Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
16-06-2025
Dag 32 – Maandag 16-06-2025 – Kade Kanne
Normaal zouden we vandaag naar Maastricht varen maar gezien Annie wist dat er daar op maandag geen winkels open waren en we de fietsen daar moeilijk naar boven krijgen besloten we hier nog maar een dag te blijven liggen en hier nog maar een toer te fietsen.
We vertrokken aan de brug naar de overkant en via Avergat en de Chaussée des Grenadiers naar Eben-Emael. We volgden de loop van de Jeker over de Rue du Vieux Moulin tot in Eben en via de Rue du Village kwamen we terug op het fietsnetwerk dat we langs (405.432.407) tot in Roclenge-sur-Geer volgden. Hier sloegen we linksaf, onder de spoorlijn Montzenroute door de steile helling van de Rue du Chesnay de berg op. Hier moesten we ondanks onze elektrische fietsen toch het laatste heel steile stukje afstappen en te voet verder naar boven gaan. Bij (10) kwamen we door Houtain Saint-Siméon en stopten we aan een klein dorpscafé, café L’abreuvoir.
Ingang van een mergelgrot in Kanne. Moulin Loverix. De “Vredestoren” Tour d’Eben-Ezer. Rond punt Les Canotiers in Houtain-Saint-Siméon.
Hier weer dezelfde democratische prijzen als gisteren in Glons. Van hieruit zouden we aanvankelijk naar (15) in Haccourt rijden maar gezien het nog vroeg en mooi weer was besloten we de tocht verder te zetten naar (19.18) Grand-Aaz, langs Heure-le-Romain af en zo naar (15) in Haccourt. In Tillice passeerden we aan een imposante vierkanthoeve te midden van fruitplantages. Er waren percelen met druiven , pere- , appel- , kersen- en pruimenbomen. Vanaf deze hoeve was het bijna constant afdalen in de richting Haccourt. Hier reden we nog voorbij de Moulin Valoir met er tegenaan gebouwd de Chapelle Saint-Nicolaas.
Iemand heeft het hier opgegeven. Vierkantshoeve Ferme de Tillice. Watermolen Mouling Valoir.
De molen is een onderslagmolen met een heel groot waterrad. Op weg naar de brug over het Albertkanaal passeerden we nog langs de Colruyt en dan via de Pont de Haccourt naar de overkant. Via (41.42.46) tot op Quai du Halage, langs de jachthaven Visé naar de benedendeur van sluis Visé langs waar we het Canal de Haccourt à Visé over staken. Vervolgens onder het viaduct Pont-des-Allemands door tot op de Quai du Barrage. Die volgden we noordwaarts langs Lixhe en Lanaye. Vervolgens omhoog naar de brug en rechtsaf over de Quai de Caster tot aan sluis Lanaye. Via de brug over de sluizen naar de overkant en langs het jaagpad terug naar Kanne.
Het weerbericht ziet er voor vandaag Ok uit, niet te warm met kleine kans op een bui. We zijn rond 09:45 uur vertrokken. Eerst langs bakker Smets. Hier vlogen gisteren de vlaaien buiten en vandaag was het weer van datte. Twee klanten laadden hun koffer van de auto vol en het was een komen en gaan van volk. Auto’s met Belgische, verschillende Nederlandse, twee Duitse nummerplaten.
H. Hartkapel in Kanne. Brug over het Albertkanaal. Kersen zijn bijna klaar. De “put” van Boirs.
Nadat we onze picknick mee hadden vertrokken we voor een ritje dat normaal 38 km lang zou zijn. Eerst over de brug naar (402) en vervolgens la ngs het Militair kerkhof aan Meerland en dan via het kronkelende steile straatje Zusserdel tot boven op het plateau. Via betonnen landbouwwegen waar telkens de lage gedeelten deels onder water stonden na het onweer van gisteren avond kwamen we in Zussen. Vervolgens langs Riemst af richting Bolder (van Zichen-Zussen-Bolder) Dan volgden de dorpjes Meer, Val-Meer en via de Rechtstraat tot aan de E313. We reden eerst nog door tot boven aan de helling waar de Arbre Du Gibet staat. (Hier hangt een plaatje op: Galgeboom). Deze staat net op de grens Vlaanderen-Wallonie. Via de brug over de E313 (net waar de helling van Boirs begint met het viaduct over de Jeker) We passeerden aan de hoge zendtoren boven op de berg en namen de afdaling naar Elst en fietsten dan naar Sluizen met het mooie oude St Servatiuskerkje. Daarna kwamen we op een oude trambedding, de Chemin de Sluse, die ons tot Glons bracht. We kwamen langs het enige open cafe van de voormiddag.
In La Passerelle was het gezellig druk op het terras met de leden van de Nordic Walkers Club Ambiorix. Er was nog net één tafeltje vrij voor ons. Dit nog een echt volkscafeetje waar de drank ook nog aan normale prijzen aangeboden wordt. (€ 2,20 voor koffie of frisdrank, waar vindt je dat nog?).
De Arbre du Gibet. De St Servatiuskerk Sluizen. De Tumulus van Eben-Emael.
We reden verder door het mooie Jekerdal via Boirs, onder het viaduct door naar Roclenge-sur-Geer, Bassenge, Wonck en Lava. Via de Rue du Vicinal voorbij de Marnebel Carriéres SA tot in Eben-Emael. We reden eerst nog de berg tot aan de Tumulus van Eben-Emael aan de rand van het Rèserve naturelle Thier à la Thombe en daarna terug naar beneden naar het dorp.
We bezochten ook het fort van Eben-Emael. Een aanrader. Via het fietspad langs de Fossé anti-chars kwamen we terug op het jaagpad langs het Albertkanaal dat we terug volgden tot aan de brug van Kanne en zo terug naar de boot. Uiteindelijk was de rit 43 km lang geworden.
De ingang van het fort van Eben-Emael. In de lange dalende gangen. Replica van de houten zweefvliegtuigen waarmee de Duitsers het fort overvielen.
Na aankomst dienden de fietsen gepoetst te worden. Deze hingen vol gedroogd slijk van het fietsen door de poelen van de naar beneden bijeen gespoelde aarde op de landbouwwegen van de voormiddag. Op alle wegen lagen op plaatsen beneden aan hellingen overal aarde en zelfs redelijk grote kiezelstenen na de buien van gisteren. Het water in grachten en in de Jeker stond zeer hoog en stroomde snel.
Voormiddag is Annie naar de bakker gegaan maar ze had hem niet gevonden! Effe verkeerd gelopen dus. Het was weer heet vandaag dus wéér niet gaan fietsen.
Ik ben dan nadien zelf naar de bakker Smets gegaan. Er stonden een zestal klanten in de winkel te wachten en twee nog buiten maar de bediening ging snel. De taarten vliegen hier bij bakker Smets de deur uit. Er was een klant die er twaalf (!) naar zijn auto droeg, eentje met vier en de rest minstens twee per klant. Dit nog buiten de rest dat er naar buiten ging. Blijkbaar is bakker Smets hier gekend om zijn rijsttaarten en komen de klanten van een heel eind hiervandaan naartoe.
Deze avond zijn we te 19:00 uur naar het dorp geweest om iets te gaan eten maar we kwamen van een kale kermis thuis. Op de ene plaats was de keuken vandaag niet open gezien het zo heet was (De temperatuur zou daar volgens de baas 55 °C geweest zijn en hij had geen goesting om daar gaan in te staan. Als ik goesting had dan mocht ik de keuken van hem open doen !) Op de tweede plaats zou de keuken te 19:30 uur (dus zo dadelijk) dicht gaan en op de derde was ze net gesloten toen we daar aankwamen. Aan frituur ’t Pleintje zat het terras helemaal vol en binnen stond een man of zes te wachten maar gezien er niets anders open was hebben we effe gewacht en toen hadden we plaats.
Bij het binnen gaan bestellen zag ik dat er op de toog een rij van 1,5 m bestelbriefjes klaar lagen en voor het bakken en het inpakken waren ze met zeven personen! Die doen hier gouden zaken vandaag. Volgens een klant die ook zat te wachten was het hier elke avond volle bak. Die wist ons ook te vertellen dat de keuken van alle horecazaken hier in Kanne (met uitzondering van het restaurant in de haven) altijd te 19:30 uur sluiten. Uiteindelijk hebben we dus maar lekkere frietjes gegeten.
Toen we te 21:00 uur net terug aan de boot waren barstte er een onweer los met heel hevige plensbuien die met enkele tussenpozen tot 22:30 uur duurden. Toen zijn we maar gaan slapen.
Vannacht niet zo goed geslapen met een kikkerconcert dat de hele nacht door ging. Dan maar opgestaan te 07:00 uur. Het was al lekker warm in de kuip terwijl de zon nog achter de bomen aan de overkant stond. Na het ontbijt ging Annie naar de bakker terwijl ik de nodige werken verrichtte om daarna te vertrekken. We waren weg te 09:20 uur en na contactname met de sassenier aan sluis Neerharen arriveerden we aan de openstaande sluis. Deze hoge sluis is aan de zijde van het bedieningslokaal voorzien van een kabel om aan vast te maken. Eenmaal boven vroegen we om water te mogen inslaan. De vriendelijke sassenier was zeer behulpzaam en een half uur later waren onze watertanks weer vol. Ondertussen was er een vrachtschip naar boven gekomen en de sassenier reed met de fiets mee naar sluis Lanaken om die boot te versassen. Hij vroeg ons om te volgen wanneer wij klaar waren en dan zou hij ginder op ons wachten. Net op de middag waren we boven en buiten op het Albertkanaal dat we richting Luik volgden. We voeren tot voorbij de brug van Kanne en legden daar tegenover YC Yakan aan de kade aan.
Mergelgroeve langs Albertkanaal. Cruiseschip in Kanne. Zonsondergang in Kanne.
Het is gloeiend heet dus gaan we niet fietsten vandaag maar we gaan maar wat met water spelen om af te koelen.
Dag 28 – Donderdag 12-06-2025 – Passantensteiger Rekem
Goed geslapen. De zon staat er weer en het is windstil. Deze morgen zijn alle andere boten vertrokken. Eerst de Arafura richting Bocholt, een kwartier later de Sibo en de Angy richting Neerharen en even daarna de Xanthos ook richting Bocholt. Na het ontbijt eerst langs de bakker gereden en daarna voor onze fietstocht vertrokken.
Van Oud-Rekem de Zuidwillemsvaart over en via (53.52) naar het veerpontje in Uikhoven. Aan de overzijde in Geulle a/d Maas via (53.14.15) naar Brommelen. Langs Bunde af, over de A2 heen naar Schietecoven en via (19) naar Waterval, Genzon en vervolgens naar Ulestraten. Via (20) naar Oensel waar we een pitstop inlasten.
Mooie zichten. St Hubertuskapel Groot Haasdal. Geulhemmermolen op de Geul.
Dan reden we langs Kruis en Schimmert naar Klein Haasdal en Groot Haasdal waar we op de bank onder een grote linde aan de kapel van St Hubertus onze picknick op aten.
Tussen Groot Haasdal en Strabeek staken we de A79 over tot in Houthem. Via het Geulhemmer-Molenpad, Molenbroeksvoetpad arriveerden we achter de Geulhemmermolen en vervolgens via de Pasweg langs de St Martinuskapel tot aan de Groeve Curfsweg aan (103). Via Vroenhof onder de A79 door en de spoorlijn over door de Houtermerweg tot in Meerssen. Daar reden we rond het mooie Proosdijpark door de Kerksteeg naar het station. Langs de sportvelden tot aan de Maastrichterweg en daar weer de A2 en de spoorlijn over naar het industrieterrein Weerterveld. Via (52.14.15.16.17) reden we langs Bunde af terug via Brommelen en Westbroek naar de brug over het Julianakanaal aan Geulle a/d Maas.
Gezien het warme weer en de lange rit voegden we nog een stop in aan de Preuverie Auwt Gäol. Dat is een heel oud gezellig bruin café met een heel mooi oud interieur en een gezellig terras dat blijkbaar altijd vol zit en waar je aan heel schappelijke prijzen goed kan eten en drinken. Binnen hangt een selectie van foto’s van vroegere inwoners van Geulle en van het café in vroegere tijden.
In het Proosdijpark in Meerssen en het station van Meerssen.
Via het pontje terug naar de overkant en via (52.53.58) terug naar Oud Rekem. De rit was 47 km lang en voerde ons door een zeer heuvelachtig terrein met enkele serieuze kuitenbijters waaronder de Kloosterberg in Bunde en de Kling in Oensel. Maar gelukkig volgt na zo’n helling altijd wel een mooie afdaling en er waren ook weer mooie stukken bij door kleine natuurgebieden en langs beekdalen. Het mooiste stuk liep langs het dal van de Geul.
Dag 27 – Woensdag 11-06-2025 – Passantensteiger Rekem
Van (58) door Oud Rekem en via de Veldstraat naar de N78. Die staken we over naar de Heidestraat, langs het recreatiepark Zonnevijver, door het Natuurreservaat Neerharerheide en via (140.63.62) naar Bessemer. Van de N77 tot aan (252) ter hoogte van het terrein van het proefterrein van F.N. Herstal en via (251) tot in Zutendaal. In Zutendaal door het centrum naar het Klauterbos langs de sportterreinen. Een sanitaire stop in de Sjètterèi aan sportterreinen en de Schutterij Onze Lieve Vrouw Zutendaal. Langs het domein De Lieteberg, rond de Bezoensberg en via de Schansstraat naar Stalken. Picknick aan de kapel van OLV van Rustkapel. Langs de Kliebosstraat en Mandelseweg terug naar Bessemer. Via de Hertenweg naar Roelen en door het bos naar Gellik. Van (65.558) naar de brug in Briegden en via het jaagpad naar de brug van Veltwezelt.
Hier terug het Albertkanaal over en via het Lanakerveld naar (10) in Smeermaas.
O.L.V. Hemelvaartkerk en Witherenpastorie Zutendaal. Mooie bloemen op het Lanakerveld waar vroeger enkele oorlogen zijn uitgevochten .
Op de Maaseikersteenweg moesten we nog langs de Lidl voor we de Zuidwillemsvaart terug over staken en via (54.559.58) terug naar Oud Rekem reden. Deze mooie rit die ons veel door de natuur voerde was weer 44 km lang.
Toen we terug aan de boot kwamen lagen er nog twee jachten bij: de Angy (B) en de Sibo (B) die tegen mekaar tussen ons en de Xanthos lagen. Later op de avond arriveerde nog de Arafura (GB) en lag alles vol.
Deze namiddag pas te 12:20 uur vertrokken. Onderweg kruisten we één Nederlands jacht juist ter hoogte van de brug in Boorsem. Te 13:30 uur arriveerden we net voor een grote boot die uit de richting Neerharen kwam aan de passantensteiger Rekem. Wij lagen net vast toen die naar de steiger draaide. Na aankomst is Annie een kleine wandeling gaan maken.
Namiddag zijn we met de fiets naar de kade in Smeermaas gereden om te kijken of daar nog water voorhanden is. Toen we aan de sluis van Neerharen waren was de sassenier net in de tuin bezig.
Deze vaart achteruit richting Bocholt ! Waarom? De Ligplaats Oud Rekem. Oud Rekem heeft een rijke geschiedenis.
Het blijkt dat we boven de sluis hier ook water kunnen nemen, dus indien we van Rekem langs hier verder varen kunnen we hier tanken. Volgens de sassenier zou het kunnen dat tapkraan in Smeermaas afgesloten werd omdat een er een paar jaar geleden iemand de kraan open gezet had en het water daar enkele weken vrij gelopen had. Toen we nadien verder reden bleek later dat de watertapkraan er nog steeds staat. Op de terugweg naar Oud Rekem een terrasje bij Het Ijspaleis gedaan en nadien bij Lidl in Smeermaas gepasseerd.
Dag 25 – Maandag 09-06-2025 – Passantensteiger - Maasmechelen
Vandaag komen Koen, Nout, Kim en Hendrik misschien langs wanneer ze van hun Hike-weekend in de Ardennen zouden terug komen.
Weer heel druk vandaag. Weer geen enkel plaatsje om te parkeren meer langs het jaagpad.
Aangezien ze tegen de middag nog niet hadden laten weten hoe laat dat zou worden besloten we toch maar een rondje te fietsen. Via het jaagpad reden we tot aan de, Boslaan die we in de richting As volgden tot voorbij de lichten aan de wijk Nieuw Homo. Over de Boslaan wordt een Ecoduct gebouwd, kostprijs: 7.700.000 € !. Aan de Schoolstraat draaiden we rechtsaf door het Stockheimerbosch tot aan Niel-bij-As waar we aan de Grotstraat weer terug op het fietsroutenetwerk kwamen. Via (528.529.70) richting Opglabbeek. Pitstop aan de Tievehoeve. Vervolgens door het centrum van Opglabbeek naar de Vinkenkantstraat, Diepestraat naar de Weg naar As. Aan de overkant de Smoutweg in en via (59.38) tot aan de Dornerstationstraat. Via Driepaal tot Europalaan in Dilsen en door het bos tot aan Kruishoefstraat. Over de Zuidwillemsvaart en via het jaagpad terug naar de Dorpsstraat – Tivoli in Lanklaar waar we het kanaal terug overstaken om naar de ligplaats te zijden. In totaal was het 43 km.
Het nieuwe Ecoduct van 7 700 000 €. Torentje aan de Slagmolen. Bijna iedereen weg nu.
Rond 16:45 uur kwam er een berichtje van de stappers dat ze nog 3 km van de auto verwijderd waren, dus dat wordt nog een klein uurtje stappen en dan nog minstens een uur rijden. Die gaan voor 19:00 uur nooit hier geraken. Stilaan verdwijnen alle geparkeerde auto’s. We hebben nogal wat merk-zakjes zien voorbij wandelen, en als daar overal wat in gezeten heeft hebben ze hier vandaag goed geboerd denk ik!
Dag 24 – Zondag 08-06-2025 – Passantensteiger - Maasmechelen
Vandaag bezoek Kris, Danny en Rho. Vandaag héél druk in de Village. Alle parkings staan bomvol en alle bermen en er staat zelfs een dubbele rij op het jaagpad zo ver je kan zien.
Dag 23 – Zaterdag 07-06-2025 – Passantensteiger - Maasmechelen
Voormiddag gaan winkelen. Namiddag een kleine toer in de buurt (21km). Van de ligplaats naar (502),nog een keer over het water tot achter de terril en langs de Hoeveweg naar de Boslaan, via de fietsbrug over de Boslaan langs Sparrendal en Lieve Moenssenslaan tot aan de oversteek van de Pannenhuisstraat, over de Bautshoefstraat richting jaagpad en over het jaagpad terug naar de steiger.
De “Stop” boven het schachtgat 2. Waar nu de trappen staan hingen vroeger de twee liftkooien. Zicht op het bezoekercentrum. Grindlaadplaats.
‘s Avonds zijn we in de Karbonkel (restaurant in de vroegere fietsstalling / badplaats) gaan eten om Annie’s verjaardag te vieren.
Dag 22 – Vrijdag 06-06-2025 – Passantensteiger - Maasmechelen
Vroeg aan onze dagelijkse fietstocht begonnen omdat het volgens het weerbericht in de namiddag hard zou gaan regenen.
We reden door de Tuinwijk Eisden naar Mechelen a/d Maas en via de Oude Baan richting Opgrimbie. Het wonen in de Tuinwijk van Eisden (voormalige cité) moet toch veel aangenamer geweest zijn dan het wonen in de cité van Beringen. Daar staan de huizen praktisch tegen mekaar terwijl ze hier allemaal een redelijk grote tuin hebben.
Windmolen Boorsem. Antitankbunker BN11 en het bijhorende monument.
Via de Weg naar Zuttendaal arriveerden we aan de Rijksweg die we enkele honderden meters volgden en dan linksaf de Windmolenweg richting Boorsem volgden tot aan de Windmolen van Boorsem. Hier gingen we rechtsaf via de Molenveldstraat richting Rekem. Er volgde een ronde door Rekem tot aan Hilarion Thanslaan welke ter hoogte van de kapel overgaat in de Veldstraat tot in Neerhalen Heirbaan.
Via de Geulerweg arriveerden we aan de Zuidwillemsvaart waar ter hoogte van het kruispunt met de Kasteelstraat de Antitankbunker BN11 van de Grensstelling Lanaken staat. Hier namen we onze picknick. Daarna via de Kasteelstraat tot aan sluis Neerharen. Hier staat rechts de Sluisbunker BN10. Effe, contact met de sluiswachter die toevallig onderhoud van de tuin van de sluisomgeving deed, in verband met de mogelijkheid om drinkwater in te doen. Dan reden we verder via het jaagpad aan de overkant naar de kanaaldijk in Smeermaas om te controleren of er hier ook nog altijd een watertappunt is, wat zo ook nog blijkt te zijn.
De Maas ter hoogte van Smeermaas. Eilandbewoners?
Via Brugstraat staken we de Zuidwillemsvaart over tot op de Maasdijk. Die volgden we noordwaarts tot in Uikhoven en vervolgens tot in Boorsem. Via de Kannegatstraat terug de Zuidwillemsvaart over, door het industrieterrein Boorsem, onder de E314 door naar Mechelen a/d Maas en via Rijksweg en Koninginnelaan terug naar Terhills.
Dag 21 – Donderdag 05-06-2025 – Passantensteiger - Maasmechelen
Vandaag zijn we voor enkele geplande onderzoeken voor Annie met de bus naar het Ziekenhuis Oost Limburg Genk geweest. Buslijn 44 stopt hier 200 m van de steiger aan het VVV kantoor Maasmechelen en is een half uur later aan park Molenvijver. Hier moesten we enkele minuten wachten en met lijn 6 werden voor de ingang van het ZOL gedropt. De weg terug verliep natuurlijk net andersom. Nu was het wel veel drukker op de bus en enkele mensen moesten rechtstaan tot in Mechelen a/d Maas op enkele haltes voor de terminus.
Dag 20 – Woensdag 04-06-2025 – Passantensteiger - Maasmechelen
Wegens het slechte weersvoorspelling zijn we niet gaan fietsen. Voormiddag is Annie naar het winkelcentrum geweest terwijl ik de binnenkant van de boot een grote poetsbeurt gegeven heb. Namiddag zijn we samen gaan winkelen.
Dag 19 – Dinsdag 03-06-2025 – Passantensteiger - Maasmechelen
Het is vanmorgen licht bewolkt maar droog en de zon komt regelmatig tussen de wolken door piepen. Volgens het weerbericht zou het vandaag hier normaal niet regenen. Voor de volgende dagen zou dat wel het geval kunnen zijn, dus gaan we vandaag nog eens voor een langere rit.
We vertrokken eerst langs de bakker voor nog eens een lekkere Italiaanse baquette voor onze picknick. Daarna via (55.56.50) tot aan de veer van Meeswijk. Hier staken we de Maas over naar Nattenhoven en even later het verbrede en enkele weken geleden terug geopend Julianakanaal naar Umond. Via (82.29.110) belandden we in Landgraaf. Vervolgens door het centrum van Geleen naar Oud-Geleen en via (40.38) naar Daniken.
Veerpont Meeswijk. Gemeentehuis Oud-Geleen. Gewezen watermolen en het gezellige terras van Kasteel Terborght.
Langs (89.36) belandden we aan Kasteel Terborght aan de Geleenbeek. Hier is nu een taverne, een B&B en een feestzalencomplex van gemaakt. Langs de Heisterbrug reden we door het Stammenderbos naar Oude Kerk. Hier staken we de spoorlijn en de A76 over naar Spaubeek waar we aan de parking aan de kerk onze picknick nuttigden. Via de zeer steile en lange Hobbelrade/Manegeweg kwamen we aan een grote manege in Genhout aan (22). Dan volgde weer een lange afdaling langs de Joodse begraafplaats, langs (113), over de E25 naar (78) in Catsop. Via (77) achtereenvolgens langs Broekhoven, Geulle, Hulsen en aan (16) staken we het Julianakanaal terug over naar Geulle aan de Maas.
St Annakapel in Oude Kerk. St Laurentiuskerk Spaubeek. Op de Dries in Catsop. St Martinuskerk Geulle a/d Maas.
Hier hebben we enkele hellingen gedaan die in de Amsterdam Goldrace zitten. Via het veerpontje geraakten we terug aan de overkant van de Maas en langs (52.51) de grote bocht in de Grensmaas rond Kotem naar (57) aan de Zuidwillemsvaart in Mechelen aan de Maas. Via het jaagpad (57.56.55.502) terug naar de passantensteiger Maasmechelen. Het mooie ritje sloten we af met weeral 54 km op de teller.
Dag 18 – Maandag 02-06-2025 – Passantensteiger - Maasmechelen
Zonnig vandaag. Het was vannacht rustiger dan een paar jaar geleden toen er al vroeg enkele vissers aan het begin van de steiger zaten. Na het ontbijt vertrokken voor onze fietstocht, na eerst nog bij de bakker gestopt te hebben om iets voor de picknick op te halen.
Fietsen over het water bij Terhills Resort. Soms een pittig hellinkje. Picknick aan de Kikbeekbron.
We vertrokken aan het Terhillshotel (502) alwaar het knooppunt gelegen is voor de beide schachtbokken achter het mooie hoofdgebouw. Vervolgens reden we dwars door het park richting (565) en reden hierbij over het fietspad dwars over de grote waterplas en daarna langs de 133 m hoge Tweelingsterril door het Bosreservaat Lanklaardarbos - Saenhoeve. We kwamen langs de voormalige groeve Windelsven tot aan (565). Via de Steenweg naar AS langs de Industriezone Op de Berg tot (551). Hier rechtsaf en dwars door het Vlaamse Natuurreservaat Mechelse Heide, over de E314 tot (550) aan de Weg naar Zutendaal. Het fietspad loopt hier langs een met een metalen draadomheining afgespannen bos waar we plots achter de draad een in een witte pij met zwarte kap wandelende non ontwaarden. Vervolgens langs de plas de Kikbeekbron en de Kikweg tot aan de sportterreinen van Opgrimbie.
Monument voor gesneuvelde piloten in Opgrimbie. De nieuwe “Trekkershutten” aan het station Eisden. Toren St Barberakerk.
Ter hoogte van de picknickplaats boven op de heuvel staan twee kruizen als herdenking aan twee mannen die enkele jaren geleden omkwamen. Vermoedelijk mensen die verdronken zijn in de plas ? Via (60) kruisten we aan camping Salamander terug de Steenweg naar As tot we aan het oude stationnetje van Eisden arriveerden. Dit was de eerste plaats die we vandaag passeerden die open was. Aan het stationnetje zijn recent vier “trekkershutten” geinstalleerd die per twee zijn ondergebracht in mooi gerestaureerde bijgebouwtjes van het station. Ze zouden voorzien zijn van vier slaapplaatsen, eigen douche en toilet. Voor info zich te wenden naar de toeristische dienst Eisden-Maasmechelen.
Van daaruit verder gereden langs de St Barberakerk met de imposante geblokte toren naar het Shopping Centrum M2 waar ook een Aldi gevestigd is. Na het winkelen via de Heufkensweg naar het jaagpad en terug naar de boot.Einde rit 32 km.
Vandaag weer opgestaan met een stralende zon. Het is al lekker van temperatuur rond 09:00 uur.
Gisterenavond hebben we het nog een tijdje horen donderen. Het was wel een eind hiervandaan en we zagen een heel donkere lucht ten noordoosten van ons, dat moet ergens rond Bree, Maaseik of Weert geweest zijn. Nadien zagen we op facebook een berichtje dat er daar hagelstenen ter grootte van een tennisbal (?) gevallen waren. De bijgevoegde foto vertoonde echter maar hagelstenen ter grootte van golfballen. Het waren toch serieuze bollen, als je dat op jet auto krijgt zijn dat gegarandeerd deuken.
Steiger Maasmechelen. Hotel Terhills. Eén van de twee schachtbokken van de voormalige mijn Eisden.
We vertrokken te 09:30 uur richting Maasmechelen en we lagen er vast te 10:25 uur. Er liggen drie jachten en een snel motorbootje aangemeerd. Aan het eerst stuk van de steiger hangen over een afstand van 50 meter (zover de elektriciteitskasten staan) affiches met gereserveerde plaatsen maar die data zijn al voorbij, dus kunnen we hier wel gaan liggen.
Dag 16 – Zaterdag 31-05-2025 – Passantensteiger Dilsen
Het was al zwoel toen we deze morgen opstonden. Het wordt vandaag drukkend warm denk ik. We zullen dus maar een route uitstippelen waarbij we zo veel mogelijk door de bossen kunnen rijden. We vertrokken langs de overzijde van het kanaal over het jaagpad noordwaarts tot (44), vervolgens langs (43.37) rond het Bergerven. Op de Weerstandersweg staat een herdenkingsmonumentje aan de plaats waar tot WOII de woning van de familie Stukken stond. Bij deze familie werden enkele ontsnapte Russische krijgsgevangenen verstopt en in de nacht van 29 op 30.06.44 werd Barthelomeus Stukken in de woonkamer vermoord door Vlaamse collaborateurs omdat hij zijn ontsnapte vader niet wou verraden.
Monument “Stukken”. Watermolen op de Bosbeek. Bijenkasten wij bosbessenbedrijf.
Via Berg- en Zandstraat arriveerden we in Opoeteren en reden door het dorp naar het dal van de Bosbeek, langs de watermolen en dan bergop door het Vlaams Natuurreservaat Oudsberg. Daarna via (526.34) naar Venhoven en via (33.70) naar Opglabbeek. We stopten in de Tievishoeve. Via (70.529.39.40) naar As en ter hoogte van het oude station As via het Kolenspoor langs (41.501.42) tot net voorbij de N771 waar we afsloegen naar de Kruishoefstraat dter hoogte van het industrieterrein Rotem. Bij onze laatste tussenstop hoorden we dat het begon te onweren en besloten we maar om verder te rijden. Net toen we aan de boot arriveerden begonnen de eerste hagelstenen te vallen. Het was enkele minuten en we zijn juist aan de bui ontsnapt. Later op de avond zagen we verderop dreigende donkere wolken langs passeren.
Dag 15 – Vrijdag 30-05-2025 – Passantensteiger Dilsen
Wegens de zonneschijn (lekker veel elektriciteit maken om de fietsbatterijen te laden!) en een lekkere wind (voor het drogen van de was) hebben we voor de middag een wasje gedraaid en is Annie naar de bakker geweest. We zijn vandaag niet gaan fietsen, we hebben er nog maar eens een rustdag van gemaakt en het moet ook niet alle dagen fietsen zijn.
Van de gelegenheid gebruik gemaakt om het informatiebord van de passantensteiger eens van zijn groene aanslag te ontdoen. Als je dat nog wou lezen moest je er met de neus bovenop gaan staan. Buiten het gras afrijden word er hier niet veel onderhoud gedaan.
s’Avonds zijn Gusta en Willy op bezoek geweest en konden we nog eens bijpraten.
Lezen, moeilijk ? Nu wel !. Passantensteiger Dilsen.
Deze morgen ben ik vroeg wakker geworden van het gebabbel van twee luidruchtige vissers aan de overkant van het kanaal. Een van de twee was een beetje doof denk ik, want ondanks dat ze maar tien meter van mekaar af zaten en wij de patrijspoorten dicht hadden kon ik de conversatie in het plat Limburgs goed volgen. Er was er eigenlijk maar eentje die blijkbaar heel veel wist (of dacht te weten misschien) en die voortdurend het woord nam. De andere antwoordde meesstal met een plat “jao, jao” en niet veel meer. (Misschien had hij ook genoeg van het gewauwel van die andere.)
Na het ontbijt vertrokken we richting Dilsen waar we weer aan de Passantensteiger gaan liggen. Onderweg kruisten we één geladen vrachtschip en te 10:55 uur lagen was vast.
Veel jonge ganzen dit jaar. Het veerpontje van Meeswijk. Kasteel Ohé en Laak. Het oude gedeelte is duidelijk voorover gezakt.
Na het aanleggen is Annie nog met de fiets naar de bakker gereden en na het middageten zijn we weer vertrokken. We vertrokken langs het jaagpad aan de overkant richting Neeroeteren tot aan 48 en via (48.49) naar het veerpontje van Meeswijk. Normaal vaart het wegens baggerwerken op de Maas tot 07.07.25 alleen maar op zon- en feestdagen dus kunnen we hier nu naar de overkant naar Papenhoven. Vervolgens noordwaarts naar Illikhoven en verderop naar Kokkelert tot aan (13) . Dan volgde de passage door Roosteren en via de Hoogeweg naar Aasterberg. Ter hoogte van Echt kwamen we tot tegen het Julianakanaal aan (3) en volgden we de Dijk rond Ohé en Laak tot (1) waar we via het veerpontje in Ophoven naar de overkant voeren. Via Maasdijk en Leeuwerikstraat naar (25) en langs de Rodeburgweg naar Aldeneik met zijn mooie kerkje. Even later arriveerden we in Maaseik waar we op het mooie marktplein een tussenstop inlasten. Nadien reden we via (24.26) langs Heppeneert tot ter hoogte van Elen.
Kerk Aldeneik. Twee doopvonten in het portaal ? Het terras van Taverne Brug 36 aan de overkant van de steiger.
Gezien er een strakke wind pal op kop stond op de dijk sloegen we hier af naar het dorp en via enkele dorpsstraten tot aan het kruispunt Heerstraat- N78- Hoogstraat. Na de oversteek van de N78 volgden we de Hoogstraat door Rotem richting Dilsen. Langs het Heilderveld en Kantonsweg tot aan de Europalaan en zo de brug over naar de steiger. Bij aankomst hadden we 44 km op de teller.
Dag 13 – Woensdag 28-05-2025 – Passantensteiger Tongerlo
Goed geslapen. Geen zwanen vandaag ! Het is iets beter weer dus gaan we weer maar vertrekken. Het werd een rit van 31 km. Via de Keyaerstraat, Dorpsstraat naar de Groenstraat tot aan de kapel van de H. Rita aan het kruispunt van de Diekerstraat. Via (199.14) naar Broekhoek aan het “Natuurreservaat De Zig”. Hier werden we verrast door een reegeit die blijkbaar in de berm tussen de weg en een akker gestaan had. Zij had ons eerst gezien en verraste ons door voor ons uit te lopen en links het bos in te schieten. We waren te laat om een foto te kunnen nemen. Vervolgens reden we rond het gebied “De Goort” en via (198.18.19.28) tot aan Natuurdomein / Bosreservaat Jagersborg. Via (27) naar het centrum van Maaseik waar we stopten voor een terrasbezoek/sanitaire stop.
Oude hoeve ter hoogte van Raam. De 4 eigenschappen van de Maaseikenaar: “Lui, moe, lekker, hoogmoedig”. Het standbeeld van de gebroeders Van Eyck op het marktplein.
Daarna reden we via het fietspad op het oude Kolenspoor tot (45), langs het Natuurreservaat De Tosch naar de Grotstraat en via Schootsheide naar het centrum van Neeroeteren. Na een stop aan de Delhaise (Ja, weeral, een mens moet ook eten hé) via het jaagpad (47.13.12) terug naar de steiger in Tongerlo.
Er was een Nederlands jacht bij aan de steiger gekomen. De zwanen hebben we jammer genoeg niet meer gezien.