Luister naar

De euforie rond de stekkerauto

Nieuws
Verwordt de benzineauto die je nu koopt tot metalen woekerpolis? Dat kan over twintig jaar het geval zijn.
Peter de Waard
dinsdag 25 juli 2017 om 03:00
Op dit moment rijden er over de mondiale wegen twee miljoen elektrisch aangedreven auto’s tegenover 1,2 miljard lawaaiige personenauto’s.
Op dit moment rijden er over de mondiale wegen twee miljoen elektrisch aangedreven auto’s tegenover 1,2 miljard lawaaiige personenauto’s. anp / Bart Maat

Wie vanaf nu nog een nieuwe diesel- of benzineauto aanschaft, loopt het risico over een of twee decennia met een soort metalen woekerpolis te zijn opgezadeld.

Het vehikel zal een totaal archaïsch product zijn dat alleen nog kan dienen voor kostuumdrama’s uit het einde van de 20e en jaren nul van de 21e eeuw. Het is tweedehands niet meer aan de straatstenen te slijten. Nu al daalt de waarde van diesels die door de sjoemelaffaire in diskrediet zijn geraakt. Dat gaat sneller dan vroeger, omdat consumenten twijfels hebben over de toekomst.

Soms kunnen veranderingen snel gaan, zoals de detailhandel, de banken en de media al hebben ervaren. Dat hoeft met de heilige koe niet anders te gaan.

lelijk

Sinds Tesla deze maand de eerste ‘middenklasser’ lanceerde en Volvo aankondigde vanaf 2019 geen benzine- en dieselauto’s meer te maken, is een ware euforie rond de stekkerauto uitgebroken. Terwijl elektrische auto’s begin dit jaar nog lelijk, onpraktisch en te duur waren, zijn ze nu ineens supercool. ING-economen meldden dat het in 2024 goedkoper is om in een e-auto te rijden dan in een brandstofauto. En in 2035 zal volgens de ING-economen iedereen elektrisch rijden. Dat zal de poolkappen niet meteen voor afkalving behoeden, maar zal de wereld alvast een stuk stiller maken.

Op dit moment rijden er over de mondiale wegen twee miljoen elektrisch aangedreven auto’s tegenover 1,2 miljard lawaaiige personenauto’s en 250 miljoen vrachtwagens, bussen en andere voertuigen met een brandstofmotor.

Als die 99,85 procent van het wagenpark ook elektrisch moet gaan rijden, vergt dat flink wat extra stroom. Als de stekkerauto’s gemiddeld twintigduizend kilometer per jaar afleggen, is 6000 miljard kilowattuur nodig. Wereldwijd wordt nu 1300 miljard kilowattuur aan windenergie opgewekt. Uitgaande van 25 miljoen kilowattuur bij de meest moderne turbine zullen er 250.000 windmolens moeten worden bijgebouwd.

extra stroomvraag

Al die extra opgewekte energie moet wel worden opgeslagen en naar de goede plek – een tankstation voor stekkerauto’s – worden gebracht. In veel landen zal het elektriciteitsnet dit niet aankunnen. Maar er is tijd om in de infrastructuur te investeren.

In Nederland zal de extra stroomvraag van 20 procent al door het huidige net kunnen worden opgevangen, zij het dat in piekuren ‘slim moet worden geladen’ – niet allemaal tegelijkertijd de stekker in de contactdoos stoppen, zoals deskundige Auke Hoekstra van de Technische Universiteit in Eindhoven dat noemt.

De brandstofmotorlobby zal de komende tijd vast een achterhoedegevecht voeren en de voordelen van de traditionele auto blijven benadrukken.

Wie het foldertje bewaart kan er over achttien jaar misschien nog een keer een claimstichting mee oprichten. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

China hoeft niet namens Taiwan het woord te voeren. Dat kunnen we heel goed zelf

China bedankte in een VN-vergadering namens Taiwan voor het meeleven tijdens de recente aardbeving op het eiland. Op die bedankjes zit de vertegenwoordiger van Taiwan in Nederland, Hsin-Hsin Chen, niet te wachten.

Voedselbank in Rotterdam West Delfshaven. Vrijwilligers controleren de voorraden en laden de vrachtwagens.

Rotterdam, is er wel een plek onder de zon voor mensen die we kwetsbaar noemen?

Weer wordt het plan van stal gehaald om in Rotterdam mensen met hogere inkomens tussen minder draagkrachtigen te laten wonen. Het is al eerder mislukt. En het is onrechtvaardig, schrijft Gerlinde Robbertsen.

Omdat Iran nog altijd een handelspartner is van de EU, bestaat de indruk dat dat een rol speelt om de Iraanse Revolutionaire Garde niet op de Europese terreurlijst te zetten.

Gênante en bureaucratische vertoning bij Europese aanpak van Iraanse Revolutionaire Garde

In de Europese discussie over het aanpakken van de Iraanse Revolutionaire Garde voert volgens Freek Vergeer de koopmansgeest de boventoon. Met Iran valt geld te verdienen.

Het bezit van de auto zorgt in mijn geval voor een mildere houding: je kunt niet alle wereldproblemen in je eentje oplossen.

Van treinreiziger naar filerijder. Wat het bezit van een Volkswagen Up met mijn wereldbeeld doet

Lange tijd zei Carin Slotboom tegen autorijders: ‘wat geeft jou het recht om auto te rijden, terwijl je weet dat de invloed op de omgeving slecht is?’ Ze heeft nu ruim een half jaar zelf een auto en maakt de balans op.

Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.