23 mei 2017 om 03:00
Luister naar

Sommige Joden zouden christelijke zendingsdrang het liefst willen verbieden. Ik niet

Gelovigen leven hier in een goed land. Onze overtuiging is wettelijk beschermd en niemand mag ons vanwege gezindheid of confessie een strobreed in de weg leggen. Met behoud van ieders verantwoordelijkheid voor de wet – dat wil zeggen: zonder dat we een ander schade berokkenen – bezit iedereen in ons land volledige vrijheid van geloven en religieus handelen. In de praktijk wordt het de gelovigen weleens wat lastig gemaakt, maar er is altijd weer de wetgever, die ons in bescherming neemt.

Voor de Joodse gemeenschap steekt zo nu en dan de discussie over het ritueel slachten of de besnijdenis de kop op. Voor ons christelijk volksdeel gaat het over de zondagsrust of vaccinaties. Met betrekking tot de gemeenschappelijke belangen van gelovigen gaat het over kerkklokken, minaretten of het bijzonder onderwijs. En ook wanneer het gaat over ‘voltooid leven’ of andere ethische kwesties, niemand dwingt ons ertoe aan al deze zaken mee te doen.

spannend

Dit wat godsdienstvrijheid van de geloofsgemeenschap versus het niet-gelovige of seculiere deel van de samenleving betreft. Niet minder spannend zijn de onderlinge verhoudingen tussen de ene geloofsgemeenschap en de andere. Bijvoorbeeld tussen christendom en jodendom.

Binnen de kerken bestaat de opdracht de Jood te bekeren. ‘Joden hebben de Holocaust als een oordeel aan zichzelf te wijten’, ‘Joden moeten christenen worden’ of ‘Het is misdadig om Joden Jezus te onthouden’ zijn zo een aantal teksten waaruit overduidelijk blijkt dat het gedachtegoed van de Jood hopeloos tekort lijkt te schieten.

Natuurlijk leven er binnen het jodendom ook gedachten die weinig overlaten van het geloofsgoed van de kerken. Binnen het jodendom laten de toekomstverwachtingen geen centimeter ruimte voor de manier waarop het christendom omgaat met zijn Messias. Alleen is het voor de Jood iets gemakkelijker. De Jood hoeft zijn visie op het christendom niet uit te spreken. Er bestaat geen Joodse zendingsopdracht naar de volkeren toe.

Binnen de Joodse gemeenschap leven vaak heftige gevoelens met betrekking tot die christelijke zendingsboodschap. Het liefst zou men die willen verbieden. Niet op theologische gronden, maar op historische gronden: ‘Wat voor een diepe ellende hebben dit soort uitspraken veroorzaakt.’

Hoe beschamend sommige christelijke citaten ook kunnen zijn in Joodse ogen, toch zou ik zelf nooit een beperking willen aanbrengen in de vrijheid van christelijke zendingsdrang. Godsdienstvrijheid is ons gemeenschappelijk goed. Zowel in woord als geschrift. De christen en de Jood leven in vrijheid bij de gratie van dit grondrecht. De Jood heeft, binnen de grenzen van de wetgeving, de vrijheid om te geloven en te vinden wat de levensovertuiging hem of haar ingeeft. En zo geldt hetzelfde voor de christen.

weerwoord

Betekent dit dan dat de Jood dit dan maar allemaal moet accepteren? Natuurlijk niet. Diezelfde geloofsvrijheid waarmee christenen het jodendom afkeuren, geeft het jodendom het recht een weerwoord te geven. En dat weerwoord, christenen weten dat inmiddels, is lang niet altijd mals. In alle vrijheid maken wij gewag van ons ongenoegen en wijzen wij onze christelijke medeburgers op het absoluut onaanvaardbare van opmerkingen en bevindingen over het jodendom.

De Jood eist vrijheid op van religieus geloven en handelen. Dat recht is hem gegund. Ook de christen eist dat recht op. Dat is hem of haar op dezelfde manier gegund. Het recht van getuigen of proberen te bekeren hoort daar binnen kerkelijke kringen bij. Voor hen is dat onderdeel van het christelijk verstaan van de waarheid. Dat gaan we niet verbieden of zelfs maar beperken. Jodenzending leidt vaak tot onbegrip en verwijdering. Het komt de onderlinge verhouding niet altijd ten goede. Maar dat is een heel ander verhaal. Godsdienstvrijheid is godsdienstvrijheid.

En hoe dan verder met al dat zendingsgedoe? Dat zoeken kerk en synagoge gezamenlijk aan tafel wel uit.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan-Willem Wits

Er zijn nauwelijks theologen die kunnen tippen aan Augustinus

De boeken en preken van Augustinus zijn nog steeds modern, vindt Jan-Willem Wits. ‘Met het lezen van Augustinus kun je een leven lang volstaan.’

beeld nd

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot. Vraag jezelf af: voor welk stukje aarde wil ik zorgen?

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot, realiseert Alexander Bosma zich. Maar je kunt wel voor een stukje aarde zorgen. Bedenk eens: welk stukje zou dat kunnen zijn?

Afbeelding

Kan Nederland wel zonder nationaal gevoel en emotie? Nee, koester dus de schaarse nationale rituelen

Acda en De Munnik zongen het al: 'Je kunt hier nooit eens even rustig op je voetstuk staan.' Hoe gaan we om met onze helden? Is 'vaderlandse geschiedenis' belangrijk? Ja!

d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.