Dag 88 – Dinsdag – 01.08.2023 – Halte nautique Abbeville.
Deze nacht heeft het weinig geregend maar deze morgen regende terug. Voor deze namiddag ziet het weerbericht er beter uit dus gaan we namiddag met de fiets naar Vallery-sur-Somme. We vertrokken na het middageten te 13:30 uur. We reden via het jaagpad op het Canal Maritime de la Somme tot in Vallery-sur-Somme. Er stond een strakke zuidwesterwind en die maakte golfjes op het wateroppervlak. We maakten een kleine rondrit in het centrum en na een terrasje vertrokken we terug naar Abbeville. Nu reden we niet meer over het jaagpad maar evenwijdig met het kanaal naar Pinchefalise, Boismont naar Saigneville. Vanaf dit dorpje reden we door een natuurdomein welk begraasd werd door paarden. Terwijl we er doorheen fietsen arriveerden er zes ooievaars die neerstreken op het natte grasveld.
Steiger voor de zeesluis. S25-St Valery. Er wordt momenteel gespuid. De Baai van de Somme met aan de overzijde het dorp Le Crotoy.
Op het einde staken we het zijriviertje La Trie over en reden over de Chemin du Long Rideau zo tot aan de brug over het kanaal. Hier stopten we even aan de picknickplaats. Uit het zuidwesten kwam een onweerswolk aangewaaid en we hadden net op tijd onze poncho tevoorschijn gehaald en aangedaan toen de bui los barstte. Die duurde een vijftal minuten en toen klaarde het terug op. Aanvankelijk hielden we onze poncho aan maar een halve km verder stopte het helemaal met regenen en konden we terug zonder verder.
De jachthaven in de baai. Straatje met veel souvenirwinkeltjes. Natuurdomein met de ooievaars in Saigneville. Fontein in Abbeville.
Van hieruit volgden we het jaagpad tot in Abbeville. We reden nog verder tot aan de bocht in de Somme ter hoogte van de kade op de Somme. Het steigertje was nog steeds leeg. Ik denk niet dat hier dikwijls boten liggen en er is trouwens maar plaats voor een jacht zoals het onze.
Toen we terug aan de boot kwamen lagen we nog alleen aan de steiger.
Infobord aan het natuurdomein. Nieuwe en oude stationsgebouw in Abbeville.
Na het avondeten nog een ritje gedaan in Abbeville in de richting van het station.
Dag 87 – Maandag – 31.07.2023 – Halte nautique Abbeville.
Voormiddag is Annie gaan winkelen terwijl ik getankt heb. Het tankstation is hier op 100 meter vandaan dus heb ik daarvan geprofiteerd om 100 L reserve te tanken. Ik denk dat we normaal wel hadden thuis geraakt maar je weet nooit of we nog eens een omweg moeten maken op de terugweg en dan moet ik misschien ver gaan om aan een tankstation te geraken.
Namiddag is het beginnen pijpenstelen regenen. We wilden met de fiets naar St Valery-sur-Somme naar de baai rijden maar het was te slecht weer en veel wind. We hebben dan maar wat TV gekeken en spelletjes gespeeld.
Dag 86 – Zondag – 30.07.2023 – Steiger km 123 – Long – Halte nautique Abbeville.
Lang en goed geslapen hier. Vannacht heeft het nog een beetje geregend. Vertrokken te 10:50 uur naar sluis S22-Long ie we besteld hadden tegen 11:00 uur. We waren iets te vroeg daar en hadden nogal war last van het afdrijfeffect naar de barrage die hier net voor de sluis ligt. We hebben de boot maar even vastgemaakt aan eentje die hier aangemeerd was.
Deze sluis is ook een tweetraps sluis zodat je van de ene in de andere vaart en het laatste stuk ongeveer een halve meter zakt. Het onderste stuk heeft schuine wanden en aan een zijde is een vlottende installatie gemaakt om aan vast te maken.
Collégiale Saint-Vulfran, wijwatervat en doopvont. Stadhuis.
Vervolgens voeren we naar sluis S23-Pont-Remy. Aangezien we wat laat vertrokken waren konden we volgens de sasmeester pas na de middagsluiting verder varen en moesten we aan de kade tegenover de ruine van het kasteel aanleggen tot 13:30 a 14:00 uur. We hebben dan ondertussen ook maar gegeten.
Aan deze sluis weer hetzelfde verhaal. De barrage net voor de sluis maar hier hadden we verderop gewacht om naar de sluis te varen tot ze open stond. We voelden hier ook weer het sterke afdrijfeffect naar de barrage. Het heeft de voorbij weken dikwijls goed geregend en al het water van de Sommevallei moet hier aan die barrages passeren met een sterke stroming als gevolg.
Muur van oude Urselinenklooster. Enkele oude woningen.
Voorbij deze sluis ontmoetten we twee opvarende jachten die we natuurlijk steeds in een bocht tegen kwamen. We meerden te 15:25 uur aan de HN Abbeville aan achter de Vrijheid (NL) en de Bolide (NL) die ons gisteren voorbij gevaren waren terwijl wij aan onze winkel- en fietstocht bezig waren.
In de late namiddag een wandeling door Abbeville gemaakt. In de jachthaven op de Somme in de stad lag geen enkele boot.
Dag 85 – Zaterdag – 29.07.2023 – Halte Nautique Amiens (Aval) – Steiger km 123 - Long
Deze nacht is het droog gebleven en toen we deze morgen opstonden scheen de zon. Het belooft vandaag weer goed te worden. We vertrokken te 08:30 uur naar de eerste sluis voor vandaag om daar zeker op tijd te zijn om met de eerste schutting te vertrekken. Voor S18-Montieres lag het jachtje te wachten dat deze morgen rond 08:00 uur reeds voorbij gevaren was. Klokslag 9 uur gingen we de sluis in. Vervolgens moesten we enkele km verder nog door S19-Ailly-sur-Somme. Aan de volgende, S20-Picquigny waren we te laat ondanks we aan meer dan 9 km/uur hadden gevaren. De andere had blijkbaar zoveel gas gegeven om ons ver voor te zijn om alleen de sluis in te kunnen, in enkel geval de sluis was dicht en zij waren al gezakt toen wij arriveerden. Na S21-La Breilloire legden we ter hoogte van km 123 aan het kleine steigertje aan. We lagen net vast toen het hevig begon te regenen.
In sluis Long, 1e en 2e deel. Een van de vele turfputten aan de Somme? Oude fabriekswijk.
In de namiddag zijn we met de fiets naar Pont-Remy naar de E. Leclerck gereden om te gaan winkelen. Op de terugtocht wilden we iets zoeken om te gaan eten maar de dorpjes zijn hier klein en zonder horecazaken en op een plaats was de zaak die er was gesloten. We zijn dan maar terug naar de boot gereden en hebben maar zelf gekookt.
Voormiddag een wandeling gemaakt in Amiens met bezoek aan de kathedraal Notre-Dame. Stuk van de stadwandeling afgewerkt.
Namiddag een fietstocht 23 km gemaakt van Amiens over het jaagpad tot net voor Picquigny aan het park Samara. Samara is een park wat je kan vergelijken met Bokrijk maar dan met de geschiedenis nog veel verder terug. Via de gewone weg terug langs Saint-Sauveur en Argoeuves naar Amiens.
Justitiegebouw. Circus en standbeeld Jules Verne.
De voorgevel, het portaal van de hoofdingang. Het strandplein in de stad.
Schuur op het terrein van Samara. Uitzonderlijk transport in de stad. De vistrap.
Enkele beelden van de lichtshow op de kathedraal.
Rond 21:45 uur zijn we dan met de fiets terug naar de kathedraal gereden voor de lichtshow die elke avond te 22:30 uur geprojecteerd wordt op het gebouw.
Deze nacht heeft het de hele nacht goed geregend en deze morgen regende het nog steeds. Wanneer we na het ontbijt de centrale belden om ons vertrek af te spreken kregen we te horen dat de twee Nederlandse boten die voor ons lagen de sluis geboekt hadden te 09:30 uur en dat wij pas te 09:45 uur zouden kunnen vertrekken. Het werd uiteindelijk 10:00 uur voor we de sluis in konden.
Vervolgens moesten we nog door S15-Daours, S16-Lamotte-Brebières en S17-Amiens voor we 20 km verder in Amiens zouden zijn.
Druilerige dag, alles en iedereen nat. Amiens in zicht.
De twee boten voor ons lagen natuurlijk steeds in de sluis toen wij er arriveerden en aan S17-Amiens kwamen we allemaal te laat voor de laatste schutting voor de middagrust van het personeel. Te 14:00 uur was het dus pas onze beurt om die sluis te pakken zodat wij een kwartier later vast lagen aan de halte nautique Amiens. De Vrijheid (NL) en de (NL) lagen daar ook aan de steiger.
Met tussenpozen stopte het even met regenen maar lang duurde dat meestal niet.
Hier staat ten gevolge van de regen de afgelopen dagen op de rivier al wat stroming.
Dag 82 – Woensdag – 26.07.2023 – Halte Nautique Corbie
Vandaag een fietsrit (44) km gemaakt. Van Corbie door de vallei van de Ancre via Bonnay, Heilly, Ribemont-sur-l’Ancre, Buire-sur-l’Ancre en Dernancourt naar In Albert een rondje door de stad met een terrasje onderweg. In Albert staat de mooie Basilique Notre-Dame de Brebières met het vergulde beeld bovenop de toren. De vloeren zijn overal uitgevoerd in mosaïkvloer. Mooie versieringen op muren en plafonds. Vooraan op het plein voor de basiliek staan enkele kanonnen en kan je naar het museum 14-18 gaan.
De Basilique Notre-Dame de Brebières, witmarmeren biechtstoel, mooie vloer en plafond.
De voet van de biechtstoel uitgevoerd in witte marmer, mooi uitgesneden en hier en daar ook belegd met mosaiksteentjes. Voor het stadhuis welk op een groot plein staat hebben we onze picknick binnen gespeeld en daarna zijn we vertrokken. Via Méaulte, Morlancourt naar Sailly-Laurette. Van hier uit reden we over de Véloroute de la Somme terug naar Corbie.
Toen we terug aan de boot arriveerden lagen er twee andere jachten achter ons.
Dag 81 – Dinsdag – 25.07.2023 – Halte Nautique Corbie
Vandaag nog eens wasdag gehouden in de laverie in Corbie. Tijdens het wachten op de was kennis gemaakt met een ouder koppel dat wat moeite had met de machines en waar wij hun bij geholpen hebben.
Op anderhalf uur wordt er natuurlijk veel verteld en zij waren verwonderd dat wij nog geen elektrische fietsten hadden en hier alle dagen gingen fietsten.
Kunst aan de sluis. Fabriek Nestle in Aubigny. Lekkere plaatselijke cookies bij de koffie
Zij wonen te zuiden van Parijs en waren hier op logement in de woning van hun dochter hier in Fouilloy en die momenteel op vakantie waren in de Alpen. De hond mocht niet mee en zij kwamen ondertussen op de hond passen. Tijdens het wachten werden we uitgenodigd om een koffie te komen drinken.
Namiddag zijn we dan op zoek gegaan naar het adres dat we van hun gekregen hadden. Het bleek achteraan een oude fabriek te zijn en het duurde even voor we de juiste plaats gevonden hadden. We zijn er een uurtje gebleven en hebben toen afscheid genomen.
Van hieruit hebben we nog een kleine fietstocht (12 km) gemaakt van Fouilloy naar Aubigny, Daours en terug naar Corbie.
Dag 80 – Maandag – 24.07.2023 – Kade boven S11 – Froisy – Halte Nautique Corbie
Deze nacht heeft het weer geregend en toen we wakker werden miezerde het nog. Na het ontbijt hebben we de fietsen afgezet en nadat het even droog werd zijn we eerst gaan winkelen. Er is hier een Carrefour-Contact en er is ook een bakker. We zijn droog aan de winkel geraakt en terwijl wij er binnen waren moet het nog goed geregend hebben aangezien het water door de straatgoten naar beneden gutste toen we er buiten kwamen. Ook de weg terug naar de boot bleef het droog.
De kade met de graansilo’s, het mooie stadhuis en het marktplein in Corbie.
We vertrokken dan ook laat, het was 11:45 uur voor het personeel voor de sluis ter plaatse was. Eerst moesten we door S10-Froisy daarna S12-Mericourt. Hier kwamen we aan tijdens de middagrust dus moesten we wachten tot 13:30 uur voor we verder konden en hebben wij ondertussen ook maar gegeten. Later volgde S13-Sailly-Laurette en te 16:15 uur arriveerden we aan de Halte Nautique te Corbie.
Hier mag je maximum 3 dagen blijven liggen en er is water en elektriciteit. (2€/uur).
Na het avondeten een kleine wandeling gemaakt door Corbie.
Dag 79 – Zondag – 23.07.2023 – Kade Feuillières – Kade boven S11 - Froisy
Deze morgen regende het toen we wakker werden. We hebben hier wel goed geslapen. Van het geluid van de treinen op het viaduct achter ons hebben we geen last gehad. Aangezien er geen bakker in de buurt is hebben we deze morgen eens pannekoeken gebakken.
Als er geen bakker is…. De maaimachines. Bijna onder stoom voor de rit. Ligplaats boven sluis Froisy.
Na het ontbijt belden we naar de centrale om ons vertrek te regelen tegen 10:00 uur maar te 09:30 uur was het personeel al aan de brug en stonden de lichten op rood-groen.
Welke plant? De natuur neemt het terug over. Duits militair kerkhof en kerk in Braye-sur-Somme.
We waren klaar om te vertrekken en we zijn we dan maar dadelijk vertrokken.
Het personeel reed mee voor de bediening van S8-Frise Superieure, S9-Frise Inferieure en Pont-levis d’Eclusier-Vaux. Vanaf daar werd die afgelost door de volgende die met ons mee ging vanaf Pont-levis Cappy naar S10-Cappy. Voorbij deze sluis voeren we verder tot net voor S11-Froisy waar we aan de kade aanlegden.
De fietstocht (12km) van vandaag ging van de ligplaats naar La Neuville-lès-Bray, de Somme over naar Bray-sur-Somme. Het lijkt dat de kerk hier ooit in twee gesplitst is en er een stuk tussen gezet is. Via de Rue du Général De Gaulle reden we omhoog tot aan de Rue de Corbie. Halverwege de helling ligt een Duitse Militaire begraafplaats. Boven het je een bijna 360 ° panorama over de streek. Niet moeilijk dat ze hier zo voor gevochten hebben, degene die deze hoogte kon veroveren had een groot militair voordeel. Hierboven, een stuk van de weg af ligt ook nog een Franse militaire begraafplaats te midden van de korenvelden. Boven namen we de weg naar Etinehem-Méricourt en via de weg naar Chipilly reden we tot
Hier boven de sluis is 50 m kade en onder de sluis ook zoiets. Er lag hier boven een Britse jacht en onderaan een viertal jachten.
Dag 78 – Zaterdag – 22.07.2023 – Kade km 56 - Saint-Christ-Briost – Kade Feuillières
Deze morgen al drie vrachtschepen gepasseerd richting Peronne. Wij vertrokken te 09:15 uur en net toen we los waren zagen we achter ons nog een vrachtschip aankomen. Aan S13-Péronne had die ons net opgelopen en wij konden samen met hem en nog een jacht dat achterop gekomen was de sluis in. In Péronne draaide dat jacht de YH Péronne en wij voeren verder. Wij gaan vandaag tot net op het oude Canal de la Somme voorbij S7-Sormont varen. We arriveerden daar te 11:10 uur. Terwijl wij in de sluis lagen arriveerde ook een tegenligger. Voorbij de sluis lag aan de wachtsteiger het vrachtschip de Euro. Niet gedacht dat die hier nog zouden komen.
Van aan de sluis tot aan de kade voor de ophaalbrug Feuillières was het nog een paar km en we lagen daar vast te 11:50 uur.
Links het Canal de la Somme, rechts het Canal du Nord. Bruggetjes over de sluizen.
Namiddag een fietstocht (22 km) We reden over het jaagpad tot in Cappy. (Véloroute de la Somme) Onderweg passeerden we aan plaats waar de algen worden verwijderd en daar lagen twee maaimachines, stond een kraan en lag een bak met algen. Iets voordien zagen we een op drift geslagen lege bak in het midden van het kanaal liggen. We hebben dit met een foto gemeld aan de centrale.
In Cappy staken we het Canal de la Somme en de Somme over en reden aan de andere zijde richting Suzanne. Hier staat een mooi kasteel. Vervolgens verder naar Eclusier-Vaux waar we terug naar de overkant reden en zo terug naar de boot.
Het Château van Suzanne. Water genoeg in de Somme. Losgeslagen bak.
Dag 77 – Vrijdag – 21.07.2023 – Kade km 69 – Nesle – Kade km 56 – Saint-Christ-Briost
Goed geslapen hier, alleen nogal vroeg wakker geworden van de vrachtwagens die de brug over rijden. Voor we vertrokken waren er al vier vrachtschepen gepasseerd. Het is druk deze dagen omdat de graansilo’s waarschijnlijk vol zitten, we hebben al verschillende plaatsen gezien waar het graan in open lucht in de bakken zit waar normaal de grassilo’s gemaakt worden en er nog steeds graan aangevoerd wordt van de velden.
We zijn vandaag op de 14 km dat we gevaren hebben ook een tiental vrachtcombinaties tegen gekomen. Hier is het nu ook drukker met de pleziervaart nu het Canal de Saint Quentin nog steeds gestremd is wegens werken aan 2 pont-canals. Iedereen die nu van N naar Z of omgekeerd gaat moet nu langs hier passeren. In S14-Epenancourt waren we met een ander jacht in de sluis. Toen we daaruit vertrokken is deze sneller doorgevaren en wij zijn aan de kade in Saint-Christ-Briost gaan liggen. We lagen vast te 10:55 uur, dat is nog vroeg maar we willen vandaag nog gaan fietsen.
Aanschuiven om te laden. En hoe laden! De Somme te Saint-Christ-Briost. Brits kerkhof in Brie.
We vertrokken na het middageten door het dorpje en zo richting Brie. De Somme is hier wel een rivier maar het is niet een bedding maar een hele brede loop met veel eilandjes erin. Het is hier een vissersparadijs te zien aan de vele plaatjes van vissersclubs die hier overal staan. In Saint-Christ-Briost ligt op de weg naar Brie een Brits oorlogskerkhof (een van de vele hier in de buurt) Hier aan de Somme zijn in WOI meerdere veldslagen uitgevochten en overal vindt je kleine en grote kerkhoven.
Van Brie fietsten we van Mesnil-Bruntel en dan naar Flamicourt om daar de zijrivier van de Somme , de Cologne, over te steken naar Péronne.
Stadhuis, kerk en interieur van de kerk van Péronne.
Dit is een oude vestingstad waar een deel van de stadswallen (remparts) nog bewaard gebleven zijn. Er bevindt zich ook het ‘Historial de la Grande Guerre’, ze hebben een mooi oud stadhuis en een merkwaardige kerk. Binnenin lijkt het een ronde kerk te zijn, alle stoelen staan met het front naar het midden van de kerk gericht.
Historial de la Grand Guerre. Nog wat van de Somme.
Vervolgens fietsten we naar het Centre Commercial (natuurlijk weer boven de stad) en na het winkelen fietsten we over de Pont de Péronne over Somme en Canal du Nord tot in La Chapelette om dan over het jaagpad terug naar Briost te rijden.
S’ Avonds heeft Annie nog een wandeling door het natuurgebied langs de Somme gemaakt.
Dag 76 – Donderdag – 20.07.2023 – Kd km 75 Pont Ercheu – Kade km 69 - Nesle
Zalig geslapen hier. Uitstekend plaatsje om te overnachten. Deze nacht wakker geweest voor het toilet en toen ik buiten keek was het pikkedonker met volop sterren. Alleen de lichten op de windmolens waren te zien. Lang geleden dat we er nog eens zoveel gezien hebben. Deze morgen naar de bakker gereden in Ercheu maar de bakker was ermee gestopt en er stond een automaat maar ik had geen muntstukken mee. Gelukkig is er hier ook een Coccinette (kleine buurtsuper) en vond ik daar brood. In de tussentijd dat ik naar de bakker was, was het eerste jacht al voorbij gevaren.
We vertrokken te 10:20 uur en kwamen dadelijk het eerste vrachtschip tegen juist ter hoogte van de zwaaikom en gezien die helemaal aan zijn BB kant voer dacht ik dat die ging draaien. Wanneer ik hem opriep bleek dat niet het geval te zijn en ging hij rechtdoor. Te 11:00 uur arriveerden we aan sluis S15-Langevoisin. Hier boven de sluis staan hele grote graansilo’s en de boten laden er dubbel te wachten om te laden. Het ene schip werd geladen met de normale transportband terwijl dat dat ervoor lag vol gekiept werd met opleggers. Zo zal het wel vooruit gaan.
Eerste tegenligger. Best druk aan de silo’s in Nesle. De Somme ter hoogte van Béthencourt.
We moesten wachten op een schutting die naar boven kwam en daarna was het aan ons. In de sluis ook nog snel enkele waterbussen gevuld en we kunnen weer verder. We legden beneden de sluis net voor de bruggen aan en lagen vast te 12:30 uur.
Namiddag zijn we weer gaan fietsten. We vertrokken langs het jaagpad richting Béthencourt-sur-Somme. Daar staken we het kanaal over richting Villecourt om dan naar Buny te rijden. We volgden enkele km het jaagpad langs het oude Canal de la Somme (dat al jaren buiten gebruik gesteld is.) tot aan sluis Offroy. Dan reden we via Sancourt richting Ham-sur-Somme.
Kerkje Béthencourt. Die hebben hier nu alle rust. Oude sluis Offoy. De silo’s zitten vol, dan maar hier omkieperen.
Onderweg werd er op veel velden graan geoogst. Er is al heel veel afgedaan maar er staan ton nogal wat velden die nog gedaan moeten worden. In Ham-sur-Somme staken we het oude kanaal terug over en reden parallel met de spoorweg richting Eppeville. Ter hoogte van Canizy draaiden we van de grote weg af om vervolgens in Voyennes te arriveren.
Welk gewas is dit ? Ik denk kikkererwten. Suikerfabriek in Ham.
Hier vonden we na Ham het eerste kleine terrasje voor een cafe/goktent/miniwinkel. Vervolgens reden we richting Languevoisin tot aan het Canal du Nord aan de grote silo’s en dan via het jaagpad naar de boot. De rit was 38 km lang en bracht ons naar plaatsjes waar we toch nog niet geweest waren.
Dag 75 – Woensdag – 19.07.2023 – YH Pont l’Eveque – Kd km 75 Pont Ercheu
We gooiden los en moesten de boot nog draaien. Het was krap gezien aan de overzijde aan de scheepswerf twee binnenschepen tegen mekaar lagen maar het is ons gelukt. We vertrokken uit het haventje te 09:30 uur en kwamen vijf minuten later aan sluis S19-Pont L’Eveque. We moesten even wachten tot de sluis leeg was en toen was het onze beurt. In deze en de volgende sluizen gaan we telkens ongeveer 6 m omhoog.
S19-Pont l’Eveque. Zonneboemen in bloei. 1e stuurman Annie. Tunnel de Pannerterie. Veldboeket.
Het gaat snel maar zeer gemakkelijk gezien het water door verschillende gaten in de sluis stroomt en zo geen grote wervelingen maakt en de boot bijna stil blijft liggen. Halverwege stopt het stijgen even gezien die sluizen met een reservereservoir werken om water te sparen. In die tussentijd heb je dan goed de tijd om de touwen naar de hogere in een nis ingebouwde bolder te verleggen en tenslotte als je zo goed als boven bent kan je de bolder op de kade gebruiken.
Vervolgens gingen wij op weg om langs S18-Noyon, S17-Sermaise en S16-Campagne op het bovenpa nd te belanden. Hier zijn we dus ten opzichte van het haventje ongeveer 24 meter gestegen. Voorbij S16-Campagne volgde de Tunnel van Panneterie (ongeveer 1000 m lang) waarvan het licht voor ons reeds op groen stond. Op een goede 10 minuten waren we door de tunnel. Ter hoogte van Pont d’Echeu aan km 75 zagen we een goede betonnen kade met een viertal bolders en daar hebben we aangelegd.
Dag 74 – Dinsdag – 18.07.2023 – Kade Compeigne – YH Pont l’Eveque
Deze morgen te 09:10 uur vertrokken. Na 3 km kwamen we aan de samenvloeiing van Oise en Aisne. Hier kwamen we enkele dagen geleden van rechts van de Aisne en nu gaan we links de Oise verder stroomopwaarts op tot zo ver ze bevaarbaar is aan sluis S4-Janville. Aan deze sluis komen we aan het begin van het Canal latéral à l’Oise daar waar we enkele weken geleden in Chauny aan het einde ervan waren. Wij waren net te laat aan de sluis maar het duurde niet lang voor we in de rechter kleine sluis konden. Tussen deze en volgende sluis zagen we aan SB zijde de werken aan een brug voor de nieuwe Schelde-Seine-verbinding. Onderweg waren ook twee grote nieuwe kades maar daar mochten alleen vaartuigen voor de werf aanleggen.
Links de Oise, rechts de Aisne. De relieken van Saint Manumolin, Saint Eloi en Sainte Godeberthe in de Cathédrale de Notre-Dame de Noyon.
Na S3-Bellerive voeren we tot aan de YH Pont l’Eveque. Hier komen Canal latéral à l’Oise en het Canal du Nord samen. We hebben vandaag, voor onze gewoonte, lang gevaren en lagen na 3:40 uur varen en 23 km vast in het haventje. Het ligt er vol (nogal wat verwaarloosde boten en drie binnenschepen op de scheepswerf) maar wij vonden achteraan nog een plaatsje waar we tussen konden.
Namiddag zijn we nog eens gaan fietsen. Van de jachthaven reden we over de brug aan S2-Sempigny naar Sempigny, van daaruit zo wat evenwijdig met de kronkelende Oise richting Couarcy en Ponoise-lès-Noyon. Vervolgens naar Varesnes waarwe Oise en Canal latéral à l’Oise over staken tot aan de Rue du Château en door Morlincourt reden. Toen we uiteindelijk aan de rotonde van de D1032 kwamen staken we deze over naar Faubourg d’Orroire en zo verder naar Noyon.
Werken aan de nieuwe Schelde-Seine-verbinding. Oude bibliotheek langs de Cathédrale de Noyon.
We staken de spoorweg over ter hoogte van het mooie stationnetje en reden verder via de Rue Saint-Eloi tot het centrum. Hier arriveerden we aan de Cathédrale Notre-Dame de Noyon. Na een bezoek ervan dronken we iets bij La Gitane voor we naar de boot reden. Onderweg ook nog gestopt bij Aldi die op de terugweg lag. Deze de rit was 18 km, genoeg met dit weer en na een weekje bijna niet gefietst te hebben.
Vandaag deze morgen controle gehad van de Gendarmerie. Gezien alles in orde is was dat natuurlijk geen enkel probleem. Voormiddag zijn we nog eens naar de Auchan gewandeld en namiddag een wandeling gemaakt via de brug achter ons naar de overkant richting station (is niet de moeite om te gaan bekijken) en aan de overkant van de Oise tot aan sluis Venette.
Jeanne d’Arc kom je hier overal tegen. Brug over kleine sluis, wandelpad over barrage Venette. Er komen soms wel eens grote dingen mee.
Hier staken we via de brug over de kleine sluis over tot op het Ile des Rats (ligt tussen kleine en grote sluis en de barrage) Vervolgens over het wandelpad boven op de barrage tot aan de overkant en zo terug naar de boot.
Toen de boot achter ons vertrokken is zijn wij achteruit geschoven zodat de zonnepanelen de hele dag genoeg opbrengen en we kunnen hier als we TV nodig zouden hebben de verbinding maken.
Voormiddag zijn we naar de Auchan gewandeld.
Ligplaats aan de kade. Privé begraafplaats van een majoor. Jeanne is hier gevangen genomen. Het plein voor het Château de Compiègne.
Namiddag gewandeld naar het Château de Compeige. Het is een museum en vorige keer toen we hier waren zijn we er niet binnen geweest. In het museum zijn een groot aantal kamers (groene, rode, blauwe, paarse enz) , zalen, salons en dergelijke te zien. Als je die rijkdom die dit vroeger moet geweest zijn vergelijkt met de armoedige toestand van de bevolking in die tijd kan ik wel begrijpen dat ze Lowieke en zijn familie er indertijd uitgegooid hebben
De eetkamer, het spelletjessalon, de “roddelbank”, het bed van de keizer.
Na het museumbezoek bezochten we ook nog het park in de onmiddellijke omgeving rond het Château met een rozentuin en veel palm- en andere bomen die in grote bakken staan.
De slaapkamer van de keizerin. Zoek de beer.
Op het einde van de toer kom je dan nog door een grote verzameling van allerlei oude koetsen en karren die vroeger in gebruik waren.
Eén van de vele koetsen. Het begin van het tuintje tot in ……
Het grootste deel van het immense park dat zich van aan het plein voor de hoofdingang zo ver als je kan zien uitstrekt hebben we wegens de temperatuur niet gedaan. Het is zo groot dat het personeel dat hier toezicht houdt er doorheen rijdt met een golfkarretje.
Een panoramafoto van de voorgevel van het Château.
Na het bezoek nog een terrasje mee gepakt en dan naar de boot.
We vertrokken te 09:05 uur en hadden dadelijk S12–Vic. Daarna S13-Couloisy , S14-Herant en als laatste sluis voor vandaag S15-Carandeau. Hier moesten we de afstandsbediening inleveren. Onderweg waren er drie plaatsen in de atlas aangemerkt als ligplaatsen voor pleziervaart maar daar was niet veel van te bemerken dan een oude kade helemaal begroeid met kleine boompjes en zonder bolders zoat we maar zijn verder gevaren. Aan de kade in Choisy-au-Bac is een kade maar daar konden we wegens ondiepte niet tegen de kant. Met de boeg lukte het nog net maar met het hek moesten we aan halve meter van de kant blijven.
We verlaten sluis Celles. Mooie optrekjes langs de Aisne maar geen aanlegplaatsjes.
Te 12:25 uur arriveerde we aan de monding van de Aisne op de Oise.
We draaiden over BB richting Compeigne. Eerst zijn er wat kades waar vrachtschepen aanleggen, vervolgens een kade waar alleen vergunninghouders mogen liggen en dan volgt de kleine jachthaven van Compeigne die volgens de vaaratlas een diepgang heeft van 1,3 m maar die ondertussen nog meer verzand zal zijn en die hebben we letterlijk ‘links’ laten liggen.
Compeigne, oude burcht, stadhuis, Eglise Saint Jacques, fontein aan de bibliotheek, vakwerkhuisjes.
Verderop is nog een kade en daar vonden we nog net een plaats maar wel onder een boom. Als morgen iemand gaat verder varen zullen we de boor dan wel verleggen. We lagen vast te 12:55 uur.
Namiddag hebben we een wandeling door de stad gemaakt.
Dag 70 – Vrijdag – 14.07.2023 – Kade Vuc-sur-Aisne
Voormiddag naar het pleintje gegaan om iets te gaan drinken en in dehoop iets van de 14 juli-viering mee te pakken maar er was helemaal niets te doen. Toen we enkele jaren geleden in Bar-le-Duc lagen op de nationale feestdag was daar een optreden van de fanfare, waren er enkele plechtigheden aan de oorlogsmonumenten en werden we nadien allemaal uitgenodigd op de daaropvolgende receptie! Hier niks dus van dit alles. Het dorpje heeft ook maar iets meer dan 1100 inwoners dus zal er geen budget zijn denk ik.
Dag 69 – Donderdag – 13.07.2023 – Kade Vic-sur-Aisne
Rustdag. Deze morgen zijn de 2 Franse jachten die aan de halte fluvial lagen richting Compeigne vertrokken. Aangezien ik de fietsen niet van de boot kreeg zijn we niet gaan fietsen en hebben maar weer eens een kleine wandeling gemaakt. Toen wij rond 19:00 uur terug naar de boot gingen zagen we dat er net een vrachtschip voor de sluis aan de wachtsteiger aan meerde. We besloten ons naar de halte fluvial , waar ondertussen genoeg plaats was, te verleggen voor het geval er nog en vrachtschip zou komen dan kan die aan de kade gaan liggen waar wij lagen.
Deze avond was er op het sportterrein aan de overkant van de Aisne barbecue en bal populaire in aanloop van de nationale feestdag. De muziek begon zo rond 19:00 uur en duurde tot 00:00 uur. In het begin ging het nog, maar zoals meestal het geval is ging het naarmate de avond vorderde van goede muziek naar meer boenke-boenke lawaai.
Te 23:00 uur was er ook vuurwerk dat wij van op onze ligplaats uitstekend konden volgen.