Gisteren avond is er nog een Frans samenstel aangekomen en die is deze morgen om 04:30 uur terug vertrokken. Die Franse samenstellen zijn meestal twee spitsen of de Franse versie ervan die 39 m lang zijn en die meestal nogal wat jaartjes dienst hebben met een ietwat luidruchtige motor. Hierdoor waren we zo vroeg wakker maar we hebben toch terug nog wat kunnen slapen. Het is deze morgen heel wat drukker met de beroepsvaart.

Hel sluizencomplex Lanaye / Ternaaien. Boven in sluis 4 met de Baraka. 14 m lager. Maastricht in zicht.
Na het ontbijt vertrok Annie te voet naar bakker Smets terwijl ik alles klaar maakte om nadien te vertrekken. We waren weg te 10:50 uur tussen de aankomst van een vrachtschip uit beide richtingen. We arriveerden te 11:10 uur aan sluis Lanaye en bij het oproepen kregen we te horen dat we moesten wachten. Er lagen twee grote vrachtschepen in de sluis klaar om te zakken en aan de wachtkade lag de Baraka (86 m) met thuishaven Charleroi die ook moest wachten op de volgende schutting.
In afwachting tot het onze beurt was kwamen er een vrachtschip (110 m) en vier jachten omhoog en te 12:20 uur was het de beurt aan de Baraka en aan ons. Het zakken (14 m), gelukkig met drijvende bolders, duurde tot 12:45 uur en toen konden we verder richting Maastricht. We kruisten nog een duwstel onderweg en toen we aan de St Servaesbrug kwamen, kwam er nog een duwstel uit de andere richting. Toen we dit gekruist hadden konden we naar bakboord de hoek om naar de muur. We hadden nog ruimschoots plaats maar toen we 10 min vast lagen arriveerden nog twee jachten die zich achter ons vast maakten.
Namiddag vertrok Annie na het eten naar de Stad om winkels te gaan kijken en een tweetal uurtjes later, ik begon me net af te vragen of ze weer eens verloren gelopen was (hihi), zag ik haar over de brug komen.
VU/D VU/T U-Teller SL/D SL/T VKm/D VKm/T FKm/D FKm/T Wkm/D Wkm/T Liggeld
01:20 13:40 4276,1 1 3 10 98 0 805 8 22 00,00
|