Luister naar

De progressieve visie op de Bijbel van de Lazarus 7x7-tour is nogal gedateerd

Nieuws
Een progressief christelijk geloof, daar is het de initiatiefnemers van de Lazarus 7keer7?-tour om te doen (ND 20 juni). Maar hun visie op de Bijbel lijkt eerder gedateerd dan progressief.
Eric Peels
woensdag 28 juni 2017 om 03:00

De Lazarus 7kee??r?7-?tour door Nederland zit er weer op. Zeven avonden op wisselende locaties, met steeds zeven sprekers die voor zeventig aanwezigen een thema belichten. Leuke formule. Voldoende om een duidelijker beeld te krijgen van wat? ‘progressief christelijk geloof’? kan inhouden. Want dat is het doel van het platform Lazarus.nl: het vinden van een derde weg tussen?? strikte orthodoxie en vrijzinnigheid. Nieuwe woorden geven aan het oude geloof, ingebed in onze cultuur. Die weg noemen de initiatiefnemers, ondanks enige aarzeling vanwege de D66-bijklank,? ‘?progressief’. ??Een woord dat is afgeleid van het Latijnse progredi, met de betekenis voortschrijden, vooruitgaan, vorderen. Hiermee hopen zij een groeiende groep mensen te bereiken, zo’n 2,5 miljoen in ons land, die geloven in God?,? al hebben zij hun twijfels:? ?‘gelovigen die zoekend zijn ingesteld’.? Dit streven begrijp ik maar al te goed. Vrijzinnigheid is religieus iel en vrijblijvend, en heeft ook nauwelijks of geen kinderen. Strikte orthodoxie kan dwingend en kil zijn. Hoeveel mensen zijn er niet afgeknapt op stelligheden en dwang, op scheuring en scheiding, op grote woorden en magere geloofspraktijk. Biedt deze derde weg dan perspectief, en zelfs progressie?

De oogst van de 7keer7?-tour werd onder de titel? ?‘Een twijfelend, stevig geloof’ (ND 20 juni) binnengehaald. Zeven punten, waarbij we worden uitgenodigd om met correcties en aanvullingen te komen. Bij dezen dan. Ik bleef namelijk vooral haken bij het vijfde punt: ‘Jezus staat boven de Bijbel’.

opklimmen

Dit punt blinkt niet uit in helderheid. Ik lees: ??‘?De Bijbel is een verhaal dat langzaam opklimt. De historische waarde wordt steeds groter en alles bereikt bij Jezus een climax?’. Welwillend probeer ik te begrijpen wat bedoeld wordt.

Dat de Bijbel geen dogmatisch betoog biedt of statische wijsheidsleer, is juist. De Bijbel vertelt een verhaal dat groeit, over een weg die God met mens en wereld gaat, door de diepten heen. Een weg die in Christus een beslissend keerpunt krijgt. Dat dit verhaal? ??‘langzaam opklimt’, suggereert echter een soort ontwikkeling van lager naar hoger. Dat is een visie die al in de negentiende eeuw populair werd, maar inmiddels toch wel achterhaald is. Datzelfde geldt voor? ??de bewering? dat de historische waarde van de Bijbel steeds groter wordt? – ?alsof we vroege Bijbelgedeelten simpel naar het rijk der mythen en sagen kunnen verwijzen. Ook dit klinkt nogal gedateerd, eigenlijk.

Mijn aarzeling ligt vooral bij het slot van het vijfde punt: ‘Als we ons afvragen of iets van God komt, is Jezus ons criterium?’. Eerst dacht ik: is dit Maarten Luther, die ?was Christum treibet? het principe van zijn Schriftuitleg maakte? Maar nee, want ook voor Luther is het de hele Schrift? ??die het mag zeggen. Daarna vroeg ik me af: is dit Karl Barth, die onderscheid maakte tussen het geschreven, het verkondigde en het vleesgeworden Woord? Maar nee, want ook voor Barth blijft de eenheid van die drie gestalten van het Woord staan. Ik hoop niet dat de 7keer7-?tour met deze woorden een derde weg wijst waarop we met een snel beroep op het evangelie van Jezus???’ ?liefde en genade kunnen gaan schiften en scheiden in de Bijbel. Ook dat is namelijk al zo oud als de weg naar Rome.

welke Jezus?

Staat Jezus boven de Bijbel? Welke Jezus dan? De Jezus die het tempelplein schoonveegde en de geldwisselaars met geweld wegjoeg? De Jezus die het Koninkrijk der hemelen vergelijkt met een heer die zijn slaaf ten slotte in de handen van folteraars geeft? De Jezus die met zijn engelen van de hemel zal komen om met vlammend vuur allen te straffen die God niet kennen? Als je het Nieuwe Testament leest, merk je hoe de Bijbelschrijvers hun uiterste best doen om vanuit het hele Oude Testament te laten zien dat Jezus de Christus is, de Christus der Schriften. Daarvoor gebruiken ze zelfs vloekpsalmen. Er zal geen tittel of jota van verloren gaan, zegt Jezus zelf.

nobel streven

Het is een nobel streven twijfelaars en zoekers een uitweg proberen te bieden. Maar liever door nog een spade dieper af te steken. De nu geboden visie op de Bijbel lijkt eerder gedateerd dan progressief. Niet veel nieuws onder de zon, zou Prediker zeggen. Het helpt ook niet echt? ?‘vooruit’. Wat wel verder helpt, is de hele Bijbel ontvangen als het Woord van God, inclusief teksten met duistere kanten en weerhaakjes. En die Bijbel dan lezen, biddend om de leiding van de Geest die ons hart verlicht. Midden in de soms zo harde werkelijkheid van het leven, midden in de cultuur waarin we staan. Dan herinneren we ons, dat Lazarus zelf het ultieme criterium wijst: luisteren naar Mozes en de profeten. Dat brengt pas echt progressie. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Net als in België en Denemarken kunnen we toewerken naar één centrale ingang voor overheidswebsites.

Juist bij digitalisering kan overheid regie nemen

onafhankelijk voorzitter van de Architectuurraad Digitale Overheid en lid van het Forum Standaardisatie

Afbeelding

Wanneer krijg je eigenlijk een moreel kompas en weet je of je aan de goede kant van de streep staat?

Charlotte Goulmy was ongeveer zestien toen ze een column van Renate Rubinstein las over hoe moraal zich ontwikkelt. 'Haar woorden maakten grote indruk op me want ik was, ook toen al, bang om fout te zijn.'

Net als in België en Denemarken kunnen we toewerken naar één centrale ingang voor overheidswebsites.

Als de overheid bij digitalisering de regie neemt, valt er veel vertrouwen terug te winnen

De overheid heeft een slechte reputatie als het gaat om digitalisering. Toch kan de juiste inzet van ICT het vertrouwen bij burgers en ondernemers (deels) herstellen.

Zoals elk jaar, werd Bevrijdingsdag enthousiast gevierd. Maar is dat genoeg om onze geestelijke vrijheid te behouden?

Politieke vrijheid is iets om te koesteren, maar kan niet bestaan zonder geestelijke vrijheid

Vrijheid, democratie en burgerrechten zijn niet vanzelfsprekend. Daarom is het de hoogste tijd om aan de geestelijke staat van ons land te werken, zodat we ook een vrij land blijven, stelt Kathleen Ferrier.

De transitie is geen fundamentele kwestie, maar een kwestie van grootschalige opschaling, want de technologie is er.

Het kan straks echt: kaas zonder koeien. Wat betekent dat voor de toekomst?

Dankzij nieuwe technieken is straks de intensieve veeteelt overbodig en krijgt de natuur ruim baan. Melk en kaas zijn er in overvloed. Waar blijven de politiek-economische keuzen, vraagt Jan Lagendijk zich af.

Afbeelding

Jong gezin op wereldreis: het lijkt idyllisch, maar kun je zoiets nog wel doen in deze tijd?

Een hippe wereldreis, hoe mooi is dat? Deze trend zet onze solidariteit met medemensen en de wereld onder druk, beredeneert Dietrich van Gorsel, bestuurder in de zorg.