We gooiden los en moesten de boot nog draaien. Het was krap gezien aan de overzijde aan de scheepswerf twee binnenschepen tegen mekaar lagen maar het is ons gelukt. We vertrokken uit het haventje te 09:30 uur en kwamen vijf minuten later aan sluis S19-Pont L’Eveque. We moesten even wachten tot de sluis leeg was en toen was het onze beurt. In deze en de volgende sluizen gaan we telkens ongeveer 6 m omhoog.
![](http://blogimages.seniorennet.be/aniwayopreis2023/2553181-d178f1ad3b03c93e1dd797cde2b0e614.jpg)
S19-Pont l’Eveque. Zonneboemen in bloei. 1e stuurman Annie. Tunnel de Pannerterie. Veldboeket.
Het gaat snel maar zeer gemakkelijk gezien het water door verschillende gaten in de sluis stroomt en zo geen grote wervelingen maakt en de boot bijna stil blijft liggen. Halverwege stopt het stijgen even gezien die sluizen met een reservereservoir werken om water te sparen. In die tussentijd heb je dan goed de tijd om de touwen naar de hogere in een nis ingebouwde bolder te verleggen en tenslotte als je zo goed als boven bent kan je de bolder op de kade gebruiken.
Vervolgens gingen wij op weg om langs S18-Noyon, S17-Sermaise en S16-Campagne op het bovenpa nd te belanden. Hier zijn we dus ten opzichte van het haventje ongeveer 24 meter gestegen. Voorbij S16-Campagne volgde de Tunnel van Panneterie (ongeveer 1000 m lang) waarvan het licht voor ons reeds op groen stond. Op een goede 10 minuten waren we door de tunnel. Ter hoogte van Pont d’Echeu aan km 75 zagen we een goede betonnen kade met een viertal bolders en daar hebben we aangelegd.
VUD VUT U-Teller SD SD VKD VKT FKD FKT WKD WKT Liggeld
3:35 99:25 4025,4 4 104 21 556 6 996 0 212 0,00
|