Vertrouwen in onlineshoppen neemt toe in Europese Unie

Nieuws
Europese consumenten hebben steeds meer vertrouwen in onlineshoppen. Vooral buitenlandse webwinkels schrikken niet meer af.
anp
woensdag 26 juli 2017 om 03:00

Brussel

Het vertrouwen dat het goed komt met een boek, een kledingstuk of met andere spullen die via internet in een ander EU-land worden besteld, is in twee jaar met een vijfde gestegen tot bijna 60 procent.

Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd ’scorebord’ van de Europese Commissie, dat het consumentenvertrouwen in de digitale markt in 2016 in de EU aangeeft. Het vertrouwen in onlineaankopen in eigen land blijft hoger (72,4 procent) dan internetshoppen op buitenlandse sites. In Nederland ligt dat percentage met 80 nog iets hoger dan het EU-gemiddelde.

De koopvoorwaarden in noordelijke en westelijke EU-lidstaten zijn doorgaans beter dan die in Zuid- en Oost-Europa, meldt de commissie. En er gaat ook wel eens iets mis. Zo ondervond in 2016 een op de tien consumenten dat zijn betaling in het buitenland werd geweigerd.

Veel winkeliers zijn terughoudend om over de grens te verkopen, blijkt ook uit het onderzoek. Ze zijn bang voor fraude en wanbetalers. Maar ook verschillende btw- en andere regels weerhoudt hen ervan hun onlineactiviteiten uit te breiden. Slechts vier van de tien onlineondernemingen zegt volgend jaar over de grens te zullen aanbieden.

Winkeliersorganisatie Detailhandel Nederland noemt als voorbeeld Belgische regels die verbieden dat producten met Engelse namen worden aangeduid. Daardoor kan een Nederlandse webwinkel daar geen lipstick verkopen, tenzij die als lippenstift staat omschreven. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Bierbrouwer Hans Noorman, aangesloten bij Coöperatie De Graanrepubliek, test of zijn donkere bier op smaak is.

Bij De Graanrepubliek zijn ze met zijn allen boer: 'Elke boer moet een twinkeling in zijn ogen hebben'

Met lokaal geteeld graan, geproduceerd in korte ketens, werken de boeren van De Graanrepubliek in Bad Nieuweschans bewust niet efficiënt. ‘Je bent met zijn allen boer.’

Vertrekkend ceo Peter Wennink krijgt applaus naar zijn toelichting op de jaarcijfers van ASML. Zijn opvolger Christophe Fouquet kijkt hem aan.

Tijd voor het verlaten van de ASML-achtbaan; techgigant neemt afscheid van topduo

ASML beleefde woensdag een historische dag. Het duo Peter Wennink en Martin van den Brink ging met pensioen. De nieuwe topman, de Fransman Christophe Fouquet, moet grote schoenen vullen.

Consumenten doen inkopen op de markt in Rotterdam. Nieuwe Europese regels moeten ervoor zorgen dat producten eerlijk en zonder milieuvervuiling zijn gemaakt.

Shoppen zonder schuldgevoel: alsnog steun voor EU-wet tegen kinderarbeid. 'Er is hard tegen gelobbyd'

Kleeft er kinderarbeid aan mijn kleding? Een nieuwe Europese wet moet ervoor zorgen dat consumenten zich daar minder zorgen over hoeven maken. 'Een enorme mijlpaal', zegt initiatiefnemer en PvdA'er Lara Wolters.

Huiseigenaren kunnen een een verduurzamingslening afsluiten voor bijvoorbeeld het plaatsen van isolatieglas.

Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt DNB

Huizenkopers moeten worden verplicht tot verduurzaming van hun woning. Dat bepleit toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). De verduurzamingsplicht zou moeten worden ingevoerd als de vergroening van Nederlandse huizen niet snel genoeg gaat.

Bob Goudzwaard.  ‘Er zitten blijkbaar krachten van heling en genezing in de schepping die we mogelijk niet eens hebben aangeboord.'

Christelijke econoom Bob Goudzwaard (1934-2024) was een profeet van een economie van het genoeg

We moeten met minder genoegen nemen. Vandaag is dat geen vreemd geluid meer, maar in zijn tijd was de zaterdag overleden christelijke econoom Bob Goudzwaard een eenling. 'Als minister zou ik niet goed zijn geweest.'

Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’