Het is gisteren avond beginnen regenen en het heeft de hele nacht geregend. We zijn deze morgen te 07:00 uur opgestaan omdat we te 09:00 uur, wanneer het in Merelbeke hoog water is, aan de sluis willen zijn. Na het ontbijt en het bakkersbezoek vertrokken we te 08:05 uur terug de Leie op tot aan de Ringvaart waar we over BB richting sluis Merelbeke voeren. Zoals het weerbericht ons gisteren had medegedeeld regende het pijpenstelen.
Na onze oproep naar de sluis werd deze onmiddellijk klaar gemaakt en gelukkig konden we dadelijk de sluis is toen het even wat minder regende. Gezien het hoog tij is moesten we maar een kleine halve meter zakken, dat nam dus niet veel tijd in beslag en 10 minuten later voeren we buiten. Net toen we buiten voeren kwam van de andere zijde het jacht Fly naar de andere sluis, die is met het opkomend tij mee gekomen.

Brug Wetteren. Voetgangersbrug Wetteren. Op de Dender: bij aankomst, enkele uren later.
Van Merelbeke tot in Dendermonde zijn we maar één vrachtschip tegen gekomen en we zijn niet opgelopen. Net toen we de bocht van Hoogland gepasseerd waren kwamen we het lege vrachtschip Independant tegen, die ons opriep en ons mede deelde dat er niets achter hem aan kwam. Prima service.
Te hoogte van Costa Zele riepen we sluis Dendermonde op met de mededeling dat wij op komst waren en dat we graag de Dender op wilden. Het gevolg was dat de sluis klaar en open stond zodat we dadelijk binnen konden. Naast de sluis bevindt zich de stuw van de Dender en er kwam een sterke stroming uit het stuwkanaal zodat onze snelheid van ca 8 onmiddellijk zakte naar 5 km/uur !
Toen we buiten de sluis voeren stelden we op de Dender een stroming van +- 3 km/uur vast!
Enkele km verder legden we aan ons vertrouwde stekje aan de steiger thv de splitsing Oude Dender-Dender aan. Aan het steigertje lag het werkscheepje Lotus van de Vlaamse Waterweg.
Tussen sluis Dendermonde en de steiger hield het op met regenen en toen we net vast lagen brak de zon door.
VUD VUT U-Teller SD ST VKD VKT FKD FKT WKD WKT Liggeld
5:05 183:15 4120,2 2 172 39 1050 0 1723 0 303 0,0
|