Dag 95 – Dinsdag – 08.08.2023 – Halte Fluvial Marquion km 8
We zijn hier vandaag nog blijven liggen. Toen we wakker werden was er geen wolkje te zien en scheen de zon. Het is vannacht wel zeer fris geweest gezien de boot helemaal nat is van de dauw en binnen hing de condens tegen het aluminium van de ramen.
Voormiddag zijn we gaan fietsen (19 km) van Marquion naar Sauchy-Lestrée, Oisy-le-Verger tot aan het Canal de la Sensée. Vervolgens richting Canal du Nord ter hoogte van Palluel. Dan zijn we eens gaan kijken aan S1-Palluel. Hier zagen we dat vanaf 11.09.2023 de sluis zal gestremd zijn omdat ze de bovendeuren gaan vervangen. (Die werken gaan 6 weken duren!) Vervolgens fietsten we over het jaagpad terug naar S2-Marquion aan de halte fluvial.
In sluis Palluel. Schotten staan klaar. Watertappunt aan halte fluvial. Kerk Marquion.
Na het middageten ben ik alleen gaan fietsen. Over het jaagpad tot ter hoogte van Oisy-le-Verger en daar het kanaal overgestoken. Aan de overkant richting Ecourt-Saint-Quentin. Onderweg vond ik een wegwijzer naar een menhir die hier in het bos staat en daar ben ik eens gaan kijken. (Heeft Obelix er hier indertijd eentje verloren?) Vervolgens de l’Hirondelle overgestoken en zo verder gereden naar Rumaucourt. Hier zijn twee Duitse militaire begraafplaatsen (Het ene met ongeveer 1500 en het ander met ongeveer 2500 graven). Dan ging het verder de heuvel op, de A26 onderdoor en verder richting van de D939. Die ligt natuurlijk boven op de kam van de heuvelrij. Dan ging het lekker bergaf tot ter hoogte van Baralle waar enkele grote winkels zijn.
De Mairie en vredegerecht van Marquion. Mooi portaal aan kerk van Sauchy-Cauchy. De menhir van Ecourt-saint-Quentin met het riviertje L’Hirondelle.
Twee Duitse begraafplaatsen en een “prive” gedenkteken in Rumaucourt.
Aangezien Annie had gezegd dat ze daar naartoe zou rijden effe gebeld of ze daar nog was. We zijn dan samen van daaruit terug gereden.
Nadien nog eens terug naar het winkelcentrum gereden waar een wasserette-container staat en een machientje gedraaid.
Het fietsten van de hele dag bracht weer 38 km bij op de teller.
Dag 94 – Maandag – 07.08.2023 –Kade km 38 – Halte Fluvial Marquion km 8
Deze morgen een wandeling gemaakt om brood. De bakker had verlof van 01.08 tot 14.08. Volgens iemand die ik daar zag is er een depot de pain iets verderop in de Bar-krantenwinkel een kilometer verder. Dan maar de wandeling wat verlengd en net toen de winkel open ging arriveerde ik er. Spijtig genoeg kwam de bakker maar pas tussen 08:30 en 09:00 uur leveren. Dan maar terug naar de boot en het “droogvoer” boven gehaald.
Druk deze morgen aan de silo’s. Tunnel van Ruyaulcourt, ingang, eerste smalle stuk.
Het was net 09:00 uur toen we vertrokken en net een uur en 8 km verder kwamen we aan de tunnel van Ruyaultcourt waarvan het licht op rood stond zodat we moesten wachten. Te 10:35 uur kwam er een geladen binnenschip uit de tunnel gevaren en dadelijk daarna kregen wij groen. De tunnel is 4350 m lang en bestaat uit drie stukken. Het eerste stuk is 1600 meter lang en enkel richting met beurtelings verkeer geregeld met lichten. Het tweede stuk, het middenstuk is veel breder en 1150 m lang. Hier kunnen schepen mekaar kruisen in wat hier genoemd wordt het “La gare de croissement” Als je hier aankomt en er komt hier een tegenligger kan je die kruisen. Als die nog door het volgende stuk vaart kan je aanleggen in het brede stuk tot je groen licht krijgt voor dat volgende smalle stuk. Het derde stuk is weer 1600 m lang en enkel richting met beurtelings verkeer. Midden in de tunnel is in het tunnelplafond een ventilator ingebouwd die de uitlaatgassen wegzuigt en boven op de berg uitblaast. De ventilator maakt een luid kabaal en je voelt de wind duidelijk in de tunnel.
In het midden en net op het einde van de tunnel. Hier hebben ze diep moeten graven. Wachten aan de sluis.
Wij waren er uit te 11:10 uur en voeren dan nog door de sluizen S7-Graincourt, S6-Graincourt, S5-Moeuvres (hier een uur moeten wachten op tegenliggers),S4-Sains les Marquion, S3-Sains les Marquion, en S2-Marquion waarna we aanlegden aan de Halte Fluvial Marquion. Hier lag al een grote Franse boot, wij konden en nog net achter op het lage steigertje.
Dag 93 – Zondag – 06.08.2023 – Kade boven sluis Froissy – Kade km 38 - Moslains
Deze morgen was de boot helemaal opgedroogd toen we opstonden maar het was zwaar bewolkt en het zag er naar uit dat het niet langs zou duren voor het begon te regenen. Ik ben nog naar de bakker gereden voor we ontbeten en toen we hiermee klaar waren en ik net de telefoon genomen had om ons vertrek te melden arriveerde er een auto van de sluisdienst aan de sluis. Wanneer ik naar hem toe ging en onze intentie mede deelde heeft hij dat met zijn telefoon doorgegeven aan het PCE zodat wij dat niet meer moesten doen.
Alle bruggen op tijd open. Ze zijn er nog steeds. Viaduct TGV. Laatste brug op het Canal de la Somme.
We zijn dan onmiddellijk vertrokken en kwamen aan de openstaande S10-Cappy. De ,man is heel het traject met alle ophaalbruggen en de sluizen S9-Frise Inferieur, S8-Frise Superieur en S7-Sormont met ons mee gegaan en alles stond netjes open toen wij daar telkens arriveerden. We hebben ook geen tegenliggers gehad en onderweg lag nergens een boot meer met uitzondering van enkele die er blijven liggen. Ook de haven van Cappy was zeer rustig.
We kamen op het Canal du Nord en wilden voor S12-Clery blijven liggen maar die kade lag vol en de sluis werd voor ons klaar gezet nog voor ik ze opgeroepen had.
We zijn dan maar verder gevaren en nog door S11-Faillacourt, S10-Allaines, S9-Moslains en S8-Moslains gegaan een aangelegd tegenover de silo’s van U.R.A.P. op de wachtkade voorbij S9-Moslains.
Het Canal du Nord tot aan sluis Clery. Werken voor de Seine Nord verbinding.
Net voor die sluis staat ook een waterpunt en gezien we voor deze sluis een kwartier moesten wachten voor tegemoetkomend verkeer hebben we de watertank ook weer maar gevuld. We lagen vast te 15:15 uur en nu moet met al die sluizen de boot nog eens een poetsbeurt krijgen.
Dag 92 – Zaterdag – 05.08.2023 – Halte fluvial Corbie – Kade boven sluis Froissy
Tijdens het ontbijt vertrok de Frégate (B) al richting Péronne. Die wou al te 09:00 uur aan de sluis S13-Sailly-Laurette zijn en aangezien dat 9 km is gaat hij daarvoor ook 1:30 uur voor nodig hebben. Wij gingen hem na het ontbijt te 09:10 uur achterna en toen wij de sluis in de verte naderden zagen we hem nog net boven komen en uitvaren. Wij gingen de sluis in te 10:20 uur, een 20 minuten vroeger dan uitgerekend. Dat komt omdat de stroming op dit stuk vandaag maar 2 km/uur was, een pak minder dan gisteren waardoor we sneller vaart maakten.
Toen we aan de volgende sluis S12-Mericourt arriveerden lag de Frégate voor de sluis aangemeerd en lag er een andere boot boven in de sluis klaar om uit te varen. Wij dachten te laat te komen maar konden nog samen met de Frégate de sluis in. Het was een beetje krap maar het ging goed.
Vervolgens voeren we samen richting S21-Froissy. Toen we in een stuk met veel begroeiing voeren kregen we last met de koeling. Blijkbaar is er toch iets in of rond de filter buiten komen te zitten. Met verminderde snelheid voeren we verder tot voor de sluis. Het was ondertussen na 12:00 uur zodat wij niet meer door de sluis konden. Na de middagrust voor de bediening konden we weer samen de sluis in te 13:35 uur en lagen te 14:20 uur vast aan de kade in Froissy. De Frégate ging nog verder varen dus die gaan we waarschijnlijk niet meer zien.
Gezien het zaterdag is en we de volgende dagen geen supermarkt meer gaan zien gingen we naar de Carrefour om de noodzakelijke verse voorraad aan te vullen. Volgens het weerbericht zou het namiddag slecht worden maar het valt nog mee. De zon komt er niet door maar het regent niet.
Deze nacht is het droog geweest maar de boot is kletsnat van de dauw. Op tijd naar de bakker geweest zodat we ook op tijd weg zijn. Tijdens het ontbijt kwam de schipper van de Fregate (B) informeren of wij ook gingen vertrekken. Hij zou vertrekken te 09:00 uur en wij reserveerden voor 09:15 uur. Gezien we klaar waren voeren we tot voor de voetgangersbrug over het kanaaltje naar de sluis zodat we de sluis konden zien. Wanneer we daar arriveerden zagen we net een jacht uit de sluis komen en bleven wij wachten tot die het smalle kanaaltje uit was. Toen wij dan naar de sluis voeren zagen we dat de deuren reeds dicht waren! Enkele keren de claxon gebruiken veranderde niets aan de zaak. Ze hebben volgens mij niet gekeken in de richting van waar wij lagen, wij lagen nochtans zeer goed zichtbaar van op de sluis. We hebben ons dan maar wast gelegd in net kanaaltje om te wachten maar helaas er gebeurde niets meer aan de sluis. Het was 09:45 uur voor er terug iemand arriveerde en de sluis liet leeg lopen. Later bleek dat de gegevens die ik in de app ingevuld en verstuurd had niet doorgegeven waren naar het personeel. (Moet je dan een app maken?)
Van aan S17-Amiens was het 10 km tot aan S16-Lamotte-Brebières en met die tegenstroming zouden we daar 1:30 uur over doen. We arriveerden daar te 11:30 uur zoals uitgeteld. Van hieruit moeten we 4 km verder naar S15-Daours dus zouden we daar te 12:10 uur arriveren maar de sassenier deelde ons mee dat we daar tot na de middagrust moesten wachten.
Uiteindelijk werd het 14:50 uur voor we die sluis te samen met nog een achter ons aangekomen jachtje Christophe 1e (F) uit voeren. We hadden zolang moeten wachten omdat er boven Amiens een hevig onweer was los gebroken waardoor het verkeer muurvast stond zodat de mannen er met hun autootje niet voorbij konden en niet aan de sluis konden geraken.
Uiteindelijk moesten wij nog door S14-Corbie en te 15:55 uur lagen we vast aan de steiger aan de camping van Corbie.
Deze nacht heeft het nog hard geregend en deze morgen regende het nog. We vertrokken te 09:20 uur naar sluis S19-Ailly-sur-Somme. We hadden gerekend op 1 uur varen over de 6 km omdat we nu stroomopwaarts moeten. De stroming is hier ongeveer 3 km tegen zodat we die tijd nodig hebben voor de 6 km die we tot daar moeten doen. Onderweg in Samara lagen de Gilles en de Flâneur aan het kleine steigertje tegen mekaar aan. We arriveerden net op het uitgetelde uur maar de sluis stond nog niet open en moest nog leeg lopen. Toen we net binnen en boven waren arriveerden de Gilles en Flâneur achter ons.
De volgende sluis S18-Montières ligt weer op 5 km dus gaan we hiervoor ongeveer 50 minuten tijd voor nodig hebben. Toen wij er te 11:05 uur aan kwamen was er niemand te zien ondanks dat de vorige sassenier gezegd had dat hij de volgende zou verwittigen. Tijdens het wachten kwamen de achtervolgers er weer aan.
Jules Verne voor het Hotel de Ville. De “lampekappenstraat”
Clubhuis van de roeivereniging. Kade boven sluis Amiens. De restaurantkade.
Pas te 11:40 uur arriveerde de sassenier, moest de sluis weer nog leeg lopen met het gevolg dat we pas te 12:00 uur uit de sluis konden. Het vol lopen van de sluis duurde tergend langzaam.
Eenmaal daar boven is het nog 4 km of 35 minuten varen naar Amiens waar we aan een van de nieuwe vlottende steigers aanlegden.
Deze nacht is het terug beginnen regenen. We gaan vandaag verder varen tot in Piquigny net boven sluis 20. Terwijl Annie na het ontbijt nog snel naar de winkel was heb ik alles klaar gemaakt om te vertrekken zodat we op tijd weg zouden zijn. We draaiden de boot en vertrokken te 08:45 uur. Op de rivier staat nu een tegenstroom van 2 à 3 km/uur zodat we met het toerental van 1800 dat we normaal max draaien nu maar 6 à 7 km/uur vorderen.
Enkele mooie plekjes langs de Somme.
Er komt serieus wat water door de barrage. Château de Picquigny, de ingangspoort langs buiten.
Op sommige plaatsen, daar waar de rivier op zijn smalste is of ondieper is, is de stroming nog groter en zakte de snelheid soms even tot 5,6 km/uur. We waren net op tijd op de afspraak aan S23-Pont-Remy en later ook aan S22-Long. Hier waren alle boten die hier van de week lagen weg. Aan het steigertje waar wij lagen lag ook niemand. We arriveerden zoals voorzien net na sluitingstijd op de middag aan S21-La-Breilloire en legden ons aan de kade aan de oude spoorbrug om te eten en te wachten op de namiddagdienst.
De ingangspoort langs binnen. De Collégiale Saint-Martin die binnen de muren staat. L’escalier Saint-Jean naar het Château. Op de Somme hebben ze hier een wildwaterbaan gemaakt. De halte fluviale van Picquigny;
Te 14:00 uur waren we uit deze sluis en dienden we nog 10 km af te malen tot aan S20- Picquigny. De sluis stond klaar om in te varen en een kwartier later waren we boven.
We legden aan de halte fluviale te Picquigny aan. Er lag enkel nog een Franse boot die hier zo te zien al lang ligt. De boten die hier van de week lagen (toen lag het zo goed als vol) waren allemaal weg.
Na het avondeten nog een kleine wandeling gemaakt door het dorp tot op de heuvel met de ruine van het Château de Picquigny.
Dag 88 – Dinsdag – 01.08.2023 – Halte nautique Abbeville.
Deze nacht heeft het weinig geregend maar deze morgen regende terug. Voor deze namiddag ziet het weerbericht er beter uit dus gaan we namiddag met de fiets naar Vallery-sur-Somme. We vertrokken na het middageten te 13:30 uur. We reden via het jaagpad op het Canal Maritime de la Somme tot in Vallery-sur-Somme. Er stond een strakke zuidwesterwind en die maakte golfjes op het wateroppervlak. We maakten een kleine rondrit in het centrum en na een terrasje vertrokken we terug naar Abbeville. Nu reden we niet meer over het jaagpad maar evenwijdig met het kanaal naar Pinchefalise, Boismont naar Saigneville. Vanaf dit dorpje reden we door een natuurdomein welk begraasd werd door paarden. Terwijl we er doorheen fietsen arriveerden er zes ooievaars die neerstreken op het natte grasveld.
Steiger voor de zeesluis. S25-St Valery. Er wordt momenteel gespuid. De Baai van de Somme met aan de overzijde het dorp Le Crotoy.
Op het einde staken we het zijriviertje La Trie over en reden over de Chemin du Long Rideau zo tot aan de brug over het kanaal. Hier stopten we even aan de picknickplaats. Uit het zuidwesten kwam een onweerswolk aangewaaid en we hadden net op tijd onze poncho tevoorschijn gehaald en aangedaan toen de bui los barstte. Die duurde een vijftal minuten en toen klaarde het terug op. Aanvankelijk hielden we onze poncho aan maar een halve km verder stopte het helemaal met regenen en konden we terug zonder verder.
De jachthaven in de baai. Straatje met veel souvenirwinkeltjes. Natuurdomein met de ooievaars in Saigneville. Fontein in Abbeville.
Van hieruit volgden we het jaagpad tot in Abbeville. We reden nog verder tot aan de bocht in de Somme ter hoogte van de kade op de Somme. Het steigertje was nog steeds leeg. Ik denk niet dat hier dikwijls boten liggen en er is trouwens maar plaats voor een jacht zoals het onze.
Toen we terug aan de boot kwamen lagen we nog alleen aan de steiger.
Infobord aan het natuurdomein. Nieuwe en oude stationsgebouw in Abbeville.
Na het avondeten nog een ritje gedaan in Abbeville in de richting van het station.
Dag 87 – Maandag – 31.07.2023 – Halte nautique Abbeville.
Voormiddag is Annie gaan winkelen terwijl ik getankt heb. Het tankstation is hier op 100 meter vandaan dus heb ik daarvan geprofiteerd om 100 L reserve te tanken. Ik denk dat we normaal wel hadden thuis geraakt maar je weet nooit of we nog eens een omweg moeten maken op de terugweg en dan moet ik misschien ver gaan om aan een tankstation te geraken.
Namiddag is het beginnen pijpenstelen regenen. We wilden met de fiets naar St Valery-sur-Somme naar de baai rijden maar het was te slecht weer en veel wind. We hebben dan maar wat TV gekeken en spelletjes gespeeld.
Dag 86 – Zondag – 30.07.2023 – Steiger km 123 – Long – Halte nautique Abbeville.
Lang en goed geslapen hier. Vannacht heeft het nog een beetje geregend. Vertrokken te 10:50 uur naar sluis S22-Long ie we besteld hadden tegen 11:00 uur. We waren iets te vroeg daar en hadden nogal war last van het afdrijfeffect naar de barrage die hier net voor de sluis ligt. We hebben de boot maar even vastgemaakt aan eentje die hier aangemeerd was.
Deze sluis is ook een tweetraps sluis zodat je van de ene in de andere vaart en het laatste stuk ongeveer een halve meter zakt. Het onderste stuk heeft schuine wanden en aan een zijde is een vlottende installatie gemaakt om aan vast te maken.
Collégiale Saint-Vulfran, wijwatervat en doopvont. Stadhuis.
Vervolgens voeren we naar sluis S23-Pont-Remy. Aangezien we wat laat vertrokken waren konden we volgens de sasmeester pas na de middagsluiting verder varen en moesten we aan de kade tegenover de ruine van het kasteel aanleggen tot 13:30 a 14:00 uur. We hebben dan ondertussen ook maar gegeten.
Aan deze sluis weer hetzelfde verhaal. De barrage net voor de sluis maar hier hadden we verderop gewacht om naar de sluis te varen tot ze open stond. We voelden hier ook weer het sterke afdrijfeffect naar de barrage. Het heeft de voorbij weken dikwijls goed geregend en al het water van de Sommevallei moet hier aan die barrages passeren met een sterke stroming als gevolg.
Muur van oude Urselinenklooster. Enkele oude woningen.
Voorbij deze sluis ontmoetten we twee opvarende jachten die we natuurlijk steeds in een bocht tegen kwamen. We meerden te 15:25 uur aan de HN Abbeville aan achter de Vrijheid (NL) en de Bolide (NL) die ons gisteren voorbij gevaren waren terwijl wij aan onze winkel- en fietstocht bezig waren.
In de late namiddag een wandeling door Abbeville gemaakt. In de jachthaven op de Somme in de stad lag geen enkele boot.
Dag 85 – Zaterdag – 29.07.2023 – Halte Nautique Amiens (Aval) – Steiger km 123 - Long
Deze nacht is het droog gebleven en toen we deze morgen opstonden scheen de zon. Het belooft vandaag weer goed te worden. We vertrokken te 08:30 uur naar de eerste sluis voor vandaag om daar zeker op tijd te zijn om met de eerste schutting te vertrekken. Voor S18-Montieres lag het jachtje te wachten dat deze morgen rond 08:00 uur reeds voorbij gevaren was. Klokslag 9 uur gingen we de sluis in. Vervolgens moesten we enkele km verder nog door S19-Ailly-sur-Somme. Aan de volgende, S20-Picquigny waren we te laat ondanks we aan meer dan 9 km/uur hadden gevaren. De andere had blijkbaar zoveel gas gegeven om ons ver voor te zijn om alleen de sluis in te kunnen, in enkel geval de sluis was dicht en zij waren al gezakt toen wij arriveerden. Na S21-La Breilloire legden we ter hoogte van km 123 aan het kleine steigertje aan. We lagen net vast toen het hevig begon te regenen.
In sluis Long, 1e en 2e deel. Een van de vele turfputten aan de Somme? Oude fabriekswijk.
In de namiddag zijn we met de fiets naar Pont-Remy naar de E. Leclerck gereden om te gaan winkelen. Op de terugtocht wilden we iets zoeken om te gaan eten maar de dorpjes zijn hier klein en zonder horecazaken en op een plaats was de zaak die er was gesloten. We zijn dan maar terug naar de boot gereden en hebben maar zelf gekookt.
Voormiddag een wandeling gemaakt in Amiens met bezoek aan de kathedraal Notre-Dame. Stuk van de stadwandeling afgewerkt.
Namiddag een fietstocht 23 km gemaakt van Amiens over het jaagpad tot net voor Picquigny aan het park Samara. Samara is een park wat je kan vergelijken met Bokrijk maar dan met de geschiedenis nog veel verder terug. Via de gewone weg terug langs Saint-Sauveur en Argoeuves naar Amiens.
Justitiegebouw. Circus en standbeeld Jules Verne.
De voorgevel, het portaal van de hoofdingang. Het strandplein in de stad.
Schuur op het terrein van Samara. Uitzonderlijk transport in de stad. De vistrap.
Enkele beelden van de lichtshow op de kathedraal.
Rond 21:45 uur zijn we dan met de fiets terug naar de kathedraal gereden voor de lichtshow die elke avond te 22:30 uur geprojecteerd wordt op het gebouw.
Deze nacht heeft het de hele nacht goed geregend en deze morgen regende het nog steeds. Wanneer we na het ontbijt de centrale belden om ons vertrek af te spreken kregen we te horen dat de twee Nederlandse boten die voor ons lagen de sluis geboekt hadden te 09:30 uur en dat wij pas te 09:45 uur zouden kunnen vertrekken. Het werd uiteindelijk 10:00 uur voor we de sluis in konden.
Vervolgens moesten we nog door S15-Daours, S16-Lamotte-Brebières en S17-Amiens voor we 20 km verder in Amiens zouden zijn.
Druilerige dag, alles en iedereen nat. Amiens in zicht.
De twee boten voor ons lagen natuurlijk steeds in de sluis toen wij er arriveerden en aan S17-Amiens kwamen we allemaal te laat voor de laatste schutting voor de middagrust van het personeel. Te 14:00 uur was het dus pas onze beurt om die sluis te pakken zodat wij een kwartier later vast lagen aan de halte nautique Amiens. De Vrijheid (NL) en de (NL) lagen daar ook aan de steiger.
Met tussenpozen stopte het even met regenen maar lang duurde dat meestal niet.
Hier staat ten gevolge van de regen de afgelopen dagen op de rivier al wat stroming.
Dag 82 – Woensdag – 26.07.2023 – Halte Nautique Corbie
Vandaag een fietsrit (44) km gemaakt. Van Corbie door de vallei van de Ancre via Bonnay, Heilly, Ribemont-sur-l’Ancre, Buire-sur-l’Ancre en Dernancourt naar In Albert een rondje door de stad met een terrasje onderweg. In Albert staat de mooie Basilique Notre-Dame de Brebières met het vergulde beeld bovenop de toren. De vloeren zijn overal uitgevoerd in mosaïkvloer. Mooie versieringen op muren en plafonds. Vooraan op het plein voor de basiliek staan enkele kanonnen en kan je naar het museum 14-18 gaan.
De Basilique Notre-Dame de Brebières, witmarmeren biechtstoel, mooie vloer en plafond.
De voet van de biechtstoel uitgevoerd in witte marmer, mooi uitgesneden en hier en daar ook belegd met mosaiksteentjes. Voor het stadhuis welk op een groot plein staat hebben we onze picknick binnen gespeeld en daarna zijn we vertrokken. Via Méaulte, Morlancourt naar Sailly-Laurette. Van hier uit reden we over de Véloroute de la Somme terug naar Corbie.
Toen we terug aan de boot arriveerden lagen er twee andere jachten achter ons.
Dag 81 – Dinsdag – 25.07.2023 – Halte Nautique Corbie
Vandaag nog eens wasdag gehouden in de laverie in Corbie. Tijdens het wachten op de was kennis gemaakt met een ouder koppel dat wat moeite had met de machines en waar wij hun bij geholpen hebben.
Op anderhalf uur wordt er natuurlijk veel verteld en zij waren verwonderd dat wij nog geen elektrische fietsten hadden en hier alle dagen gingen fietsten.
Kunst aan de sluis. Fabriek Nestle in Aubigny. Lekkere plaatselijke cookies bij de koffie
Zij wonen te zuiden van Parijs en waren hier op logement in de woning van hun dochter hier in Fouilloy en die momenteel op vakantie waren in de Alpen. De hond mocht niet mee en zij kwamen ondertussen op de hond passen. Tijdens het wachten werden we uitgenodigd om een koffie te komen drinken.
Namiddag zijn we dan op zoek gegaan naar het adres dat we van hun gekregen hadden. Het bleek achteraan een oude fabriek te zijn en het duurde even voor we de juiste plaats gevonden hadden. We zijn er een uurtje gebleven en hebben toen afscheid genomen.
Van hieruit hebben we nog een kleine fietstocht (12 km) gemaakt van Fouilloy naar Aubigny, Daours en terug naar Corbie.
Dag 80 – Maandag – 24.07.2023 – Kade boven S11 – Froisy – Halte Nautique Corbie
Deze nacht heeft het weer geregend en toen we wakker werden miezerde het nog. Na het ontbijt hebben we de fietsen afgezet en nadat het even droog werd zijn we eerst gaan winkelen. Er is hier een Carrefour-Contact en er is ook een bakker. We zijn droog aan de winkel geraakt en terwijl wij er binnen waren moet het nog goed geregend hebben aangezien het water door de straatgoten naar beneden gutste toen we er buiten kwamen. Ook de weg terug naar de boot bleef het droog.
De kade met de graansilo’s, het mooie stadhuis en het marktplein in Corbie.
We vertrokken dan ook laat, het was 11:45 uur voor het personeel voor de sluis ter plaatse was. Eerst moesten we door S10-Froisy daarna S12-Mericourt. Hier kwamen we aan tijdens de middagrust dus moesten we wachten tot 13:30 uur voor we verder konden en hebben wij ondertussen ook maar gegeten. Later volgde S13-Sailly-Laurette en te 16:15 uur arriveerden we aan de Halte Nautique te Corbie.
Hier mag je maximum 3 dagen blijven liggen en er is water en elektriciteit. (2€/uur).
Na het avondeten een kleine wandeling gemaakt door Corbie.
Dag 79 – Zondag – 23.07.2023 – Kade Feuillières – Kade boven S11 - Froisy
Deze morgen regende het toen we wakker werden. We hebben hier wel goed geslapen. Van het geluid van de treinen op het viaduct achter ons hebben we geen last gehad. Aangezien er geen bakker in de buurt is hebben we deze morgen eens pannekoeken gebakken.
Als er geen bakker is…. De maaimachines. Bijna onder stoom voor de rit. Ligplaats boven sluis Froisy.
Na het ontbijt belden we naar de centrale om ons vertrek te regelen tegen 10:00 uur maar te 09:30 uur was het personeel al aan de brug en stonden de lichten op rood-groen.
Welke plant? De natuur neemt het terug over. Duits militair kerkhof en kerk in Braye-sur-Somme.
We waren klaar om te vertrekken en we zijn we dan maar dadelijk vertrokken.
Het personeel reed mee voor de bediening van S8-Frise Superieure, S9-Frise Inferieure en Pont-levis d’Eclusier-Vaux. Vanaf daar werd die afgelost door de volgende die met ons mee ging vanaf Pont-levis Cappy naar S10-Cappy. Voorbij deze sluis voeren we verder tot net voor S11-Froisy waar we aan de kade aanlegden.
De fietstocht (12km) van vandaag ging van de ligplaats naar La Neuville-lès-Bray, de Somme over naar Bray-sur-Somme. Het lijkt dat de kerk hier ooit in twee gesplitst is en er een stuk tussen gezet is. Via de Rue du Général De Gaulle reden we omhoog tot aan de Rue de Corbie. Halverwege de helling ligt een Duitse Militaire begraafplaats. Boven het je een bijna 360 ° panorama over de streek. Niet moeilijk dat ze hier zo voor gevochten hebben, degene die deze hoogte kon veroveren had een groot militair voordeel. Hierboven, een stuk van de weg af ligt ook nog een Franse militaire begraafplaats te midden van de korenvelden. Boven namen we de weg naar Etinehem-Méricourt en via de weg naar Chipilly reden we tot
Hier boven de sluis is 50 m kade en onder de sluis ook zoiets. Er lag hier boven een Britse jacht en onderaan een viertal jachten.
Dag 78 – Zaterdag – 22.07.2023 – Kade km 56 - Saint-Christ-Briost – Kade Feuillières
Deze morgen al drie vrachtschepen gepasseerd richting Peronne. Wij vertrokken te 09:15 uur en net toen we los waren zagen we achter ons nog een vrachtschip aankomen. Aan S13-Péronne had die ons net opgelopen en wij konden samen met hem en nog een jacht dat achterop gekomen was de sluis in. In Péronne draaide dat jacht de YH Péronne en wij voeren verder. Wij gaan vandaag tot net op het oude Canal de la Somme voorbij S7-Sormont varen. We arriveerden daar te 11:10 uur. Terwijl wij in de sluis lagen arriveerde ook een tegenligger. Voorbij de sluis lag aan de wachtsteiger het vrachtschip de Euro. Niet gedacht dat die hier nog zouden komen.
Van aan de sluis tot aan de kade voor de ophaalbrug Feuillières was het nog een paar km en we lagen daar vast te 11:50 uur.
Links het Canal de la Somme, rechts het Canal du Nord. Bruggetjes over de sluizen.
Namiddag een fietstocht (22 km) We reden over het jaagpad tot in Cappy. (Véloroute de la Somme) Onderweg passeerden we aan plaats waar de algen worden verwijderd en daar lagen twee maaimachines, stond een kraan en lag een bak met algen. Iets voordien zagen we een op drift geslagen lege bak in het midden van het kanaal liggen. We hebben dit met een foto gemeld aan de centrale.
In Cappy staken we het Canal de la Somme en de Somme over en reden aan de andere zijde richting Suzanne. Hier staat een mooi kasteel. Vervolgens verder naar Eclusier-Vaux waar we terug naar de overkant reden en zo terug naar de boot.
Het Château van Suzanne. Water genoeg in de Somme. Losgeslagen bak.
Dag 77 – Vrijdag – 21.07.2023 – Kade km 69 – Nesle – Kade km 56 – Saint-Christ-Briost
Goed geslapen hier, alleen nogal vroeg wakker geworden van de vrachtwagens die de brug over rijden. Voor we vertrokken waren er al vier vrachtschepen gepasseerd. Het is druk deze dagen omdat de graansilo’s waarschijnlijk vol zitten, we hebben al verschillende plaatsen gezien waar het graan in open lucht in de bakken zit waar normaal de grassilo’s gemaakt worden en er nog steeds graan aangevoerd wordt van de velden.
We zijn vandaag op de 14 km dat we gevaren hebben ook een tiental vrachtcombinaties tegen gekomen. Hier is het nu ook drukker met de pleziervaart nu het Canal de Saint Quentin nog steeds gestremd is wegens werken aan 2 pont-canals. Iedereen die nu van N naar Z of omgekeerd gaat moet nu langs hier passeren. In S14-Epenancourt waren we met een ander jacht in de sluis. Toen we daaruit vertrokken is deze sneller doorgevaren en wij zijn aan de kade in Saint-Christ-Briost gaan liggen. We lagen vast te 10:55 uur, dat is nog vroeg maar we willen vandaag nog gaan fietsen.
Aanschuiven om te laden. En hoe laden! De Somme te Saint-Christ-Briost. Brits kerkhof in Brie.
We vertrokken na het middageten door het dorpje en zo richting Brie. De Somme is hier wel een rivier maar het is niet een bedding maar een hele brede loop met veel eilandjes erin. Het is hier een vissersparadijs te zien aan de vele plaatjes van vissersclubs die hier overal staan. In Saint-Christ-Briost ligt op de weg naar Brie een Brits oorlogskerkhof (een van de vele hier in de buurt) Hier aan de Somme zijn in WOI meerdere veldslagen uitgevochten en overal vindt je kleine en grote kerkhoven.
Van Brie fietsten we van Mesnil-Bruntel en dan naar Flamicourt om daar de zijrivier van de Somme , de Cologne, over te steken naar Péronne.
Stadhuis, kerk en interieur van de kerk van Péronne.
Dit is een oude vestingstad waar een deel van de stadswallen (remparts) nog bewaard gebleven zijn. Er bevindt zich ook het ‘Historial de la Grande Guerre’, ze hebben een mooi oud stadhuis en een merkwaardige kerk. Binnenin lijkt het een ronde kerk te zijn, alle stoelen staan met het front naar het midden van de kerk gericht.
Historial de la Grand Guerre. Nog wat van de Somme.
Vervolgens fietsten we naar het Centre Commercial (natuurlijk weer boven de stad) en na het winkelen fietsten we over de Pont de Péronne over Somme en Canal du Nord tot in La Chapelette om dan over het jaagpad terug naar Briost te rijden.
S’ Avonds heeft Annie nog een wandeling door het natuurgebied langs de Somme gemaakt.
Dag 76 – Donderdag – 20.07.2023 – Kd km 75 Pont Ercheu – Kade km 69 - Nesle
Zalig geslapen hier. Uitstekend plaatsje om te overnachten. Deze nacht wakker geweest voor het toilet en toen ik buiten keek was het pikkedonker met volop sterren. Alleen de lichten op de windmolens waren te zien. Lang geleden dat we er nog eens zoveel gezien hebben. Deze morgen naar de bakker gereden in Ercheu maar de bakker was ermee gestopt en er stond een automaat maar ik had geen muntstukken mee. Gelukkig is er hier ook een Coccinette (kleine buurtsuper) en vond ik daar brood. In de tussentijd dat ik naar de bakker was, was het eerste jacht al voorbij gevaren.
We vertrokken te 10:20 uur en kwamen dadelijk het eerste vrachtschip tegen juist ter hoogte van de zwaaikom en gezien die helemaal aan zijn BB kant voer dacht ik dat die ging draaien. Wanneer ik hem opriep bleek dat niet het geval te zijn en ging hij rechtdoor. Te 11:00 uur arriveerden we aan sluis S15-Langevoisin. Hier boven de sluis staan hele grote graansilo’s en de boten laden er dubbel te wachten om te laden. Het ene schip werd geladen met de normale transportband terwijl dat dat ervoor lag vol gekiept werd met opleggers. Zo zal het wel vooruit gaan.
Eerste tegenligger. Best druk aan de silo’s in Nesle. De Somme ter hoogte van Béthencourt.
We moesten wachten op een schutting die naar boven kwam en daarna was het aan ons. In de sluis ook nog snel enkele waterbussen gevuld en we kunnen weer verder. We legden beneden de sluis net voor de bruggen aan en lagen vast te 12:30 uur.
Namiddag zijn we weer gaan fietsten. We vertrokken langs het jaagpad richting Béthencourt-sur-Somme. Daar staken we het kanaal over richting Villecourt om dan naar Buny te rijden. We volgden enkele km het jaagpad langs het oude Canal de la Somme (dat al jaren buiten gebruik gesteld is.) tot aan sluis Offroy. Dan reden we via Sancourt richting Ham-sur-Somme.
Kerkje Béthencourt. Die hebben hier nu alle rust. Oude sluis Offoy. De silo’s zitten vol, dan maar hier omkieperen.
Onderweg werd er op veel velden graan geoogst. Er is al heel veel afgedaan maar er staan ton nogal wat velden die nog gedaan moeten worden. In Ham-sur-Somme staken we het oude kanaal terug over en reden parallel met de spoorweg richting Eppeville. Ter hoogte van Canizy draaiden we van de grote weg af om vervolgens in Voyennes te arriveren.
Welk gewas is dit ? Ik denk kikkererwten. Suikerfabriek in Ham.
Hier vonden we na Ham het eerste kleine terrasje voor een cafe/goktent/miniwinkel. Vervolgens reden we richting Languevoisin tot aan het Canal du Nord aan de grote silo’s en dan via het jaagpad naar de boot. De rit was 38 km lang en bracht ons naar plaatsjes waar we toch nog niet geweest waren.