Noord Duitsland
Schiffe gucken aan de Oostzee
14-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ratzeburg

Een rit van 64 km vandaag naar Ratzeburg in de Ratzeburgersee . Een charmant stadje, in de deelstaat Schleswig-Holstein, omgeven door verschillende meren en kanalen ongeveer 20 km ten zuiden van Lübeck . Via de Lüneburgerdamm komen we aan de voorziene plaats voor motohomes met alles er op en eraan Deze is gelegen aan de rand van het meer bij het zwembad op het einde van de Fischerstrasse. Er is tevens een gedoogde parking aan de Reeperbahn.

Je kan hier alle watersporten beoefenen. Het stadscentrum van Ratzeburg ligt op een eiland in de Ratzeburger See, dat door drie dammen is verbonden met het vasteland. Als gevolg van de aanleg van de dammen zijn de Küchensee, de Domsee en de Kleine Küchensee ontstaan.

Het is nog vroeg in de namiddag zo dus gaan we een kijkje nemen in de winkelstraat van het stadje. Nog altijd solden hé ! Al valt het winkel gedeelte toch een beetje tegen heb ik toch enkele koopjes kunnen doen. Je hebt geen grote steden nodig om koopjes te doen. Het marktplein is groot met moderne fonteinen. In een zijstraatje zien we een toren van een kerk boven de daken uitsteken maar het gebouw zelf staat in de steigers. Het is de stadskerk "Sankt Petri"van 1791. Naast de kerk het museum van de beeldhouwer Ernst Barlach.

Het Graafschap Ratzeburg werd gesticht door Hendrik de Leeuw die in 1154 ook het bisdom heroprichtte. Als aandenken aan hem kan je nu de afdrukken van de leeuwepootjes volgen naar de bezienswaardigheden in het stadje. Op het Dominsel is de Dom met kloostergangen het interessantste. Kort na de heroprichting van het bisdom werd begonnen met de bouw van de huidige domkerk. Een bronzen Leeuw waakt over de ingang. We nemen een kijkje in de kerk en komen zo ook in de kloostergangen.
Hier op het plein voor de Dom bevindt zich ook de Campus van Ratzeburg en het A.Paul Webermuseum.

We keren terug naar onze staanplaats en iets later maken we nog een wandeling aan het meer. Schiffe gücken, ja hier liggen ook veel bootjes maar niet diegene die we willen zien. Vanop de parking ben je op enkele stappen aan het water en kan je mooie wandelingen maken.
Ook de nacht was rustig. Eerst naar de bakker, eten en de grotere boten tegemoet.
Website Ratzeburg : www.inselstadt-ratzeburg.de

13-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hamburg

Al hoewel er geen zon vandaag te zien is maar wel veel wind gaan we toch op stap om de omgeving te verkennen. Aan de kaai van onze parking ligt een onderzeeër U-434. Deze is te bezichtigen. Verder komen we aan de uitgangsbuurt St Pauli met zijn eigen privé strand en strandbar. We wandelen naar de St. Pauli Landungsbrücken. Hier vertrekken de meeste rondvaarten. Men kan kiezen uit een historische barkasse, een muziek- en dansboot of een grotere rondvaartboot langsheen de haven ("Dikke Pötte ganz nah" zegt men hier ). De kade hier is mooi aangelegd met banken, palmbomen en langsheen het water een moderne reling voor de veiligheid. Bij goed weer is het hier gezellig vertoeven, maar daar gaan we toch niet op wachten. We maken ons niet druk i.v.m. de weersvoorspellingen . Plaatsen zijn misschien mooier in het zonlicht maar we zijn op vakantie en we nemen de dagen zoals ze zijn.

De Landungsbrücken, ja wat is dat ! Het is een centraal gelegen verkeersknooppunt van de S-Bahn, de U-Bahn en de schepen, maar meer nog een toeristische attraktie. Het gebouw heeft 2 torens met halverwege op de muur een klok en een waterstandsmeter van de aktuele stand van de Elbe. Ze zijn van ver zichtbaar door hun groene koepel. In 1839 ontstond hier de eerste aanlegplaats, voornamelijk voor stoomboten
Aan de ander kant is de ingang van de "Alter Elbetunnel". De in 1911 geopende Elbetunnel met een lengte van 426,5 m verbindt de noordingang (aan de Landungsbrücke) met het eiland Steinweder en is toegankelijk voor voertuigen, fietsers en voetgangers. We wandelen nog wat verder tot aan de twee schepen die behoren aan het scheepsvaartmuseum. Als de lucht donkerder wordt door een opkomende regenbui is het tijd om terug te keren. Vanuit de motorhome hebben we zicht op de Köhlbrandbrücke die rechtstreeks naar de haven gaat. Met haar totale lengte van 3618 meter en een hoogte van 53m is zij de op één na langste wegverkeersbrug van Duitsland.

Als de avond valt beginnen overal de lichten in de haven aan te gaan en een mooi kleurenpatroon valt over de Elbe. Laat in de avond kunnen we nog het vertrek van de cruiseboot aanschouwen.
De volgende morgen is de weerstoestand al iets verbeterd en na de zoektocht naar de bakker en het ontbijt zoeken we één van de kerken op die bij de toren hoort die we vanop onze standplaats zien. De Evangelische - Lutherische "St Trintatis Altona Kirche" En wat we hierover te weten komen is dat op deze plaats in de jaren 1649/1650 een andere kerk stond waarvan het kruis met de 'lachende Christus van Altona' bewaard is gebleven. Dit kruis is wel heel ongewoon. Na de heropbouw is de kerk in juli 1943 tijdens de oorlog gebombardeerd en werd ze weder heropgebouwd in zijn oorspronkelijke staat in 1958. De binnenzijde werd wel modern ingericht.

Vanop deze plaats is het oude centrum van Hamburg te voet bijna niet te doen. De moedige mogen de 4 km stappen maar wij gaan hier niet aan beginnen.

Tijd voor het middageten en dan een wandeling van ongeveer 2 km naar de Speicherstadt. Het bevindt zich op een eiland in de Elbe en is een groot complex van op palen gebouwde havenpakhuizen uit het eind van de 19e eeuw in rode baksteen, die voor een deel nog steeds als zodanig in gebruik worden. De pakhuizen staan grotendeels in het water en er liggen bulkgoederen als koffie, thee, cacao, kruiden, specerijen en tabak opgeslagen, maar het is ook de grootste opslagplaats van Oosterse tapijten ter wereld (geschatte waarde 1,6 miljard euro!). Maar tot onze spijt moeten we andere plannen maken. We zijn hier gisteren toegekomen na 16 uur en dachten nog een tweetal uurtjes hier te kunnen vertoeven tot de parkwachter ons kwam zeggen dat we om 14.00 uur moesten vertrekken.

12-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elbetunnel - Hamburg

En onze reisweg leidt ons verder naar Hamburg en dit via de Elbetunnel, een tunnel van 3,3 km onder de Elbe die deel uitmaakt van de A7 en waarvan de bouw plaats vond tussen 1968 en 1975.
Er zijn nog andere mogelijkheden om de Elbe over te steken maar in ons geval was het de wegwijzer Hamburg volgen en hopen dat we via onze GPS in de buurt van de Fischmarkt terecht komen.

Bruggen zie je er veel maar welke is toegankelijk voor het gewone volk en zal ons naar het centrum leiden en niet midden in de haven.
Dankzij onze Tom Tom, die toch al wat jaartjes een nieuwe update zou moeten krijgen, vinden we toch de juiste richting naar de St. Pauli Fischmarkt. Nu nog parking zoeken langsheen de Elbe. We zien wel de motorhomes staan bij het water, maar hoe daar te geraken? Uiteindelijk na een paar keer heen en terug over de Grosse Elbestrasse rijden we een parking op waar er toch verscheidenen MH staan. Parkplatz Elbemeile - Große Elbstraße 3,
Eerst lansheen de kassa, € 12,00. Niet goedkoop ! Maar we komen om de schepen te zien en van hieruit zien we ze binnen- en buitenvaren.

Update 2019 : € 19,50 tot 13.00u de volgende dag.

Hamburg is de op één na grootste stad van Duitsland, maar zoveel gaan we hier niet zien. Een ontdekking langsheen de buurt van onze staan- en slaapplaats zal volstaan. We zijn dan toch in Hamburg geweest.

We staan hier in de nabijheid van de beroemde Fischmarkt die hier sinds het begin van de 18e eeuw elke zondag morgen plaats vind. U moet er wel vroeg bij zijn, het spektakel barst los om vijf uur in de ochtend. Niet alleen kraampjes met vis maar ook bloemen, fruit, levende dieren en souvenirs. In de oude visafslag waar vroege vogels en nachtbrakers elkaar ontmoeten spelen live muziekbands. Zolang gaan we hier niet blijven want de parking wordt hiervoor afgesloten.

De haven die je van hieruit kunt zien is enorm en iets verder zien we een cruiseschip liggen.

11-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wildeshausen

Na 161 km. komen we aan, ten noordoosten van Bremen, in "Wildeshausen" op de Wohnmobilplatz "Am Krandel" aan de Krandelstrasse. Een rustige en gezellige plaats met speelterrein voor kinderen, 16 betalende plaatsen aan 5€ per 24u met stroomaansluiting incl. Ook een service (Holiday Clean) is hier aanwezig.

En nu het stadje verkennen, daarvoor zijn we hier. Volgens mijn gegevens is het hier vlakbij, maar als je de verkeerde richting neemt, door een bos, dan blijf je maar zoeken. Uiteindelijk zijn we er toch geraakt door te beseffen dat we rechtsomkeer moesten maken. Het geen we van het stadje te weten komen is dat het wel veel bossen heeft (hebben we met eigen ogen ontdekt) en enkele idylische plekjes zoals het marktplein en de omgeving rond de "Alexanderkirche", de nog enige basiliek in het Oldenburgerland. In het jaar 851 heeft een zekere Waltbert de relikwieën van de martelaar Alexander van Rome naar Wildeshausen gebracht en daarvan stamt de naam van de stiftskirche (kloosterkerk). Wie of wat die, of het is, weet ik niet maar een standbeeld hiervan staat aan het marktplein. Aansluitend aan de kerk bevindt zich de "Remter" (refter) uit de jaren 900-1000. Het is het oudste gebouw van de stad en diende toen in de tijd als eet- en slaapzaal voor de koorheren van de stift.

De Stadwall achter de kerk is een 1400 m lange wandelweg rond de historische stad. Met zicht op de kerk werd op de marktplaats, gelegen aan de "Vlamschen Strat" (hé, die kenden ons vroeger ook al) in de 13e eeuw het historische Rathaus gebouwd. Het nieuwe Stadhuis werd in 1990 opgericht met aan de gevel een klokkenspel met figuren en 23 klokken die de geschiedenis van de stad voorstelt.

Als we de terugweg aanvatten naar de motorhomeplaats beseffen we dat ze maar een 10 min. van de stad verwijderd ligt. Je moet alleen de juiste weg nemen. Morgen is het hier markt en dat pakken we er ook nog bij. We kennen de weg nu.
Best een gezellig stadje maar na het bezoek aan de wekelijkse markt rijden we verder.

Website Wildeshausen : www.wildeshausen.de

10-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dülmen

Eerste stopplaats na 245 km. Dülmen, een middelgrote stad in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen direkt aan de A 43 tussen Münster en het Ruhrgebiet. Eerst even zoeken naar de inrit van de motorhomeparking. De parking bereikt men via de Halternerstrasse en een kleine inrit naast het tankstation. Het is een gratis gereserveerde plaats voor MH, met alle service (elektriciteit betalend) gelegen aan het winkelcentrum met Aldi, Lidl en Takko... aan de Hüttendyk. (In Dülmen zijn er nog meerdere plaatsen voor MH)

We installeren ons en gaan de buurt even verkennen. Na een tijdje komen we terug aan de MH en zelfs op onze eerste dag, met zakjes van de Takko en schoenwinkel. Ja, solden hé.
En we moeten het centrum nog verkennen. Vandaag zal het winkelen in het centrum niet meer lukken maar een avondwandeling in het stadje kan er nog wel bij.
Door het park, recht tegenover de staanplaats, en via de Marktstrasse komt men er na 10 min. wandelen.
In het centrum bevindt zich het Rathaus en de St. Viktor-Kirche. We maken een wandeling door de winkelstraten en zoals in vele duitse steden staat er bijna op elke hoek een beeld van een speciale figuur van de stad, zoals hier o.a. de "Natz van Dülmen" en de "Wilde paarden". In de cafés en op de terrassen van de bistro’s en kroegen is er nog veel volk.

De opvallendste bezienswaardigheid in de stad is de "Lüdinghauser Tor", een overblijfsel van de vestingstad en één van de weinige historische gebouwen die bewaard gebleven is. De stad werd voor 90% verwoest tijdens de 2de wereldoorlog. In de nabijheid van het centrum is er ook een wildpark.
Dülmen is ook bekend als de“Stad van de wilde paarden”. Enkele kilometers westelijk van de stad is de laatste in vrijheid levende wilde paardenkudde bewaard gebleven op een oppervlakte van ruim 3,5 vierkante kilometer.
Hier is van alles te zien en te doen maar na een rustige nacht trekken we toch verder.
Panorama van de stad : http://www.stadtpanorama-duelmen.de/
Brochure te downloaden : http://www.duelmen-marketing.de/fileadmin/user_upload/duelmen-marketing.de/downloads/Touristikbroschuere.pdf

09-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertrek voor een 19 daagse reis naar Noord Duitsland (juli 2012) + Update 2019

Onze reisroute
Ik val steeds in herhaling maar het is echt een gewoonte geworden dat we steeds later op de dag vertrekken en niet zoals de eerste planning. Maar, we zijn nu toch op weg. Via de autostrade richting Eindhoven rijden we verder Duitsland binnen. Na zovele jaren Frankrijk als bestemming te kiezen zijn we nu echte Duitsland reizigers. En we moeten nog veel zien.
Onze reis gaat noordwaarts zoals de titel al voorschrijft " Schiffe gucken" aan de Oostzee.
Maar onderweg is er ook nog zoveel te ontdekken.