Opnieuw groot ICT-project van overheid mislukt
Den Haag
Dat heeft minister Plasterk (Binnenlandse Zaken, PvdA) laten weten aan de Tweede Kamer. Hij besloot woensdag de stekker uit het project te trekken, nu blijkt dat een centraal systeem van alle persoonsgegevens niet te bouwen is. Daarmee is wederom een groot ICT-project van de overheid volledig mislukt. Daarmee is het ook weer Plasterk die een voornemen van het kabinet-Rutte II begraaft. Eerder gebeurde dat met de kabinetsplannen om provincies en gemeenten en ook waterschappen samen te voegen en het aantal ambtsdragers te reduceren.
Ruim vijftien jaar geleden besloot politiek Den Haag dat het bevolkingsregister op de schop moest. Doel was dat alle 388 gemeenten en 500 overheidsorganisaties zoals Belastingdienst, UWV en DUO, bij de persoonsgegevens van Nederlanders en inwoners van Nederland konden.
elk moment
In 2012 kwam er eerst een systeem waarbij alle wijzigingen in de gemeentelijke bevolkingsregisters één keer per dag werden doorgegeven aan een landelijk punt waar iedereen erbij kon. In 2013 ging het roer om: ‘altijd en continu’ werd het streven. Op elk moment moesten alle overheidsinstanties bij de meest recente persoonsgegevens kunnen. Die ambitie is een doodlopende weg gebleken. En sinds kort geldt: zoiets wíl de Nederlandse overheid ook niet meer. Die les komt van het zogenoemde BIT, het Bureau ICT Toetsing. Die instantie kwam er na de parlementaire commissie-Elias, die tussen 2012 en 2014 onderzoek deed naar het aldoor mislukken van ICT-projecten bij de overheid. Het BIT zegt dat Plasterk het beste kan stoppen met zijn Operatie Basisregistratie Personen.
In plaats daarvan, zo luidt het advies van de Chief Information Officer van het Rijk, Hans Wanders, zou Plasterk moeten kijken wat er nog bruikbaar is van alle inspanningen die sinds 2009 90 miljoen hebben gekost. Plasterk neemt het advies onverkort over en stopt het project. <