We hadden afgesproken met de mensen van het VNF dat wij te 09:30 uur gingen vertrekken. We waren al klaar te 08:50 uur maar afspraken zijn afspraken en te 09:25 uur arriveerde het autootje van de VNF om de sluiswerking in gang te zetten. Het duurde toch nog tot 09:45 uur voor we de sluis in waren. Vandaag beginnen we aan de “sluizentrap” van Etreux zijnde 7 geautomatiseerde sluizen waarvan de volgende in gang gezet wordt wanneer je de vorige verlaat. Dat gaat dus voorruit. Wanneer je in de sluis bent moet je de groene hendel naar boven duwen en gaat de sluis achteraan dicht en begin je te zakken (of stijgen als je in de andere richting vaart). Per sluis gaan we ongeveer 4 meter naar onder dus na de trap zijn we een kleine 30 meter gezakt. Na de automatische sluizentrap rijdt er iemand van VNF mee om de volgende sluis te bedienen.
![](http://blogimages.seniorennet.be/aniwayopreis2023/2549338-049059df645ddbe097eff9edaed414e0.jpg)
In S1-Gard en dan nog meer. In Etreux kruist de Oise het kanaal: Oise links, kanaal rechts. Overloop naar de Oise aan de andere kant.
Die zijn niet meer manueel zoals in onze oude atlas staat maar gemechaniseerd zodat de bediening vanuit een bedieningslokaaltje gebeurt. (Een aantal jaren geleden werden de sluizen op het kanaal in Dijon nog wel met de hand gedraaid) Te 12:25 uur hadden we 14 sluizen gedaan en legden we in Tupigny aan de halte nautique aan. Er is het geen water en/of elektricieit.
Gezien het vandaag weeral zo heet geworden was hebben we niet veel meer gedaan.
VUD VUT U-Teller SD SD VKD VKT FKD FKT WKD WKT Liggeld
02:55 58:50 3585,8 14 49 9 338 0 738 0 122 0.00
|