Luister naar

Als er één land is waarin euthanasie niet nodig is, dan is dat Nederland

Nieuws
Als er één land en één tijdsgewricht is waarin euthanasie niet nodig is, dan is het wel het Nederland van nu. Maar het wordt normaler om het leven te bekorten als je nog langere tijd te leven hebt.
Theo Boer Lindeboomhoogleraar Ethiek van de Zorg ..
woensdag 28 juni 2017 om 19:21
Het aantal mensen bij wie de levensverkorting meer dan zes maanden bedroeg, was in 2005 nog nul en in 2015 geëxplodeerd tot 544. 544 mensen bij wie een belangrijk deel nog in leven hadden kunnen zijn.
Het aantal mensen bij wie de levensverkorting meer dan zes maanden bedroeg, was in 2005 nog nul en in 2015 geëxplodeerd tot 544. 544 mensen bij wie een belangrijk deel nog in leven hadden kunnen zijn. pixabay

De recent verschenen derde evaluatie van de Euthanasiewet deed wat wij ervan konden verwachten: het rapport bevat vele boeiende cijfers en citaten, maar wordt al even traditiegetrouw gevolgd door de verzekering dat ‘alles goed is’. Weliswaar constateert men een forse stijging van de cijfers, maar de situatie als geheel is transparant en stabiel en maar weinig euthanasieën vinden onzorgvuldig plaats.

Wie behalve de samenvatting de hele rapportage doorneemt, ziet echter dat er wel degelijk ontwikkelingen zijn die aanleiding geven tot zorg. Om te beginnen negeert de evaluatie dat euthanasie nog altijd strafbaar is en dat daarom per geval duidelijk moet zijn dat er sprake is van een noodsituatie. Met andere woorden: doden doe je niet zomaar. Wie de cijfers echter op zich laat inwerken, krijgt een heel andere indruk.

Noord-Holland

Om te beginnen stegen de cijfers tussen 2005 en 2015 van 2425 naar 6800, een stijging van 180 procent. In Noord-Holland wordt van alle sterfgevallen inmiddels 7,3 procent voorafgegaan door euthanasie. Aangezien veel sterfgevallen onverwacht gebeuren, moet je dus concluderen dat bij de meer ‘voorspelbare’ ziekten als kanker en neurologische aandoeningen inmiddels 15 à 25 procent van de patiënten in die provincie sterft met euthanasie, met een verder stijgende tendens. Dat kan onmogelijk samenhangen met slechte pijn- en andere symptoombestrijding: als er één land en één tijdsgewricht is waarin euthanasie niet nodig is, dan is het wel het Nederland van nu.

Helaas spelen bij veel mensen nog steeds ervaringen uit een (verder) verleden mee: herinneringen aan naasten die onder vreselijke omstandigheden aan hun eind kwamen. Dat kennis van de palliatieve zorg nog niet bij hen is doorgedrongen, is een punt van aandacht. Maar dat ook mensen die de stand van de palliatieve zorg wel kennen, op voorhand euthanasie wensen, is misschien nog ernstiger. Euthanasie is voor veel mensen geen uiterste redmiddel meer, maar een eerste keuze. Tekenend is wat de evaluatie ook optekent: het aantal mensen dat over hun eigen levenseinde nadenkt, is dalende. Maar van de mensen die dat wel doen, denken de meesten aan euthanasie. De uitstekende palliatieve zorg in Nederland is, anders dan euthanasie, nog bepaald geen toonaangevend onderwerp.

normaliteit

Minstens zo belangrijk als de stijgende normaliteit zijn de vele gevallen waarbij euthanasie niet wordt uitgevoerd om een stervensproces te bekorten maar om iemand te doden die nog langere tijd te leven zou hebben. ‘Het percentage patiënten waarbij de levensverkorting meer dan zes maanden was, is minder dan 10 procent in alle jaren behalve 1990’, zegt de wetsevaluatie in een kennelijke poging om het grote aantal ‘vroege’ euthanasieën niet al te zeer te problematiseren. Want groot is dat getal: het aantal mensen bij wie de levensverkorting meer dan zes maanden bedroeg, was in 2005 nog nul en in 2015 geëxplodeerd tot 544. 544 mensen van wie een belangrijk deel nog in leven hadden kunnen zijn. Niet voor niets hebben alle landen buiten de Benelux die op dit terrein wetgeving hebben, als extra criterium opgenomen dat bij een patiënt op korte termijn een natuurlijke dood wordt verwacht. Medische hulp bij het sterven heet het daar ook wel, om te symboliseren dat je iemand alleen helpt dood te maken als hij al stervende is. Vergelijk het maar met een vroedvrouw die iemand alleen helpt te bevallen die zwanger én uitgerekend is. Dat wij inmiddels een wetsvoorstel ‘Voltooid leven’ in voorbereiding hebben – de kans dat dit wat wordt, is overigens gering – is voor de meeste landen ter wereld, ook de meer liberale, volstrekt niet invoelbaar.

Dat de schrijvers terloops ook nog pleiten voor een ‘regeling’ voor euthanasie bij kinderen onder de twaalf is in de media onopgemerkt gebleven. ‘Met speciale aandacht voor wilsbekwame kinderen’ nog wel, wat kennelijk betekent dat ook levensbeëindiging bij wilsonbekwame kinderen bespreekbaar moet worden. Met dit voorstel wordt een duur bevochten maatschappelijke consensus opengebroken die ook bij dementie al onder druk staat: dat je mensen niet euthanaseert die daar niets meer van kunnen snappen. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Zoals elk jaar, werd Bevrijdingsdag enthousiast gevierd. Maar is dat genoeg om onze geestelijke vrijheid te behouden?

Politieke vrijheid is iets om te koesteren, maar kan niet bestaan zonder geestelijke vrijheid

Vrijheid, democratie en burgerrechten zijn niet vanzelfsprekend. Daarom is het de hoogste tijd om aan de geestelijke staat van ons land te werken, zodat we ook een vrij land blijven, stelt Kathleen Ferrier.

De transitie is geen fundamentele kwestie, maar een kwestie van grootschalige opschaling, want de technologie is er.

Het kan straks echt: kaas zonder koeien. Wat betekent dat voor de toekomst?

Dankzij nieuwe technieken is straks de intensieve veeteelt overbodig en krijgt de natuur ruim baan. Melk en kaas zijn er in overvloed. Waar blijven de politiek-economische keuzen, vraagt Jan Lagendijk zich af.

Afbeelding

Jong gezin op wereldreis: het lijkt idyllisch, maar kun je zoiets nog wel doen in deze tijd?

Een hippe wereldreis, hoe mooi is dat? Deze trend zet onze solidariteit met medemensen en de wereld onder druk, beredeneert Dietrich van Gorsel, bestuurder in de zorg.

Afbeelding

Wat is volgens u de grootste bedreiging van onze vrijheid? 'In de angst onze vrijheid te verliezen'

Zondag 5 mei is het Bevrijdingsdag. Wat betekenen vrijheid en Bevrijdingsdag voor u? Zijn er bedreigingen voor onze vrijheid? 'Na de Tweede Wereldoorlog waren de woorden: ‘Nooit meer.’ En toch gebeurt het nu.'

Risicogroepen konden dit najaar een nieuwe vaccinatie krijgen tegen corona, zoals in Tiel. Het vaccin heeft in 'alleen al in Europa 1,4 miljoen levens gered'.

Aan het gesprek over vaccinaties werkt de wetenschap volop mee, maar wel op basis van feiten

Communicatie over nieuwe vaccins is complex, maar doe niet alsof wetenschappers daar niet eerlijk over zijn, stellen de hoogleraren Marc Bonten en Roland Pierik. Ook in coronatijd werd er niets verzwegen.

Afbeelding

Neem afstand van de zogenaamde verdedigers van de Joods-christelijke traditie

Pastor en oud-hoogleraar Herwi Rikhof wenst niet verdedigd te worden door mensen die zich wel beroepen op de Joods-christelijke traditie, maar haar duidelijk niet kennen.