We waren klaar om te vertrekken te 09:00 uur. Bij het oproepen van sluis Zwevegem kregen we te horen dat er net een vrachtschip opgeschut werd en dat wij binnen 10 minuten aan de beurt waren. Wanneer we aan de sluis arriveerden lag de 86 meter lange Duke (Nl) achterste voren in de sluis. Die heeft voorbij de sluis waarschijnlijk gelost en kan daar niet keren. Daarom komt die achteruit de sluis in en wanneer het schip boven is achteruit de sluis uit en vaart achteruit tot de zwaaikom hier 100 m verder om te draaien.
De sluis was weer voor ons alleen, er zijn vlottende bolders en het is ook nog zakken dus is het weer gemakkelijk. Na S-Zwevegem voeren we verder naar S9-Kortrijk. Vanaf daar is het kanaal Kortrijk-Bossuit nog niet verbreed en verdiept en kunnen maar boten tot 39 x 5 meter versast worden. We waren veel te vroeg daar gezien het hier beurtelings verkeer voor telkens de drie sluizen is en de volgende versassing zou voor ons pas te 11:30 uur zijn. Aangezien voor de sluis geen mogelijkheid is om vast te maken en we nog een uur zouden moeten ronddobberen zijn we terug gevaren tot aan de laatste brug waar een betonnen kade met een paar bolders staat en hebben daar aangelegd tot het zover zou zijn.
Te 11:15 uur zagen we beweging op de sluisdeur en hebben we los gegooid en zijn terug naar daar gevaren. Tegen dat we er waren ging de sluis (nog volledig handbediend) op en konden we binnen. S10 en S11 waren de volgende waar we door moesten en tegen dat we door de laatste waren was het middag. Het pand tussen S9 en S10 is heel hard begroeid maar we hebben er geen last van gehad.
Na S11 kwamen we op de Leie en gingen over BB richting de kade op de doorlopende arm van de Leie. Er lagen alleen twee huursloepen en we hadden de steiger voor ons alleen.

De molens van Dumoulin. Tussen S9 en S10. Op de Leie. De Broeltorens op de oude Leiearm en het Buda-eiland tussen de oude en nieuwe Leiearm.
Toen we er een half uurtje aangemeerd waren is er nog een jacht (Lux) gearriveerd en liggen we er met twee. Je moet de boot hier goed vastmaken met gekruiste meertouwen gezien het water hier zeer hard vooruit en achteruit trekt met de zuiging van de groten boten die op de Leie passeren. Sommige ogenblikken zakte de boot 30 cm als er een groot vrachtschip passeerde.
Namiddag hebben we een fietstocht van 23 km gemaakt van Kortrijk via Kuurne, Sint-Pieter, Sint Katharina, Lendelede, Heule en Bissegem en via de Leie terug naar het Centrum.
VUD VUT U-Teller SD ST VKD VKT FKD FKT WKD WKT Liggeld
3:10 169,25 4097,4 4 167 8 957 23 1512 0 281 12,50
|