AF-KLM versterkt positie op trans-Atlantische markt
Amsterdam – Parijs
Air France-KLM wil met nieuwe allianties ‘de Europese pilaar’ van het internationale vliegnetwerk worden. Bestuursvoorzitter Jean-Marc Janaillac maakte donderdag nabeurs bekend dat Air France-KLM voor circa 250 miljoen euro een belang van 31 procent in Virgin Atlantic neemt. Delta Airlines, waarmee Air France-KLM al jaren intensief samenwerkt, bezit sinds 2013 al een belang van 49 procent in de vliegmaatschappij van de bekende Britse miljardair Richard Branson.
Zijn Virgin Atlantic vliegt, gezien de naam niet verrassend, vooral op trans-Atlantische lijnen. Branson verkoopt meer dan de helft van zijn aandelen nu aan Air France-KLM. Hij heeft daarmee nog slechts een minderheidsbelang van 20 procent in zijn eigen bedrijf. ‘Ik word ook een beetje ouder’, zegt Branson in een persverklaring. ‘Dit akkoord is extreem voordelig voor onze maatschappij, voor de klanten en voor het merk.’
Volgens emeritus-hoogleraar transporteconomie Jaap de Wit is de deal een volgende stap in de toenemende verwevenheid van de hoofdrolspelers in de luchtvaartmarkt. ‘Een alliantie als deze is een makkelijke manier om invloed op elkaar te krijgen’, meent De Wit. Fusies zullen tegengehouden worden door de mededingingsautoriteiten. Dan is het vergroten van de onderlinge gehechtheid door aandelen uit te wisselen geen vreemde tweede keuze.’
Heathrow
Volgens De Wit is Virgin mede interessant voor Air France-KLM vanwege de slots (plekken) die de luchtvaartmaatschappij op luchthaven Heathrow bezit. ‘Virgin is na British Airways de tweede maatschappij op Heathrow. Omdat die luchthaven, net als Schiphol, vol zit, zijn die slots goud waard.’ Ook neemt Air France-KLM een voorschot op de gevolgen van een harde Brexit, meent De Wit. ‘Met deze deal stelt de maatschappij haar positie in de Londense markt veilig.’
Delta Airlines en de Chinese maatschappij China Eastern nemen verder elk een belang van 10 procent in Air France-KLM en betalen daarvoor samen 751 miljoen euro. <