22 juli 2017 om 03:00
Luister naar

Dominee Van Raalte en de Indianen in Noord-Amerika

In mijn Heimat Ommen is het Van Raaltehuis gered. Vaak fietste ik erlangs, naar kattebak. Hoe anders zag ons land eruit, toen ds. Albertus van Raalte (1811-1876) in 1839 in dat huisje kwam wonen! Een koninkrijk van slijk en sloppen. En de koning wilde de baas zijn in de kerk. Van Raalte ging voorop in de Afscheiding (1834): christenen vertrokken uit de Hervormde Kerk. Gek, dat onze catechisatie nooit verplaatst is naar dat huisje, enkele tientallen meters lopen. Je kunt nog zien waar hij zijn koe molk. En nu is het eindelijk gered van de sloop. Lokale PKN’ers en vrijgemaakten werkten broederlijk samen. Ondernemer Rudi Takman, eigenaar van het pand, vond ook dat er wel genoeg ouds en moois was gesloopt. Er reisde een delegatie uit Ommen naar Michigan. Oud-ND-commissaris Gerrit Jan te Rietstap (1940-2015) was daarbij. Waarom Michigan? Omdat Van Raalte de Mozes was geworden van de gereformeerde emigratie. De mensen waren arm, toen. En koning Willem I dreef die mensen in de hoek. Daarom volgde een stroom gereformeerden ‘dominie’ naar Amerika. Ze maakten de gevaarlijke oversteek onder zeil en bouwden de kolonie Holland op, in Michigan. Nu is Van Raalte in de VS bekender dan in Nederland.

Hij heeft in Salland de Vecht en de Regge nog in wilde bochten zien liggen. En de korhoenders vlogen je toen nog om de oren, je moest ze bijna van je afslaan. Krijg ik heimwee van. Maar de Nieuwe Wereld was nog veel ruiger, grootser. Een totaal ander landschap. Er woonden indianen! De gereformeerden hadden veel met hen te maken, vooral met de Ottawa-stam. Ze kochten grond van hen en ‘dominie’ stond erop dat zij een eerlijke prijs kregen en met respect behandeld werden. Soms ging het toch mis. Een jong kerklid van Van Raalte, James Veneklasen, kon in 1854 de verleiding niet weerstaan een otter te stelen uit een wildval van de indianen. De kerkenraad oordeelde dat hij in het openbaar schuld moest belijden. Want de Natives, de indianen, verdienden respect. Anno 2017 liggen Van Raaltes nazaten vaak met elkaar en zichzelf overhoop. Respect voor de Natives schiet er wat bij in, heb ik de indruk. Jammer, want de 21e eeuw is nu juist de eeuw van de inheemse volken. Ze kloppen op de deur van het Westen. En op de deur van de kerk! Daar lees je te weinig over. En veel gereformeerde kerken zwijgen er te onprofetisch over. Echt zonde. Maar wie weet ... De Vecht en de Regge zijn onlangs ook weer in de oude bochten gaan liggen.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Ontwaakt, verworpenen der aarde, zongen de communisten. In Oldambt heeft de VCN nog drie raadszetels

Nergens in Nederland botsten arm en rijk zo hard als hier: Oldambt, in Oost-Groningen, is weids en melancholiek. Het kan weer gaan bloeien, ook economisch. Maar het verdriet van de geschiedenis blijft er voelbaar.

Feniks de la Fosse

De overgang verandert ook je seksleven. Wat eerst goed werkte voor jou, werkt nu niet meer

Mijn hoofd staat er niet naar en mijn lichaam zit me in de weg, zegt een vrouw tegen Feniks de la Fosse. Doordat ze in de overgang is, heeft ze geen zin in seks.

Wie zo tegen de komst van vluchtelingen is: bestrijd klimaatverandering en pas je eigen leven aan

Veel bijbelteksten verstoren het feestje van welvarende burgers die de schouders ophalen bij het onrecht dat zij mede veroorzaken, beargumenteert Lysanne van de Kamp.

Afbeelding

Onze samenleving vervloekt mensen. Ongevraagd. U had beter niet geboren kunnen worden

Mannelijke vluchtelingen zullen op straat moeten gaan slapen. De coalitie overweegt hun opvang te schrappen. Wim Dekker voorziet dat Wilders nog meer aanhang zal trekken door de onveiligheid die dat met zich meebrengt.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Die vuist van Yesilgöz, Van der Plas, Omtzigt en Wilders. Ik herken mijn eigen machteloze momenten

'Geachte dames Yesilgöz, Van der Plas en heren Omtzigt en Wilders', schrijft Anita Zeldenrust. 'Ik herken jullie reflex van repressie, van de vuist op tafel. Ik voel het ook als ik klemgezet word.

Reina Wiskerke

Wie de extreem-rechtse krachten wil bestrijden, moet de ander in zijn waarde laten

Een btw-verhoging voor boeken, concerten en kranten? Dat bedenk je toch niet in een tijd van nepnieuws, ontlezing, commercialisering en uitholling van democratische waarden?, schrijft Reina Wiskerke.

Kelly Keasberry is theoloog en pastoraal medewerker bij ziekenhuis AZ Monica in Deurne en Antwerpen.

Het Vlaams Belang gaat volgende verkiezingen winnen. En dat kan het einde van België betekenen

Het Vlaams Belang belooft de grenzen te sluiten, maar daarbij gaat het niet om de grenzen van België, maar om die van Vlaanderen. Hoe kan het dat zoveel Belgen in die illusie geloven, vraag Kelly Keasberry zich af.

George Harinck is hoogleraar geschiedenis aan de Theologische Universiteit Utrecht en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Opkomen tegen onrecht is een menselijke roeping, maar ik huiver bij de studentenprotesten

'Bij een democratie hoort debat, de ruimte en behoefte aan meer dan één mening is haar zuurstof', schrijft George Harinck. 'Een bezetting beschouw ik als aantasting van die ruimte.'

Hilbrand Rozema

Menige Zeeuw verkoopt walnoten en zelfgemaakte jam. Anderen drijven een wat grotere handel: in cocaïne

Ons Zeeuwse vakantiedorp is een oase van welwillendheid, schrijft Hilbrand Rozema. Men verkoopt er zakjes walnoten aan de straat en potjes zelfgemaakte jam en doet nog geen vlieg kwaad. Maar sommigen ...