Luister naar

Jongeren idealiseren verleden

Nieuws
Het conservatief en reactionair denken is bezig aan een opmars onder jongeren, nationaal en internationaal. Globalisering en massa-immigratie stuiten op steeds meer weerstand.
Sonny Spek politicologie
maandag 22 mei 2017 om 03:00
Bij de romantisering van het verleden horen geluiden als die van Thierry Baudet, hier gefotografeerd bij de aftrap van de verkiezingscampagne van Forum voor Democratie. Hij spreekt over een ‘Europese renaissance’.
Bij de romantisering van het verleden horen geluiden als die van Thierry Baudet, hier gefotografeerd bij de aftrap van de verkiezingscampagne van Forum voor Democratie. Hij spreekt over een ‘Europese renaissance’. anp / Evert Elzinga

In 1774 verscheen het boek Die Leiden des jungen Werther, geschreven door een toen nog onbekende rechtenstudent: Johann Wilhelm von Goethe. Het zou een van de meest controversiële boeken van de achttiende eeuw worden, met grote maatschappelijke implicaties.

De briefroman vertelt het verhaal van de verliefde Werther, die kosten noch moeite spaart om zijn geliefde Lotte voor zich te winnen. Uiteindelijk lukt dat niet en berooft hij zichzelf van het leven.

Veel jongeren vereenzelvigden zich met de Weltschmerz en het lot van de jonge Werther. Dit werd zo sterk gevoeld, dat in heel Europa jonge mannen zich gingen gedragen en kleden als de jonge Werther. In verschillende plaatsen leidde het zelfs tot een grote golf zelfmoorden. Het boek werd uit angst voor die ‘Werther-koorts’ verboden in Italië en Denemarken.

startschot nieuwe stroming

Die Leiden des jungen Werther wordt door veel historici gezien als het startschot van een nieuwe stroming in de eeuw van de Verlichting: Sturm und Drang. In de idealen van de Verlichting werd de rede als belangrijkste goed gezien; bij Sturm und Drang is dat juist het gevoel.

De jongeren wilden breken met het oude stramien van de burgerlijke cultuur. Sociale en politieke vrijheid was van essentieel belang. Deze groep mensen zou later ook op de barricaden staan voor vrijheid, gelijkheid en broederschap, en daarmee de politieke situatie in Europa op zijn kop zetten.

Waarom dit verhaal over een wijdverspreide jongerencultuur van 250 jaar geleden? Dat hoeft niet interessant te zijn voor het algemene publiek – tenzij er nu nog een zekere relevantie is. Die is er. Momenteel zien we in Europa een groeiende groep mensen die wil breken met de globalisering. Ze voelen zich bedreigd door de massa-immigratie. En door het opheffen van de natiestaat zien ze de nationale identiteit verdwijnen.

Die groep mensen bestaat niet alleen uit de ‘verliezers van de globalisering’, maar ook uit personen die vanuit het gevoel oordelen dat dit niet de juiste weg is.

logische reactie

Wanneer mensen het idee hebben dat hun situatie sterk aan het veranderen is, is het een logische reactie dat ze teruggrijpen op hoe het vroeger was. Wat zijn onze westerse waarden? Waarop zijn die gestoeld? Die vragen komen in steeds sterkere mate voor, ook bij onze jongerengeneratie.

Vanwege de vergrijzing, de toenemende druk op onze verzorgingsstaat en de verwachte explosieve bevolkingsgroei in de rest van de wereld is het belangrijk dat mijn generatie hiermee bezig is.

tegen kosmopolitisme

De partijen die zich verzetten tegen het kosmopolitisme, zijn vaak de grootste onder jongeren. In de categorie 18 tot en met 24 jaar steunt iets minder dan veertig procent het Front National, zo blijkt uit een peiling van het Franse onderzoeksbureau Ifop. In diezelfde leeftijdscategorie heeft de PVV de grootste aanhang, volgens een onderzoek van Kantar Public, voortgekomen uit TNS NIPO. De jongerenafdeling van het Forum voor Democratie was binnen een week de op één na grootste van Nederland met meer dan 2500 leden.

Ook bij de afgelopen Amerikaanse presidentsverkiezingen zagen we een jongerenbeweging opkomen, die vooral werd bestond uit de mannelijke alt-right gemeenschap. Dat is een beweging op de rechterflank, die bestaat uit losstaande ideologieën. Het is een bijzondere mix van conservatief denken en liberale waarden. Media die opereren vanuit het gedachtegoed van de alt-right beweging, zoals Breitbart en Infowars, worden steeds vaker bezocht. Ook Youtube-pagina’s als The Rebel, Paul Joseph Watson en Milo Yiannopoulos trekken steeds meer kijkers. Via deze media worden opinies gegeven over lopende zaken en wordt nieuws gebracht vanuit hun perspectief. Sommige mensen noemen dit soms ‘nepnieuws’ of ‘alternatieve feiten’.

Dit alles bij elkaar opgeteld, kan worden geconcludeerd dat de mythe van de ‘tolerante’ millennial, die een open en globalistisch wereldbeeld heeft, definitief de prullenbak in kan.

reactionair denken

De trend die ik waarneem, is dat het conservatief en reactionair denken bezig is aan een opmars onder jongeren. Er is een verlangen naar een tijd die misschien idealistischer gemaakt wordt dan hij daadwerkelijk was, maar die toch beter lijkt dan het toekomstbeeld waarop het Westen momenteel afstevent.

Ik durf voor mijn rekening te nemen dat films als La La Land, The Great Gatsby en The Artist zo populair zijn puur omdat ze een bepaald beeld van vroeger romantiseren, en binnen bepaalde (achterhaalde) kaders opereren.

In Nederland hoor je dat soort geluiden soms als Thierry Baudet spreekt over een ‘Europese renaissance’, of Geert Wilders oproept tot een patriottische lente.

Als de ontwikkelingen zich voortzetten op het gebied van globalisering, immigratie en vervreemding van de eigen cultuur, dan is het niet wachten óf er een nieuwe ‘die Leiden des jungen Werther’ komt, maar wanneer. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Vaccineren is politiek geworden. Maar het is altijd een medische beslissing tussen arts en patiënt. Foto: demissionair minister Hugo de Jonge op een priklocatie.

Vertrouwen in vaccins vraag om eerlijke instanties, die het toegeven als iets nog onzeker is

Minder mensen laten zich vaccineren en dat heeft alles te maken met het gebrek aan vertrouwen in de politiek. Dat herstel je niet met politici die reclame maken voor vaccinatie, betoogt Jona Walk.

Aafke Romeijn: 'Bijna 45 jaar lang stond mijn vader daar bij de Nationale Dodenherdenking, met de kranslegging, en keken wij naar hem. Eerst met trots, later met spanning.'

Herdenk ook het leven van mensen met een twijfelachtig verhaal, zoals mijn 'ome Aart'

Schrijver en muzikant Aafke Romeijn ging op zoek naar de waarheid over 'ome Aart' die een nekschot kreeg. 'We wilden weten of we hem mochten gedenken op 4 mei, of dat hij een dader was geweest.

Singer-songwriter Taylor Swift. Over de liedteksten van haar nieuwe album zegt fan én kritisch luisteraar Daniëlle van den Brun: 'Ik hoor bijbelverhalen voorbijkomen, gebed, God en zelfs de kruisiging.

Deze christelijke fan van Taylor Swift is kritisch over nieuwe liedteksten. 'Dít zing ik niet mee'

‘Moet ze nou echt zo vaak het christelijke geloof op een niet respectvolle manier betrekken in haar nieuwe liedjes?’, verzucht Swift-fan (’swiftie’), Daniëlle van den Brun. 'Ik kan me voorstellen dat het God pijn doet.

De kernvraag is en blijft: was de gewetensnood van Max terecht of hebben wij hem die opgedrongen?

Kernvraag is nog steeds: is de gewetensnood van homo's terecht of hebben we die opgedrongen?

Dominee Henk Folkers herinnert zich de woorden van de homoseksuele Max nog goed. Max zei niet in opstand tegen God te willen leven. Maar dat liep niet goed af.

Als wij allen verbonden zijn in lichaam en geest, dan ben ik niet alleen mezelf, maar ook de ander. En gaat het goed met de ander, dat andere, dan gaat het goed met mij.

Stel je beeld van de natuur opnieuw bij. We zijn nóg meer aan elkaar verbonden dan we ooit dachten

Dieren hebben meer bewustzijn dan we dachten. Dat blijkt uit onderzoek. Laat die ontdekking een heilige verstoring opleveren van het idee dat we de natuur, kunnen ‘gebruiken’, betoogt Hans Valkenburg.

Het idee van een zelf vastgestelde, en daardoor absolute, identiteit is niet vol te houden.

Persoonlijke gevoelens over gender zijn geen objectieve feiten en kunnen heel bedriegelijk zijn

Er wordt over een gendertheorie gepraat, maar theorieën over wat de mens ten diepste is, lenen zich niet goed voor wetenschappelijk bewijs, betoogt hoogleraar Franks Hartmann. Dat maakt de discussie lastig.