leveren.  Dan maar terug naar de boot en het “droogvoer” boven gehaald.

        

    Druk deze morgen aan de silo’s. Tunnel van Ruyaulcourt, ingang, eerste smalle stuk.

    Het was net 09:00 uur toen we vertrokken en net een uur en 8 km verder kwamen we aan de tunnel van Ruyaultcourt waarvan het licht op rood stond zodat we moesten wachten. Te 10:35 uur kwam er een geladen binnenschip uit de tunnel gevaren en dadelijk daarna kregen wij groen. De tunnel is 4350 m lang en bestaat uit drie stukken.  Het eerste stuk  is 1600 meter lang  en enkel richting met beurtelings verkeer geregeld met lichten. Het tweede stuk, het middenstuk is veel breder en 1150 m lang. Hier kunnen schepen mekaar kruisen in wat hier genoemd wordt het “La gare de croissement”  Als je hier aankomt en er komt hier een tegenligger kan je die kruisen.  Als die nog door het volgende stuk vaart kan je aanleggen in het brede stuk tot je groen licht krijgt voor dat volgende smalle stuk. Het derde stuk is weer 1600 m lang en enkel richting met beurtelings verkeer.  Midden in de tunnel is in het tunnelplafond een ventilator ingebouwd die de uitlaatgassen wegzuigt en boven op de berg uitblaast. De ventilator maakt een luid kabaal en je voelt de wind duidelijk in de tunnel.

       

    In het midden en net op het einde van de tunnel. Hier hebben ze diep moeten graven. Wachten aan de sluis.

    Wij waren er uit te 11:10 uur en voeren dan nog door de sluizen S7-Graincourt, S6-Graincourt, S5-Moeuvres (hier een uur moeten wachten op tegenliggers),S4-Sains les Marquion, S3-Sains les Marquion, en S2-Marquion waarna we aanlegden aan de Halte Fluvial Marquion.  Hier lag al een grote Franse boot, wij konden en nog net achter op het lage steigertje.

    VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT     WKD        WKT         Liggeld

    04:40    147:55     4073,1     6          152     30        835     0        1251      2              257          0,00

    07-08-2023, 00:00 geschreven door Aniway

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!