Dag 45 - Zondag 29-06-2025 – Kade aan Handelskaai Hasselt
Deze morgen voor het ontbijt effe rap met de fiets naar bakker Mariën en na het ontbijt omdat het nu nog niet te heet is vertrokken voor onze fietstocht. Naar het centrum tot aan de fietstunnel aan het station (97.96.239). Langs het spoor op naar (238) aan natuurreservaat Tommelen. Via Runksterkeizel, Moerstraat (177) naar het dal van de Kleine Herk in Terkoest. Via het Wissenboske en via (174.234.233.572) naar Stevoort.
Kapel van Wideux. Molen op de Herk in Terkoest. Interieur kerk Stevoort. Hier verwachten ze een grote fruitoogst.
Langs (572.573.177.238) terug naar Kuringen en via (237.95) terug naar de kanaalkom en terug naar de overkant. In totaal vandaag 36 gefietst.
Dag 44 - Zaterdag 28-06-2025 – Kade aan Handelskaai Hasselt
Voormiddag gaan winkelen. Het was weer heet vandaag en we hebben vandaag weer niet veel gedaan. S’ Avonds begon het toch wat te kriebelen en ben ik alleen nog een toerke in de omgeving gaan doen (22 km).
Van de ligplaats naar de overkant. Via (96) naar de kanaalkom, rond de jachthaven en via de Slachthuislaan met het nieuwe gebouw van Hulpverleningspost Zuid-West Limburg, Brandweer en Politiezone Limburg Regio Hoofdstad. Langs de Prinsbeemden op naar Kuringen en tot aan het Bammerbos aan (237).
Door het Bammerbos naar het Vlaams Natuurreservaat Herkenrode. Eens tot aan de Abdij van Herkenrode gereden en terug. Rond Kuringen tot aan de spoorweg en langs de spoorlijn op via (238.239) tot aan de tunnel naar de kleine ring. Via de R70 tot aan de Kempische steenweg en terug het kanaal over naar de ligplaats.
Dag 43 - Vrijdag 27-06-2025 – Kade boven S – Genk – Kade aan Handelskaai Hasselt
We waren iets voor 10:00 uur klaar met het ontbijt en met het klaarmaken voor vertrek toen het vrachtschip Dahlia kwam aanvaren. Gezien deze even moest wachten omdat er een opvarend vrachtschip uit de sluis moest hadden we de kans om mee te schieten. Een half uur later waren we onder en gingen we op weg naar schuis Diepenbeek. De Dahlia was leeg en kon tegen 20 km/uur varen en die liep ver uit ten opzichte van ons. De duwvaarsluis Diepenbeek stond open en de Dahlia kon rechtstreeks binnen. Wij dachten dat ze niet op ons gingen wachten maar de deuren bleven open en het licht op groen.. Wanneer ik de sluisdienst opriep en meldde dat ze de beroepsvaart niet voor ons moesten laten wachten, antwoordde die dat het geen probleem was en dat we toch maar moesten door komen. Hetzelfde herhaalde zich een tijdje later aan sluis Hasselt en we konden nog mee met de Dahlia. Tussen sluis Hasselt en de volgende sluis is een grote afstand dus zullen we hem niet meer zien. Wij waren toch van plan hier in Hasselt een plaatsje te zoeken en dat vonden we iets voor de brug van de weg Hasselt – Eindhoven aan de Handelskaai tegenover de metaalhandel Sternotte.
In de duwvaartsluis Hasselt. Hier staan nog veel woningen met leem. Grote hoeve.
Namiddag hebben we weer een mooi tochtje gemaakt. Van de kade over de brug naar de overkant. Via het fietspad dadt de Demer volgt langs PXL naar (97) door het Kapermolenpark naar het kruispunt met de R71 die we overstaken ter hoogte van de Bosstraat richting Sluisbeemden. Die volgden we tot (100) de Stationsstraat Diepenbeek. Hierna onder de spoorlijn door naar het centrum van Diepenbeek. Via (235,142) Keizerstraat, Kastanjelaan, Keizel, Hoogkeizel naar Misenberg. Langs (141,138) door de Nietelbroeken en Domeinbos Den Holland naar (145) Bekel. Via de Langenakkerstraat naar de Winterbeek en vervolgens langs Bulsstraat, Laagbulsstraat, Rechtstraat naar (144) aan de Mombeekvallei. Via Sasput langs (143). Hier de A13 (Boudewijnsnelweg) de R71 over naar (240.239) aan het station. Door de fiets en voetgangerstunnel naar de binnenring en via het havendok naar de Kempische steenweg waar we via de brug terug het kanaal over fietsten naar de ligplaats. De stad Hasselt is goed uitgerust met fietspaden via alle belangrijke invalswegen. Veel straten zijn ook ingericht als fietsstraat waardoor het hier plezant fietsen is.
S’ Avond hebben we nog bezoek gehad van Annie’s neef Luc & Peter die hier vlakbij wonen.
Dag 42 - Donderdag 26-06-2025 – Kade boven S - Genk
Namiddag op bezoek geweest bij Jean Marie en Lies. Nadien de rit verder gezet naar de Hoevenzavellaan tot aan de kerk van Zwartberg. Langs de begraafplaats Waterschei naar (508) en vervolgens langst het stadion KRC Genk richting Thor-Park. Mooie gerestaureerde gebouwen en terreinen van de vroegere kolenmijn van Waterschei.
Voormalige mijn Winterslag. Mooie ……boom ergens onderweg. Stadion KRC Genk.
Achterzijde en voorzijde van de voormalige mijn Waterschei. Aan de Kattevennen.
Via Oud-Waterschei de E314 over in de richting (509.250) van de Europalaan die we overstaken via de fietsbrug ter hoogte van het Heempark. Door het park en via Hoogzij naar het Kattevennebos met de Cosmodome Kattevennen. Langs Kattevenia richting (29) en vervolgens via Terboekt terug naar de Swinnewijerweg. ’s Avonds is Jean Marie nog naar de boot komen kijken.
Dag 41 - Woensdag 25-06-2025 – Kade boven S - Genk
Tegen de middag terug naar ZOL.
Rond 17:00 uur vertrokken. Over de sluis Genk naar Kanaalweg, Eikelaarstraat en de Henry Fordlaan overgestoken naar (101) Langs natuurreservaat Caetsweyers naar (102.105) naar Schoonbeek. Langs het Waterkasteel van Schoonbeek naar Beverst. Naar Schuylenborg Motte (106) en langs (126.236.138) naar Nietelbroeken.
Het Waterkasteel Schoonbeek.
Langs (141.142.235) tot het centrum Diepenbeek. Via de tunnel onder de spoorlijn door en via de Stationsstraat langs Lutselus naar het sluizencomplex Diepenbeek. Aan de overkant via de Havenlaan naar het sluizencomplex Genk en naar de boot. (48 km)
Voormiddag bezoek ZOL. Gezien we pas te 16:00 uur terug waren hebben we eerst gegeten en zijn dan later nog vertrokken. We vertrokken langs het kanaal richting Hasselt (82.98) tot aan de brug in de N732 en volgden dan (243) richting Provincie domein Bokrijk. Langs het domein op naar (242.71) tot aan natuurreservaat het Wik. Via (92.91) reden we langs en aantal vijvers tot aan de Vijver Cox 1.
Fietsen door het water, op ooghoogte met de watervogels. Ingang Provinciedomein Bokrijk. H. Hartkerk Winterslag.
Hier rij je dwars door de vijvers met het project “Rijden door het water”. Uiteindelijk kwamen we terug via (423.71) aan Craenevenne, door Het Wik tot in Boxbergheide aan de 4e Cité Winterslag. Links van ons zien we de Terril Winterslag (174 m) terwijl we naar en door de 3e Cité Winterslag rijden. Via het Kriekelbos komen we aan (240) aan de Europalaan waar we via tunnels onderdoor kunnen richting Nieuw Termien. In Langerlo staken we de Zuiderring over en via de Mieënbroekstraat arriveerden we terug aan de brug over de Kolenhaven. Samen met de rit van deze morgen naar het ZOL stonden er vandaag 39 km op de teller.
Ondanks dat hier beroepsvaart voorbij komt liggen we redelijk stabiel. We hadden gisteren namiddag meer deining van enkele sportboten die aan de Genkse Watersport Club hier tegenover vertrokken of arriveerden dan van de vrachtschepen die van of naar de sluis voeren. We hebben hier toch goed geslapen.
Vandaag reden we eerst op verkenning naar het ziekenhuis via de Swinnenwijerweg, de Zuiderring over naar de Bethaniënstraat en via de Oosterring tot aan de Schiepse Hei naar het ZOL. Zo weten we morgen hoe we moeten rijden. Van hieruit reden we via de Bronsbosstraat naar (29). Vervolgens naar (567) langs de Dijkvijver De Kyn, de visvijver langs de Selleveldstraat en de Surfplas Papendaalheide naar de N730 tot aan de brug over het Albertkanaal. Aan (69) het Munsterbos in via de Sluisweg. Halverwege kwamen we langs oude loopgraven van WOII. Langs de rand van het Erkend natuurreservaat Munsterbos en aan het Weerstanderspad linksaf door het bos tot aan de St Amorskapel.
De loopgraven, de St Amorkapel, de kapel van het geheim leger allen in het munsterbos.
Op het einde van het lange rechte stuk van het Weerstanderspad liggen enkele hoge duinen en aan Heiken kwamen we aan de kapel en het monument van het geheim leger. We staken de Zangerheistraat over in de richting van Domeinbos Groenendaal en via Groenendaal, Schietboomstraat en Munsterbilzenstraat kwamen we aan Brasserie Remise New Style welke gevestigd is in de voormalige oude paardenstallen en het koetshuis van het kasteel Edelhof. Via de Abdijstraat en Appelboomgaardstraat naar de Wijngaardstraat. Tussen Eik en Heersveld door langs de Munsterbeekweg tot aan (84). Via Schoonbeek naar Lutselus en vervolgens langs Natuurreservaat Caetsweyers naar (101) bij Roozendaal. Vervolgens langs de Henry Fordlaan, de Eikelaarstraat en de Slingerweg naar de brug over de sluizen van Gen en terug naar de boot. Einde van de mooie fietstocht welke ons weer 52 km heeft opgebracht.
Dag 38 - Zondag 22-06-2025 – YH Visé – Kade boven S - Genk
We vertrokken te 09:05 te samen met een jacht van Visé door de sluis. Dat jacht ging naar sluis Lanaye terwijl wij het Albertkanaal gaan volgen. Toen wij voor de sluis naar links voeren kwamen wij al dadelijk een vrachtschip tegen. Een half uur later passeerde het passagiersschip de Horizon met een serieuze boeg en hekgolf zodat die tot een kwartier later tussen de rechte wanden van het kanaal heen en weer kaatsten en bij ons de boeg telkens meer dan een meter op en neer stuiterde. Van nog twee andere vrachtschepen die we op weg naar Genk kruisten hadden we geen last. Ter hoogte van de aansluiting met het kanaal Briegden-Neerharen waren het twee sportboten die voor de nodige deining zorgden. Verderop was het rustig en iets voor 13:00 uur arriveerden we boven sluis Genk waar we op de hoek van het Albertkanaal met het dok van de oude kolenhaven een plaatsje vonden om aan te meren.
Hier liggen we op maar 4 km van het Ziekenhuis Oost Limburg Genk waar we dinsdag en woensdag moeten zijn. Eerst wilden we tot Hasselt varen, met de bus naar huis de auto gaan halen, en hem na het bezoek aan het ZOL terug naar huis doen maar van hier kunnen we er met de fiets naartoe.
Gezien het weer zo warm was zijn we vandaag maar weer niet gaan fietsen.
Dag 36 - Vrijdag 20-06-2025 – Kade Brug Lanaye – YH Visé
Goed geslapen maar Annie was om 05:00 uur wakker geworden van het vrachtschip dat gisteren avond nog aangekomen was en nu al vertrok. Er zijn gisteren avond nog veel vrachtschepen gepasseerd maar daar hadden we weinig deining van. Om 09:00 uur waren we terug wakker en de zon staat al te branden, maar er is gelukkig een briesje.
We waren weg te 10:10 uur. Bij het naderen van sluis Visé kruisten we net voor de sluis nog een vrachtschip en enkele minuten na het bellen werd de sluis bediend. Hier zakken we een vijftal meter naar het niveau van de Maas ter hoogte van Visé, dus nog boven de barrage van Lixhe.
In de jachthaven van Visé kregen we het eerste plaatsje rechts bij het binnenkomen en te 11:15 uur lagen we vast.
Namiddag fietstocht 40 km.
De spoorbrug in de Montsenspoorweg. Altijd maar hoger en hoger. Kapel in Schophem waar constant Gregoriaanse gezangen klinken.
We vertrokken langs de Maasdijk naar de barrage van Lixhe. Via het pad op de barage staken we de Maas over en even later de E25 in de richting Moelingen. We reden door Moelingen en via (421) naar Withuis. Net voor we het centrum in reden draaiden we rechtsaf de Grijzegraaf in. Voorbij Mesch steeds maar hoger en hoger over een constant stijgend smal straatje langs (422) aan ’s Gravenvoeren, (423) Schophem, (424) aan het kerkhof langs Kwinten en Knipke tot in Ulvend aan ijshoeve ’t Bakhuis.
Boven op de Kattenrothberg (209 m). Op de Schillerberg. De Waggelaer in ’s Gravenvoeren. De Barrage in Lixhe.
Via ( tot (429) De Plank – La Planck naar de overkant van de N648 Maastricht – Eupen. Via de Plankenweg naar (428) in Nurop en tot (26) in Slenaken. Aan Gasterij Berg & Dal links de Schillerbergerweg in naar Schilberg en zo terug naar (429) in Ulvend. Vanaf hier boven op de Kattenrothberg (209 m) Heirbaan, Kattenroth, Schophemmerhei, Vitschen was het een lange afdalende weg, soms tegen 10 % van boven op de heuvel tot in het centrum van ’s Gravenvoeren. Om de berg af te kunnen rijden hebben we die in het eerste deel van onze tocht ook wel bergop moeten rijden. Dus die afdaling was een welkome afwisseling. Na een terrasje via (100) naar Mesch, terug over de E25 richting Eijsden en via (76.77.420.414.40) door Hoog-Caestert terug naar de barage van Lixhe en naar de overkant.
Dag 35 - Donderdag 19-06-2025 – Maastricht – Kade Brug Lanaye
Gisteren avond hebben we nog een wandeling door de stad gemaakt. Het was er overal druk, de terrasjes zaten allemaal goed vol. Op het Vrijthof stond een tribune en speelde een harmonie waar we enkele nummers naar geluisterd hebben voro we verder gingen om ergens een terrasje mee te pakken.
We wilden vandaag naar Visé varen maar zijn er door de wachttijd aan sluis Lanaye niet geraakt. We waren voormiddag nog naar de Jumbo geweest en op de terugweg raakten we aan de praat met de buurman achter ons. Daardoor was het 12:05 uur voor we klaar waren om te vertrekken. Toen we te 12:50 uur aan de sluis arriveerden was dat net achter een vrachtschip van 86 m dat ons net opgelopen had. We moesten wachten voor een afgaande schutting en tijdens het wachten kwamen er nog twee vrachtschepen van 86 m en eentje van 110 m aan.
St Servaes op zijn brug. Zo’n kleine 200 m lang, gaat net in de sluis 4 Lanaye van 225 m
Toen de suisdeuren open gingen voeren de vier vrachtschepen naar binnen en wij wilden volgen maar het licht werd op rood gezet en kregen we via de marifoon te horen dat wij er niet meer bij konden. Ik vind dat maar raar gezien deze sluis 225 m lang en 25 m breed is. Eentje van 86 m met daar achter die van 110 m dat wordt krap, maar die twee van 86 m achter mekaar daar blijft toch nog ruimte achter voor onze 13 m me dunkt.
Er zat niets anders op dan terug vast te leggen en te wachten op de volgende schutting.
Nog voor de volgende schutting arriveerde het passagiersschip Miro van 39 m, een vrachtschip van 86 m en een snelle motorboot. Net toen het onze beurt was om binnen te lopen kwam er weer eentje van 110 meter achterop die er ook nog in moest. Gelukkig mochten we met deze schutting mee maar ondertussen was het 16:15 uur en zouden we hopeloos te laat zijn voor sluis Visé die blijkbaar maar tot 16:00 uur bediend wordt. We hebben dan maar aan de kade ter hoogte van brug Lanaye aangelegd en varen morgen verder.
Goed geslapen maar om 05:00 uur wakker geworden van het klokkenspel van de St Martinuskerk. Het was gisteren avond toch rustig hier, er werd af en toe wel eens luid gelachen op de terrassen aan de overkant maar al bij viel het mee.
Stuk van de berg weg! St Martinuskerk. Boot van roeiclub de “Witte Reiger”. Alles rustig aan vandaag, niet forceren.
Deze morgen eerst naar de wasserij aan de overkant geweest om de ‘grote’ stukken te gaan wassen. Het is een recent vernieuwd wassalon met 5 wasmachines en 5 droogkasten. Betalen moet online. Wasmiddel is in de prijs inbegrepen.
In het wassalon zaten nog twee Engelstalige jonge mannen die blijkbaar op trektocht door Europa waren. Het waren Australiërs die een tocht door Europa maakten. Ze hadden al hun bezittingen verkocht en gepaard voor deze reis. Ze arriveerden enkele weken geleden in Schiphol en bezochten er Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, en waren dan afgezakt naar Antwerpen, Brugge, Gent, Brussel en waren nu in Maastricht verzeild geraakt. De bedoeling was nog de rest van de grote West-Europese steden aan te doen en dan zouden ze naar de winter toe bekijken wat ze verder zouden gaan doen.
Toen die mannen vertrokken waren en we toch nog moesten wachten op het beëindigen van de wascyclus zijn we naar het winkelcentrum Mosae Forum geweest. Op de bovenverdieping is een buitensportwinkel Bever en in de kelderverdieping zijn een groenten specialiteitenwinkel en een Jumbo gevestigd.
Het is vandaag weer heel warm, dus er zal niet veel gepresteerd worden namiddag. Op ons terras achter de zonwering is het met het achterop komend windje goed te doen.
Gisteren avond is er nog een Frans samenstel aangekomen en die is deze morgen om 04:30 uur terug vertrokken. Die Franse samenstellen zijn meestal twee spitsen of de Franse versie ervan die 39 m lang zijn en die meestal nogal wat jaartjes dienst hebben met een ietwat luidruchtige motor. Hierdoor waren we zo vroeg wakker maar we hebben toch terug nog wat kunnen slapen. Het is deze morgen heel wat drukker met de beroepsvaart.
Hel sluizencomplex Lanaye / Ternaaien. Boven in sluis 4 met de Baraka. 14 m lager. Maastricht in zicht.
Na het ontbijt vertrok Annie te voet naar bakker Smets terwijl ik alles klaar maakte om nadien te vertrekken. We waren weg te 10:50 uur tussen de aankomst van een vrachtschip uit beide richtingen. We arriveerden te 11:10 uur aan sluis Lanaye en bij het oproepen kregen we te horen dat we moesten wachten. Er lagen twee grote vrachtschepen in de sluis klaar om te zakken en aan de wachtkade lag de Baraka (86 m) met thuishaven Charleroi die ook moest wachten op de volgende schutting.
In afwachting tot het onze beurt was kwamen er een vrachtschip (110 m) en vier jachten omhoog en te 12:20 uur was het de beurt aan de Baraka en aan ons. Het zakken (14 m), gelukkig met drijvende bolders, duurde tot 12:45 uur en toen konden we verder richting Maastricht. We kruisten nog een duwstel onderweg en toen we aan de St Servaesbrug kwamen, kwam er nog een duwstel uit de andere richting. Toen we dit gekruist hadden konden we naar bakboord de hoek om naar de muur. We hadden nog ruimschoots plaats maar toen we 10 min vast lagen arriveerden nog twee jachten die zich achter ons vast maakten.
Namiddag vertrok Annie na het eten naar de Stad om winkels te gaan kijken en een tweetal uurtjes later, ik begon me net af te vragen of ze weer eens verloren gelopen was (hihi), zag ik haar over de brug komen.
Normaal zouden we vandaag naar Maastricht varen maar gezien Annie wist dat er daar op maandag geen winkels open waren en we de fietsen daar moeilijk naar boven krijgen besloten we hier nog maar een dag te blijven liggen en hier nog maar een toer te fietsen.
We vertrokken aan de brug naar de overkant en via Avergat en de Chaussée des Grenadiers naar Eben-Emael. We volgden de loop van de Jeker over de Rue du Vieux Moulin tot in Eben en via de Rue du Village kwamen we terug op het fietsnetwerk dat we langs (405.432.407) tot in Roclenge-sur-Geer volgden. Hier sloegen we linksaf, onder de spoorlijn Montzenroute door de steile helling van de Rue du Chesnay de berg op. Hier moesten we ondanks onze elektrische fietsen toch het laatste heel steile stukje afstappen en te voet verder naar boven gaan. Bij (10) kwamen we door Houtain Saint-Siméon en stopten we aan een klein dorpscafé, café L’abreuvoir.
Ingang van een mergelgrot in Kanne. Moulin Loverix. De “Vredestoren” Tour d’Eben-Ezer. Rond punt Les Canotiers in Houtain-Saint-Siméon.
Hier weer dezelfde democratische prijzen als gisteren in Glons. Van hieruit zouden we aanvankelijk naar (15) in Haccourt rijden maar gezien het nog vroeg en mooi weer was besloten we de tocht verder te zetten naar (19.18) Grand-Aaz, langs Heure-le-Romain af en zo naar (15) in Haccourt. In Tillice passeerden we aan een imposante vierkanthoeve te midden van fruitplantages. Er waren percelen met druiven , pere- , appel- , kersen- en pruimenbomen. Vanaf deze hoeve was het bijna constant afdalen in de richting Haccourt. Hier reden we nog voorbij de Moulin Valoir met er tegenaan gebouwd de Chapelle Saint-Nicolaas.
Iemand heeft het hier opgegeven. Vierkantshoeve Ferme de Tillice. Watermolen Mouling Valoir.
De molen is een onderslagmolen met een heel groot waterrad. Op weg naar de brug over het Albertkanaal passeerden we nog langs de Colruyt en dan via de Pont de Haccourt naar de overkant. Via (41.42.46) tot op Quai du Halage, langs de jachthaven Visé naar de benedendeur van sluis Visé langs waar we het Canal de Haccourt à Visé over staken. Vervolgens onder het viaduct Pont-des-Allemands door tot op de Quai du Barrage. Die volgden we noordwaarts langs Lixhe en Lanaye. Vervolgens omhoog naar de brug en rechtsaf over de Quai de Caster tot aan sluis Lanaye. Via de brug over de sluizen naar de overkant en langs het jaagpad terug naar Kanne.
Het weerbericht ziet er voor vandaag Ok uit, niet te warm met kleine kans op een bui. We zijn rond 09:45 uur vertrokken. Eerst langs bakker Smets. Hier vlogen gisteren de vlaaien buiten en vandaag was het weer van datte. Twee klanten laadden hun koffer van de auto vol en het was een komen en gaan van volk. Auto’s met Belgische, verschillende Nederlandse, twee Duitse nummerplaten.
H. Hartkapel in Kanne. Brug over het Albertkanaal. Kersen zijn bijna klaar. De “put” van Boirs.
Nadat we onze picknick mee hadden vertrokken we voor een ritje dat normaal 38 km lang zou zijn. Eerst over de brug naar (402) en vervolgens la ngs het Militair kerkhof aan Meerland en dan via het kronkelende steile straatje Zusserdel tot boven op het plateau. Via betonnen landbouwwegen waar telkens de lage gedeelten deels onder water stonden na het onweer van gisteren avond kwamen we in Zussen. Vervolgens langs Riemst af richting Bolder (van Zichen-Zussen-Bolder) Dan volgden de dorpjes Meer, Val-Meer en via de Rechtstraat tot aan de E313. We reden eerst nog door tot boven aan de helling waar de Arbre Du Gibet staat. (Hier hangt een plaatje op: Galgeboom). Deze staat net op de grens Vlaanderen-Wallonie. Via de brug over de E313 (net waar de helling van Boirs begint met het viaduct over de Jeker) We passeerden aan de hoge zendtoren boven op de berg en namen de afdaling naar Elst en fietsten dan naar Sluizen met het mooie oude St Servatiuskerkje. Daarna kwamen we op een oude trambedding, de Chemin de Sluse, die ons tot Glons bracht. We kwamen langs het enige open cafe van de voormiddag.
In La Passerelle was het gezellig druk op het terras met de leden van de Nordic Walkers Club Ambiorix. Er was nog net één tafeltje vrij voor ons. Dit nog een echt volkscafeetje waar de drank ook nog aan normale prijzen aangeboden wordt. (€ 2,20 voor koffie of frisdrank, waar vindt je dat nog?).
De Arbre du Gibet. De St Servatiuskerk Sluizen. De Tumulus van Eben-Emael.
We reden verder door het mooie Jekerdal via Boirs, onder het viaduct door naar Roclenge-sur-Geer, Bassenge, Wonck en Lava. Via de Rue du Vicinal voorbij de Marnebel Carriéres SA tot in Eben-Emael. We reden eerst nog de berg tot aan de Tumulus van Eben-Emael aan de rand van het Rèserve naturelle Thier à la Thombe en daarna terug naar beneden naar het dorp.
We bezochten ook het fort van Eben-Emael. Een aanrader. Via het fietspad langs de Fossé anti-chars kwamen we terug op het jaagpad langs het Albertkanaal dat we terug volgden tot aan de brug van Kanne en zo terug naar de boot. Uiteindelijk was de rit 43 km lang geworden.
De ingang van het fort van Eben-Emael. In de lange dalende gangen. Replica van de houten zweefvliegtuigen waarmee de Duitsers het fort overvielen.
Na aankomst dienden de fietsen gepoetst te worden. Deze hingen vol gedroogd slijk van het fietsen door de poelen van de naar beneden bijeen gespoelde aarde op de landbouwwegen van de voormiddag. Op alle wegen lagen op plaatsen beneden aan hellingen overal aarde en zelfs redelijk grote kiezelstenen na de buien van gisteren. Het water in grachten en in de Jeker stond zeer hoog en stroomde snel.
Voormiddag is Annie naar de bakker gegaan maar ze had hem niet gevonden! Effe verkeerd gelopen dus. Het was weer heet vandaag dus wéér niet gaan fietsen.
Ik ben dan nadien zelf naar de bakker Smets gegaan. Er stonden een zestal klanten in de winkel te wachten en twee nog buiten maar de bediening ging snel. De taarten vliegen hier bij bakker Smets de deur uit. Er was een klant die er twaalf (!) naar zijn auto droeg, eentje met vier en de rest minstens twee per klant. Dit nog buiten de rest dat er naar buiten ging. Blijkbaar is bakker Smets hier gekend om zijn rijsttaarten en komen de klanten van een heel eind hiervandaan naartoe.
Deze avond zijn we te 19:00 uur naar het dorp geweest om iets te gaan eten maar we kwamen van een kale kermis thuis. Op de ene plaats was de keuken vandaag niet open gezien het zo heet was (De temperatuur zou daar volgens de baas 55 °C geweest zijn en hij had geen goesting om daar gaan in te staan. Als ik goesting had dan mocht ik de keuken van hem open doen !) Op de tweede plaats zou de keuken te 19:30 uur (dus zo dadelijk) dicht gaan en op de derde was ze net gesloten toen we daar aankwamen. Aan frituur ’t Pleintje zat het terras helemaal vol en binnen stond een man of zes te wachten maar gezien er niets anders open was hebben we effe gewacht en toen hadden we plaats.
Bij het binnen gaan bestellen zag ik dat er op de toog een rij van 1,5 m bestelbriefjes klaar lagen en voor het bakken en het inpakken waren ze met zeven personen! Die doen hier gouden zaken vandaag. Volgens een klant die ook zat te wachten was het hier elke avond volle bak. Die wist ons ook te vertellen dat de keuken van alle horecazaken hier in Kanne (met uitzondering van het restaurant in de haven) altijd te 19:30 uur sluiten. Uiteindelijk hebben we dus maar lekkere frietjes gegeten.
Toen we te 21:00 uur net terug aan de boot waren barstte er een onweer los met heel hevige plensbuien die met enkele tussenpozen tot 22:30 uur duurden. Toen zijn we maar gaan slapen.
Vannacht niet zo goed geslapen met een kikkerconcert dat de hele nacht door ging. Dan maar opgestaan te 07:00 uur. Het was al lekker warm in de kuip terwijl de zon nog achter de bomen aan de overkant stond. Na het ontbijt ging Annie naar de bakker terwijl ik de nodige werken verrichtte om daarna te vertrekken. We waren weg te 09:20 uur en na contactname met de sassenier aan sluis Neerharen arriveerden we aan de openstaande sluis. Deze hoge sluis is aan de zijde van het bedieningslokaal voorzien van een kabel om aan vast te maken. Eenmaal boven vroegen we om water te mogen inslaan. De vriendelijke sassenier was zeer behulpzaam en een half uur later waren onze watertanks weer vol. Ondertussen was er een vrachtschip naar boven gekomen en de sassenier reed met de fiets mee naar sluis Lanaken om die boot te versassen. Hij vroeg ons om te volgen wanneer wij klaar waren en dan zou hij ginder op ons wachten. Net op de middag waren we boven en buiten op het Albertkanaal dat we richting Luik volgden. We voeren tot voorbij de brug van Kanne en legden daar tegenover YC Yakan aan de kade aan.
Mergelgroeve langs Albertkanaal. Cruiseschip in Kanne. Zonsondergang in Kanne.
Het is gloeiend heet dus gaan we niet fietsten vandaag maar we gaan maar wat met water spelen om af te koelen.
Dag 28 – Donderdag 12-06-2025 – Passantensteiger Rekem
Goed geslapen. De zon staat er weer en het is windstil. Deze morgen zijn alle andere boten vertrokken. Eerst de Arafura richting Bocholt, een kwartier later de Sibo en de Angy richting Neerharen en even daarna de Xanthos ook richting Bocholt. Na het ontbijt eerst langs de bakker gereden en daarna voor onze fietstocht vertrokken.
Van Oud-Rekem de Zuidwillemsvaart over en via (53.52) naar het veerpontje in Uikhoven. Aan de overzijde in Geulle a/d Maas via (53.14.15) naar Brommelen. Langs Bunde af, over de A2 heen naar Schietecoven en via (19) naar Waterval, Genzon en vervolgens naar Ulestraten. Via (20) naar Oensel waar we een pitstop inlasten.
Mooie zichten. St Hubertuskapel Groot Haasdal. Geulhemmermolen op de Geul.
Dan reden we langs Kruis en Schimmert naar Klein Haasdal en Groot Haasdal waar we op de bank onder een grote linde aan de kapel van St Hubertus onze picknick op aten.
Tussen Groot Haasdal en Strabeek staken we de A79 over tot in Houthem. Via het Geulhemmer-Molenpad, Molenbroeksvoetpad arriveerden we achter de Geulhemmermolen en vervolgens via de Pasweg langs de St Martinuskapel tot aan de Groeve Curfsweg aan (103). Via Vroenhof onder de A79 door en de spoorlijn over door de Houtermerweg tot in Meerssen. Daar reden we rond het mooie Proosdijpark door de Kerksteeg naar het station. Langs de sportvelden tot aan de Maastrichterweg en daar weer de A2 en de spoorlijn over naar het industrieterrein Weerterveld. Via (52.14.15.16.17) reden we langs Bunde af terug via Brommelen en Westbroek naar de brug over het Julianakanaal aan Geulle a/d Maas.
Gezien het warme weer en de lange rit voegden we nog een stop in aan de Preuverie Auwt Gäol. Dat is een heel oud gezellig bruin café met een heel mooi oud interieur en een gezellig terras dat blijkbaar altijd vol zit en waar je aan heel schappelijke prijzen goed kan eten en drinken. Binnen hangt een selectie van foto’s van vroegere inwoners van Geulle en van het café in vroegere tijden.
In het Proosdijpark in Meerssen en het station van Meerssen.
Via het pontje terug naar de overkant en via (52.53.58) terug naar Oud Rekem. De rit was 47 km lang en voerde ons door een zeer heuvelachtig terrein met enkele serieuze kuitenbijters waaronder de Kloosterberg in Bunde en de Kling in Oensel. Maar gelukkig volgt na zo’n helling altijd wel een mooie afdaling en er waren ook weer mooie stukken bij door kleine natuurgebieden en langs beekdalen. Het mooiste stuk liep langs het dal van de Geul.
Dag 27 – Woensdag 11-06-2025 – Passantensteiger Rekem
Van (58) door Oud Rekem en via de Veldstraat naar de N78. Die staken we over naar de Heidestraat, langs het recreatiepark Zonnevijver, door het Natuurreservaat Neerharerheide en via (140.63.62) naar Bessemer. Van de N77 tot aan (252) ter hoogte van het terrein van het proefterrein van F.N. Herstal en via (251) tot in Zutendaal. In Zutendaal door het centrum naar het Klauterbos langs de sportterreinen. Een sanitaire stop in de Sjètterèi aan sportterreinen en de Schutterij Onze Lieve Vrouw Zutendaal. Langs het domein De Lieteberg, rond de Bezoensberg en via de Schansstraat naar Stalken. Picknick aan de kapel van OLV van Rustkapel. Langs de Kliebosstraat en Mandelseweg terug naar Bessemer. Via de Hertenweg naar Roelen en door het bos naar Gellik. Van (65.558) naar de brug in Briegden en via het jaagpad naar de brug van Veltwezelt.
Hier terug het Albertkanaal over en via het Lanakerveld naar (10) in Smeermaas.
O.L.V. Hemelvaartkerk en Witherenpastorie Zutendaal. Mooie bloemen op het Lanakerveld waar vroeger enkele oorlogen zijn uitgevochten .
Op de Maaseikersteenweg moesten we nog langs de Lidl voor we de Zuidwillemsvaart terug over staken en via (54.559.58) terug naar Oud Rekem reden. Deze mooie rit die ons veel door de natuur voerde was weer 44 km lang.
Toen we terug aan de boot kwamen lagen er nog twee jachten bij: de Angy (B) en de Sibo (B) die tegen mekaar tussen ons en de Xanthos lagen. Later op de avond arriveerde nog de Arafura (GB) en lag alles vol.
Deze namiddag pas te 12:20 uur vertrokken. Onderweg kruisten we één Nederlands jacht juist ter hoogte van de brug in Boorsem. Te 13:30 uur arriveerden we net voor een grote boot die uit de richting Neerharen kwam aan de passantensteiger Rekem. Wij lagen net vast toen die naar de steiger draaide. Na aankomst is Annie een kleine wandeling gaan maken.
Namiddag zijn we met de fiets naar de kade in Smeermaas gereden om te kijken of daar nog water voorhanden is. Toen we aan de sluis van Neerharen waren was de sassenier net in de tuin bezig.
Deze vaart achteruit richting Bocholt ! Waarom? De Ligplaats Oud Rekem. Oud Rekem heeft een rijke geschiedenis.
Het blijkt dat we boven de sluis hier ook water kunnen nemen, dus indien we van Rekem langs hier verder varen kunnen we hier tanken. Volgens de sassenier zou het kunnen dat tapkraan in Smeermaas afgesloten werd omdat een er een paar jaar geleden iemand de kraan open gezet had en het water daar enkele weken vrij gelopen had. Toen we nadien verder reden bleek later dat de watertapkraan er nog steeds staat. Op de terugweg naar Oud Rekem een terrasje bij Het Ijspaleis gedaan en nadien bij Lidl in Smeermaas gepasseerd.
Dag 25 – Maandag 09-06-2025 – Passantensteiger - Maasmechelen
Vandaag komen Koen, Nout, Kim en Hendrik misschien langs wanneer ze van hun Hike-weekend in de Ardennen zouden terug komen.
Weer heel druk vandaag. Weer geen enkel plaatsje om te parkeren meer langs het jaagpad.
Aangezien ze tegen de middag nog niet hadden laten weten hoe laat dat zou worden besloten we toch maar een rondje te fietsen. Via het jaagpad reden we tot aan de, Boslaan die we in de richting As volgden tot voorbij de lichten aan de wijk Nieuw Homo. Over de Boslaan wordt een Ecoduct gebouwd, kostprijs: 7.700.000 € !. Aan de Schoolstraat draaiden we rechtsaf door het Stockheimerbosch tot aan Niel-bij-As waar we aan de Grotstraat weer terug op het fietsroutenetwerk kwamen. Via (528.529.70) richting Opglabbeek. Pitstop aan de Tievehoeve. Vervolgens door het centrum van Opglabbeek naar de Vinkenkantstraat, Diepestraat naar de Weg naar As. Aan de overkant de Smoutweg in en via (59.38) tot aan de Dornerstationstraat. Via Driepaal tot Europalaan in Dilsen en door het bos tot aan Kruishoefstraat. Over de Zuidwillemsvaart en via het jaagpad terug naar de Dorpsstraat – Tivoli in Lanklaar waar we het kanaal terug overstaken om naar de ligplaats te zijden. In totaal was het 43 km.
Het nieuwe Ecoduct van 7 700 000 €. Torentje aan de Slagmolen. Bijna iedereen weg nu.
Rond 16:45 uur kwam er een berichtje van de stappers dat ze nog 3 km van de auto verwijderd waren, dus dat wordt nog een klein uurtje stappen en dan nog minstens een uur rijden. Die gaan voor 19:00 uur nooit hier geraken. Stilaan verdwijnen alle geparkeerde auto’s. We hebben nogal wat merk-zakjes zien voorbij wandelen, en als daar overal wat in gezeten heeft hebben ze hier vandaag goed geboerd denk ik!
Dag 24 – Zondag 08-06-2025 – Passantensteiger - Maasmechelen
Vandaag bezoek Kris, Danny en Rho. Vandaag héél druk in de Village. Alle parkings staan bomvol en alle bermen en er staat zelfs een dubbele rij op het jaagpad zo ver je kan zien.
Dag 23 – Zaterdag 07-06-2025 – Passantensteiger - Maasmechelen
Voormiddag gaan winkelen. Namiddag een kleine toer in de buurt (21km). Van de ligplaats naar (502),nog een keer over het water tot achter de terril en langs de Hoeveweg naar de Boslaan, via de fietsbrug over de Boslaan langs Sparrendal en Lieve Moenssenslaan tot aan de oversteek van de Pannenhuisstraat, over de Bautshoefstraat richting jaagpad en over het jaagpad terug naar de steiger.
De “Stop” boven het schachtgat 2. Waar nu de trappen staan hingen vroeger de twee liftkooien. Zicht op het bezoekercentrum. Grindlaadplaats.
‘s Avonds zijn we in de Karbonkel (restaurant in de vroegere fietsstalling / badplaats) gaan eten om Annie’s verjaardag te vieren.
Dag 22 – Vrijdag 06-06-2025 – Passantensteiger - Maasmechelen
Vroeg aan onze dagelijkse fietstocht begonnen omdat het volgens het weerbericht in de namiddag hard zou gaan regenen.
We reden door de Tuinwijk Eisden naar Mechelen a/d Maas en via de Oude Baan richting Opgrimbie. Het wonen in de Tuinwijk van Eisden (voormalige cité) moet toch veel aangenamer geweest zijn dan het wonen in de cité van Beringen. Daar staan de huizen praktisch tegen mekaar terwijl ze hier allemaal een redelijk grote tuin hebben.
Windmolen Boorsem. Antitankbunker BN11 en het bijhorende monument.
Via de Weg naar Zuttendaal arriveerden we aan de Rijksweg die we enkele honderden meters volgden en dan linksaf de Windmolenweg richting Boorsem volgden tot aan de Windmolen van Boorsem. Hier gingen we rechtsaf via de Molenveldstraat richting Rekem. Er volgde een ronde door Rekem tot aan Hilarion Thanslaan welke ter hoogte van de kapel overgaat in de Veldstraat tot in Neerhalen Heirbaan.
Via de Geulerweg arriveerden we aan de Zuidwillemsvaart waar ter hoogte van het kruispunt met de Kasteelstraat de Antitankbunker BN11 van de Grensstelling Lanaken staat. Hier namen we onze picknick. Daarna via de Kasteelstraat tot aan sluis Neerharen. Hier staat rechts de Sluisbunker BN10. Effe, contact met de sluiswachter die toevallig onderhoud van de tuin van de sluisomgeving deed, in verband met de mogelijkheid om drinkwater in te doen. Dan reden we verder via het jaagpad aan de overkant naar de kanaaldijk in Smeermaas om te controleren of er hier ook nog altijd een watertappunt is, wat zo ook nog blijkt te zijn.
De Maas ter hoogte van Smeermaas. Eilandbewoners?
Via Brugstraat staken we de Zuidwillemsvaart over tot op de Maasdijk. Die volgden we noordwaarts tot in Uikhoven en vervolgens tot in Boorsem. Via de Kannegatstraat terug de Zuidwillemsvaart over, door het industrieterrein Boorsem, onder de E314 door naar Mechelen a/d Maas en via Rijksweg en Koninginnelaan terug naar Terhills.
Dag 21 – Donderdag 05-06-2025 – Passantensteiger - Maasmechelen
Vandaag zijn we voor enkele geplande onderzoeken voor Annie met de bus naar het Ziekenhuis Oost Limburg Genk geweest. Buslijn 44 stopt hier 200 m van de steiger aan het VVV kantoor Maasmechelen en is een half uur later aan park Molenvijver. Hier moesten we enkele minuten wachten en met lijn 6 werden voor de ingang van het ZOL gedropt. De weg terug verliep natuurlijk net andersom. Nu was het wel veel drukker op de bus en enkele mensen moesten rechtstaan tot in Mechelen a/d Maas op enkele haltes voor de terminus.
Dag 20 – Woensdag 04-06-2025 – Passantensteiger - Maasmechelen
Wegens het slechte weersvoorspelling zijn we niet gaan fietsen. Voormiddag is Annie naar het winkelcentrum geweest terwijl ik de binnenkant van de boot een grote poetsbeurt gegeven heb. Namiddag zijn we samen gaan winkelen.
Dag 19 – Dinsdag 03-06-2025 – Passantensteiger - Maasmechelen
Het is vanmorgen licht bewolkt maar droog en de zon komt regelmatig tussen de wolken door piepen. Volgens het weerbericht zou het vandaag hier normaal niet regenen. Voor de volgende dagen zou dat wel het geval kunnen zijn, dus gaan we vandaag nog eens voor een langere rit.
We vertrokken eerst langs de bakker voor nog eens een lekkere Italiaanse baquette voor onze picknick. Daarna via (55.56.50) tot aan de veer van Meeswijk. Hier staken we de Maas over naar Nattenhoven en even later het verbrede en enkele weken geleden terug geopend Julianakanaal naar Umond. Via (82.29.110) belandden we in Landgraaf. Vervolgens door het centrum van Geleen naar Oud-Geleen en via (40.38) naar Daniken.
Veerpont Meeswijk. Gemeentehuis Oud-Geleen. Gewezen watermolen en het gezellige terras van Kasteel Terborght.
Langs (89.36) belandden we aan Kasteel Terborght aan de Geleenbeek. Hier is nu een taverne, een B&B en een feestzalencomplex van gemaakt. Langs de Heisterbrug reden we door het Stammenderbos naar Oude Kerk. Hier staken we de spoorlijn en de A76 over naar Spaubeek waar we aan de parking aan de kerk onze picknick nuttigden. Via de zeer steile en lange Hobbelrade/Manegeweg kwamen we aan een grote manege in Genhout aan (22). Dan volgde weer een lange afdaling langs de Joodse begraafplaats, langs (113), over de E25 naar (78) in Catsop. Via (77) achtereenvolgens langs Broekhoven, Geulle, Hulsen en aan (16) staken we het Julianakanaal terug over naar Geulle aan de Maas.
St Annakapel in Oude Kerk. St Laurentiuskerk Spaubeek. Op de Dries in Catsop. St Martinuskerk Geulle a/d Maas.
Hier hebben we enkele hellingen gedaan die in de Amsterdam Goldrace zitten. Via het veerpontje geraakten we terug aan de overkant van de Maas en langs (52.51) de grote bocht in de Grensmaas rond Kotem naar (57) aan de Zuidwillemsvaart in Mechelen aan de Maas. Via het jaagpad (57.56.55.502) terug naar de passantensteiger Maasmechelen. Het mooie ritje sloten we af met weeral 54 km op de teller.
Dag 18 – Maandag 02-06-2025 – Passantensteiger - Maasmechelen
Zonnig vandaag. Het was vannacht rustiger dan een paar jaar geleden toen er al vroeg enkele vissers aan het begin van de steiger zaten. Na het ontbijt vertrokken voor onze fietstocht, na eerst nog bij de bakker gestopt te hebben om iets voor de picknick op te halen.
Fietsen over het water bij Terhills Resort. Soms een pittig hellinkje. Picknick aan de Kikbeekbron.
We vertrokken aan het Terhillshotel (502) alwaar het knooppunt gelegen is voor de beide schachtbokken achter het mooie hoofdgebouw. Vervolgens reden we dwars door het park richting (565) en reden hierbij over het fietspad dwars over de grote waterplas en daarna langs de 133 m hoge Tweelingsterril door het Bosreservaat Lanklaardarbos - Saenhoeve. We kwamen langs de voormalige groeve Windelsven tot aan (565). Via de Steenweg naar AS langs de Industriezone Op de Berg tot (551). Hier rechtsaf en dwars door het Vlaamse Natuurreservaat Mechelse Heide, over de E314 tot (550) aan de Weg naar Zutendaal. Het fietspad loopt hier langs een met een metalen draadomheining afgespannen bos waar we plots achter de draad een in een witte pij met zwarte kap wandelende non ontwaarden. Vervolgens langs de plas de Kikbeekbron en de Kikweg tot aan de sportterreinen van Opgrimbie.
Monument voor gesneuvelde piloten in Opgrimbie. De nieuwe “Trekkershutten” aan het station Eisden. Toren St Barberakerk.
Ter hoogte van de picknickplaats boven op de heuvel staan twee kruizen als herdenking aan twee mannen die enkele jaren geleden omkwamen. Vermoedelijk mensen die verdronken zijn in de plas ? Via (60) kruisten we aan camping Salamander terug de Steenweg naar As tot we aan het oude stationnetje van Eisden arriveerden. Dit was de eerste plaats die we vandaag passeerden die open was. Aan het stationnetje zijn recent vier “trekkershutten” geinstalleerd die per twee zijn ondergebracht in mooi gerestaureerde bijgebouwtjes van het station. Ze zouden voorzien zijn van vier slaapplaatsen, eigen douche en toilet. Voor info zich te wenden naar de toeristische dienst Eisden-Maasmechelen.
Van daaruit verder gereden langs de St Barberakerk met de imposante geblokte toren naar het Shopping Centrum M2 waar ook een Aldi gevestigd is. Na het winkelen via de Heufkensweg naar het jaagpad en terug naar de boot.Einde rit 32 km.
Vandaag weer opgestaan met een stralende zon. Het is al lekker van temperatuur rond 09:00 uur.
Gisterenavond hebben we het nog een tijdje horen donderen. Het was wel een eind hiervandaan en we zagen een heel donkere lucht ten noordoosten van ons, dat moet ergens rond Bree, Maaseik of Weert geweest zijn. Nadien zagen we op facebook een berichtje dat er daar hagelstenen ter grootte van een tennisbal (?) gevallen waren. De bijgevoegde foto vertoonde echter maar hagelstenen ter grootte van golfballen. Het waren toch serieuze bollen, als je dat op jet auto krijgt zijn dat gegarandeerd deuken.
Steiger Maasmechelen. Hotel Terhills. Eén van de twee schachtbokken van de voormalige mijn Eisden.
We vertrokken te 09:30 uur richting Maasmechelen en we lagen er vast te 10:25 uur. Er liggen drie jachten en een snel motorbootje aangemeerd. Aan het eerst stuk van de steiger hangen over een afstand van 50 meter (zover de elektriciteitskasten staan) affiches met gereserveerde plaatsen maar die data zijn al voorbij, dus kunnen we hier wel gaan liggen.